Houtkachel met stalen bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Lejo
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2014, 13:48

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door Lejo »

Hoi Pietje, ja ik zit erover na te denken om de bell nog hoger te maken. Misschien nog een half vat er bovenop lassen, een hele wordt wat té hoog, dan kom ik te dicht bij het plafond.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door Pieke »

Dat ziet er keurig uit met vooral een mooi resultaat.Omdat je afgas vlak langs je vat loopt, 'pakt' ie hierdoor ook warmte mee, dus je waarneming dat je pijp toch erg warm wordt is wellicht een beetje vertekend.Probeer 'ns een stuk glaswol er tussen en voel dan nog 'ns.

Als permanent experiment is het niet aan te raden,maar richt 'ns een ventilator op de bell.

S6 verder....
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Lejo
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2014, 13:48

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door Lejo »

@Pieke: daar heb je wel een punt. Ik steek de kachel vanavond weer aan en zal eens een stuk steenwol ertussen plaatsen. De afvoer zit idd dicht tegen het vat.

Een ventilator heb ik er al bij gehad, de kachel en pijp worden dan wel wat afgekoeld en er is een veel betere warmteverspreiding in de kamer. Probleem is het voortdurende geluid van de ventilator dan weer.
Lejo
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2014, 13:48

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door Lejo »

Pieke, het steenwol ertussen maakte geen (merkbaar) verschil.

Ik heb vandaag de bell hoger gemaakt door nog een stuk vat erbovenop te plaatsen van 40 cm. De bell is nu een meter hoog.
De efficiency met het plaatsen van de hele bell is echt flink toegenomen. De huiskamer is nu veel sneller warm met hogere eindtemperatuur. Met een ventilator erop gericht en rustig stoken is de afgaspijp nu handwarm. Bij harder stoken en zonder ventilator is de pijp nog behoorlijk heet maar bij lange na niet zo heet als zonder bell.

Vraag: is het verstandig om het inlaatstuk dat in de bell omhoog steekt langer te maken nu het vat hoger is?
Het steekt nu 28 cm het vat in en het verschil tussen bovenkant inlaat en (bovenkant) afgaspijp is 8 cm.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door Pietje »

Nee, de inlaat niet aanpassen. De hete lucht die de bell in komt, is zoveel lichter dan de lucht die er aan het uitgaan is, dat deze vanzelf en snel naar boven stijgt. Dit gaat met veel minder wrijving dan als je dat in een pijp doet. Lekker zo laten dus.

Misschien wordt het tijd om een temperatuurmeter in de schoorsteenpijp te steken. Handwarm is ca 60 graden of lager, en dat lijkt me iets te laag. Nu kan je condensatie (en daarmee creosoot) in de pijp verwachten.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door peterberg »

Pietje schreef:Handwarm is ca 60 graden of lager, en dat lijkt me iets te laag. Nu kan je condensatie (en daarmee creosoot) in de pijp verwachten.
Dat handwarm is aan de buitenkant van de pijp. In het midden van de pijp, zover mogelijk van alle wanden af is het aanmerkelijk warmer. Ik schat ergens tussen 80 en 100 graden. Creosoot gaat over het algemeen neerslaan als het verder wordt afgekoeld dan 40 graden Celsius. Uiteraard afhankelijk van omstandigheden zoals de hoeveelheid waterdamp in de rookgassen en de buiten temperatuur en vochtigheid. De plek waar de zaak als eerste zwart kan gaan worden is dan ook altijd aan het einde van de schoorsteen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Lejo
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2014, 13:48

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door Lejo »

Pietje en Peter, bedankt voor jullie antwoorden.
De inlaat laat ik zo. Ik schat de afgastemperatuur (op basis van temp buitenkant pijp) zo tussen de 80 en 150 graden, afhankelijk van hoe fel ik stook. Mijn enkelwandige schoorsteenkanaal is ca 6 m lang en verder afkoelen lijkt mij dus niet verstandig ivm creosootvorming.
Plaats reactie