Houtkachel met stalen bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Lejo
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2014, 13:48

Houtkachel met stalen bell

Bericht door Lejo »

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik weer bezig om een manier te vinden om het rendement van mijn houtkachel te verhogen. Ik ben hiermee al eerder bezig geweest en mijn plan was aanvankelijk om een stenen bell te metselen waar ik de rookgassen doorheen wou leiden. Zie thread viewtopic.php?f=3&t=4171&hilit=bell+houtkachel+tekening

Echter een dergelijke opstelling is te onzeker of het goed werkt allemaal en of er nog wel genoeg warmte overblijft voor een goede schoorsteentrek. Hier zie ik dus van af, ook ivm de kosten die het met zich meebrengt.

Nu is mijn idee om een ijzeren bell bovenop de houtkachel te plaatsen. Ik wil een bak maken van 39x49x58 cm, die als extra warmte afgifte gaat dienen. Zie de tekeningen.

Tekening 1 zoals de kachel nu is.
Tekening 2 en 3 zijn de voor- en achterkant met de ijzeren bell.
Tekening 4 is een eventuele keerplaat in de bell die ik erin kan lassen om de warmte langer vast te houden. Aan de twee zijkanten blijft ruimte open waar de rookgassen langs kunnen richting afvoerpijp.

De totale inhoud van de bell heb ik berekend op ruim 100 liter.
Bij het schoorsteenvegen kan ik de bak makkelijk eraf halen, zodat er geen veegluik in hoeft.
Nu is de temperatuur van de rookgassen direct uit de kachel ruim 300 graden.

Vragen:
1 Kan iemand bij benadering zeggen hoeveel de rookgassen in temperatuur zullen dalen met deze bell erop? Met andere woorden,
wordt het rendement aanmerkelijk verbeterd?
2 Hoe dik moet het staal worden van de bell?
3 Zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Groet, Leo
Bijlagen
Kachel gewoon.jpg
voorkant.jpg
achterkant.jpg
met klep.jpg
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door peterberg »

Lejo schreef:Nu is mijn idee om een ijzeren bell bovenop de houtkachel te plaatsen. Ik wil een bak maken van 39x49x58 cm, die als extra warmte afgifte gaat dienen.
Je idee klopt wel, op een kleinigheid na. Om als een bell te kunnen werken dient de toevoer en afvoer allebei dicht bij de bodem ervan te zitten. Vlak bij elkaar heeft nadelen, omdat de stroom dan kort kan sluiten tussen in- en uitgang. Wat je kunt doen is de ingang een kort stuk door laten steken in de bell en de uitgang niet bovenop te zetten maar aan de zijkant dicht bij de bodem. Zo laag, dat de stroom die door de ingang binnenkomt in elk geval boven de uitlaat uitkomt.

Het is al eerder gedaan, viewtopic.php?f=3&t=2140 hier heeft Leon een vat op zijn kachel gezet. Er zijn er nog meer geweest, het werkt echt en beter dan je zou verwachten.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Lejo
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2014, 13:48

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door Lejo »

Hoi Peter, een aangepaste tekening, zo bedoel je het?

En hoe groot moet de afstand ongeveer zijn tussen inlaat en uitlaat? Dus hoe ver moet de uitlaat in de ijzeren kast doorsteken?
Bijlagen
Kachel pijp achter.jpg
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door peterberg »

Lejo schreef:Hoi Peter, een aangepaste tekening, zo bedoel je het?
En hoe groot moet de afstand ongeveer zijn tussen inlaat en uitlaat? Dus hoe ver moet de uitlaat in de ijzeren kast doorsteken?
Ja, zo bedoel ik het. De afstand in verticale richting tussen inlaat en uitlaat zou ongeveer een halve doorsnede van de uitlaat moeten bedragen, dus dit klopt al ongeveer.
De uitlaat (van de bell) hoeft helemaal niet door te steken, liever niet zelfs.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Lejo
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2014, 13:48

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door Lejo »

Dank voor je antwoord.
Ik wil binnenkort eens bij de ijzerboer langs om te kijken wat voor materiaal er is.
Ik heb plaatstaal in gedachten. Weet je wat voor dikte ik hiervoor moet hebben? Je zit natuurlijk ook met het lassen, dus te dun lijkt me niet goed, maar te dik zit je weer met de warmte overdracht.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door Pieke »

Lejo schreef: Vragen:
1 Kan iemand bij benadering zeggen hoeveel de rookgassen in temperatuur zullen dalen met deze bell erop? Met andere woorden,
wordt het rendement aanmerkelijk verbeterd?
2 Hoe dik moet het staal worden van de bell?
3 Zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
#3 > Na de tip van Peter heb je al de juiste aanpassing gedaan.
#1 > Ik heb nooit in de rookafgas gemeten,maar mijn pijpje was handwarm en de bell loeiheet.
#2 > Ik had eerst een rvs bell van 60 liter , +/- 1 mm wanddikte.Snel op temperatuur maar koelt dus ook weer snel af. Op dit moment heb ik een stalen bell van een kilootje of 45, meer massa dus, warmt ietsjes trager op,maar houdt de warmte dus wel langer vast.Qua mijn rendement verbetering, mijn houtvretertje had nog maar aan de helft genoeg en de warmte afgifte verdubbelde.ik durf dan wel te spreken van een 4 maal beter rendement.Misschien wel nog meer, omdat ik ook gebruik maakte van een hete lucht warmtewisselaar.Ik zal mijn topic straks ff erbij zoeken.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door TLS »

Pieke, proficiat met je geslaagde aanpassing; leuk projectje! Ik krijg meteen zin om m'n schouw te slopen...

Loop je geen risico op condensatie in de bell, als je zegt dat de uitlaatgassen slechts handwarm meer zijn?
Zeker als je rustig stookt, of bij aansteken van de kachel...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door Pietje »

Ja, de krijgt zeker condensatie bij het aansteken. Dit vocht zakt naar beneden en verdampt weer bij de ingang van de bell. Deze naad moet met zorg waterdicht gelast worden, want anders verdampt het water je kamer in...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door TLS »

Bij het lezen van de overige threads over bell-constructies kwam me nog een andere vraag naar boven:

Vormt er zich geen as/stof- ophoping op de bodem van de bell? Voorzie je daar een inspectieluik oid?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door Wouter Gillis »

Ik heb een aangepaste gietijzeren kachel met 8 meter hoger op de zolder een bakstenen bell die de laatste warmte afvangt alvorens het rookgas naar buiten gaat. Op de bodem van die bell ligt jaarlijks toch een flinke laag vliegas. Ik zou dus zeker een inspectieluik voorzien.

groet
Wouter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door peterberg »

TLS schreef:Vormt er zich geen as/stof- ophoping op de bodem van de bell? Voorzie je daar een inspectieluik oid?
Er vormt zich inderdaad een laag vliegas op de bodem. In dit specifieke geval is het al voldoende om de pijp aan de achterkant er uit te trekken en de stofzuiger er in te steken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door Pieke »

Pieke schreef:Ik zal mijn topic straks ff erbij zoeken.
Gevonden!! viewtopic.php?f=3&t=3101 Ik zag zelfs dat er op de Ecolowiki aan gerefereerd werd...... :oops: Ik zal aldaar binnenkort posten hoe ie er binnen bijstaat.
TLS schreef:Pieke, proficiat met je geslaagde aanpassing; leuk projectje! Ik krijg meteen zin om m'n schouw te slopen...

Loop je geen risico op condensatie in de bell, als je zegt dat de uitlaatgassen slechts handwarm meer zijn?
Zeker als je rustig stookt, of bij aansteken van de kachel...
TLS, ik zou zeggen DOEN!! Qua condensatie, dit zal ongetwijfeld optreden,maar het enigste wat ik ervan merk is dat tijdens een koude start de raampjes ff beslaan.Vliegas was bij mij een dikke dm³ per seizoen.
Pietje schreef:Ja, de krijgt zeker condensatie bij het aansteken. Dit vocht zakt naar beneden en verdampt weer bij de ingang van de bell. Deze naad moet met zorg waterdicht gelast worden, want anders verdampt het water je kamer in...
Ik heb eigelijk gewoon een zadelstukje met vuurvaste kit en 2 rvs schroefjes gebruikt.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Lejo
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2014, 13:48

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door Lejo »

Het is een olievat geworden van 60 ltr (37 cm doorsnee, 59 cm hoog). Een stalen bak laten maken was me te duur. Aan de onderkant de inlaat en aan de achterkant, zo laag mogelijk, de uitlaat.

Het was meer een experiment, maar ik ben er zeer tevreden over. Razend snelle opwarming van de bell en een (veel) betere warmte afgifte. Toch wordt de uitlaatpijp nog erg heet, dus het vat had wel groter gekund. Misschien wil ik nog eens een 100 ltr bell maken.

Maar ik laat het eerst zo, nu de boel ontroesten en zwart spuiten.
Zie foto.
Bijlagen
Herschaalde kopie van kachel.jpg
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door Pietje »

Pieke schreef:Ik heb eigelijk gewoon een zadelstukje met vuurvaste kit en 2 rvs schroefjes gebruikt.
Als het maar dicht is! :lol:

@Lejo: de bell verhogen door er nog een vat (bodem van de bovenste, deksel van de onderste er uit) bovenop te zetten. Ga zo door!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Houtkachel met stalen bell

Bericht door TLS »

Mede door dit toppic en het toppic over 'uitstoot fijn stof door houtkachels', is het niet mogelijk een bell te maken die het fijnstof vasthoudt? Dat dit dan periodiek dient verwijderd te worden via het inspectieluik?

- elektrostatisch principe?
- systeem van de verbrandingsmotoren?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie