Mening: Huis verwarmen met heatpipes

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Jacco
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2014, 20:18

Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Jacco »

Hallo allemaal,

Ik ben Jacco en heb al veel geleerd op dit forum! :) ik bezit een nieuwbouw huis wat in oktober 1 jaar word dus redelijk geïsoleerd is, helaas was ik met de bouw nog niet zo bezig met duurzaamheid anders was het wat meer geïsoleerd. Het betreft een rijtjes huis met plat dak en volgens de warmteverlies berekening heb ik 20700MJ nodig voor verwarmen dus op zich aardig zuinig maar kon beter.

De beneden verdieping is 57m² met 45m² vloerverwarming (met nog 3 radiatoren die dicht staan in de slaapkamer 9m², berging 3m² en badkamer 2m² met vvw) en boven nog 2 radiatoren.
Als ik boven (1 grote ruimte van 23m²) de kleine radiator (770W) vervang door de grote (1700W) en op de plek van de grote een grote LT-radiator plaats kan ik volledig op LTV stoken.
Zoals ik op internet gelezen heb is een temperatuur van 35-40 graden in de winter ook nog prima te halen met heatpipes.
Nu heb ik plek voor 50 heat pipes schaduw vrij (ZZW gedraaid kunnen niet verder naar zuid door PV-panelen) en 30 (kunnen er evt ook nog 50 worden) heat pipes met s' ochtends schaduw (door de verdieping) op het Zuid westen. Deze wil ik dan allemaal plaatsen in een hoek van 70 graden zodat ze in de winter de zon er het beste op hebben staan, en in de zomer minder snel oververhit raken.
In de kruipruimte wil ik dan 2 flexsaver's (liggend buffervat) van 1000L per stuk neerleggen. (met lekker wat isolatie er om heen)
Ik weet dat dit slecht is voor de gelaagdheid maar omdat het over lagere temperaturen (25-40 graden) gaat zal dit wel mee vallen lijkt me?
En dan nog een Boiler voor SWW in de berging van 200-300L (gemiddeld een 2 persoons huishouden, maar soms ook met 4 en wil dan geen koud water)

Beide kan ik na verwarmen met de gasketel die ik nu heb hangen. Dus als de buffers onder de 25 graden komen verwarmen tot 30 graden. die 5 graden klinkt weinig maar over 2.000 * 5 graden / 860 = 11,6 kW en de ketel is 24 kW dus kan dan bijna een half uur stoken. Ik wil het ook niet te warm stoken want als vlak daarna de zon door breek is het weggegooide energie die ik ook uit de zon had kunnen halen. En in de zomer de buffers kunnen afsluiten zodat ik niet onnodig mijn kruipruimte verwarm en indirect dus mijn huis wat je niet wil in de zomer.

En met dit systeem is het ook makkelijk om nog extra buffer's toe te voegen als het te weinig is, en als ik echt maar heel weinig gas ga verbruiken kan ik er ook nog voor kiezen om er een elektrisch element in te stoppen omdat het een drukloos buffervat is, dus hoef dan niet af te tappen. En wat ik ook een groot voordeel vind is dat als het buffer kapot gaat er niet 2 kuub water de trap af komt rollen vanaf boven maar dat het in de kruipruimte de grond in zakt als het verkeerd gaat.



Ben benieuwd wat jullie gedachten zijn over mijn plannen.

Groeten,
Jacco
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Sandman79 »

Ok,

Ik heb zelf 60 heatpipes liggen, op een 1000 liter buffer. Kan dus wel een beetje inschatten.
Je zegt een 20700MJ nodig te hebben voor verwarming. Of een 5750 kwh.
Houdt er rekening bij dat je in de koudste maand daar zo een 25 % van nodig gaat hebben. (6900 MJ / 1437 kwh )

Jouw buffervaten, gaan die binnen de geïsoleerde schil van je woning komen te liggen of niet? Die van mij doet dat niet, en aangezien ik hem nog moet bij-isoleren heb ik er een redelijk warmteverlies van... van gisteren 66.6° naar nu rond 8u20 tot 54.4° ( op een 17 uur tijd) Dit verschil wordt wel groter met dat de temperatuur met de omgeving stijgt.

-> een verlies van 12,2 graden (14.8 KW over 17 uur is 0.83 Kwh)
-> beetje opsporen in hoeverre dit normaal is: (http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic ... s&start=15 (een Duitse boiler van 500 liter die op een uur een graad verliest/ redelijk normaal, maar bijkomend isoleren wilt vast nog veel helpen. (ik hoop op een 50% reductie, plus het feit dat dit verschil veel minder is bij lagere delta T blijkbaar)

In ieder geval, in deze situatie kreeg ik in de winter per zonne-uur zo een 2-3 graden temperatuurwinst in mijn buffervat. En varieerde de temperatuur zowat tussen de 23 en 42 graden.

Aantal zonne-uren per maand kan je vast hier even bekijken: http://www.zonuren.nl/nederland.html
Voor mijn woonplaats, Genk zijn het de volgende:

November:1.9
December 1.2
Januari: 1.4
Februari: 2.6

Dus de slechtste maand is december, met rond de 1.2 uren zonnelicht per dag. Nu heb ik in praktijk gemerkt dat de opbrengst toch een stukje hoger ligt, omdat de collectoren ook met difuus licht nog wat kunnen aanvangen.

Zeg dat ze in december een 3 uur zonnelicht kunnen vangen per dag. En dat je 100 heatpipes kunt zetten (die van mij vangen ook nog wel wat schaduw van bomen in de ochtenduren.) En dat je de buffer extra goed isoleert,
dan kan je gemiddeld denk ik een 2.5° graden per zonneuur * 1000 liter = 2.97kwh * 31 dagen * 3 uur gemiddelde opbrengst per dag * 166% (100 heatpipes tov 60 heatpipes) is een mogelijke 450 kwh besparing op je energie in december.
Ook voor januari mag je denk ik daarvanuitgaan. Dit is telkens een 1/3e van de benodigde energie in deze maanden.

Voor november en februari: een 600 kwh besparing op de benodigde energie.


Slotsom: Tenzij ik me ergens drastisch vergis denk ik dat je ongeveer een dikke 40% op je energierekening kan besparen met dit systeem.

Dat is mooi, maar misschien dat dit al wat overkill is. De eerste procenten worden het makkelijkste gewonnen en kosten het minste. De helft van je investering, 50 heatpipes op 1000 liter, zal bvb (ff uit losse hand) al een reductie van 25% opleveren.
Jacco
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2014, 20:18

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Jacco »

Bedankt voor je reactie!

Ik woon in zwolle en op internet staat dat er 1550 zon uren per jaar zijn maar heb het niet per dag kunnen vind voor december.

als ik de warmte behoefte per maand bekijk dus ongeveer:
Okt 12,5%
Nov 12,5%
Dec 25%
Jan 25%
Feb 12,5%
maart 12,5%

dus in 4 maanden 720 kWh en in 2 maand 1440 kWh


Nu vraag ik mijn af wat de temperatuur van de heatpipes worden in de winter, want een grotere buffer kan misschien veel meer opleveren zonder veel extra heatpipes. dan als je buffer na 2 uur 'difuus licht' al even hoog is als de collector is dit zonde natuurlijk. in mijn geval ben ik echt van mening dat een buffer bijna niet groot genoeg kan zijn. want als ze heatpipes zn 6 uur per dag op 30-35 graden staan bijv. (volgens zonnevloer.nl is 50 graden te halen met difuus licht) en dan 1 graden per uur te verwarmen. stel dat ik 80 heatpipes neerzet dus 133% van dat van jou en in verhouding dus een buffer van 1.333 liter dat 2,5 graad per uur kan verwarmen maar ik hoef maar 1 graad te doen en kom dan op 1333*2.5=3332L dus ga rekenen met 3000L buffer.

dus 6 graden * 3000L = 20.9 kWh * 31 dagen =650 kWh

dus voor jan en feb 45% en de overige maanden 90%!
maar in de overige maanden is er meer zon dus kan het dan misschien wel volledig dekken met de zon.

of ben ik mijzelf (veels) te rijk aan het rekenen?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Sandman79 »

je bent jezelf toch een ietsje te rijk aan het rekenen, vooral met die 50° in difuus licht. Dat kan hoor, maar het ene difuus licht is het andere niet. Je pompje zal dan echt niet continu staan water pompen van de collector naar je buffer. :)

ik zal zien of ik nog ergens een paar andere grafiekjes heb ivm bufferinhoud en ook ivm plaatsing buizen.

