Melktank als buffervat - waar op letten?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Melktank als buffervat - waar op letten?

Bericht door sfj »

Ik denk eraan om een melktank als buffer te gebruiken. Ten minsten als ik er eentje kan vinden aan een correcte prijs. De kostprijs is belangrijk want dat is immers de grote aanzet voor mij.
Dat ze uit RVS gemaakt zijn en in het algemeen toch stevig spul zijn speelt ook zo zijn rol natuurlijk.

Wil naar 4 à 5000 liter totaal gaan. Hoeft dus niet in één enkele tank. Drukloos natuurlijk, en liefst helemaal met thermosiphon. Beetje (extra)isolatie kan ik wel zelf voorzien.

Maar nu, naast het gewicht en de afmetingen, naar wat moet ik uitkijken?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Melktank als buffervat - waar op letten?

Bericht door Pigion »

Waarom een melktank???? Kick je ook op roestvast staal :o ???
Rvs biedt nauwelijks voordelen, tenzij je de tank gaat gebruiken voor opslag drinkwater.
Melktanks zijn meestal horizontale tanks. Ik zou voor buffervat bij voorkeur een verticale tank nemen. Dan kan je misschien ook nog het water gelaagd bufferen en hij neemt minder vloeropp in. De tank moet dan zo hoog mogelijk zijn.
Rvs heeft ook als nadeel dat het moeilijker te bewerken is. Even een stomp bijplaatsen kan een aardige heisa worden zoals tig-lassen en slijpschijf welke niet voor cs mag worden gebruikt. Boren is moeilijk in RVS. Neem daarbij ook nog dat de tanks van dunne plaat zijn gemaakt omdat rvs duur is.
Als je je toch voor rvs gaat, kijk of er genoeg stompen op zitten en op de juiste plaats.
Pigion
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Melktank als buffervat - waar op letten?

Bericht door Tim »

Hey,

Zo bijzonder is rvs nou ook weer niet. Ik las liever dun rvs dan aan een gegalvaniseerd cs buffervat...

Nck had ook z'n buffer, vraag hem eens.

Tim
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Melktank als buffervat - waar op letten?

Bericht door willem »

Op Marktplaats staan er 13 te koop van 400 tot 5000 L.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Melktank als buffervat - waar op letten?

Bericht door bertocello »

Het is een feit dat rvs van zichzelf beter isoleert dan staal. http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermische_geleidbaarheid
Bertocello
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Melktank als buffervat - waar op letten?

Bericht door Pigion »

Wie aan een gegalvaniseerd vat gat lassen, spot met zijn gezondheid. De afkomende zinkdampen zijn behoorlijk giftig. Na het galvaniseren moet je eigenlijk niet meer prutsen aan een gegalvaniseerd vat. Het laswerk is inferieur. Je kan hooguit boren of draad snijden.

Als je de matige warmtegeleiding van RVS gaat verkopen als isolatie, moet maar eens sommetjes gaan maken over warmteverlies.

Pigion
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Melktank als buffervat - waar op letten?

Bericht door JantjeV8 »

Maar volgens mij is een gemiddeld buffer- of boilervat ook helemaal niet gegalvaniseerd. Ze worden af-fabriek voorzien van een epoxy laagje, maar verder niets. Er wordt niet voor niks een zink anode ingebouwd.

En waarom geen melktank. Dat is een belangrijkere vraag dan waarom wel. Ze kunnen meestal nog koelen ook, is ook handig in een warme zomer.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Melktank als buffervat - waar op letten?

Bericht door Pigion »

Een spiraal in een (melk)-tank kan overal voor gebruikt worden, ook voor koelen. Je moet er dan wel veel koud water doorpompen, want bij een gering temperatuurverschil tussen het water in de tank en de spiraal, is het koelend vermogen gering.

Buffervaten hebben normaal geen zink-anode. Een buffervat functioneert onder dezelfde conditie als het CV systeem. Speciale vaten als geëmailleerde (gas)-boilers hebben een opofferings anode. Als er n.l. een slechte plek zou zitten in de emaillelaag, dan wordt het staal toch noch beschermd door de werking van de anode in het corrosie-proces.

Pigion
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Melktank als buffervat - waar op letten?

Bericht door Ingir »

sfj schreef:Ik denk eraan om een melktank als buffer te gebruiken. Tenminste als ik er eentje kan vinden aan een correcte prijs. De kostprijs is belangrijk want dat is immers de grote aanzet voor mij.
Als de kosten zo van belang zijn dan moet je nog maar eens goed kijken of zo'n grote buffer überhaupt wel de moeite waard is. De omvang van de buffer zegt me dat je warmte gaat bufferen voor verwarmingsondersteuning en dat is nauwelijks rendabel te krijgen: als je veel warmte nodig hebt (grote buffer immers) dan duidt dat meestal op hoge warmteverliezen die beter eerst aangepakt kunnen worden, en eenmaal uitgevoerd heeft zo'n hele grote buffer minder nut. De kosten gaan dan inderdaad een belangrijke rol spelen, er moet dus eerst gerekend worden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Melktank als buffervat - waar op letten?

Bericht door Pigion »

Als je warmte wil opslaan, kijk ook eens naar opslag in vloeren en muren.

Wat is overigens het doel van de opslag, zonne-energie of houtstook?
Pigion.
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Melktank als buffervat - waar op letten?

Bericht door sfj »

willem schreef:Op Marktplaats staan er 13 te koop van 400 tot 5000 L.
Inderdaad, ken de reden hier niet voor, maar aanbod is groot momenteel op de 2de hands markt. Prijs dus ook gunstig. Zo’n RVS tank is doorgaans van industriële kwaliteit dus dat zit ook wel goed. Als er een extra uit/ingang op moet is dat ook weer geen drama, hier staat al een TIG. Gaatje boren is peanuts. Hier liggen zelfs inox schroevendraaiers ivm contaminatie.
Pigion schreef:Wat is overigens het doel van de opslag, zonne-energie of houtstook?
Beide. Ben er nog niet uit of dit gescheiden zal opgeslagen worden of gecombineerd. Moet nog wat berekeningen maken hiervoor.
Ingir schreef:kijken of zo'n grote buffer überhaupt wel de moeite waard is
Vergelijking gemaakt tussen oplossing met pellets (zonder buffer) en oplossing met hout vergasser (met 4000L buffer). Het verschil in brandstofkost hangt zeer sterk over naar de houtvergasser.
Ingir schreef:hoge warmteverliezen
Het is een groot oud kot, met verliezen overal. De vernieuwing gaat in stappen, bij iedere stap staan isolatie en aanverwanten bovenaan het lijstje. We hebben al een aantal dingen kunnen realiseren en dankzij voornamelijk isolatie en temperatuurbeheer bijna de helft minder verbruik dan de vorige eigenaar. Nog veel mogelijk. Centjes en tijd zijn de remmende factor.
Pigion schreef:opslag (van warmte) in vloeren en muren
Heb bitter weinig ervaring hiermee, moet nog veel inlezen dus. Maar wordt moeilijk want niet veel bruikbare muren. Vloer tussenverdiepingen is hout. Vloer gelijkvloers nog niet geïsoleerd. Wel grote centrale dubbele schoorsteen waar nu een haard in zit langs één kant. Hier komt ooit nog iets leuks.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Melktank als buffervat - waar op letten?

Bericht door benthuis »

Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Melktank als buffervat - waar op letten?

Bericht door sfj »

Jaaa, staat een mooie tussen met die wisselaar van 140kW.
Ik zal hier zeker een bod op doen, ook al is het 500km heen en terug en een ganse dag kwijt, als de prijs beetje correct blijft is het de moeite.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Melktank als buffervat - waar op letten?

Bericht door nck »

Ik heb nu ongeveer 13 jaar een melkkoeltank in gebruik als buffer voor mijn 30 Kw houtketel.
De tank is 3000 liter inhoud en een meter diep.
De gelaagdheid is uitstekend in de hand te houden met de juiste pompsnelheid, ik heb dit gemeten middels 8 sensoren op 12.5 cm onderlinge afstand.
Tot op de dag van vandaag is deze tank in gebruik, maar ik ga wel over op een ander systeem van bufferen en deze tank dan inzetten voor regenwater-recuperatie.
De reden van aanschaf voor mij was de (heel) lage prijs destijds.
De tank is een open systeem dat middels een platenwisselaar mijn (drukhoudende) c.v. systeem bediend.

Op het forum staan artikelen en afbeeldingen van mijn systeem, de zoekfunctie doet wonderen.

Jan

Overigens zijn aansluitingen, zoals al is opgemerkt, vrij simpel te realiseren.
Omdat ik geen tig-apparaat heb, is hardsolderen met brons ook heel goed te doen.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
6pitter
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 aug 2014, 13:00

Re: Melktank als buffervat - waar op letten?

Bericht door 6pitter »

Ik kan me herinneren dat ik ooit eens een melktank met ijsbank heb aangesloten op een cv ketel. Ook voor opslag van heet water. Niet iedere melktank is hetzelfde geconstrueerd voor wat betreft de wisselaar. En een ijsbank heeft de wisselaar onderin zitten zodat mijns inziens deze de beste warmteoverdracht heeft voor warmteopslag.
Plaats reactie