combineren metalen houtkachel - chamotte stenen muurtje

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
citapel
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2014, 18:33

combineren metalen houtkachel - chamotte stenen muurtje

Bericht door citapel »

Hallo,
Ik ben de gelukkige eigenaar van een stenen huisje op een finca in Spanje. In de winter kunnen wij stoken op een metalen houtkacheltje. Nu ik lees over lemen kachels, ben ik benieuwd of ik de kachelwarmte zou kunnen opvangen met een u-vormig muurtje van chamotte stenen om de warmte op te vangen. Dan heb ik misschien een beetje het effect van een leemkachel. Links - achter - rechts wel te verstaan.

Heeft dat nut?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: combineren metalen houtkachel - chamotte stenen muurtje

Bericht door Erikvr »

volgens mij al een keer eerder besproken hier, volgens mij valt het effect mee omdat de meeste warmte via convectie wordt afgegeven.
groet,
Erik
Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: combineren metalen houtkachel - chamotte stenen muurtje

Bericht door Marcelle »

Erikvr schreef:volgens mij al een keer eerder besproken hier, volgens mij valt het effect mee omdat de meeste warmte via convectie wordt afgegeven.
viewtopic.php?f=3&t=3800

inerdaad al een keer besproken hiero Erikvr , :)

gr Marcelle
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: combineren metalen houtkachel - chamotte stenen muurtje

Bericht door ritsaert snijder »

Citapel,
Zonder de link te bestuderen kan het wel mits de muur direct tegen de kachel wordt geplaatst en de kachel niet dubbelwandig voor extra convectie is gemaakt. Vervolgens moet je wel iets doen om de uitzetting van de metalen kachel op te vangen. Dat kan met een laag steengaas. Een voorbeeld van het overbrengen van warmte van metaal op leem; http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3926. Op die manier kan het prima.
groet!

Ritsaert
citapel
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2014, 18:33

Re: combineren metalen houtkachel - chamotte stenen muurtje

Bericht door citapel »

dank,
:wink: ik ben geheel nieuw in deze materie. ik zal de aangegeven topics bestuderen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: combineren metalen houtkachel - chamotte stenen muurtje

Bericht door ritsaert snijder »

Citapel,
ik heb nog even naar de link gekeken van Erik. Een bell op de kachel is natuurlijk veel beter. Die bell moet natuurlijk rookgasdicht zijn. Als je naar het effect zoekt van een accumulatiekachel kan je beide technieken combineren en een bell maken met een vat en een laag leem. Pas wel op voor condensatie!
groet!

Ritsaert
citapel
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2014, 18:33

Re: combineren metalen houtkachel - chamotte stenen muurtje

Bericht door citapel »

wat ik tot nu toe snap, is dat er warmt te winnen valt uit het eerste stuk kachelpijp.

dus of ik bouw een chamotte ding daaromheen, of een klomp leem. of ik ben dapper en sluit een drum ertussen.

of is het ook mogelijk dat ik de kachelpijp eerst 3 meter door mijn kamer leidt en dan pas naar buiten?

mijn huisje is een schuur van betonstenen, dus lelijk is hij toch al. :)

ik ben een vrouw van 60 en heb nog nooit gemetseld. maar een koker van chamotte stenen waar ik de kachelpijp los (vanwege uitzetten) doorheen laat lopen moet voor mij wel te doen zijn. met steunen aan de muur vast dan kan ik meters afleggen. al weet ik niet wanneer de kachel nog trek behoudt.

natuurlijk krijg ik geen echte leemkachel, maar ik wil met eenvoudige middelen, zonder lassen want dat ga ik echt niet proberen, de warmte meer benutten.

bij voorbaat dank voor de antwoorden
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: combineren metalen houtkachel - chamotte stenen muurtje

Bericht door ritsaert snijder »

Citapel,
een fotootje van de huidige situatie kan veel helpen. Ook graag de temperatuur van de schoorsteen bij een normale stook.
groet!

Ritsaert
citapel
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2014, 18:33

Re: combineren metalen houtkachel - chamotte stenen muurtje

Bericht door citapel »

sorrry, mijn betonnen schuurtje wordt pas in mei gebouwd en we krijgen een houtkachel van iemand kado. dus foto kan pas na mei.

aangezien ik de kachelpijp nog moet gaan aanleggen wil ik alvast weten welke lengte ik binnen kan aanleggen om de warmte zoveel mogelijk te gebruiken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: combineren metalen houtkachel - chamotte stenen muurtje

Bericht door ritsaert snijder »

Citapel,

Oke dat maakt het allemaal anders. Dan is het zinvol om het gebruik van de schuur en de wensen goed te overwegen. Dan kan je slim en eenvoudig bouwen. Kunnen die betonnen stenen ook gebruikt worden voor de kachel? Heb je een matenschetsje en een beschrijving van de kachel en gebruik van de ruimte (hoe vaak en waarvoor, beschikbaarheid hout, klimaat)
groet!

Ritsaert
Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: combineren metalen houtkachel - chamotte stenen muurtje

Bericht door Marcelle »

citapel schreef:sorrry, mijn betonnen schuurtje wordt pas in mei gebouwd en we krijgen een houtkachel van iemand kado. dus foto kan pas na mei.

aangezien ik de kachelpijp nog moet gaan aanleggen wil ik alvast weten welke lengte ik binnen kan aanleggen om de warmte zoveel mogelijk te gebruiken.
als ik nog moest gaan bouwen dan wist ik het wel , dan zou er toch een massakachel in komen
dan kun je zelfs rekening houden met waar de beste plek is voor de kachel !

en evt aansluitbaar op vloer verwarming !!

gr Marcelle
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: combineren metalen houtkachel - chamotte stenen muurtje

Bericht door ritsaert snijder »

Marcelle,
De aard van een massakachel geeft dat je hem niet heel vaak kan stoken en dat betekent 24 uur lang een vrij lage warmteafgifte van 3 tot 4 kw. Rendementsverlies van een wisselaar meerekenend zorgt dat voor weinig warmte voor een cv toepassing. Je moet er wel veel tam tam voor regelen. Ik zou er niet voor kiezen.

Wel goed mogelijk is een snelle houtkachel met een cv warmtewisselaar. Dat past mooi bij jouw situatie.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie