Rendement inbouwhaard verbeteren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Rendement inbouwhaard verbeteren

Bericht door swake »

Onze Flam inzethaard is de hoofdverwarming van het huis momenteel. Branden doet hij goed. Maar nu wil ik die warmte ook zo effectief mogelijk kunnen gebruiken. Er is zeer veel trek in de schoorsteen. Goed op zich, maar dat trekt alle warmte er mee door. Wat kan ik doen om dit op korte termijn te verbeteren?

Zelfs als de luchtaanvoer helemaal dicht staat komt er naar mijn mening nog veel door. De secundaire stroom langs het raam lijkt niet regelbaar te zijn.

Op de uitgang van de haard zit een klep die de schoorsteen kan afsluiten, mogelijks zelfs helemaal, is dat wel veilig om te doen?

Alle tips welkom om zo efficient mogelijk te stoken.


Verdere informatie:
De schoorsteen is een slordige 8 à 9 meter hoog vanaf de uitgang van de haard gemeten. Haar vorm langs de binnenkant is een omgekeerde rechthoekige trechter van +/-80x30cm aan de basis en 2 meter hoger is het dan nog 40x25cm en hoger op waarschijnlijk nog iets minder. Mogelijks was het ooit een gewone open haard. Wat trek betreft werkt het fantastisch, met de deur open komt m’n haar er haast van recht … de haard krijgt er zelfs rocket nijgingen van zo hard dat ie gaat.
Afgastemperaturen moet ik nog meten, maar ik ben ervan overtuigd dat de vogeltjes bovenop de schoorsteen geroosterd worden.
We stoken doorlopend om het een beetje op temperatuur te houden binnen. Muren rond de schoorsteen worden dan wel lekker warm. Tot 60°C op de gelijkvloers gemeten, 40°C eerste verdiep en de zolder.
Luchtaanvoer komt uit de ruimte waar de haard staat.
Later hang ik er op een of andere manier een bell aan.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Rendement inbouwhaard verbeteren

Bericht door Erikvr »

Hallo,
Is het kachelkoord in de deur versleten of lekt de kachel ergens anders lucht naar binnen?
De klep van de schoorsteen (asklep) mag absoluut niet dicht tijdens het stoken.
Flam kachels staan niet bekend als rendementwonders.
groet,
Erik
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Rendement inbouwhaard verbeteren

Bericht door swake »

Koord ziet er goed uit. Het is duidelijk dat de lucht langs onder komt via het asbakje. Het hout brand ook langs de onderkant, als het goed geplaatst is zijn daar zelfs horizontale steekvlammen te verkrijgen met een rocketstove geluidje bij.
Het rooster boven het bakje is regelbaar, en kan niet helemaal afgesloten worden. Daar zit duidelijk het 'lek'.

Klinkt me helemaal duidelijk dat die klep bovenaan niet dicht mag tijdens het stoken. De laatste stukjes hout kunnen wel een uur of zo nasmeulen. Dan kan ik die klep alsnog niet sluiten eer die weg zijn. Die klep is wel regelbaar, wat is het nut daar dan eigenlijk?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rendement inbouwhaard verbeteren

Bericht door Pietje »

swake schreef:De laatste stukjes hout kunnen wel een uur of zo nasmeulen. Dan kan ik die klep alsnog niet sluiten eer die weg zijn. Die klep is wel regelbaar, wat is het nut daar dan eigenlijk?
Smeulen, of gloeien? Dat eerste heb je liever niet, met name de buren trouwens...;-)
Primaire lucht gaat door het vuur heen, om het aan te wakkeren. Maar het houtgas wat daarbij vrijkomt moet ook verbranden, daar is secondaire lucht voor. Deze wordt net boven het hout, liefst voorverhit, toegevoegd. In de gloeifase is minder secundaire lucht nodig dan even nadat je hout hebt opgegooid.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Rendement inbouwhaard verbeteren

Bericht door Lieve »

Ik heb met veel plezier mijn Flam haard buiten gegooid.
Een flam is ook regelbaar via klepjes die bovenaan in de dubbele mantel zitten.
Het is niet normaal dat de onderste luchtinvoer niet kan afgesloten worden.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Rendement inbouwhaard verbeteren

Bericht door swake »

Ja t'is eerder t'is gloeien.

De klepjes bovenaan staan dicht, Open of dicht veranderd eigenlijk maar zeer weinig.
Zelfs wanneer de 2 ronde roosters mooi over elkaar liggen lekt er nog veel lucht door. De roosters zien er goed uit, niet krom, geen beschadiging, goed beweegbaar. Dat het lekt is eigen aan de constructie.
Het enige dat ik nog zie is een extra afsluitingsplaat steken vooraan de asbak. Dan komt er nog enkel lucht binnen via de windowwash spleet.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Rendement inbouwhaard verbeteren

Bericht door TLS »

Ik heb eveneens een flam inbouwhaard, en na enkele aanpassingen en een welbepaalde stook-methodiek ben ik er zeer tevreden over.

Het is een uitdaging om efficient te branden onder deellast, ik heb een 11kW model, en schat dat mijn warmtebehoefte zo'n 4kW continu is wanneer de buitentemperatuur zo'n 8°C bedraagt.

Om een inschatting te maken van het rendement van m'n stookcyclus meet(integreer) ik de 'mantel vs omgeving' -temperatuur tijdens de betreffende cyclus met behulp van een Arduino.

Ik heb proef-ondervindelijk vastgesteld:
1) beste rendement wordt bekomen door een hete verbranding met juist genoeg aanvoerlucht. teveel aanvoerlucht neemt niet alleen warmte weg uit de ruimte, maar zorgt eveneens voor afkoeling van de mantel zelfs al lijkt het vuur hevig te branden.Hiervoor heb ik de helft van mijn toevoerrooster afgedekt met een stuk gietijzer om te kunnen branden met weinig brandstof, zodat de weinige aanvoerlucht direct geleid wordt naar de kleine hoeveelheid brandstof per cyclus (2 plankjes eiken parket=1.2kg per keer)te verbranden
2) een goede gas-verbranding (grote rustige vlammen die bijna de volledige haard vullen) wordt enkel bekomen bij hoge temperatuur. Omdat ik de haard telkens bijna volledig laat uitbranden (ongeveer 45-60min) is zou het te lang duren om de juiste temperatuur te bereiken voor gaswerking van de nieuwe brandstof. Hiervoor hak ik één van de twee plankjes in 'dik aanmaakhout', en bekom ik opnieuw gaswerking van het verse hout na ongeveer 1 minuut.
3) er zijn twee duidelijke fases tijdens mijn stookcyclus: 'gasverbranding' en 'gloei-fase'. Na zo'n 15-20 minuten met de luchttoevoer een beetje geopend is de gasfase voorbij en zijn de 'wolk-achtige' vlammen weg. Tijdens de gasfase is de mantel-temperatuur zo'n 15-20°C gestegen. Daarna sluit ik de lucht-toevoer volledig af (werk dus met de 'lek-lucht') en laat de kolen rustig verdergloeien, hierbij blijft de manteltemperatuur constant of daalt ze lichtjes met zo'n graad of 5 gedurende een 15-tal minuten. Het laatste kwartier gloeit de houtskool bijna volledig weg en daalt de manteltemperatuur tot de beginwaarde van de cyclus.
4)op dagen met veel wind kan ik de toevoerlucht dmv de rooster niet voldoende laag houden, en brand ik met de schouwklep bijna volledig dicht. Dit is uiteraard zeer afhankelijk van de installatie en omstandigheden, ik bepaal de luchttoevoer volledig in functie van het vlambeeld.
5) Het is bijna nutteloos om met hout te stoken dat meer dan 20% vocht bevat. Tijdens de gas-fase stijgt de manteltemperatuur niet of daalt ze zelfs. Ik vermoed dat de brandwaarde verloren gaat aan het verdampen van het vocht. Lucht-droog hout van zo'n 15% is ideaal. Het is een aanrader om zo'n metertje te kopen (12USD incl transport) zodat je weet wat je stookt.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Rendement inbouwhaard verbeteren

Bericht door swake »

Bedankt TLS voor de uitgebreide reactie. Veel dingen zijn helemaal herkenbaar.

Heb er nog geen temperatuurlogger op aangesloten omdat ik m'n tijd liever in het ontwerp van de nieuwe verwarming steek.

Hier is het volledig vermogen van de haard duidelijk te weinig om het hele huis op te warmen. Het is altijd bewoond en stoken dan ook de hele dag door van +/-7u tot 23u. Al naargelang de buitentemperatuur zetten we binnenhuis een deur meer of minder open en in de ergste momenten staat er een elektrisch vuurtje te helpen.

Net genoeg lucht aanvoeren is duidelijk de sleutel. Als de vraag groot genoeg is, werkt het beter een klein blokje hout bij te steken wanneer er nog veel rode gloed is dan 3 of 4 dikke blokken in de haard te steken als hij bijna uit is.
Hier wordt ook gestart met een paar kleine stukjes hout (10x2cm) en een prop licht brandbaar materiaal met daarop 2 grotere blokken. De lucht bijna dicht houden, vlammetje aansteken en een minuut of twee later de lucht een derde open zetten en het geweld komt er direct uit, dat is wel prachtig. Indien de lucht helemaal open gezet wordt is 4 kg hout weg op 20 minuten. Het meeste door de schoorsteen.

Het dansende blauwe gas is ook zeer mooi om aan te zien

De ventilatoren blazen hard maar maken een hels lawaai. Doen hierdoor vooral dienst als haardroger.

Op de bovenverdieping zitten er 2 roosters die de hete lucht aanvoeren. Daar komt ook een pak warmte uit. Heb de lucht daar tot over de 120°C gemeten.

De schouwklep gedeeltelijk afsluiten heb ik nog niet durven doen, maar…. Na de kerst heb ik weer wat tijd om te experimenteren.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Rendement inbouwhaard verbeteren

Bericht door TLS »

Swake, ikzelf heb m'n woning pas gekocht en die is voor 't moment slecht geïsoleerd, en met redelijk wat tocht door rolluikbakken en kieren in 't schrijnwerk. De half-open woning heeft een gemiddelde grootte, maar toch kan in die met overschot volledig verwarmen met m'n flam MT75-11kW door deuren open te zetten.

4kg hout op 20minuten zou uitgaande van 4 à 4.4kWh/kg (voor hardhout) met een rendement van 75% zou een theoretisch vermogen van 36-40kW gedurende 20minuten zijn... Ben je zeker van je hout, stookmethode, of isolatie van de woning?

Die schouwklep mag je volgens mij gewoon mee aan de slag, het is gewoon één van de instrumenten(eerder het laatste) om de hoeveelheid lucht te regelen. Mijn schouwklep en de zone errond staat na quasi gesloten branden mooi blank met een licht grijze as-aanslag en de ruit wordt er niet sneller vuil van.

Voor continu te stoken zou ik eerder opteren voor een massakachel vanwege grotere thermische opslag en indien correct gebruikt een wat hoger rendement. Vermoedelijk kan je in je huidige haard ook stoken op hoger vermogen (en minder bijvullen) dmv steenkool.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Rendement inbouwhaard verbeteren

Bericht door swake »

Vandaag is het hier lekker warm, bijna overal, zonder veel te stoken, maar buiten is het dan ook 8 à 10°C al de hele dag.

Ons hout is hoofdzakelijk beuk. Gemiddeld 15% vochtigheid gemeten. Ook wat eik, nog wat droger. Dus zeker bruikbaar. Ik reken hierbij op 3,66kWh/kg. Pas als het 0% vochtigheid heeft zou hout over de 4kWh/kg geven en 0% bestaat niet. Maar hier gaan we niet over zeuren, dat is het onderwerp niet :mrgreen:

Die haard kan volgens mij veel meer verbranden dan 10kW wanneer alle registers opengezet worden. Maar het is allemaal voor de vogeltjes via de schoorsteen... Rendement zakt in als een pudding en het houtverbruikt stijgt zonder dat er ook maar iets van genot is. Alles wijst in deze richting ook wat je schrijft komt overeen. Sterker nog: wanneer er rustig gestookt wordt heb ik de indruk dat het hier in huis warmer wordt dan wanneer het volle gas gaat. Ik denk dat het komt omdat de warme lucht van de ruimte waar de kachel staat niet zo hard naar buiten afgezogen wordt dan (en koude lucht binnen via alle kieren).

Na de kerst ga ik gaatjes boren en thermokoppels in de schoorsteen steken op verschillende plaatsen en ook rond de kachel. Dan zal het al veel zekerder zijn. Kvrees dat ik ga verschieten....

Woning is wat groter dan gemiddeld. Isolatie in het dak was ons eerste groot werk. Achtergevel nog enkel glas in oude PVC ramen die slecht sluiten. K'zou die kieren beter afplakken met duct tape. (eigenlijk nog zo geen slecht idee :idea: ). Verder isoleren, gaat zeker gebeuren, maar k'moet voorzichtig zijn want we hebben zelfs geen spouw en heb geen zin in vochtige muren. Die verluchting-door-de-vele-kieren is hier best nuttig, energieverslindend, maar nuttig.

Die haard kan zeker meer dan 10kW verbruiken. Maar niet nuttig afgeven. Als ik de buitentemperatuur beschouw en hoeveel ruimtes er in werkelijkheid warm kunnen gemaakt worden met de haard en dat vergelijk met de berekeningen die gemaakt werden voor de nieuw te plaatsen verwarming dan geeft die haard 8 à 10kW af. De berekeningen werden op verschillende manieren gemaakt met telkens een zeer gelijkaardig resultaat, dus ik vertrouw het wel.

één troost: indien de afgastemperaturen echt zo hoog gaan liggen als ik het vermoed dan ga ik op de haard een prachtige bell kunnen op monteren.

Kolen: Juist, kmoet alleen nog een passend rooster vinden om het origineel te beschermen anders stook ik het kapot. Liever geen kolen of antraciet trouwens, maar wanneer het erg koud gaat worden zal het wel moeten om de nacht door te komen.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Rendement inbouwhaard verbeteren

Bericht door swake »

Kon het niet laten, ben gaan meten. 5 minuten na 2 blokken hout op handvol rode kolen te hebben gelegd. Luchthendel 1cm naar links open gezet, dus bijna dicht maar toch mooie vlammen, ook wat blauwe. Op het gevoel kan ik dus wel nog iets meer opendraaien maar niet veel want dan is er verkwisting. Haard was dus al goed warm

Aan het asbakje links en rechts tegen het metaal daar: 100°C
Bovenaan links 10cm; 20cm en 30cm in het rooster waar de lucht uitgeblazen wordt door de ventilatoren (maar ze stonden af): 180°C
Bovenaan in het midden van het rooster, sonde tegen de uitgang aldaar: 200°C
In het rooster links: 120°C
Tegen de ventilatie motor links: 35°C

Die motors maken een hels lawaai, het zijn nieuwe exemplaren. Gezien de redelijk lage temperatuur daar ga ik eens iets proberen met 12V PC ventilatoren. Het kan niet erger zijn. En hopelijk smelten ze niet :lol:
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Rendement inbouwhaard verbeteren

Bericht door TLS »

Temperaturen zijn moeilijk te vergelijken omdat ik deze op andere plaatsen en mét blazers op laagste stand meet.

Dit is het vlambeeld tijdens de gasfase waarbij een sterke stijging van de mantel wordt waargenomen:
http://youtu.be/XbpM1WTSP68
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Rendement inbouwhaard verbeteren

Bericht door JantjeV8 »

Dat komt op mij niet erg gebruiksvriendelijk over.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Rendement inbouwhaard verbeteren

Bericht door Lieve »

Je kan die ventilatoren vervangen door pc ventilatoren, maar dat maakt niet echt minder lawaai.
Om minder lawaai te hebben en minder kans op doorbranden van de motortjes maakte ik de ventilators schoon met de compressor, om de week.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Rendement inbouwhaard verbeteren

Bericht door Lieve »

Die Flam haard werd geleverd met een extra rooster om kolen te stoken, hier moet dat rooster nog in de stal liggen, indien je wil kan je het hebben.
Plaats reactie