ik heb een barbas houtkachel tweedehands gekocht en omdat het mijn eerste kachel is geen idee of dat een goede is maar vind hem mooi en naar mijn bevinding ook wel goed. wat ik ook fijn vind aan deze kachel is dat hij weinig stralingswarmte af geeft doordat hij een ombouw heeft waar door hij de lucht verwarmd.

echter bevalt de kachel prima maar het is wel zonde dat we de vloer verwarming niet gebruiken daar om heb ik er van 20 mm rvs buis een element ingemaakt totale lengte is ongeveer 4 m en dat aan gesloten op de leiding van de cv naar de vloerverwarming waarbij ik achte op de kachel een cv pomp heb.

nu vind ik de opbrengst van dit systeem te laag en wou er dus meer meters in bouwen en dacht misschien vind ik op het internet nog wel wat tips.
door even zoeken kwam ik bij het topic van Robert 5812 uit en heb dat helemaal door gelezen en wat blijkt ik doe meerdere dingen verkeerd

maar nu vraag ik mij dus af hoe ik mijn kachel om kan bouwen naar een goed systeem of is dat helemaal niet mogelijk.
ik heb dus het element in de kachel direct op de cv aan gesloten (wat waarschijnlijk niet mag denk ik) maar maar op de cv ketel zit wel een overdruk ventiel.
de kachel staat tegen de buitenmuur en heb 2 leidingen en de wand en geen afvoer bij de kachel heb ook geen kruipruimte dus aanleg van meer leidingen of afvoer is moeilijk
ik heb er (nog) geen mengventiel tussen en daarom veel roet op het element het water komt nu ongeveer op 20 graden binnen en gaat er ongeveer met 40 weer uit
verder heb ik wel een thermostatiche schakelaar op de vv unit dus zou de pomp daarvan pas bij een hogere temp in kunnen laten schakelen
zelf zat ik te denken dat het misschien een idee is om een BELL op mijn bestaande kachel te maken en zou evt de bestaande kachel ook wel kunnen isoleren maar wil ook wel graag dat hij nog wel warmte afgeeft.
ook is het mogelijk dat ik een hele nieuwe kachel ga bouwen ( ben zelf laser/sammensteller bij een bedrijf wat apparaten maakt voor de chemie kan dus wel tig mig en electrode lassen)
ik denk dat de grootste belemmering zit in het feit dat ik geen buffertank kan plaatsen teminste niet dicht bij.
ik hoor graag of iemand mij verder kan helpen groet watze