Afbeelding

Goh, toevallig is voor dit referentiehuis de warmtedekking met een 100 buizen (24 vierkante meter plusminus) en een 2000 liter buffer, ook rond de 40% :) . Maar je ziet dat je met een 1500-1600 euro minder investering. (25-30 heatpipes minder en 1000liter buffervat minder) ook al 35% zou kunnen halen, of iig in die grootte-orde minder bijdrage aan je verwarming zal hebben.


Afbeelding
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Ingir »

Jacco schreef:Het betreft een rijtjes huis met plat dak en volgens de warmteverlies berekening heb ik 20700MJ nodig voor verwarmen dus op zich aardig zuinig maar kon beter.
Je hebt dus een woning van 80 m² met een warmteverlies van 5.750 kWh ofwel 72 kWh/m² voor een nieuwbouwwoning (10-2013)... Dat is niet erg energiezuinig voor een nieuwe woning, je zou met gemak de helft moeten kunnen halen. Maar goed, in absolute zin is het een laag verbruik en ga je met een gasketel 640m³ gas verbruiken. Omdat het verbruik zo laag is heeft het weinig nut om allerlei dure technieken in huis te halen om nog een paar m³ gas te besparen.

Verder zou ik kiezen voor balansventilatie met een aardwarmtewisselaar, een douche-WTW, waterbesparende douchekop, 3V-glas en zonnepanelen in plaats van heatpipes en buffervaten in onverwarmde ruimtes. Over 15-20 jaar kijk je of je nog steeds op gas wilt stoken of dat een warmtepomp eindelijk goedkoper geworden is (gas wordt duurder, stroom goedkoper).
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Sandman79 »

dus een 5000 voor balansventilatie, een 500-1000 voor de douche wtw, een 100 voor de spaarkop, een 3000-10000 voor 3v glas, en een 7000-8000 euro voor een zonnepaneelinstallatie die ook wat kwh heeft voor een eventueel toekomstige warmtepomp van ook een paar duizend euro.

Dit tov van een oversized zonneboiler van een 1100 euro voor de buffertank, een 1000 euro voor 60 heatpipes, en nog een 1000 euro voor pomp/controller en darm plus koppelingen.


Vooral de balansventilatie en het 3V glas brengen qua energiebesparing relatief weinig extra, zeker als je gaat kijken naar de kost ervan. Het is ook niet dat topicstarter een huije heeft uit 1890 met enkelvoudig glas en kieren van hier tot Tokio.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Ruuben »

Sandman79 schreef: Goh, toevallig is voor dit referentiehuis de warmtedekking met een 100 buizen (24 vierkante meter plusminus) en een 2000 liter buffer, ook rond de 40% :) . Maar je ziet dat je met een 1500-1600 euro minder investering. (25-30 heatpipes minder en 1000liter buffervat minder) ook al 35% zou kunnen halen, of iig in die grootte-orde minder bijdrage aan je verwarming zal hebben.
Is de m2 zonnecollectoren in de tabel nou netto (echte buis oppervlak) of toch bruto (frame maat) voor bepaald merk?
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Ingir »

Sandman79 schreef:dus een 5000 voor balansventilatie, een 500-1000 voor de douche wtw, een 100 voor de spaarkop, een 3000-10000 voor 3v glas, en een 7000-8000 euro voor een zonnepaneelinstallatie die ook wat kwh heeft voor een eventueel toekomstige warmtepomp van ook een paar duizend euro.

Dit tov van een oversized zonneboiler van een 1100 euro voor de buffertank, een 1000 euro voor 60 heatpipes, en nog een 1000 euro voor pomp/controller en darm plus koppelingen.


Vooral de balansventilatie en het 3V glas brengen qua energiebesparing relatief weinig extra, zeker als je gaat kijken naar de kost ervan. Het is ook niet dat topicstarter een huije heeft uit 1890 met enkelvoudig glas en kieren van hier tot Tokio.
Meerprijs balansventilatie 2.000, douche WTW 500, spaardouchekop 10, meerprijs 3V-glas 25m² 2.000, samen 4.510... voor het verschil kan Jacco dan nog die SWW-boiler kopen die ik niet nodig heb met een combiketel.

Het gasverbruik daalt met zo'n 60%:
- ruimteverwarming 206m³ naar 110m³ (warmteverlies ramen 1.1 naar 0.6 25m²)
- ventilatieverlies van 211m³ naar 53m³ (75% warmteterugwinning 80m³/h)
- SWW van 222m³ naar 102m³ (van 148 naar 120 liter per dag en dT van 35 naar 20)
- totale gasverbruik van 639m³ naar 265m³ (5.750 kWh naar 2.385 kWh)

Maar de grootste winst is niet de besparing op gasverbruik maar de verbetering van het wooncomfort: geen tocht en koudestraling bij de ramen en altijd goede ventilatie zonder tochtgevoel.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Sandman79 »

Ingir, het gaat hem niet om meerprijzen voor een nog te bouwen nieuwbouwwoning.
Het gaat hem al om het eventuele aanpassen van een bestaande woning. En dan rekenen jij en ik nog niet de werkuren erbij.

Dus, geen meerprijs van systeem naar systeem D ventilatie, maar een compleet nieuwe D -unit. herverkoopwaarde van de C zal niet zo hoog zijn. Plus dan nog eens extra buizen trekken en wegwerken... Waar veel werkuren in kunnen gaan zitten.

Een douche wtw heb je ongeplaatst voor iets onder de 500 euro, wel een exemplaar dat verticaal geplaatst moet worden onder je doucheafvoer, dus op het verdiep er beneden of in de kelder. ook weer wegwerkkosten niet meegeteld (werkuren/afkisten / bezetten /verven ) plus nog geen idee of het bouwtechnisch uberhaupt mogelijk is, een douche die op het gelijkvloers zou staan, met eronder een fundering en geen kelderruimte en je komt wat dat betreft al bescheten uit, een modelletje met een dikkere douchevloer zou ook kunnen, of eventueel modelletje bij een inloopdouche, beiden zitten wel eerder rond de 1000 euro dan 500 euro, ex btw en ex werkuren en verdere aanpassingen vanzelfsprekend. Want wie zegt dat de koudwaterleiding daar al bvb net langs passeert?

Glas geef je weer de meerprijs van Dubbel, naar driedubbel, niet de vervangkost. Die kan wel eens beduidend hoger oplopen.

En een combiketel, wel ik heb dat geplaatst in een woning die we verhuren, en we zijn er redelijk snel van teruggekomen. Een ketel met laag vermogen, levert ook qua doorstromer bvb vaak teweinig vermogen om in de winter een bad met een deftig debiet te kunnen vullen. Douchen ging nog net, maar 20 minuten wachten eer je bad gevuld is, daar zijn veel mensen niet happy mee.

Ieder moet zijn keuzes maken, ook van zijn situatie uitgaande, ik denk dat de topicstarter zeker een interessant spoor heeft om zijn verwarmingskost voor een acceptabel bedrag te verminderen met een dikke 25 % ( buffer een 1100 euro/collectoren een 1000-1500 euro/ resolcontroller/ vloeistof / darmen ook een 1000 euro )

mij lijkt jouw warmtewinst door van 1.1 naar 0.6 glas te gaan redelijk sterk, maar het zou kunnen, hang er ook vanaf van hoe de woning eruitziet.
Topicstarter kan een idee krijgen door zijn woning in te voeren in http://www.bouw-energie.be/berekenen/epb.php
Voor mijn woning hebben de glazen een beduidend minder groot effect.


@ Ruuben,

voor zover ik dieze tabel lees is het nettooppervlakte geteld , maar dan vlakkeplaatcollectoren, en die opbrengst ligt erg in de buurt per bruto oppervlakte van de buiscollectoren. Laatstgenoemde kan je ook verticaal en zo goed als horizontaal plaatsen, met zeer aanvaardbare rendementsverliezen tot gevolg. Daarmee ook mijn 2de afbeeldinkje, zeker aangezien topicstarter een plat dak heeft is het bijna horizontaal opstellen misschien ook een mogelijkheid om zn dak optimaal te benutten.
Jacco
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2014, 20:18

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Jacco »

okeee veel nadenken en rekenen de laatste dagen ben ik op dit uitgekomen:

100 Heat pipes met 650L hygiëne boiler in de berging en een 1000L Flexsaver in de kruipruimte leggen. (iemand suggesties voor een isolatie die tegen vocht kan en niet al te duur is?)
Dit komt in verhoudening overeen met jouw 60 heat pipes met 1000L Buffer dus reken nog steeds met 2,5 graad per uur.

En heb dan gerekend met:
Dec en Jan 3 uur (Difuus) licht
Nov en Feb 4 uur (Difuus) licht
Okt en Maa 5 uur (Difuus) licht

Dus:
2,5 graden * 1650L = 4,8kWh per uur (difuus) licht

opbrengst per maand:
Jan & Dec: 4,8 * 3 uur * 31 dagen = 446 kWh
Nov & Feb: 4,8 * 4 uur * 29 dagen = 557 kWh
Okt & Maa: 4,8 * 5 uur * 31 dagen = 743 kWh

benodigde warmte:
in Jan en dec 25% = 1437 kWh per maand
in nov en feb 15% = 862,5 kWh per maand
in Okt en Ma 10% = 575 kWh per maand

Dus in jan en dec kom ik samen 1982 kWh tekort
en in Nov en Feb kom ik samen 575 kWh tekort
in de overige maanden heb ik een overschot maar die verwaarloos ik omdat je die niet zo lang kan bufferen dus kom dan 0 kWh tekort.

1982 + 575 = 2557/5750*100 = 45% stoken en 55% besparing.
En dan nog de besparing op het SWW erbij...

Moet alleen een goed adres vinden voor een installatie, aanbevelingen? (123-kaminofen.de of ravensbergersolar.de?)
Die flexsaver buffer is trouwens best prijzig namelijk 1450 euro.


En dan over de andere suggesties:
-Ventilatie ga ik niet meer aanpassen want moet dan weer heel het huis overhoop trekken.
-Douche WTW zou ik evt. als douchebak variant toe kunnen passen maar weet niet of dit nog rendabel is met maar 2 personen en een zonneboiler.
-Glas ga ik naar kijken en uitrekenen. maar zal meer een optie zijn voor als er 1 kapot gaat oid.
-Zonnepanelen zitten ook al in de planning dus die gaan er ook zeker komen, dit kan in combinatie met de heatpipes.
-waterbesparende douchekop heb ik een hekel aan, heb die extra kosten er wel voor over met mijn regen douche :)

Verder wil ik nog een hotfill aanschaffen voor zowel de wasmachine als de vaatwasser.

Groeten,
Jacco
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Sandman79 »

als je een recente vaatwasser hebt, (laatste 6 jaar of zelfs 10 ) is de kans groot dat je hem zo op warm water kan aansluiten. Check de handleiding ;)
Jacco
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2014, 20:18

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Jacco »

Bedankt voor de tip! hij is nog geen jaar oud dus hopelijk kan het!
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Ingir »

Een externe hotfill is de moeite niet waard, moderne vaatwassers zijn al geschikt voor hotfill en wasmachines draaien op steeds lagere temperaturen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door JantjeV8 »

De wasmachines en wasmiddelen geven het wel aan, maar de gemiddelde huisvrouw is niet over het resultaat te spreken.

Waarom is een externe hotfill niet de moeite waard?

Zou je niet een thermostaatkraan op de wasmachineaansluiting kunnen zetten?
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Mening: Huis verwarmen met heatpipes

Bericht door Ingir »

Dat gaat prima... 10-15 minuten na start van het wasprogramma draai je de temperatuur van de thermostaatkraan naar 15°C zodat gespoeld kan worden met koud water. Ik bedoel die hotfill-apparaten voor enkele honderden euro's die hetzelfde doen.

Afbeelding
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie