Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Brit »

Hi,

Toen ik me aan het inlezen was over dit hele fenomeen, las ik over een klein systeem dat eerst weken achtereen niet behoorlijk wou werken totdat de eigenaren het voor een langere tijd met rust lieten zodat het composteringsproces echt goed op gang kon komen.
Het kwam er uiteindelijk op neer dat ze het warme water in de biomeier gebruikte om een ruimte mee te verwarmen en het daarna weer zo lang mogelijk met rust lieten. Ze hadden dus geen buffer.

In mijn opinie heeft het geen zin om de pomp langer aan te laten dan dat al het water in de biomeier 1 keer is rond gepompt (12 minuten ongeveer). Daarna zal je alleen het proces afkoelen. Dit zou dan maar 4 keer per dag hoeven als je buffer genoeg is om in je dagelijkse behoefte te voorzien, anders misschien wat vaker, maar nog altijd zo min mogelijk....

Ik ben benieuwd of dat hogere temperaturen gaat opleveren....

Erg leuk project, by the way...

Suc6, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

Afgelopen week heb ik het tempierungssysteem uitgeschakeld en daardoor heeft de biomeiler zich weer kunnen herstellen. De start temperatuur was 48.4 en vrijdag morgen gaf de thermometer 59.4 graden aan. Het is wel duidelijk dat we de biomeiler hadden overbelast, maar gelukkig heeft het ding een goed herstellend vermogen. De getemperde 13 graden in de slaapkamers en trappenhuis was inmiddels gedaald naar een niet fijne waarde van 8 graden, dus de temperierung werkt prima als die aan staat.

Plan in het afgelopen weekend was om de suggesties van Paide en Gandalf te gaan uitvoeren, en heel voorzichtig het tempierungssysteem op te starten zonder dat het al te veel vermogen trekt van de biomeiler. Dat ging direct al mis omdat de buurman als service de temperierung op max had gezet terwijl wij onderweg waren, daar werd het wel mooi warm mee, maar dat schoptte de test alweer in de war. Inmiddels draait nu de temperierung met de mixer op stand 3. Deze mixer is een soort van regelaar, waarmee ik kan bepalen hoeveel warmte er uit het buffervat wordt gehaald en hoeveel er uit de retour van de tempierung wordt gehaald. De stand gaat van 1 tot 10, bij 10 komt alle warmte uit het buffervat.

Behalve deze aanpassing heb ik de pomp van de biomeiler mechanisch naar de langzaamste stand gedraaid. Verder zit er een tijdschakelaar op de pomp en deze zet de pomp steeds een uur aan en uit. Het resultaat is nu een redelijk constante temperatuur bij de inlaat van het buffervat, en een constante 10 graden in het trappenhuis en iets van 12-13 graden in de kamers, dit is wat we willen! De biomeiler temperatuur zelf daalt wel, in het begin direct van 59 naar 55 in een dag en daarna zakt het langzaam, nu zitten we op 54. Nu ben ik benieuwd of we hier een stabiel punt gaan bereiken of dat ik weer de biomeiler vakantie moet geven...... Afwachten dus of we de sweet spot hebben gevonden.

Verder nog 7.5 uur getest of de elektrische buffervat verwarming werkt, en dat blijkt zo te zijn, kost wel een hoop stroom (15 euro) maar het effect is direct merkbaar. Hiermee kan ik de temperatuur hoog opvoeren, erg praktisch als de de muren gestucd gaan worden. Het overigens wel zo, dat de muren al behoorlijk droog zijn geworden en helemaal niet meer vochtig aanvoelen.

Omdat ik weten wou ook nog een temperatuur meting gedaan direct bovenop op de warmste uitgaande buis van de biomeiler. Hier meet ik 42.8, terwijl de biomeiler 54.8 aangeeft zie foto. Die getallen zeggen dus blijkbaar niet zo veel, in de buis is temperatuur namelijk veel hoger, als ik in de grafieken kijk komt er 20m verderop iets aan met een temperatuur van 47 -48. Meet ik op de buis binnen dan meten we 41.4, 1.5 graad verloren dus onderweg.
Brit schreef: In mijn opinie heeft het geen zin om de pomp langer aan te laten dan dat al het water in de biomeiler 1 keer is rond gepompt (12 minuten ongeveer). Daarna zal je alleen het proces afkoelen. Dit zou dan maar 4 keer per dag hoeven als je buffer genoeg is om in je dagelijkse behoefte te voorzien, anders misschien wat vaker, maar nog altijd zo min mogelijk....
De vraag bij mij is natuurlijk of je alle warmte door middel van slechts een keer rond pompen in het vat krijgt? Ik heb nu ongeveer 500m temperierung liggen, dus stel dat de pomp het in een keer daar in pompt, dan kan het daar lekker warmte afgeven,en onderwijl komt de biomeiler bij...... Dit is ook al door anderen gesuggereerd, ik ga dit toch maar weer overwegen, moet dan wel een ander aansluitschema gaan verzinnen om ook houtkachelwarmte uit de buffer en elektrisch opgewekte warmte bij te schakelen. Verder een vorst beveiliging, naar de biomeiler het water moet niet te lang stil staan anders bevriest het.
Bijlagen
biomeiler zelf en uitgaande warmwater leiding.JPG
week-temps-25nov2014.png
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Brit »

Ligt de leiding naar de biomeier niet ook onder de grond? :?
En hoe lang denk je dat het water erin kan stilstaan voordat het bevriest? Met een beetje isolatie zou het toch niet mogen bevriezen in een uurtje of 4, schat ik.... Maar ik ben in dat opzicht een leek :fff
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

Brit schreef:Ligt de leiding naar de biomeier niet ook onder de grond? :?
En hoe lang denk je dat het water erin kan stilstaan voordat het bevriest? Met een beetje isolatie zou het toch niet mogen bevriezen in een uurtje of 4, schat ik.... Maar ik ben in dat opzicht een leek :fff
leiding is geïsoleerd en ligt 1 meter onder de grond, daar zal het niet bevriezen. Ben meer bang voor de geïsoleerd aansluitingen die boven de grond zitten, en ook nog in een dichte kast zitten, dat zou goed moeten gaan, maar met gure wind en stuifsneeuw weet je het maar nooit in Sauerland op 600m hoogte.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door mro »

Had nog een bedenking ivm het bepalen van de sweetspot:

Is het een mogelijkheid om eens op te zoeken welke bacteriën er juist werkzaam zijn in de biomeiler en bij welke temperatuur ze optimaal werken?

Dan kan je die temperatuur gebruiken als referentie om te bepalen hoeveel warmte je mag onttrekken.

Mogelijk zou je dan wel verschillende sensoren in de biomeiler moeten plaatsen om de gemiddelde temperatuur over het volledige volume te kunnen bepalen.
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

mro schreef:Had nog een bedenking ivm het bepalen van de sweetspot:

Is het een mogelijkheid om eens op te zoeken welke bacteriën er juist werkzaam zijn in de biomeiler en bij welke temperatuur ze optimaal werken?

Dan kan je die temperatuur gebruiken als referentie om te bepalen hoeveel warmte je mag onttrekken.

Mogelijk zou je dan wel verschillende sensoren in de biomeiler moeten plaatsen om de gemiddelde temperatuur over het volledige volume te kunnen bepalen.
Ik heb de vraag inmiddels uitgezet via verschillende kanalen. Enige wat ik hier over kan vinden staat in de wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermofiel "Een thermofiel is een organisme (meestal een bacterie of Archaea) dat leeft onder omstandigheden van hoge temperatuur (boven 45°C)."

Volgende keer ga ik zeker een heleboel sensoren inbouwen.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door MatthiasD »

Is t niet makkelijker om te regelen aan de hand van de uitgaande temperatuur van de biomeiler?
Sensor in de uitgaande leiding en bij 50 graden celcius de pomp uitschakelen?

Bij een lagere buitentemperatuur zal de temperatuur in de meiler ook sneller dalen lijkt mij, dit kun je zo goed in de hand houden zonder steeds handmatig in te grijpen
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Brit »

MattiasD heeft een goed punt, maar dit lost nog steeds niet het probleem van bevriezende leiningen op. Daar ligt i.m.o. het grootste probleem. Als je kan inschatten hoe lang het duurt bij extreme omstandigheden dat de leidingen bevriezen nadat de pomp is gepauzeerd, dan kunnen de intervallen daarop worden afgesteld. Maar hoe kom je daarachter?

Je moet het probleem ook niet zoeken bij de warmte-productie in de composthoop, maar in de traagheid van de warmteafgifte naar het water toe. Het duur best wel lang voordat die 200 liter water is opgewarmt doordat de temperatuurverschillen tussen het water en de compost zeer klein zijn. En dan zijn de leidingen ook nog eens van plastic en niet van metaal....

Het deactiveren van de microòrganismen gaat pas echt opspelen als er constand word gepompt en het ingaande water kouder is dan 45 graden.

Weet je toevallig hoelang het duurde voordat de biomeiler op 60 graden was gekomen?
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Paide »

Als ik naar je grafiek kijk dan kan ik er wel wat informatie uithalen.
In die herstelperiode zag je de biomeiler met ongeveer een graad per 24 uur opwarmen. Dit ondanks dat de pomp regelmatig aanging en je dus al minimaal 5kw afname had.
In het stuk van 24-25 nov blijft de biomeiler bijna constant, ondanks dat de temperierung ingeschakeld is. (Ik kan een zeer lichte daling zien). Je zit dus al heel dicht bij de sweet spot.
Jammergenoeg is het niet voldoende om je huis op 12 graden te houden bij deze buitentemperatuur. Je ziet de binnenhuistemperatuur in die periode langzaam maar zeker dalen.
Voorlopig vervelende conclusie: Het vermogen is (nog) onvoldoende voor je doel. Misschien dat het verbetert als de muren verder drogen? Of juist verslechterd als de winter invalt?

Overigens is het niet erg als de temperatuur van de biomeiler door wat experimenteren inzakt. Hij zal niet stoppen, die bacterien blijven wel leven, alleen werken ze wat minder hard. Als ze het warmer krijgen werken ze harder en warmt de biomeiler weer op. Door te veel warmte af te nemen, kom je echter in een negatieve spiraal. Ze gaan minder hard werken, waardoor er minder warmte vrijkomt. Daardoor daalt de temperatuur en gaan ze minder hard werken. Daardoor.....etc. De truc is dus om de sweet spot te vinden waarbij je er maximaal warmte uit kunt halen zonder dat de temperatuur daalt. Dat punt lijkt ietsjes lager te liggen dan de huidige instelling.

Over isoleren: Sowieso zou ik daar waar je zonder veel moeite kunt isoleren in de buitenleidingen dit meteen doen. Goed tegen bevriezing en goed voor de opbrengst.
De leiding onder de grond, ik vraag me af of de pur die erin zit heeft kunnen uitharden en of deze dus wel isoleert? Misschien een putje graven halverwege en met de hand eens voelen?
Als deze biomeiler 2 stookseizoenen mee moet, zou mijn tip zijn toch (tijd) te investeren in een grote isolatieactie van de leidingen. Als je het verlies van 5kw naar bijv 1kw terug kunt brengen, heb je bij wijze van spreken een elektrische kachel gewonnen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door deleted »

Paide schreef:Die 3 graden verlies op transport, ik heb mijn binas er even bijgepakt, is meer dan 5000W verlies bij 1500l/uur!
Paide schreef:Als deze biomeiler 2 stookseizoenen mee moet, zou mijn tip zijn toch (tijd) te investeren in een grote isolatieactie van de leidingen. Als je het verlies van 5kw naar bijv 1kw terug kunt brengen, heb je bij wijze van spreken een elektrische kachel gewonnen.
Paide, isoleren van de leidingen en aansluitstukken -voor zover buiten het getemperierde volume- is zeker belangrijk, maar je overschat m.i. wel de transportverliezen.
Uit recentere meting blijkt het maar 1,5 graden te zijn, maar belangrijker: je mag dat debiet niet continu doorrekenen, enkel de tijd dat de pomp draait.
Het zal dus eerder iets in de grootte van <1 kw gemiddeld zijn.
Franq77 schreef:Ik heb nu ongeveer 500m temperierung liggen, dus stel dat de pomp het in een keer daar in pompt, dan kan het daar lekker warmte afgeven,en onderwijl komt de biomeiler bij.....
Het buffervat staat er nu al. Investering is gedaan. En de argumenten die je gaf om de twee circuits gescheiden te houden snijden ook wel hout. Dus nu zou ik de huidige situatie eerst proberen optimaliseren.

Het vermogen en de sturing van de Biomeiler is giswerk voor mensen zonder ervaring met een Biomeiler. Ik dacht dat je de Biomeiler had gebouwd onder begeleiding van een organisatie ? Kunnen die niet eenduidig aangeven wat je mag onttrekken en hoe je best ingaande/uitgaande temperatuur regelt/optimaliseert.

De basisinstelling van Temperierung zou volgens mij zo'n 6 kw continu moeten zijn. De precieze regeling is door de architect uitgerekend en gepland. Maar volgens mij is de basisverwarming simpel te regelen op retourtemperatuur.

Voorlopig zit er niets anders op dan het verschil in vermogen en temperatuur(tussen Meiler en Temperierung) door het elektrisch element te laten bijleveren.


G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door ritsaert snijder »

Frank,
Kan je ook kiezen voor een hele lage pompsnelheid? Een klein beetje stroming (en dus een beetje verwarming) scheelt veel voor het bevriezen.
groet!

Ritsaert
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Franq77 »

Paide schreef:Als ik naar je grafiek kijk dan kan ik er wel wat informatie uithalen.
In die herstelperiode zag je de biomeiler met ongeveer een graad per 24 uur opwarmen. Dit ondanks dat de pomp regelmatig aanging en je dus al minimaal 5kw afname had.
In het stuk van 24-25 nov blijft de biomeiler bijna constant, ondanks dat de temperierung ingeschakeld is. (Ik kan een zeer lichte daling zien). Je zit dus al heel dicht bij de sweet spot.
Jammer genoeg is het niet voldoende om je huis op 12 graden te houden bij deze buitentemperatuur. Je ziet de binnenhuistemperatuur in die periode langzaam maar zeker dalen.
Voorlopig vervelende conclusie: Het vermogen is (nog) onvoldoende voor je doel. Misschien dat het verbetert als de muren verder drogen? Of juist verslechterd als de winter invalt?
Het valt mee, de slaapkamers zijn twee graad warmer dan het trappenhuis. En het is ook wel acceptabel als we een beetje meedeinen op de buitentemperatuur.
Paide schreef: Overigens is het niet erg als de temperatuur van de biomeiler door wat experimenteren inzakt. Hij zal niet stoppen, die bacterien blijven wel leven, alleen werken ze wat minder hard. Als ze het warmer krijgen werken ze harder en warmt de biomeiler weer op. Door te veel warmte af te nemen, kom je echter in een negatieve spiraal. Ze gaan minder hard werken, waardoor er minder warmte vrijkomt. Daardoor daalt de temperatuur en gaan ze minder hard werken. Daardoor.....etc. De truc is dus om de sweet spot te vinden waarbij je er maximaal warmte uit kunt halen zonder dat de temperatuur daalt. Dat punt lijkt ietsjes lager te liggen dan de huidige instelling
.

Ik heb twee manieren om de warmte afname te regelen: a. pomp aan/uit (nu uur aan, uur uit), b. pomp snelheid lager/hoger (nu laagst mogelijke mechanische stand). Mijn gevoel zegt dat het pomp aan/uit systeem niet ok is, je krijgt hierdoor steeds sterk afgekoeld water in je systeem, volgens mij kan je beter de pomp nog langzamer laten draaien. Wat denken jullie, wat is de beste parameter om nu te veranderen om de sweet spot te vinden ?

Paide schreef: Over isoleren: Sowieso zou ik daar waar je zonder veel moeite kunt isoleren in de buitenleidingen dit meteen doen. Goed tegen bevriezing en goed voor de opbrengst.
De leiding onder de grond, ik vraag me af of de pur die erin zit heeft kunnen uitharden en of deze dus wel isoleert? Misschien een putje graven halverwege en met de hand eens voelen?
Als deze biomeiler 2 stookseizoenen mee moet, zou mijn tip zijn toch (tijd) te investeren in een grote isolatieactie van de leidingen. Als je het verlies van 5kw naar bijv 1kw terug kunt brengen, heb je bij wijze van spreken een elektrische kachel gewonnen.
[/quote][/quote]

Alle buitenleidingen zijn nu geïsoleerd en om het geheel is een geïsoleerde kast gebouwd. Ik heb nog een meter buis niet onder de grond liggen, ik zal eens hiervan de temperatuur meten nu het goed koud aan het worden is.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door kockie »

Wat voor een pomp heb je er nu aan zitten? Een 3-standenpomp? Je zou een kunnen proberen om 'm te smoren aan de drukzijde door een kraan een stuk te sluiten (alleen voor het experiment). Als dat beter gaat zou je voor een modulerende pomp (met pwm aansluiting) kunnen kiezen om een lagere pompsnelheid te krijgen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door Paide »

Gandalf schreef: Paide, isoleren van de leidingen en aansluitstukken -voor zover buiten het getemperierde volume- is zeker belangrijk, maar je overschat m.i. wel de transportverliezen.
Uit recentere meting blijkt het maar 1,5 graden te zijn, maar belangrijker: je mag dat debiet niet continu doorrekenen, enkel de tijd dat de pomp draait.
Het zal dus eerder iets in de grootte van <1 kw gemiddeld zijn.

De basisinstelling van Temperierung zou volgens mij zo'n 6 kw continu moeten zijn. De precieze regeling is door de architect uitgerekend en gepland. Maar volgens mij is de basisverwarming simpel te regelen op retourtemperatuur.

G
Ik begrijp uit Franq z'n verhaal dat hij 1,5 graad verliest op de heenweg en 1,5 graad op de retour. Dat is samen de 3 graden waarmee ik het sommetje gemaakt heb.
Volgens mij is het relevant om ook het retourverlies mee te nemen, want je kunt goed zien dat als je te veel vermogen uit de meiler trekt, deze af gaat koelen.
Ik praat over het verlies in kw, niet in kwh. Wanneer de pomp loopt, verlies je 5 kw op transport. Staat de pomp stil dan gaat dit snel naar 0, maar krijg je ook geen warmte in je temperierung.
Als je binnen de bestaande installatie wilt optimaliseren dan valt er dus veel te halen door het transportverlies te beperken. Zeker omdat het erop lijkt dat de meiler grofweg een vermogen in de orde van 10kw constant kan leveren.

Door 1 uur op 1 uur af te draaien met de pomp, bespaar je al bijna de helft aan transportverlies, en ga je dus gemiddeld gezien over een hele dag van constant 5kw verlies naar 2,5kw. Afhankelijk van hoeveel vermogen de temperierung opneemt en wat dit doet op de temperatuur in je buffer, kun je proberen naar 1 uur op 2 uur af te gaan.

De eerste paar liter zullen inderdaad koud zijn als je de pomp aanzet. Dit koude water wordt opgewarmd in de buffer (omgekeerde wereld) voordat het weer in de biomeiler komt, dus de temperatuurschok voor de meiler zal meevallen.
Pompsnelheid zou ik juist op maximaal houden. Hiermee voorkom je dat de temperatuur niet meer overall gelijk is in de meiler. Het deel waar het water binnenkomt zal anders verder afkoelen dan het laatste deel van de meiler. Ook trek je zo maximaal vermogen je buffer in met het minste verlies op transport.

Water langzaam rondpompen door de delen die gevoelig zijn voor bevriezing zou goed kunnen. Met een klein solarpompje ofzo. Wel een bypass maken voor de buffer, anders ga je daar de warmte aan onttrekken. Anders een simpel verwarmingslint om die paar stukjes die hiervoor gevoelig zijn?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Biomeiler een systeem om warmte, biogas en compost te ma

Bericht door deleted »

Paide schreef: Ik begrijp uit Franq z'n verhaal dat hij 1,5 graad verliest op de heenweg en 1,5 graad op de retour. Dat is samen de 3 graden waarmee ik het sommetje gemaakt heb.
Volgens mij is het relevant om ook het retourverlies mee te nemen, want je kunt goed zien dat als je te veel vermogen uit de meiler trekt, deze af gaat koelen.Ik praat over het verlies in kw, niet in kwh. Wanneer de pomp loopt, verlies je 5 kw op transport. Staat de pomp stil dan gaat dit snel naar 0, maar krijg je ook geen warmte in je temperierung


Juist. Twee keer 1,5°C had ik niet correct.
Maar intuïtief blijft het byzar: Stel 1 Kw van de 5 door de slecht geïsoleerde aansluitpunten, dan blijft er 4000W verlies op 40m (20+20) buis. Dat is 100W per meter geïsoleerde buis. Hier klopt iets niet, een ongeïsoleerde buis geeft dat zelfs niet af.

Door 1 uur op 1 uur af te draaien met de pomp, bespaar je al bijna de helft aan transportverlies, en ga je dus gemiddeld gezien over een hele dag van constant 5kw verlies naar 2,5kw.
Mmm, als de pomp continu draait wordt het debiet gehalveerd om dezelfde hoeveelheid warmte te vervoeren. Het leidingverlies is daarmee ook exact hetzelfde.
Idem voor het 'warmteverlies' door de temperierung. Dat gaat 'ongeveer' ook in dezelfde mate door. De watertemperatuur zakt gewoon dieper en moet maw ook weer hoger opgehaald worden.

De start-stops lijken me maar marginaal winst te boeken. Het gaat ook ten koste van het stabiel houden van de muren.
Maar het geeft zeker heftigere temperatuurschokken in de Meiler voor hetzelfde vermogen.
Ik zou dus zo gezapig mogelijk continu pompen.
De Meiler-aanvoertemperatuur op de minimale temperatuur voor de bacteriën houden (na te vragen)
De retourtemperatuur van de Temperierung fix instellen.
In het beste geval heb je een match: OUT temperierung is dan constant boven de minimum IN temperatuur van de Meiler.
In het slechtste geval levert de elektrische weerstand het verschil in de aanvoerleiding van de temperierung als de retour van de Temperierung te laag wordt.

G
Plaats reactie