Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

Bericht door JantjeV8 »

De brandregels in het Bouwbesluit worden erg breed geïnterpreteerd. Ieder bouwplan wordt bij de vergunning aanvraag getoetst, ook op brandveiligheid. Er worden zorg-gebouwen ontwikkeld die als concept in meerdere gemeentes toegepast worden. Er is niet 1 gemeente die op dezelfde manier een oordeel velt over de brandveiligheid terwijl zij allen hetzelfde Bouwbesluit hanteren.

Calcium-silicaatplaat? Ik werk al best een paar jaar in de bouw, ik heb geen idee wat er mee bedoeld wordt.

De simpele gisp-kartonplaat, 12,5mm op een metal-stud frame heeft een wbdbo van 30 minuten. Een gipsvezelplaat idem. Zelfs multiplex heeft een bepaalde brandwerendheid.
Bij je omtimmering moet je je afvragen: een knalgoede brandwerende plaat, ongelofelijk duur, op stijlen van vurenhout aangebracht. Hoe lang zal die plaat blijven hangen als de de schoorsteenpijp roodgloeiend begint te worden.
Je moet dus je brandwerende plaat aanbrengen aan de kant waar het brandgevaar zich bevindt, dan pas de stijlen, en daaroverheen een afwerking naar keuze. Dan heb je een goede constructie.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

Bericht door ritsaert snijder »

Jantje,
Ik verbaas me elke dag....Calcium silicaat; http://www.groenebouwmaterialen.nl/a-26 ... 0-x-61-cm/ Misschien ken je het onder de naam Promatect (merknaam?)

Zoals ik al zei je moet die plaat op metaal schroeven.

Veel materialen hebben een brandvertraging....Maar wordt een bepaald soort plaat voorgeschreven (zie mijn eerder antwoord). Ik heb dat destijds ook uitgezocht voor mijn eigen rookkanaal en recent laten controleren door de verzekering. Ik zou zeker geen gipskarton nemen!

Het is jammer dat de kachel geen rol speelt. Bij massakachels zijn de risico's voor een schoorsteenbrand klein!
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wat voor rookkanaal houtkachel. Isoduct of poujoulat?

Bericht door JantjeV8 »

Ja, die ken ik wel. cementgebonden houtvezelplaat, promatect, eterboard, rockpanel e.d. Allemaal een beetje dezelfde toepassingen.
Plaats reactie