Verwarmings advies gevraagd voor nieuw te bouwen woning

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

emiel79
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mei 2014, 00:06

Verwarmings advies gevraagd voor nieuw te bouwen woning

Bericht door emiel79 »

Goede avond,

Wij gaan binnenkort een vrijstaande woning laten bouwen welke ik redelijk energie zuinig wil proberen te maken maar ik lijk er maar niet uit te komen op wat voor manier ik de woning van warmte wil gaan voorzien.

Het idee wat ik heb/had is om 5500-6000 kwh elektra op te wekken middels zonnepanelen en dat ook te gebruiken voor een lucht water warmte pomp of infrarood verwarming. Echter met name over infrarood verwarming als hoofdverwarming zijn weinig ervaringen te vinden op internet.

Hoe zijn hier de meningen over wat de beste manier is om een woning te verwarmen? lucht/water warmte pomp, zonneboiler met vloerverwarming, infrarood panelen of.......???

Alle ervaringen en adviezen zijn van harte welkom.

Alvast bedankt

Emiel
emiel79
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mei 2014, 00:06

Re: Verwarmings advies gevraagd voor nieuw te bouwen woning

Bericht door emiel79 »

Heb net onderstaand artikel gevonden op deze site en zit toch erg serieus er aan te denken om voor stralingsverwarming als hoofdverwarming te gaan met daarnaast een zonneboiler icm douche wtw voor warm water.

http://www.lowtechmagazine.be/2014/03/e ... rming.html

Dan zou ik in mijn ogen geen ketel nodig hebben of zie ik iets over het hoofd?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verwarmings advies gevraagd voor nieuw te bouwen woning

Bericht door Sandman79 »

isolatiewaarde en een warmteverliesberekening van je woning.
Met een passiefhuis bvb heb je in sé geen bijkomende verwarming nodig..., dus van deze waardes hangt toch een en ander af. :)
pelletpower
Berichten: 3312
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verwarmings advies gevraagd voor nieuw te bouwen woning

Bericht door pelletpower »

Verwarmen doe je naar mijn idee niet electrisch. Een uitzondering zou je kunnen maken voor een warmtepomp vanwege de COP. Als wij opnieuw zouden bouwen (bouwen doe je 3 keer zegt men weleens), zou dat rond een massakachel zijn. Deze is met onze huidige indeling lastig centraal te plaatsen. Verwarmen doe je inderdaad liefst met straling. Deze straling zou bestens op een milieuvriendelijke manier gemaakt worden.
emiel79
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mei 2014, 00:06

Re: Verwarmings advies gevraagd voor nieuw te bouwen woning

Bericht door emiel79 »

Ik heb al een paar gelezen dat je niet elektrisch moet verwarmen omdat dat niet milieuvriendelijk zou zijn maar als die elektriciteit opgewekt wordt uit zonnepanelen waarom zou het dan niet milieuvriendelijk zijn?

Ik weet dat de muren rc 4,5 zijn waarbij de kieren van het isolatie materiaal met speciale tape afgeplakt wordt daarnaast is het dan rc5 maar een warmteverliesberekening heb ik niet. Dat is wellicht een goed vraag richting de aannemer.

Toch zou ik graag in contact komen met mensen die ervaring hebben met infrarood verwarming om te kijken hoe zij het een en ander ervaren.
pelletpower
Berichten: 3312
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verwarmings advies gevraagd voor nieuw te bouwen woning

Bericht door pelletpower »

Tel uit hoeveel panelen je nodig hebt om electr verbruik te compenseren. Bij een warmtepomp kom je een factuur 4-5 lager uit, maar heb je een technisch apparaat.
ThomasD
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 nov 2012, 14:35

Re: Verwarmings advies gevraagd voor nieuw te bouwen woning

Bericht door ThomasD »

emiel79 schreef:Ik heb al een paar gelezen dat je niet elektrisch moet verwarmen omdat dat niet milieuvriendelijk zou zijn maar als die elektriciteit opgewekt wordt uit zonnepanelen waarom zou het dan niet milieuvriendelijk zijn?
Elektrische verwarming op zonnepanelen kan financieel interessant zijn omdat je het net als een soort batterij gebruikt.

Maar in de praktijk zijn de momenten waarop je de verwarming het meest nodig hebt de momenten waarop je zonnepanelen weinig of geen stroom leveren. Vandaar dat het ook met zonnepanelen niet ecologisch is om elektrisch te verwarmen.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Verwarmings advies gevraagd voor nieuw te bouwen woning

Bericht door Ingir »

Sandman79 schreef:isolatiewaarde en een warmteverliesberekening van je woning.
Met een passiefhuis bvb heb je in sé geen bijkomende verwarming nodig..., dus van deze waardes hangt toch een en ander af. :)

Ook met een passiefhuis heb je nog steeds verwarming nodig maar omdat de hoeveelheid benodigde warmte zeer klein is (denk aan orde grootte 1200-1500 kWh voor een woning van 150m²) is geen ingewikkeld of duur verwarmingssysteem nodig. Dergelijke woningen zijn dan ook perfect elektrisch te verwarmen met een eenvoudig elektrisch kacheltje of een L/L-warmtepomp. De laatste kan dan ook gebruikt worden voor wat comfortkoeling in de zomer.

Maar daar is hier geen sprake van. Redelijk geïsoleerd, zoals TS wil betekent meestal dat er voor te weinig isolatie wordt gekozen. In dat geval is het zeker aan te bevelen een gasketel te nemen in combinatie met vloerverwarming. Mochten de warmtepompen over 15 jaar opeens een stuk goedkoper zijn of gas opeens onbetaalbaar dan kan zonder meer een warmtepomp genomen worden. Daarbij is het wel aan te bevelen om het warmteverlies zo veel mogelijk te beperken want warmtepompen worden (in tegenstelling tot gasketels) snel duurder bij hogere vermogens.

Besef wel dat je eigenlijk maar één kans krijgt om je woning perfect te isoleren voor weinig geld en dat is bij nieuwbouw. Daarna is het gelijk een stuk duurder met meer kans op koudebruggen en condensproblemen. Het is dan ook niet slim om je budget nu onder druk te zetten met 5 kWp zonnepanelen, die je over enkele jaren kunt kopen als er weer wat financiële ruimte is. Hetzelfde geldt voor zonneboilers, buffervaten, warmtepompen en IR-verwarming.

Zaken die je met de nieuwbouw zeker moet meenemen (omdat het daarna gewoon erg lastig en/of duur wordt)
- dakisolatie (Rc>8,0), gevelisolatie (Rc>7,0), vloerisolatie (Rc>8,0 met vloerverwarming)
- 3V-glas in kozijnen met thermische onderbreking
- douche-WTW
- balansventilatie met WTW
- slimme oriëntatie van ramen (veel ramen op zuiden en weinig op noorden)
- vaste zonwering (luifels, oversteken, bladverliezend bomen) op het zuiden
- compacte vormgeving (beperken van uitstulpingen)
- kierdichting (controleren met blowerdoor voordat je gaat afwerken)

En aangezien dit een ecologieforum is:
- beperk het aantal vierkante meters zoveel mogelijk, een woning van 120-150m² is ruim genoeg voor een gezin met 1-2 kinderen
- neem een spaardouchekop die hooguit 5 liter per minuut verbruikt en douche zo kort mogelijk
- overweeg te bouwen in houtskelet, zeker als je veel zelf wilt doen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8538
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verwarmings advies gevraagd voor nieuw te bouwen woning

Bericht door kockie »

ThomasD schreef:het net als een soort batterij gebruikt
Hoe lang duurt dat nog?

Ik denk dat elektrisch verwarmen in een huis met een zeer lage warmtebehoefte best meerwaarde kan hebben. Je hebt maar een kleine, relatief simpele installatie nodig. Als deze maar heel af en toe nodig is en heel gericht wordt ingezet lijkt het mij geen enkel probleem. Klinkt een beetje als vloeken in de kerk hier (iets waar ik al eens een pastoor op betrapt heb...), maar het bespaart je een hele installatie die de meeste tijd werkeloos is.

Compenseren met zonnepanelen vindt ik iets wazigs. Op het moment van de grootste warmtebehoefte heb je de minste opbrengst... Je hoeft er maar op te wachten en het salderen gaat verdwijnen. Je krijgt dan een fooi voor je geproduceerde stroom en betaalt de hoofdprijs voor je afgenomen stroom....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Verwarmings advies gevraagd voor nieuw te bouwen woning

Bericht door Ingir »

emiel79 schreef:Ik heb al een paar gelezen dat je niet elektrisch moet verwarmen omdat dat niet milieuvriendelijk zou zijn maar als die elektriciteit opgewekt wordt uit zonnepanelen waarom zou het dan niet milieuvriendelijk zijn?

Ik weet dat de muren rc 4,5 zijn waarbij de kieren van het isolatie materiaal met speciale tape afgeplakt wordt daarnaast is het dan rc5 maar een warmteverliesberekening heb ik niet. Dat is wellicht een goed vraag richting de aannemer.

Toch zou ik graag in contact komen met mensen die ervaring hebben met infrarood verwarming om te kijken hoe zij het een en ander ervaren.
Energieverspillende woningen zijn inderdaad niet geschikt voor elektrische verwarming. Zuinige woningen als PH en ZLEW zijn dat echter wel, met een kleine elektrische kachel kan de hele woning tijdens de koudste wintermaanden op temperatuur gehouden worden.

Zonnepanelen zijn op dit moment vooral milieuvriendelijk als de opgewekte zonnestroom direct gebruikt wordt. Ideaal dus voor actieve koeling maar zeer ongunstig voor verwarming want de stroom wordt vooral in de zomer opgewekt als er geen behoefte is aan verwarming. Zodra de zomerstroom op ecologische wijze kan worden opgeslagen voor de winter gaan zonnepanelen pas echt interessant worden voor verwarming.

Elektrische infraroodverwarming kan ik je niet aanraden, daar is het verbruik vaak erg hoog en het comfort alleen plaatselijk. Voor het beste comfort is infraroodverwarming in de vloer aan te raden, ook wel bekend als vloerverwarming, niet de elektrische variant maar die met verwarmd cv-water dat door de vloer stroomt.

De genoemde Rc-waarde van 4,5-5,0 voor de gevels is aan de lage kant. Voor nieuwbouw ligt het economische optimum (levensduurkosten) op een Rc > 7,0 bij gelijkblijvende energiekosten. Met de voorgenomen kostenverhoging als gevolg van het Energieakkoord gaat het optimum naar 10,0 en dat is al PH-niveau. Als je dus iets aan je aannemer moet vragen is of hij het energieverbruik voor verwarming boven de 4.500 kWh (warmte) per jaar voor zijn rekening wil nemen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Verwarmings advies gevraagd voor nieuw te bouwen woning

Bericht door Ingir »

ThomasD schreef:Elektrische verwarming op zonnepanelen kan financieel interessant zijn omdat je het net als een soort batterij gebruikt.
Dit idee is gebaseerd op de misvatting dat je onbeperkt kunt blijven salderen gedurende de komende 20-25 jaar. Op dit moment kan inderdaad onbeperkt gesaldeerd worden maar de overheid doet haar uiterste best om salderen zo rond 2020 onmogelijk te maken. Daar zijn overigens best goede argumenten voor...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
emiel79
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mei 2014, 00:06

Re: Verwarmings advies gevraagd voor nieuw te bouwen woning

Bericht door emiel79 »

Ingir schreef:
emiel79 schreef:Ik heb al een paar gelezen dat je niet elektrisch moet verwarmen omdat dat niet milieuvriendelijk zou zijn maar als die elektriciteit opgewekt wordt uit zonnepanelen waarom zou het dan niet milieuvriendelijk zijn?

Ik weet dat de muren rc 4,5 zijn waarbij de kieren van het isolatie materiaal met speciale tape afgeplakt wordt daarnaast is het dan rc5 maar een warmteverliesberekening heb ik niet. Dat is wellicht een goed vraag richting de aannemer.

Toch zou ik graag in contact komen met mensen die ervaring hebben met infrarood verwarming om te kijken hoe zij het een en ander ervaren.


Elektrische infraroodverwarming kan ik je niet aanraden, daar is het verbruik vaak erg hoog en het comfort alleen plaatselijk. Voor het beste comfort is infraroodverwarming in de vloer aan te raden, ook wel bekend als vloerverwarming, niet de elektrische variant maar die met verwarmd cv-water dat door de vloer stroomt.

De genoemde Rc-waarde van 4,5-5,0 voor de gevels is aan de lage kant. Voor nieuwbouw ligt het economische optimum (levensduurkosten) op een Rc > 7,0 bij gelijkblijvende energiekosten. Met de voorgenomen kostenverhoging als gevolg van het Energieakkoord gaat het optimum naar 10,0 en dat is al PH-niveau. Als je dus iets aan je aannemer moet vragen is of hij het energieverbruik voor verwarming boven de 4.500 kWh (warmte) per jaar voor zijn rekening wil nemen.
In jouw optiek kan ik dus beter gaan voor extra gevel isolatie en zonnecollectoren + een buffervat icm vloerverwarming??

Dit was ook het initiele plan. Aangezien wij buffervaten (en lucht / lucht warmtepompen) zelf maken op het werk kan ik die tegen gunstige prijs aanschaffen. Echter het artikel wat ik gelezen had over infrarood als hoofdverwarming vond ik erg overtuigend. Het komt alleen in NL heel weinig voor. De vraag is komt het weinig voor omdat het relatief onbekend is of omdat het relatief duur in verbruik is.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Verwarmings advies gevraagd voor nieuw te bouwen woning

Bericht door Ingir »

Eigenlijk is het heel gemakkelijk, jij hoeft alleen maar te bepalen hoeveel je jaarlijks wilt betalen aan energiekosten voor ruimteverwarming en warm tapwater. Architect/aannemer moeten vervolgens zorgen dat het gebouw aan jouw doelstelling voldoet.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verwarmings advies gevraagd voor nieuw te bouwen woning

Bericht door JantjeV8 »

Wat ik niet begrijp, is dat je al installaties aan het kiezen bent, zonder dat je weet waar ze aan moeten voldoen. Je aannemer noemt wel een Rc waarde, maar geen EPC rapport? Dan valt er nog helemaal niks te kiezen.

Overigens, Rc van 10 of hoger schiet ook z'n doel voorbij. De ramen en de deuren die in de wanden zitten schieten daar nog heel erg veel in te kort. Als je een bewezen Rc van 5 haalt, doe je het heel erg goed. En met bewezen bedoel ik niet gauw wat labda's van de materialen optellen, maar het detail in 3D door rekenen inclusief de koudebruggen e.d.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Verwarmings advies gevraagd voor nieuw te bouwen woning

Bericht door Ingir »

JantjeV8 schreef:Wat ik niet begrijp, is dat je al installaties aan het kiezen bent, zonder dat je weet waar ze aan moeten voldoen. Je aannemer noemt wel een Rc waarde, maar geen EPC rapport? Dan valt er nog helemaal niks te kiezen.

Overigens, Rc van 10 of hoger schiet ook z'n doel voorbij. De ramen en de deuren die in de wanden zitten schieten daar nog heel erg veel in te kort. Als je een bewezen Rc van 5 haalt, doe je het heel erg goed. En met bewezen bedoel ik niet gauw wat labda's van de materialen optellen, maar het detail in 3D door rekenen inclusief de koudebruggen e.d.
Een EPC-rapport is niet hetzelfde als een warmteverliesberekening. De EPC-methode is ook niet bedoeld voor het bepalen van het benodigde vermogen van de installatie maar om de woningen onderling vergelijkbaar te maken door het standaardiseren van bewonersgedrag.

De goede volgorde is:
- vaststellen gewenste energienota op basis van huidige tarieven en het beschikbare bouwbudget
- bepalen van het maximale energieverbruik voor verwarming, SWW en huishoudelijke stroom
- bepalen van het gewenste comfortniveau (binnentemperatuur en aantal liters SWW per persoon per dag)
- keuze van bouwkundige voorzieningen en installaties om de comforteisen te halen binnen de gestelde randvoorwaarden (maximale energienota en bouwbudget)
- opstellen warmteverliesberekening voor bepaling capaciteit verwarming/koeling
- bepalen van de energieprestatie d.m.v. PHPP of EPG (voorkeur voor PHPP-methode)
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie