keuze zelfbouw kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door wbe »

mijn dank voor het aanpassen van de quote ik wist niet hoe dat moest :roll:


hier bij een paar fotos van de ruimte voor een mogelijke buffer

Afbeelding
daar moet het dus door passen maten breedte x lengte 57x117 cm

Afbeelding
de zolder

Afbeelding
schets met maten zolder


Afbeelding
de verdiepings vloer bij de cv ketel


Afbeelding
de cv ketel

Afbeelding
gegevens cv ketel




excuses voor de slechte kwaliteit van de foto's (heb een budget smartfone) :oops:


zoals op de foto's te zien is zijn we nog niet helemaal klaar met de verbouwing dus kan evt. nog wat veranderen aan de kast bij de cv ketel

groet watze
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door Wouter Gillis »

mijn leidingen zitten bij de kachel laag in de muur (kan ik evt met wat sloop werk nog verzetten) maar wat een groter probleem is denk ik dat ze bijna tot de nok lopen en vanaf daar weer naar de verdiepingsvloer gaan. dus de warme leiding is niet overal stijgend. werkt het thermosifon principe dan nog ?
Dan zal het thermosifonprincipe niet meer (of slecht) werken maar ik vermoed dat je de buffer aan de kant van zolder kan zetten waar de leidingen toekomen? (dus aan de andere kant tov de cv)
hoe groot zou de buffer minimaal moeten zijn?
dit hangt samen met het opgenomen vermogen vanuit de kachel. Maar een minimum is 40 à 50 liter per kW in het geval je gebruik maakt van een warmtewisselaar in open vuur. Maak je gebruik van een warmtewisselaar aan de buitenzijde van een massakachel die thermosifon werkt bij 40 à 60°C, kan de buffer wat kleiner. Als je erin slaagt om met de massakachel de nodige ruimtes te verwarmen kan je een relatief kleine buffer nemen die enkel instaat voor het sanitair water.

heb een remeha tzerra cv ketel.
Dat is een combi ketel en kan voorverwarmd sanitair water meester. Dus geen friswaterstation nodig, wel een buffer met een sanitaire doorstroomspiraal of een sanitair vat-in-vat.

Groet Wouter
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door wbe »

Wouter Gillis schreef:
Dan zal het thermosifonprincipe niet meer (of slecht) werken maar ik vermoed dat je de buffer aan de kant van zolder kan zetten waar de leidingen toekomen? (dus aan de andere kant tov de cv)
dat is midden in een slaapkamer en denk niet dat dat gewaardeerd wordt :fff
dit hangt samen met het opgenomen vermogen vanuit de kachel. Maar een minimum is 40 à 50 liter per kW in het geval je gebruik maakt van een warmtewisselaar in open vuur. Maak je gebruik van een warmtewisselaar aan de buitenzijde van een massakachel die thermosifon werkt bij 40 à 60°C, kan de buffer wat kleiner. Als je erin slaagt om met de massakachel de nodige ruimtes te verwarmen kan je een relatief kleine buffer nemen die enkel instaat voor het sanitair water.
als ik de ruimtes verwarm met de massakachel blijft de vloer koud en dat is nou juist zo jammer. denk dat ik ongeveer zo'n 100m2 vloerverwarming heb (+/- 1000 m buis hoh 10 cm) wat voor vermogen zou ik dan nodig hebben? de buffer is trouwens bij mij meer voor de overdracht van de warmte van het open hout systeem naar het gesloten vv systeem of zie ik dat verkeerd.

voor verwarming van het sanitaire water zou een mooie bijkomstigheid zijn

heb een remeha tzerra cv ketel.

Dat is een combi ketel en kan voorverwarmd sanitair water meester. Dus geen friswaterstation nodig, wel een buffer met een sanitaire doorstroomspiraal of een sanitair vat-in-vat.

Groet Wouter
oke dat klinkt positief is het dan zo dat als het water voor verwarmt is naar 40 graden de cv dit nog bij verwarmt tot de minimale 65 graden ?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door Wouter Gillis »

dat is midden in een slaapkamer en denk niet dat dat gewaardeerd wordt
Nee daarin volg ik. :?
als ik de ruimtes verwarm met de massakachel blijft de vloer koud en dat is nou juist zo jammer.

De vloer is geïsoleerd neem ik aan. De massakachel gaat die deels aanstralen maar de vloer gaat inderdaad niet echt warm aanvoelen, dat klopt
denk dat ik ongeveer zo'n 100m2 vloerverwarming heb (+/- 1000 m buis hoh 10 cm) wat voor vermogen zou ik dan nodig hebben?


dat hangt af van de temperatuur en het volume aan water dat je erdoor wil sturen. En die twee worden op hun beurt bepaald door de hoeveelheid energie die nodig is om je huis op te warmen en warm te houden. Dus eerst dat even helder trachten te krijgen. (gasrekening, houtverbruik?)
de buffer is trouwens bij mij meer voor de overdracht van de warmte van het open hout systeem naar het gesloten vv systeem of zie ik dat verkeerd. voor verwarming van het sanitaire water zou een mooie bijkomstigheid zijn
Je verwacht dus vooral ruimteverwarming/ondersteuning van de buffer. Het hout systeem kan ook gesloten zijn en deel uitmaken van het geheel en dus hetzelfde water gebruiken als door de vv loopt. Je kan de buffer gebruiken als een grote evenwichtsfles. Alle energie input en output worden er dan rechtstreeks aangekoppeld. Je cv ketel houdt de buffer als backup op de temperatuur die minimaal nodig is voor de VV en het sanitaire gedeelte van je cv ketel warmt het SWW verder bij wanneer nodig.
oke dat klinkt positief is het dan zo dat als het water voor verwarmt is naar 40 graden de cv dit nog bij verwarmt tot de minimale 65 graden ?
Dat kan ie inderdaad.


groet
Wouter
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door wbe »

De vloer is geïsoleerd neem ik aan. De massakachel gaat die deels aanstralen maar de vloer gaat inderdaad niet echt warm aanvoelen, dat klopt


de vloer ligt op 12cm dikke isolatie
dat hangt af van de temperatuur en het volume aan water dat je erdoor wil sturen. En die twee worden op hun beurt bepaald door de hoeveelheid energie die nodig is om je huis op te warmen en warm te houden. Dus eerst dat even helder trachten te krijgen. (gasrekening, houtverbruik?)
we wonen hier nog maar vanaf februari 2014 en hebben eigenlijk geen winter gehad en daarbij komt dat we toen ook al grotendeels alleen op hout stoken. de gas meter zit er nu een jaar in en staat nog maar op 330 m3 en dat is eigenlijk alleen aan sww op gegaan.maar als de kachel iets te veel vermogen heeft kan ik toch gewoon minder vaak gaan stoken of zie ik dat verkeerd?
Je verwacht dus vooral ruimteverwarming/ondersteuning van de buffer. Het hout systeem kan ook gesloten zijn en deel uitmaken van het geheel en dus hetzelfde water gebruiken als door de vv loopt. Je kan de buffer gebruiken als een grote evenwichtsfles. Alle energie input en output worden er dan rechtstreeks aangekoppeld. Je cv ketel houdt de buffer als backup op de temperatuur die minimaal nodig is voor de VV en het sanitaire gedeelte van je cv ketel warmt het SWW verder bij wanneer nodig.
maar hoe zit het dan met de veiligheid? ik dacht dat een gesloten systeem zo als ik nu heb wettelijk niet toegestaan is.


groet Watze
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Watze,

drukgevoerde cvhaarden kunnen zeker wel op voorwaarde dat ze worden voorzien van de nodige veiligheden zoals o.a. een overdrukventiel en automatische koeling op waterdruk. Op dit forum is daar al een en ander over geschreven. Een open systeem is weliswaar het veiligste want foolproof maar daarvoor heb je thermosyphon nodig en dat blijkt wat moeilijker bij jou als ik het zo van hieruit kan beoordelen.

Vergeet ook geen mengventiel bij je kachel. Die laat pas warm water door naar de buffer zodra de temperatuur voldoende hoog is. Dat voorkomt een te forse afkoeling en condensatie/creostoot.

Met een buffer kan je de kachel best voluit stoken maar moet je mogelijks niet elke dag stoken.

Het systeem dat je nu hebt is ronduit gevaarlijk en voorkomt een goede verbranding maar dat wist je intussen ongetwijfeld.

groet
Wouter
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door wbe »

Het begint allemaal langzaam duidelijk te worden maar nu vraag ik mij af is het water wat uit de kachel dan niet te warm voor de vloer verwarming of kan daar dan ook weer een mengventiel tussen ?

Groet watze
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Watze,

je moet inderdaad de beide hebben. Het mengventiel van de kachel houdt de termperatuur boven de 70°C (als voorbeeld, dit is instelbaar). Het mengventiel op de vv-collector verlaagt de temperatuur weer naar bijv 35°C.

groet
Wouter
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door wbe »

hallo,

kan iemand mij een indicatie geven van de kosten die ik moet maken om een veilige RBB met BELL en daarin een warmtewisselaar welke direct op het cv circuit is aan gesloten.

wat ik nodig denk te hebben:

een RBB (weet niet of je die ook zo kan kopen)
isolatie ( kan waarschijnlijk evt. op mijn werk wel perliet/vermiculiet of onbrandbare isolatie dekens overnemen)
een warmte wisselaar ( kan ik evt ook zelf wel maken denk ik)
staal plaat voor ombouw kachel ( hooguit 200 euro denk ik )
temperatuur meters indien mogelijk
vuurvaste isolatie plaat voor in de bell (of is dat niet nodig)
mengventiel voor op de kachel
mengventiel voor bij de vloerverwarmingsunit ( er zit al wel een thermosstaatkraan op maak ik denk dat jullie iets anders bedoelen)
overdruk ventiel
automatische koeling op waterdruk
buffer
pompje (heb er nu een grundfos alpha 2l tussen kan ik die weer gebruiken of zijn de temperaturen daar te hoog voor)


ik ben vast nog van alles vergeten dus aanvullingen zijn van harte welkom

het gaat mij trouwens maar om een indicatie zodat ik even kan kijken wat voor budget ik nodig heb.

groet Watze
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door Richard-III »

wbe schreef: Een open systeem is weliswaar het veiligste want foolproof maar daarvoor heb je thermosyphon nodig en dat blijkt wat moeilijker bij jou als ik het zo van hieruit kan beoordelen.
een open systeem hoeft niet een thermosyphon systeem te zijn,kan ook met rondvoerpomp

groet
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door wbe »

Richard-III schreef:
wbe schreef: Een open systeem is weliswaar het veiligste want foolproof maar daarvoor heb je thermosyphon nodig en dat blijkt wat moeilijker bij jou als ik het zo van hieruit kan beoordelen.
een open systeem hoeft niet een thermosyphon systeem te zijn,kan ook met rondvoerpomp

groet
klinkt logies maar dan heb je nog steeds niet het voordeel van een thermosifon dat je systeem ook veilig blijft als de stroom uit valt
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door wbe »

niemand die mij hier iets over kan vertellen?
Laatst gewijzigd door kockie op 21 dec 2014, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door kockie »

Ehh, niet om het een of ander, maar dit is een forum; geen helpdesk. Gewoon even geduld hebben, dan komt een antwoord vanzelf.

Ik raad je aan om eens een paar uur te besteden aan het uitspitten van de rubriek verwarming , isolatie, huiselijk energieverbruik. Daar staan al je vragen al uitgebreid beantwoord.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door wbe »

ja idd ben misschien wel wat te haastig :fff komt vast door dat het zo interesant is allemaal

heb de afgelopen week elke dag ongeveer 4 uur per dag op dit forum gelezen en is echt geweldig wat er allemaal op staat het is alleen soms wel lastig om te vinden wat je zoekt. maar dat zoeken heb ik er wel voor over.

ik ga nu idd. maar eens proberen om geduldig af te wachten :D

groet Watze
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door wbe »

Gandalf schreef:
ritsaert snijder schreef: Warmtewisselaar in de bell.
Gezien de exploten van de TS is het misschien nog beter te specifiëren als: " in de mantel van de bell". En liefst nog ver aan de buitenzijde in die mantel(eindstuclaag) voor de LTV.

G
na veel lezen hier en er over nagedacht te hebben wil ik toch ook alle mogelijkheden van een gemetselde massa kachel bekijken en heb daarbij ook nog eens gedacht over de verschillende suggesties voor een warmte wisselaar waarna ik op me afvraag hoe het werkt als de wisselaar in de buitenste laag zit.

klopt het dat als het een massa kachel wordt met een ww in de buitenste laag je de kachel stookt en deze dan heel langzaam van binnen op warmt en daarmee dus ook de warmte langzaam overbrengt naar het cv systeem?

als ik voor deze opstelling kies moet er dan ook nog een mengventiel tussen?
en hoe heet zou het water dan kunnen worden?

verder vraag ik me nog af wat voor gewicht zo'n kachel minimaal moeten hebben? (ik zag ergens dat ze zo meerdere tonnen kunnen wegen)
ik vraag me namelijk af of onze vloer dat aan kan. we hebben namelijk een afwerkvloer van +/-10 cm met vloer verwarming op 12 cm van die harde isolatie platen liggen (PIR geloof ik) en dat alles ligt weer op 12 cm gewapende beton vloer.

al met al weer heel wat vragen ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. is het trouwens misschien ook mogelijk om de naam van dit topic te wijzigen want dat de huidige houtkachel er uitgaat is bijna wel zeker :D

groet watze
Plaats reactie