Houtkachel katalysator zelf maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Houtkachel katalysator zelf maken

Bericht door tobsie »

Ik heb een huis gekocht met een Altech Fireview houtkachel. Deze kachel heeft een katalysator bypass. Door deze in te schakelen leidt je de afvoerrook via een katalysator, om extra efficiënt te verbranden (zegt Altech :wink: ).
Ik heb onlangs deze katalysator gedemonteerd om hem schoon te maken en ben er achter gekomen dat 1 kant in een paar stukken was gebarsten. Navraag bij Altech leert me dat een nieuwe katalysator €288,- kost. De katalysator ziet er ongeveer zo uit http://www.dutry.be/lezen/images/catalysator.jpg.

Dit vind ik uiteraard veel geld, dus ik zit te denken aan een alternatief. Heeft iemand hier wellicht al ideeën over?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Houtkachel katalysator zelf maken

Bericht door Pigion »

Ik kan mij niet voorstellen dat een katalysator gaat werken in de bypass naar de schoorsteen. Wat zou die katalysator moeten doen? Omzetten van CO in CO2??? Dat kan, doen we ook bij auto's. Echter de condities zijn daar heel anders. In de industrie werd wel eens iets bijgemengd om de zwaveluitstoot te minderen en als je stro-pellets stookt, wordt kalk toegevoegd om de HCL te binden.
Ik denk dat dit onder de categorie verkooppraatjes hoort.
Pigion
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Houtkachel katalysator zelf maken

Bericht door sprokkelhout »

Pigion schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat een katalysator gaat werken in de bypass naar de schoorsteen. Wat zou die katalysator moeten doen? Omzetten van CO in CO2??? Dat kan, doen we ook bij auto's. Echter de condities zijn daar heel anders. In de industrie werd wel eens iets bijgemengd om de zwaveluitstoot te minderen en als je stro-pellets stookt, wordt kalk toegevoegd om de HCL te binden.
Ik denk dat dit onder de categorie verkooppraatjes hoort.
Pigion

Met een katalysator wordt een roetfilter bedoeld. Zie bijvoorbeeld de katalysator van Abcat.
Groet, Lodewijk Rondeboom
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Houtkachel katalysator zelf maken

Bericht door sfj »

Hoe verhoogt zo een ding dan het rendement? Ik begrijp niet hoe het kan werken. En dan hoe groot is die verhoging? Hebben ze cijfers hierover?

Als roetfilter? mja... dan slibt de schoorsteen toch gewoon sneller dicht met al die kleine gaatjes? Of begrijp ik het verkeerd?

Als mijn haard een beetje correct brand is er geen roet. Er zit een beetje grijze as tegen de ruwe wanden van het bakstenen rookkanaal dat wel. Maar als je er naar kijkt valt het er al af, vegen doe ik alleen voor het gerustheidsgevoel, niet omdat het nodig is.
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Houtkachel katalysator zelf maken

Bericht door tobsie »

Volgens mij zorgt de altech katalysator er voor dat de warmte langer in de kachel blijft. Hierdoor wordt het beter afgegeven aan het speksteen en komt dit het rendement ten goede.
Ik zie ook duidelijk dat de temp op de pijp lager is bij ingeschakelde katalysator, terwijl ik het idee heb dat het warmer in huis is.
De term katalysator is dan wellicht niet de juiste benaming, maar ik praat Altech na.

Maar goed, zeker weten doe ik het niet 8)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtkachel katalysator zelf maken

Bericht door JantjeV8 »

tobsie schreef: Ik zie ook duidelijk dat de temp op de pijp lager is bij ingeschakelde katalysator,
Meten = weten.Temperatuur(verschil) zie je niet.
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Houtkachel katalysator zelf maken

Bericht door tobsie »

JantjeV8 schreef:
tobsie schreef: Ik zie ook duidelijk dat de temp op de pijp lager is bij ingeschakelde katalysator,
Meten = weten.Temperatuur(verschil) zie je niet.
Uhhh, met zie bedoel ik dat ik dit aflees van mijn kachelpijp thermometer....
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Houtkachel katalysator zelf maken

Bericht door Pigion »

Dat ding (ik noem het doelbewust geen katalysator) is gewoon een rem in de rookgassen. Als de kachel op temperatuur is en er ruim voldoende trek is in de schoorsteen, wordt hij ingeschakeld. Hij zorgt dan voor extra weerstand en de kachel gaat iets lager branden, af te lezen op de thermometer op de kachelpijp. Veel kachels hebben hiervoor een ordinaire vlinderklep met gat.
Pigion
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Houtkachel katalysator zelf maken

Bericht door sfj »

Ik denk er hetzelfde van als Pigion
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Houtkachel katalysator zelf maken

Bericht door tobsie »

Bijgevoegd de pagina uit de kachelhandleiding die de katalysator uitlegt.
Jullie zouden dus zeggen dat ik geen €288 moet gaan uitgeven voor een katalysator?
Bijlagen
palladianfireview pag 8.jpg
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Houtkachel katalysator zelf maken

Bericht door Johndc »

Dat onderdeel is wel degelijk een "kat". Als de kachel op temp. is staat dit ding roodgloeiend en helpt wel degelijk om de onverbrande gassen alsnog te verbranden.
Je kachel zal zuiniger stoken omdat je meer weerstand opbouwt. Eigenlijk leunt het aan bij een riser. Die moet ook eerst voldoende opgewarmt zijn voor die iets doet.
Ik denk dat je best die (zware) kost doet voor je kachel.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtkachel katalysator zelf maken

Bericht door JantjeV8 »

Ja, je ziet het aan de "" creosoot en Toet" in de kachel... :)
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Houtkachel katalysator zelf maken

Bericht door gerard »

Ik ben het met Johndc eens, het betreft hier wel degelijk een katalysator. Een kachel zou eigenlijk zonder zo’n ding moeten kunnen schoonbranden, maar aangezien je er een in je kachel hebt zitten zou ik er toch maar voor kiezen deze te vervangen. Er eentje zelf in elkaar klunzen lijkt me niet raadzaam….
Deze katalysatoren voor houtkachels zijn ontwikkeld in een tijd dat kachels nog een efficiëntie haalden van bv. 30% maar worden ook nog steeds als retrofit ingebouwd. Ze zijn verkrijgbaar in keramiek en/of staal.
Enige uitleg over die dingen vindt je hier:
https://www.youtube.com/watch?v=JnvCXiUKc40

Van Condar weet ik dat ze op maat gemaakt kunnen worden, ze hebben een leverancier in Frankrijk waar je zou kunnen informeren http://www.woodlaneshop.eu/de/56-cerami ... luded.html
http://www.woodstovecombustors.com/
http://www.firecatcombustors.com/Default.asp
Groet,
Gerard
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Houtkachel katalysator zelf maken

Bericht door tobsie »

Bedankt voor de adviezen. Hier kan ik wel wat mee. Ik heb al een mail gestuurd naar Condar.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Houtkachel katalysator zelf maken

Bericht door Slooij »

ik heb wel is nagedacht over zoo 1 katelysator met koolstofvezel draden op te spannen in de lengte van een pijp 😊 dit zou dan ook gelijk functioneren als demper dit laatste mischien wel de oorzaak van vernieling van de koolstof draden. ik bedacht dit om toe te passen in een uitlaat van een verbranding motor. goede avond en voor straks nacht.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Plaats reactie