schavelingenbrander

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lander

schavelingenbrander

Bericht door lander » 19 dec 2013, 13:49

Dag iedereen,

ik ben van plan mijn houten werkplaats te verwarmen met schavelingen en zagemeel.
Ik wil iets maken zoals het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=Qj7X9X8LTe0

Ik heb een vat met afsluitbaar deksel en als binnenvat heb ik een oude gasfles.(diameter vat= 50 cm, gasfles 40cm)

Zijn er bepaalde dingen waar ik nog rekening mee moet houden aangaande de veiligheid?
En ook wel belangrijk lijkt me: welke diameter moet de stoofbuis hebben?

Alvast bedankt.
Lander

marini

Re: schavelingenbrander

Bericht door marini » 19 dec 2013, 17:21

in verhouding zal je kachel dan wel maar 1.5uur stoken in plaats van de aangekondigde 8 uur.

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 19 dec 2013, 18:38

Ha! Een motkachel!
In Nederland werden schavelingen mot genoemd. Bij mijn eerste werkgever deden we in de winter deze truc met de potkachels. Er was een maar: na verloop van tijd kon de zaagselhoop instorten en dan kwam er een enorme wolk uit de schouw totdat het vuur na een paar minuten de bovenkant weer bereikte. Dan klonk er een luide plof, alle deurtjes van de potkachel sprongen open door de druk en het ding brandde daarna als een fakkel. Het gebeurde niet altijd en je wist nooit wanneer. We hadden er ook een paar pakken zout in de buurt staan voor het geval er een schoorsteenbrand ontstond. De instructies luidden dat er dan een pak opengescheurd moest worden, in de loeiende kachel gekieperd en dat daarna alle kleppen en schuiven van de kachel dicht moesten. Dan zou de brand in het rookkanaal uitgaan. Ik heb het nooit zien gebeuren want ik heb zo'n brand niet meegemaakt.

Ik denk dat bij jou de buis een diameter van 100 mm kan hebben. Hoe beter aangestampt, hoe kleiner de kans dat de hoop instort.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

lander

Bericht door lander » 19 dec 2013, 19:12

Marini, waarom zou het bij mij maar 1,5 u branden? Het lijkt me dat de vaten dezelfde diameter en hoogte hebben.

Zou het mss een idee zijn om de instorting tegen te gaan door de buis die het gat maakt te laten zitten maar deze dan wel van vele kleine gaten te voorzien zodat het vuur toch aan de schavelingen geraakt?

Het laatste wat ik wil is een ontploffing in een volledig houten atelier. Ik wil de kachel ook met een gerust gevoel even alleen kunnen laten.

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 19 dec 2013, 23:09

De buis kun je niet laten zitten, het werkt echt alleen als de hele lengte van die interne schoorsteen brandt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Johndc

Bericht door Johndc » 19 dec 2013, 23:47

Dit soort kachel alleen laten is vragen om problemen. In het filmpje heel mooi voorgesteld maar in werkelijkheid gaat het er meestal heel anders aan toe.
Het SZ moet al héél goed aangestampt zijn wil je geen ineenstort van SZ in je kachel hebben. Zorg dan ook dat je pijp degelijk vast zit aan je kachel als je geen steekvlam in je werkplaats wil. Want dat gebeurd vroeg of laat hoor! Weet er alles van :mrgreen:
In het donker zie je dikwijls buiten de gloeiende gensters vliegen. Enheuu...rookloos? Voor even dan.
Een degelijke SZ brander zit wel "iets" geavanceerder in mekaar. Daar heb je dan wél geen omkijken naar en kan ook s'nachts rustig blijven doorgaan.
Ik verwarm er wel iets meer mee dan enkel een werkplaats.

pelletpower

Bericht door pelletpower » 20 dec 2013, 08:46

John, wat heb jij voor terugbrandbeveiliging?

Johndc

Bericht door Johndc » 20 dec 2013, 09:03

Eigenlijk heel simpel, die beveiliging en werkt (tot hiertoe) perfect.
Er voor zorgen dat het SZ vrij compact in de vijzel zit en het onderste deel van de silo ook.
Dit werkt als het ware als een grote plug of stop die de silo afsluit.
Er moet dus ten allen tijde genoeg SZ in de silo achter blijven als de brander er (even) mee stopt.

pelletpower

Bericht door pelletpower » 20 dec 2013, 10:29

Normaal gesproken moet daar een blusinrichting of celradsluis zitten?

Johndc

Bericht door Johndc » 20 dec 2013, 10:43

Ja, klopt. Maar de praktijk leert me dat deze manier uitstekend werkt.
Mijn bedoeling was om zo simpel als mogelijk SZ als brandstof voor de CV te gebruiken.
Er kan nog altijd "nen douche" opgebouwd worden :mrgreen:
Ook al valt de stroom uit, zolang er onderin de silo-trechter een 30cm SZ in zit is alles safe. :wink:

lander

Bericht door lander » 16 feb 2014, 10:06

http://youtu.be/VjGUqHwpdEg

Hier even de vrucht van mijn inspanning.
Proefdraai. 2/3 gevuld. Geen ontploffingen :)

Omdat ik nog een vat over heb, wilde ik nog een stoofke maken voor buiten.
Ik heb hier ooit eens een kachel voor buiten gezien de revue zien passeren die bulderde. Weet iemand in welk onderwerp dit voorkwam?

Plaats reactie