Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door wbe »

de bocht zelf zou van beton moeten zijn net zo als de riser denk ik.

bedoel je dat het water boven in de ww zou kunnen gaan koken?

evt kunnen er ook stripjes over dat deel gelast worden (water zijdig) zodat die de warmte beter verdelen.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini »

en hoe schakel je hem uit , mijn grootste zorg is wanneer de elektriciteit uitvalt.
Die bocht lijkt me idd evident in vuurvastbeton.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door wbe »

ik wou boven in de ww een bypass klep plaatsen die ook voor de start gebruikt kan worden en met een electromagneetje dicht gehouden wordt. als de stroom dan weg valt gaat de klep open en gaat de meeste warmte naar de ruimte boven de bypass echter wordt de ww nog steeds een beetje warm en daarom wil ik dus een noodstroom voorziening er bij hebben. Hoe die noodstroom voorziening uitgevoerd moet worden moet ik nog uitzoeken maar deze zou de pomp nog een uurtje kunnen laten draaien. ik heb ergens gelezen dat een UPS hier voor gebruikt kan worden.

het meest ideale zou natuurlijk een systeem met thermosyfon zijn maar dat gaat bij mij niet lukken.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB »

Ik weet niet of zo'n klep een goed idee is, ik weet niet wat de max temperatuur is net boven de riser (800-1000 graden?) maar dat loods ik liever niet door m'n rookkanaal. En ook een UPS beschermt niet tegen een kapotte pomp. Dit laatste geeft je wel de mogelijkheid je huis te verwarmen bij stroomuitval.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door wbe »

wat ik er bij had moeten vermelden is dat de bypass dan ook weer in een bel (90x50x40 cm(lxbxh)) uitkomt en in die bel wou ik dan stenen of zo plaatsen zo dat er redelijk veel warmte op genomen wordt en de rookgassen veilig de schoorsteen in kunnen.

misschien kan de bypass ook geopend worden door een sensor op de ww als de temperatuur daar in te hoog dreigt te worden.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Nog interesse voor een dagje knutselen?

Eerdaags gaat de hyg buffer aangesloten worden. Volgens een paar schattingen moet een extra ww in de rookgassen compenseren voor het extra tapwater verwarmd moet worden. Volgende stap is dan ww in de kamerkachel. Deze is vooral de vogeltjes warm aan het houden.
Het gaat door, moet ik nog rekening houden met iemand?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kockie »

Ik heb interesse, maar ook een project tussendoor gekregen. Op een nabij gelegen kerkhof moesten dik 50 dennen het veld ruimen. Inmiddels is het een horizontaal bos geworden, maar moet nog geruimd.... Ergens tussendoor is vast wat te plannen. Noem maar een datum ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Nou, het zou misschien wel eens zo kunnen zijn dat waarschijnlijk dit weekend de buffer aangesloten gaat worden na een klein jaar. Het weekend erop zou al kunnen dan blijft de druk er een beetje op, letterlijk en figuurlijk
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door ritsaert snijder »

Nog even een nabrander :lol: over de bocht in de riser, je kan de riser beter later eindigen in een kleine ruimte en vanaf die ruimte een afslag naar de wisselaar.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door Tim »

Hey,

Ik pas. Heb even teveel evenementen.

T
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Dagelijks blijf ik me verbazen over de technische mogelijkheden. Te gek toch dat iemand zomaar een programma schrijft voor ww. Internet is echt de nieuwe kracht. Zonder dat zou je overgeleverd zijn aan grote instituties, energiemaatschappijen, supermarkten enz enz.
Puur voor de kick gaat met een beetje geluk deze week de ww geponsd worden. Zo als dxf de machine in. Ben benieuwd of het een beetje gaat passen.
De buffer en pelletkachel werken inmiddels goed samen. Met de extra ww zal het extra verbruik voor sanitair water gecompenseerd worden.
Volgende stap, een ww voor de kachel in de woonkamer. Zo blijft todo lijst te lang, helaas.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door Sandman79 »

super, ik ken nog wel mensen die interesse hebben in een warmtewisselaar... :)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Blijft lastig dxf invoegen. Of kan het niet Kockie?

Heb een file gemaakt voor de ww.

Erg leuk MaartenB, hier aan daar wat aan moeten passen. Er zit nog een verschil in van een mm. Dat lossen we wel op met een hamer.

Nu nog even kijken of de ponsmachine deze week nog draait. Er ligt nog een plaat 2500-1250-2, kan ie mooi uit gemaakt worden. Gelukkig niet verzinkt, jammer genoeg warmgewalst.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Vlambuizen zijn 22mm. Oorspronkelijk voor een poort bedoeld, maar mocht er nog tijd zijn voor een poort, dan moet ie hoger worden. De lengtes waren al verzaagd naar 600mm. Nu een andere bestemming dus.
Bijlagen
pellet gaten.7z
(2.76 KiB) 141 keer gedownload
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

En de zijkanten.
Korte en lange kant uit 1 stuk, dat scheelt weer een 1,5m laswerk.
Bijlagen
pellet.7z
(2.33 KiB) 123 keer gedownload
Plaats reactie