Houtkachels

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Houtkachels

Bericht door Marcelle »

Hallo allen

Mijn naam is marcel
Wij wonen in een behoorlijk oud woon boerderijtje in Wanssum , goede dak isolatie dubbel glas maar geen spouw met kleine ruimte's ( kamer 4,5 bij 3,5 meter keuken ook zoiets dan opkamer en een bijkeuken enz enz enz wel altijd de meeste deuren open staan zodat de warmte enigzins rond kan met een plafond ventilator ) en hierdoor geen mogelijkheid om een massa kachel te maken (helaas) want naar enkele discussie te hebben gelezen klinkt het wel interresant.zijn vorige week weesten kijken bij een echte speksteen kachel om eens te zien en voelen hoe dat voelt en werkt ( maar die prijzen word je niet vrolijk van) en de warmte schijnt niet echt het hoekie om te gaan ? en ik snap wel als je een massa kachel zelf bouwt zijn de kosten te overzien .
Mochten de finacien het toelaten ga ik eens kijken of ik iets kan bouwen in mijn garage ( daar heb ik wel plek :D )

Nu stoken wij al enkele jaren met een Godin 3721 10kw , een oudje die zijn beste jaren heeft gehad.
En wij stoken dagelijks en de hele dag en ja dan gaat er aardig wat hout doorheen :?
Nu zijn wij ons een beetje aan het orienteren voor een andere kachel , hebben wel interesse in de jacobus 12 of nestor martin s33/43 of een saey of dovre maar iets in die trant van klassieke uitsraling.
Met andere woorden we willen wel graag iets fatsoenlijks maar de financiele grens ligt toch wel ergens in de buurt van 1500 1750 euri's

De vraag is nu zoals zovelen zien ook wij door de bomen het kacheltje niet meer .
Wat is nu het beste een echte houtkachel ( met vloer zonder rooster ) of een hout/kolen kachel (met rooster dus) tenminste als ik dat verschil goed begrepen heb ?
Dan heb je gietijzeren kachels , stalen kachels , of stalen met gietijzer deurtje e.d. Of gietijzer frame met speksteen erin verwerkt ( ik kan mij niet voorstellen dat zo weinig speksteen ook zin heeft ? ) , mogelijkheden te over dus,

Is er iemand die nu eens duidelijk kan aangeven wat het beste zou zijn voor een hout kachel (als het geen massa kachel kan zijn) persoonlijk zijn we wel gecharmeerd van de jacobus 12 >80% rendement (zelfs in oostenrijk goed gekeurd ? ) en wat de nestor betreft , electronica (woodbox) in en kachel ???? Betrouwbaarheid hiervan ?
Maar wat is nu een fatsoenlijk en betrouwbaar merk en wat is het beste voor een hout kachel , staal of gietijzer of een combinatie hiervan
Zouden graag eens on-afhankelijk advies willen horen van de kenners hiero , want daar ben ik wel achter ondertussen , dat die hier aanwezig zijn

Bvd marcel & elle
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtkachels

Bericht door Pietje »

Ik ben zelf erg tevreden over een HWAM Mozart. De verbrandingskamer is best aardig geisoleerd, zodat er best schoon verbrand wordt (voor zover dat met staal mogelijk is ;-) ). Verder regelt deze kachel de luchttoevoer met een bimetaal: als het vuur te heet wordt, wordt de primaire lucht dichter gezet en de secundaire lucht open en omgekeerd bij afkoelen. Das echt heel fijn.

