Essent hersenspoeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Bericht door ro »

polderjongen schreef:
chathanky schreef:En dan te bedenken dat het warm watergebruik ook deel uit maakt van de stadsverwarming.

205 euro voor warm water en verwarmen is wel heel erg laag.
Ik vraag me af wat het verbruik in gj's is.
Chathanky: waar haal jij die 205 euri vandaan?
het leek mij in eerste instantie de door jouw genoemde €350 minus de €135 voor vastrecht waar je het over hebt
maar als €135 =63%van het totaal dan is het totaal volgens mijn berekening krap aan €215............... en zijn je verbruikskosten dus €80 :?: Lijkt me niet erg waarschijnlijk.
of is de €350 die je noemt het vastrechttarief? :idea: . in dat geval bedraagt je totaalrekening ongeveer €555 en je variabele verbruikskosten dus €205
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

ro schreef:
polderjongen schreef:
chathanky schreef:En dan te bedenken dat het warm watergebruik ook deel uit maakt van de stadsverwarming.

205 euro voor warm water en verwarmen is wel heel erg laag.
Ik vraag me af wat het verbruik in gj's is.
Chathanky: waar haal jij die 205 euri vandaan?
het leek mij in eerste instantie de door jouw genoemde €350 minus de €135 voor vastrecht waar je het over hebt
maar als €135 =63%van het totaal dan is het totaal volgens mijn berekening krap aan €215............... en zijn je verbruikskosten dus €80 :?: Lijkt me niet erg waarschijnlijk.
of is de €350 die je noemt het vastrechttarief? :idea: . in dat geval bedraagt je totaalrekening ongeveer €555 en je variabele verbruikskosten dus €205
Nope, heeft niks met die 135 euri te maken. Dat is het vastrecht voor de (kook)gas aansluiting, gaat volledig buiten de stadswarmte beprijzing om.

Mijn variabele kosten voor stadsverwarming zijn al jaren gemiddeld bepaald door die 7,7 gigajoule. Prijs van 1 Gieg bij NUON Warmte ZH is momenteel 22,88 euri, dus per jaar gemiddeld 176,17 euri, door mijn (eeuhhh, zorrie, "ons"... :oops:) gedrag beïnvloedbaar. Vastrecht 310,44 momenteel, totaal te dokken 486,62 euri. Vastrecht is momenteel bij ons (!) dus 63,8% van de totaal te schokken SV kosten (dit even buiten die bezopen separate forse vastrecht kosten voor de gasaansluiting die NUON Warmte separaat weer moet compenseren, dat staat er buiten). Bij een huishouden wat 35 gieg verbruikt is het aandeel SV vastrecht "slechts" 28% van de totale pure SV kosten. "Nogal" een verschil.

Je hoort mij niet klagen over het EIND totaal, wat voor ons natuurlijk veel lager is (en vele malen lager dan de dikke gasnota van menig medelander). Ik heb wel degelijk "moeite" met de verhouding beïnvloedbaar variabele kosten t.o.v. de absurde hoeveelheid vastrecht. Ze hebben nog nooit wat aan de SV installatie gedaan hier, en we wonen er al sinds 1996...

Voor verhoudingen van alle deelposten hoe dat vastrecht is opgebouwd (komt nog update aan, is vreselijk veel cijferwerk):

http://www.polderpv.nl/NUONsoap_VenA.ht ... _vastrecht

Effecten op kosten bij verschillende "typen" huishoudens in onze contreien:

http://www.polderpv.nl/NUONsoap_VenA.ht ... _year_cost

Zet pagina dynamiek blokkers van je browser uit, anders werken de roll-overs op die grafieken niet.
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Omgerekend is het 11 minuten douchen per dag, dan is de 7.7gj verbruikt per jaar. Omgerekend naar gas is 7.7gj 223m3 gas
De verwarming gebruik je niet als ik het zo begrijp.

Als je elektrisch gaat koken kun je dit geheel elektrisch doen voor het vast recht wat je nu betaald aan vastrecht.
Ik had het gas er allang uit gedaan in jou situatie.
Of ga over op gas voor verwarmen degasaansluiting zit er en je hebt dus keuze, dat geldt niet voor veel wijken die geen gasaansluiting hebben.
Maar stoken op gas neemt ook weer onderhoudskosten van je cv ketel met zich mee.
Als je het dan gaat bekijken kun je er 150 euro aan besparing voor onderhoud van je ketel er weer afhalen.
Omgerekend betaal je veel voor een gj, voor gas betaal je ongeveer de helft.

Je hebt volledig gelijk dat stadverwarming duur is in verhouding tot gas.
De levering wordt meer dan dubbel terug verdiend, het vastrecht lijkt veel maar je hebt geen onderhoud aan de ketel.
Je vastrecht van kookgas gaat omhoog als je over gaat op verwarmen met gas.

Je zal financieel afwegingen moeten maken om voordeliger uit te zijn.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo Polderjongen,

Kun je eigenlijk je abonnement op stadsverwarming opzeggen? Zoja, dan is, zoals Chathanky zegt, verwarmen op gas nog niet zo verkeerd. Misschien hoef je niet eens een gasketel te nemen. Een of twee gaskachels kunnen natuurlijk ook, mits rookkanalen aanwezig zijn. Mijn ouders hadden vroeger 2 gaskachels. Qua snel opwarmen kan daar geen cv tegenop. En heerlijk om een kouwe kont aan op te warmen..... Later hebben ze een cv installatie aangelegd en de gasrekening verveelvoudigde. Enige voordeel: de slaapkamers kunnen nu ook verwarmd worden, maar in de praktijk gebeurt dat niet. En dan hebben ze het over HR. De ketel misschien wel, maar in de ruimtes blijft er minder van over dan met een goede gashaard.

Of hout gaan stoken...... CO2 neutraal en onafhankelijk van monopolisten, past wel in jouw/onze strategie. Een houtgestookte Rayburn range om op te koken, om enkele radiatoren mee te verwarmen en voor warm tapwater. Voor redelijk geld te koop, want de Britten gooien die dingen er de laatste jaren uit.....

Groet,
DJ
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

polderjongen schreef:
John Doh schreef:Heeft polderjongen toevallig ook een tussenwoning?
Ha, ha, ha. Right on the spot, beste John Doh. ... En de tussenmuren hier zijn van heel dik beton (kan beter, maar is zeker niet slecht geïsoleerd).
Dat is de vraag dan. Je moet de isolatiewaarde van beton afzetten tegen die van de woningschil, het gaat om de verhouding van de warmteweerstanden. Bij moderne woningen is de warmteweerstand van de schil erg hoog en gaat zo'n tussenmuur dan gewoon als warmtewand werken, mits je de ruimtetemperatuur lager kiest dan die van de buren.
polderjongen schreef:We leven zeer bewust en verbruiken gemiddeld 5 maal zo weinig warmte als een SV huishouden, 7,7 GJ/jaar.

Zei de "parasiet"...
7,7 GJ/jaar is extreem weinig. Een normaal gezin is dat al kwijt aan warm tapwater.

Wij mogen nu wel vaststellen dat de familie Polderjongen inderdaad zeer bewust en zuinig leeft. Maar misschien wel minder bewust dan Polderjongen zelf wel denkt. We hebben nu aanwijzingen dat zijn ruimteverwarming voor het grootste deel door de buren wordt verzorgd, die daardoor wat minder zuinig leven.

Dit kan beter! Isoleer de tussenmuren. Het verbruik van de buren zal ervan dalen en de familie Polderjongen kan nóg bewuster leven.
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dutch John schreef:Hallo Polderjongen,

Kun je eigenlijk je abonnement op stadsverwarming opzeggen? Zoja, dan is, zoals Chathanky zegt, verwarmen op gas nog niet zo verkeerd. Misschien hoef je niet eens een gasketel te nemen. Een of twee gaskachels kunnen natuurlijk ook, mits rookkanalen aanwezig zijn. Mijn ouders hadden vroeger 2 gaskachels. Qua snel opwarmen kan daar geen cv tegenop. En heerlijk om een kouwe kont aan op te warmen..... Later hebben ze een cv installatie aangelegd en de gasrekening verveelvoudigde. Enige voordeel: de slaapkamers kunnen nu ook verwarmd worden, maar in de praktijk gebeurt dat niet. En dan hebben ze het over HR. De ketel misschien wel, maar in de ruimtes blijft er minder van over dan met een goede gashaard.

Of hout gaan stoken...... CO2 neutraal en onafhankelijk van monopolisten, past wel in jouw/onze strategie.
Hó even. Stoken op gas (indien aanwezig) betekent niet noodzakelijkerwijs dat Polderjongen bewuster gaat leven. De warmte die zijn huis verwarmt is een bijproduct van de elektriciteitsproductie en zou anders voor het grootste deel de pijp uitvliegen. Zelfs dat hout kun je beter verstoken bij mensen waar geen stadsverwarming beschikbaar is.
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Polderjongen is nu een parasiet van zijn buren? :lol:

Interpreteren kan natuurlijk op alle fronten. De vraag is wat zijn motief is alvorens een echt oordeel.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

chathanky schreef:Polderjongen is nu een parasiet van zijn buren? :lol:

Interpreteren kan natuurlijk op alle fronten. De vraag is wat zijn motief is alvorens een echt oordeel.
Ach, laat ik mijn (veronderstelde) "motieven" maar voor me houden, want wat je ook zegt wordt (door sommige "onschuldige" lieden") toch een bepaalde kant op "geïnterpreteerd"... :(

Ik doe wat ik doe en wat jullie daarvan denken zal mij een worstje wezen (ben veggie, dus dat zal ook wel weer foute boel zijn... :twisted: ).

Effe alle gekheid op een boel stokjes. Isoleren van tussenmuren. Lijkt me nogal een "probleempje" met dik beton waar je geen normale betonboor in krijgt. Afgezien of het mogelijk is, het is ook nog eens niet zinvol, want op de slaapkamers stoken we SOWIESO nooit. En die liggen dus tegen de buur appartementen aan. Of suggereren jullie nu dat ik me allerlei isolatiemaatregelen (met zeer fragenswürdige impact, eerst zien dan geloven) op de hals ga halen die de buren (totale nitwits op het vlak van duurzaamheid en niet bepaald geneigd om ook maar een millimeter in die richting "um zu denken", academische opleiding of niet) dan maar moeten gaan betalen? Ha!

Plafond is nog een stukkie problematischer, een grote betonplaat, en bovendien liggen daar de SV leidingen van de bovenbuurvrouw in, dus ik denk dat ik me de moeite van een renovatie "hors categorie" ga besparen en mijn huurcorporatie met die onzalige plannen niet ga lastigvallen...

Gas voor ruimteverwarming gaat mooi niet gebeuren, want zodra ze merken dat je veel meer dan "normaal" voor een kookgas aansluiting gaat gebruiken, kun je er vergif op innemen dat er wat netbeheerders politie opgetrommeld gaat worden om die "mysterieuze verbruiken" op een LAGE DRUK GASNET (want dat is het wat hier ligt!) te fileren en van de bijbehorende hoge vastrechten, vette "capaciteitstarieven" met de bijbehorende "dikke gasmeters" en wat al niet te gaan voorzien.

Netbeheerdertje heb ik net in een tien maanden durende procedure bij de NMa effekes "in de hoek geparkeerd" waar ze thuishoren, dus ik denk dat ik het "vuur" niet nog verder ga aanwakkeren, als jullie me vatten. Lekker "rustig", zo... :wink:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

Oh ja. Nog vergeten. We wonen op de begane grond. Weliswaar vet met piepschuim geïsoleerd, maar ik zou nog wel eens een goede installateur daar naar willen laten kijken, gezien het ietwat hoge vochtgehalte van de kruipruimte. Misschien zou een Tonzon folie daar nog wat extra kunnen helpen om de isolatie nog verder op te krikken.

Ergo: onze benedenburen zijn fictief, tenzij je die paar spinnen bedoelt. Dus als het al om "warmte leentjebuur" gaat, forget it but. Buren zijn weliswaar niet milieubewust, maar wel krenterig, dus echt warm is het daar ook niet. En de "tweede buur" aan de westzijde van ons appartement bestaat ook niet. Er zit een onverwarmde gang aan die kant, waar we - helaas - dus ook geen warmtelek van kunnen "jatten", "parasieten" als we zijn volgens sommige ecoforum contribuanten... :evil:

Impressie van woonsituatie: zie bekabelings-plan foto e.d. voor zonnestroom installatie:

http://www.polderpv.nl/PV-systeem5.htm#gevelbekabeling

Neen, de polderrat laat zich niet zomaar voor een gaatje vangen... :D
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Ik betaal voor vastrecht 1.99 per maand incl btw.
Dit is een behoorlijk verschil voor jou kookgas, daarbij stook ik deels op gas.
Dit is een behoorlijk verschil als ik de bedragen van jou zie. (135 euro per jaar)
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

En nog wat. We hebben al een paar jaar een douchebak met warmteterugwinning (de "Pristine"). Een van de prototypes van Bries Water energie (met wat praktijkprobleempjes, maar dat nemen we voor lief). Is voor ons puur financieel-economisch bezien een desinvestering (interesseert me niks, het is hartstikke leuk), maar een gemiddeld huishouden (veel douchers) haalt daar een dik rendement uit. Nog beter met verticale pijpen in de bestaande afvoeren, maar voor begane grond appartementen is zo'n ding uitgesloten.

Fotoreportage aansluiting:

http://www.brieswaterenenergie.nl/hoofd ... segaar.doc

Ergo, het maakt voor ons totale warmteverbruik niet zoveel uit (tapwater is goddank geïntegreerd in het bestaande stadswarmte apparaat, anders hadden we nog veel meer vastrecht mogen ophoesten voor een separaat tapwater apparaat, zoals in Almere), maar natuurlijk wel een beetje minder. Elke GJ die je minder verbruikt is weer 22,88 euri vermeden bij ons. Kunnen we weer een paar dagen van eten. 100% biologisch... :idea:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

chathanky schreef:Ik betaal voor vastrecht 1.99 per maand incl btw.
Dit is een behoorlijk verschil voor jou kookgas, daarbij stook ik deels op gas.
Dit is een behoorlijk verschil als ik de bedragen van jou zie. (135 euro per jaar)
Je vergeet een heleboel posten!!! Namelijk vastrecht posten bij netbeheerder, die hakken d'r in!!

Situatie NUON Retail/Continuon

NUON Retail
Vastrecht gas: 1,99 euri

Continuon Netbeheer (houd je vast!):
Aansluitdienst: 2,15 euri (t/m G6 meter)
Vastrecht transport: 1,79 euri
Capaciteit transport: 3,81 (tot 500 Nm3, dat is typische kookgas aansluiting); 6,09 euri (500 tot 7.500 Nm3, meeste aansluitingen)
Meetdienst: 1,82 (t/m G4); 2,02 (G6 meter)

Ergo, totaal ben je aan vaste kosten/vastrecht bij NUON/Continuon voor een kookgas aansluiting (t/m G6, max. 500 Nm3) per 1 feb. 2007 kwijt:
11,56/mnd = 138,72 euri/jaar :shock:

En voor een "gewone" gasaansluiting (500-7.500 Nm3)
t/m G4: 13,84 euri/mnd = 166,08 euri/jaar :shock:
G6: 14,04 euri/mnd = 168,48 euri/jaar :shock:

Alles inclusief BTW.

Dit zijn allemaal "niet verbruiksgerelateerde" kosten die je ten allen tijde zult moeten ophoesten. Vastrecht, dus...

Bronnen: tariefbladen NUON CCC en Continuon Netbeheer
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

John Doh schreef:7,7 GJ/jaar is extreem weinig. Een normaal gezin is dat al kwijt aan warm tapwater.
Wederom "right on the spot", beste John Doh...

... blijkbaar zijn we geen "normaal gezin"...

:lol:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

polderjongen schreef:En voor een "gewone" gasaansluiting (500-7.500 Nm3)
t/m G4: 13,84 euri/mnd = 166,08 euri/jaar :shock:
G6: 14,04 euri/mnd = 168,48 euri/jaar :shock:

Vastrecht, dus...
Asjeblief......

De volgende die mij uitlacht omdat ik nog steeds olie stook, zal ik dat eens onder z'n neus schuiven.....

Groet,
DJ
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

Yup, leer mij de gasboys kennen.

Deze komt van mijn citatenpagina

( http://www.polderpv.nl/citaten_actueel.htm )
"Eerst maar die gasvelden leeg halen..."

Hans Overdiep (GasTerra), juli 2007, in het zoveelste ronkende promotie artikel over de gasgestookte microWKK/HRe "tover"ketel.
Bron: Energie+ nr. 27(4)/juli 2007: 32-33.

De heer Overdiep geeft in ieder geval zeer duidelijk zijn prioriteiten weer, en dat is: tot de allerlaatste kubieke centimeter zal het gas uit Neer'lands bodem voor een zo duur mogelijke (in 2007 15,31 eurocent/m³ energiebelasting excl. BTW bevattende) variabele prijs afgezet moeten worden... (PJS)
Ergo: niet alleen de vaste kosten scheuren de pan uit, maar de laatste kuubjes moeten ook nog eens zo duur mogelijk verkocht worden aan al die arme mensen met een gasaansluiting...

Het gaat aan alle kanten "knijpen", beste mensen. Op een gegeven moment "knapt" er iets...


:roll:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
Plaats reactie