extra rendement bovenaansluiting houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door RuudBalk »

Hallo,

Ik zal dergelijke dingen niet meer kopen zonder (betrouwbare) test.
En ik zal ook beter opletten, op één van die warmtebeelden is te zien dat de temperatuur wordt teruggebracht naar 60 graden, en dat is volgens mij veel te laag als dat ook nog eens door een rookgasafvoer moet van zeg maar 4 á 7 meter.

Maar toch nog even wat aan het rekenen geslagen, zie bijlage.

Mijn vraag is of die getallen 347800 en 439650 te benoemen zijn, en of daar een komma in moet. Zou bijvoorbeeld 3,4 en 4,3 kunnen worden.
Misschien een relatie met het minieme verschil van 5 graden bij het meten op het schoorsteenkanaal?

Groet,
Ruud.
Bijlagen
Toch maar wat metingen en berekeningen gedaan.doc
(20 KiB) 76 keer gedownload
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door Mees* »

Bij ons hangt de schoorsteentemperatuur direct boven de kachel rond de 50 graden; geen enkel probleem (daarna nog 5m pijp)
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door sprokkelhout »

Mees* schreef:Bij ons hangt de schoorsteentemperatuur direct boven de kachel rond de 50 graden; geen enkel probleem (daarna nog 5m pijp)
Dan zit je toch met 50 graden ver beneden het dauwpunt van 60 graden!
Geeft dat dan helemaal geen condens en creosootafzettingen in jouw rookkanaal?
Ik heb op het ecologieforum wel minimale rookgastemperaturen gelezen van 82 graden i.v.m. creosootafzettingen. (afkomstig van Peter Berg)

groet, Lodewijk Rondeboom
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door Mees* »

De schoorsteenveger komt elk jaar netjes langs en sluit dan af met de opmerking 'het was eigenlijk helemaal niet nodig'. Vocht heb ik (kachel) alleen in de eerste week (medio oktober) als we de kachel weer opstarten.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door RuudBalk »

Beste Mees*,

Het gaat hier (bij mij) om een "gewone" houtkachel, zie de foto in het eerdere bericht. Het heeft denk geen zin om over de afgastemperatuur van een massakachel te praten, die jij kennelijk hebt, gezien je berichten op dit forum uit 2011.

Groet,
Ruud.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: extra rendement bovenaansluiting houtkachel

Bericht door Mees* »

Daar zal inderdaad verschil in zitten, waarschijnlijk omdat die temperatuur van 50 graden vrij constant is en niet extreem fluctueert.
Ik heb overigens op m'n vorige kachel zo'n Duitse 'radiator' gehad die eerder in dit topic voorbij kwamen. Ik was daar uitermate tevreden over. Ik had (en heb) zo'n Zwitsers tegelkacheltje die z'n warmte pas na enkele uren begon af te geven. De 'radiator' gaf echter vrijwel direct een behoorlijk forse warmte af........ dus ook een daling van de schoorsteentemperatuur.
Plaats reactie