Helaas hebben stalen kachels de eigenschap dat ze veel convectiewarmte geven, terwijl stralingswarmte veel fijner is. Is het mogelijk een gat te maken in een muur om in dat gat zelf een tegelkachel te bouwen zodat er aan twee kanten warmte wordt afgegeven? Niet duur, en prima zelf te doen... En heel schoon verbranden op de koop toe. ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
eddy1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jun 2013, 09:58

Re: Houtkachels

Bericht door eddy1 »

Wij hebben twee kachels gehad van het merk saey, een is een hout-kolenkachel waarbij een aparte pot erbij is om de kolen in te schudden en met een rooster waar alles doorheen valt, hebben eveneens van het zelfde type een houtkachel gehad, dit is onderaan een vaste plaat met wat gaten in. Vind ik persoonlijk veel moeilijker om assen uit te halen, bij de kolenkachel schudt je met de rooster en valt er alles door.
Houtkachel hebben wij nu weg gedaan maar kolenkachel staat er nog, hierbij stoken wij enkel met hout en dit al 7 jaar, dit is onze hoofdverwarming. Van dit merk zijn wij best tevreden, type dat wij hebben is saey 92. Zijn tweedehands ook te koop en zijn nieuw zijnde rond een oprijs van 1250 euro, is zodus nog betaalbaar. (houtkachel hebben wij vervangen door pelletkachel, deze staat in de serre als bijverwarming. Houtkachel was daar te warm, waarbij de pleister op muur door hitte steeds stuk sprong, daarom hebben wij ze vervangen).
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Houtkachels

Bericht door Mees* »

Ik ga met het idee van Pietje mee, hetgeen ik zelf ook heb toegepast; een gat in de muur en de massakachel er middenin (na plaatsing zie je het gat niet meer).
Als je met Lego kan bouwen lukt het met stenen ook.

Mees
Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: Houtkachels

Bericht door Marcelle »

Pietje schreef:Helaas hebben stalen kachels de eigenschap dat ze veel convectiewarmte geven, terwijl stralingswarmte veel fijner is. Is het mogelijk een gat te maken in een muur om in dat gat zelf een tegelkachel te bouwen zodat er aan twee kanten warmte wordt afgegeven? Niet duur, en prima zelf te doen... En heel schoon verbranden op de koop toe. ;-)
hallo pietje

zou inderdaad een optie zijn (goeie) waren het niet dat aan de andere kant van de muur onze slaapkamer is , waar wij nooit een verwarming aan hebben.
en de andere muur zit inderdaad de keuken achter , maar zit ook de keuken tegen aan , en dan zou het al een hele verbouwing gaan worden want met de keuken op zich kunnen we weinig .
dus helaas geen optie :(
Laatst gewijzigd door kockie op 10 dec 2013, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: Houtkachels

Bericht door Marcelle »

eddy1 schreef:Wij hebben twee kachels gehad van het merk saey, een is een hout-kolenkachel waarbij een aparte pot erbij is om de kolen in te schudden en met een rooster waar alles doorheen valt, hebben eveneens van het zelfde type een houtkachel gehad, dit is onderaan een vaste plaat met wat gaten in. Vind ik persoonlijk veel moeilijker om assen uit te halen, bij de kolenkachel schudt je met de rooster en valt er alles door.
Houtkachel hebben wij nu weg gedaan maar kolenkachel staat er nog, hierbij stoken wij enkel met hout en dit al 7 jaar, dit is onze hoofdverwarming. Van dit merk zijn wij best tevreden, type dat wij hebben is saey 92. Zijn tweedehands ook te koop en zijn nieuw zijnde rond een oprijs van 1250 euro, is zodus nog betaalbaar. (houtkachel hebben wij vervangen door pelletkachel, deze staat in de serre als bijverwarming. Houtkachel was daar te warm, waarbij de pleister op muur door hitte steeds stuk sprong, daarom hebben wij ze vervangen).
de saey 92/94 ( ben nog niet echt achter het verschil gekomen , zijn veel uitvoeringen van ) zou inderdaad ook een optie zijn zeker qua uiterlijk .
stoken jullie ook nog met kolen ? of heb je deze kachel puur gehouden voor het gemak van de schud-rooster ?
en zo ja is kolen rendabeler ten opzichte van hout ?
tweede hands zou ook nog kunnen , maar vraag me altijd af waarom iets goeds wegdoen ? ( misschien wel niet helemaal goed meer )
een pelletkachel erbij is voor ons niet nodig want we hebben centrale verwarming die indien nodig zou kunnen bijspringen.
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: Houtkachels

Bericht door Marcelle »

PS : we hebben ook bij een kachel gestaan in de trant van de 'Wham Mozart' , en het voordeel hiervan was inderdaad dat hij behoorlijk warmte blaasde ? je kon er nl niet met fatsoen voor blijven zitten .
en aangezien wij graag willen dat er ook warmte in de keuken komt en een beetje in de bijkeuken en opkamer , zou dat een optie zijn .
maar persoonlijk zien we liever iets klassieks (passend in ons huisje) staan

wat warmte afgifte betreft schijnt er ook verschil te zijn in een stalen of gietijzeren kachel ?
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
eddy1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jun 2013, 09:58

Re: Houtkachels

Bericht door eddy1 »

Deze kolenkachel saey 92 hebben wij speciaal gehouden omdat hij zo makkelijk proper te maken is. Laten de kachel s'nachts uitgaan en maak ze dan s'morgens terug aan. Is dan binnen nog ongeveer 18 graden, verwarmt 2 plaatsen van ongeveer 32 vierkante meter elk. Stoken bijna uitsluitend met hout.Hebben ook al eens kolen gekocht om ze heel de nacht aan te houden, gebruiken dan de kolenmand die er eigenlijk in moet niet, maar werpen de kolen erin met een papieren zak.
Wij zijn heel tevreden over deze gietijzeren kachel , kan eigenlijk weinig aankomen, gezien het gietijzer is.
Ik zeg dat wij nu hier 7 winters continu mee stoken, zonder enig probleem of stukken aan de kachel te krijgen.
Hebben onze houtkachel die nog maar 2 jaar oud was, verkocht voor 750 euro, had toen 1150 euro gekost.
Heb gezien dat dezelfde kachels reeds aangeboden worden tweedehands voor een 500 euro.
Dus aan U de keuze.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Houtkachels

Bericht door RuudBalk »

Pietje maakt melding van de "HWAM Mozart". Ik heb die kachel even opgezocht op internet en las tot mijn vreugde dat deze kachel o.a. wordt geregeld via een zuurstofmeting.
Ik ben zelf al eens aan het meten geweest met een (tweede hands) lambda sonde, en een geleende universeel meter maar daar kwam weinig uit. De meter was niet geschikt voor zo'n lage spanning, en of de sonde goed was?
Verder is een probleem dat de plaats waar je moet (zou moeten) meten, dus in pijp boven de kachel, nogal wat roet geeft. Zeker bij het opstarten.

Het zuurstof meten met een lambda sonde staat nu even stil. Ik zoek nog steeds naar een goede voltmeter. Maar misschien moet ik over naar electronica zoals ik al veel gevonden heb, o.a. op Technologieforum.

Ik ben benieuwd hoe dit bij de HWAM Mozart zit. Kan jij daar iets van vertellen Pietje? Met name of er een lamdasonde wordt gebruikt en waar die zit?

Groet,
Ruud Balk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtkachels

Bericht door ritsaert snijder »

Marcel & Ella,
Ik snap niet helemaal de redenering op grond waarvan je denkt dat een massakachel niet te gebruiken is, dus even wat punten;
* een massakachel geeft naast straling ook convectiewarmte
* het is geen vast concept, hoe meer massa hoe meer straling, minder massa meer convectie
* de straling gaat niet het hoekje om maar wordt wel door de kamer geleid (muren worden aangstraald en gaan warmte doorgeven)
* er zit heel veel winst in de vuurkamer, een moderne stenen vuurkamer heeft een veel beter rendement dan een gietijzeren kamer
* gietijzeren en stalen kachels worden vaak bekleed met steen om het rendement te verbeteren, het voordeel verdwijnt dan vaak door de schoorsteen.
* massakachels slaan die warmte op en de schoorsteen is vaak het minst warme onderdeel van de kachel

Ik heb van het weekend een snelle kachel gebouwd met misschien 1000 kilo aan massa (dat is net misschien een massakachel). Ding geeft veel warmte en houd dat twee uur vast. De schoorsteen wordt 80 a 90 graden. Dat is minimaal verlies tenzij je wil condenseren. De kosten zijn tussen de 100 en 350 euro (zonder schoorsteen). Ik heb hem binnen een dag gebouwd. Het is nog geen schoonheid maar met wat afwerking en een deurtje is het voor ons prima. Je kan zoiets in elke stijl bouwen.
groet!

Ritsaert
Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: Houtkachels

Bericht door Marcelle »

ritsaert snijder schreef:Marcel & Ella,
Ik snap niet helemaal de redenering op grond waarvan je denkt dat een massakachel niet te gebruiken is, dus even wat punten;
* een massakachel geeft naast straling ook convectiewarmte
* het is geen vast concept, hoe meer massa hoe meer straling, minder massa meer convectie
* de straling gaat niet het hoekje om maar wordt wel door de kamer geleid (muren worden aangstraald en gaan warmte doorgeven)
* er zit heel veel winst in de vuurkamer, een moderne stenen vuurkamer heeft een veel beter rendement dan een gietijzeren kamer
* gietijzeren en stalen kachels worden vaak bekleed met steen om het rendement te verbeteren, het voordeel verdwijnt dan vaak door de schoorsteen.
* massakachels slaan die warmte op en de schoorsteen is vaak het minst warme onderdeel van de kachel

Ik heb van het weekend een snelle kachel gebouwd met misschien 1000 kilo aan massa (dat is net misschien een massakachel). Ding geeft veel warmte en houd dat twee uur vast. De schoorsteen wordt 80 a 90 graden. Dat is minimaal verlies tenzij je wil condenseren. De kosten zijn tussen de 100 en 350 euro (zonder schoorsteen). Ik heb hem binnen een dag gebouwd. Het is nog geen schoonheid maar met wat afwerking en een deurtje is het voor ons prima. Je kan zoiets in elke stijl bouwen.
hallo ritsaert

ik begrijp je redenering wel !
maar zoals wij gehoord hebben en eigenlijk ook wel gezien hebben , zijn vorige week bij iemand geweest die speksteen kachels bouwt ( zelfde idee als massa kachel ? ) die heeft op 3 plaatsen in huis zo'n ding staan ! dan ben je uiteindelijk nog meer hout aan het stoken . toch ?
m.a.w. geweldig mooi en leuk als je een fatsoenlijk grotere kamer hebt en evt open keuken , maar niet zoals het bij ons is met kleinere ruimte's en waar de warmte door een deur opening moet .
En met wat we nou hebben lukt het goed , totdat het ECHT gaat vriezen , dan moet de centrale verwarming gaan bij springen .

misschien moeten we ook wel durven om te schakelen , maar als het dadelijk niet doet wat we nu hebben dan zou ik enorm teleur gesteld zijn , en ga het dan maar weer eens afbreken en alsnog een kachel kopen . snap je ?
met de kachel werkt het al jaren goed voor ons .

wij zitten alleen een beetje met wat is nu het beste ? staal , gietijzer of gecombineerd ? en evt met speksteen of met stenen/hitte bestendige platen erin , en wat zijn de betere betrouwbare merken ? het duurste is zeker niet altijd het beste ? toch !
kijk maar naar het zelf bouwen van een massa kachel , is niet duur ? maar wel het beste om te stoken en verwarmen

( * het is geen vast concept, hoe meer massa hoe meer straling, minder massa meer convectie )
dus m.a.w. het kacheltje van 1000 kilo moet je vaker stoken , dus ook meer hout ? en is het dan eigenlijk niet meer dan een uit de kluiten gewassen houtkachel ipv massa kachel ( niet verkeerd oppakken , want ik vind de massa kachel geweldig alleen moet je in mijn ogen wel plek en ruimte hebben , ik heb hele mooie gezien hiero op het forum )
de kachel houd de warmte 2 uur vast zeg je ( dus weer opnieuw aanmaken ? ), als ik de hout kachel goed vul brand die over 4 uur nog bij wijze van spreken

* er zit heel veel winst in de vuurkamer, een moderne stenen vuurkamer heeft een veel beter rendement dan een gietijzeren kamer
dat geloof ik meteen , onze oude godin heeft nog vuurvast beton aan de binnenkant ( voorzover het nog goed is , heb het al een paar keer moeten bijwerken , en de stalen buitenkant is al aan het scheuren geweest , kwestie van te lang wachten met maken en maar door stoken :) ) en die was s'morgens nog heet ook al was de kachel uit (doe er voor het slapen gaan nog wel hout in )
maar de huidige betere ( HR ? ) hout kachels hebben ook een rendement van 80-83 % ( zeggen ze ? blijven tenslotte verkopers :D )dat is uiteindelijk maar 10 % minder als een massa kachel , alleen houden deze de warmte niet zo lang vast en moet je ze aan blijven houden .

maar al met al , ik ben wel erg benieuwd om eens een keer zoiets in de praktijk te zien en mee te maken

* gietijzeren en stalen kachels worden vaak bekleed met steen om het rendement te verbeteren, het voordeel verdwijnt dan vaak door de schoorsteen
veel van die ( HR ) houtlachels hebben geen bekleding aan de binnen kant ( dus houden in mijn ogen ook niet zo lang de warmte vast ? ) maar hebben in principe een brandt principe ( werking ) dat de rookgassen een tweede keer verbrandt worden , vandaar HR kachels als ik het goed begrepen heb ?
maar warmte vast houden zoals onze godin ?
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtkachels

Bericht door ritsaert snijder »

Marcella,
Eens dat de verwachtingen waar moeten worden...Daarom goed afwegen.

Het verspreiden van de warmte in de woning is een punt van aandacht. Mijn punt is dat het het een glijdende schaal is van extreme massakachels (7000 kilo) naar gietijzeren kachels (heel snel).

Op drie plekken een massakachel heeft waarschijnlijk ook andere redenen. Een zuivere massakachel geeft namelijk maar een beperkte hoeveelheid warmte; 3 tot 5 kw. In de ruimte kan je de massakachel optimaal inzetten. De kachel staalt muren aan die op hun beurt weer warmte gaan doorgeven. De isolatie is daarbij vaak het struikelpunt, het is namelijk maar een beperkt vermogen. Als je de kachel midden in de verschillende ruimtes plaatst kom je vaak een heel eind. Tenzij het onvoldoende is geïsoleerd.

Maar een plattegrondje maakt een en ander misschien duidelijk!
Stralingswarmte geeft beduidend meer comfort dan convectiewarmte.

Kijk heel zorgvuldig naar die zogenaamde rendementen! Wat wordt precies gemeten.

Een massakachel slaat de warmte op en geeft het langzaam af. Je stookt een of twee keer maar je hebt dan ook maar weinig warmte. Een snellere kachel geeft meer warmte. Maar je moet er meer hout instoppen. Het is niet zo dat een massakachel goed is omdat hij met weinig hout heel veel warmte geeft. Het is geen wereldwonder!!

De betere kachels hebben een navergassing en daarmee een hoog rendement. Maar de kunst is ook om die warmte om te zetten in bruikbare en prettige warmte in huis.
groet!

Ritsaert
Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: Houtkachels

Bericht door Marcelle »

snap het effe niet
wil een foto toevoegen kleiner als 1 MB , dan zegt men

De afbeelding moet tenminste 0 pixels breed zijn, 0 pixels hoog en moet 1024 pixels breed en 1024 pixels hoog. De geplaatste afbeelding is 3264 pixels breed en 1840 pixels hoog

0 pixels is toch ' geen foto dan ? '

gr Marcelle
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Houtkachels

Bericht door Dutch John »

Wat je ook moet meenemen: wat voor schoorsteen heb je? Je kunt geen moderne kachel aan een ongeïsoleerde schoorsteen hangen ivm condensvorming. En omgekeerd, dan stook je voor de mussen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtkachels

Bericht door ritsaert snijder »

Fotootjes; het is minimaal en maximaal, je kan de foto's ook met paint verkleinen (formaat wijzigen). Hier http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=8&t=735staat een handleiding.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie