Houtkachels

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: Houtkachels

Bericht door Marcelle »

ritsaert snijder schreef:Een paar opmerkingen :D .

Massakachels duur?
Een massakachel bouw je bijna altijd ter plekke. Er wordt dan 1000 tot ...7000 kilo steen naar binnen gesjouwd. Dat is duur als je dat laat doen. Dat is redelijk goedkoop als je het helemaal zelf doet. Zelf doen vereist wel een stukje kennis en ervaring. Maar je kan je ook laten begeleiden. Een lichte massakachel is goedkoper (aantal stenen en de fundering).

Redelijk simpel model voor een lichte zelfbouw massakachel 700 a 1200 euro. Een grote vraag is ook of je zelf het deurstel maakt of laat maken of koopt uit Finland.
Laten plaatsen compleet 4000 tot 20000 euro.
ik heb ook nooit beweerd dat die duur zijn toch ? massa kachels zijn zeker niet duur als het zelf doet en kunt , het is meer dat in ons geval het geen optie gaat worden vanwege ruimte in woonkamer en dat de warmte niet echt goed het hoekje omgaat.
Rendement
Het is moeilijk te achterhalen wat het rendement is van een te kopen kachel. Een echt goed rendement is met een gietijzeren of ijzeren kachel niet te halen want die raakt zijn temperatuur te snel kwijt. Veel fabrikanten hebben hier de laatste jaren oplossingen voor bedacht in de vorm van isolatie van de vuurkamer. De vraag is dan vervolgens hoe heet de kachelpijp wordt...

IJzer of gietijzer maakt niet veel uit. Voor duurdere kachels wordt vaak gietijzer gebruikt maar dat maakt ze op zich niet beter.
hier ging het mij juist om , ik snap dat je met een gewone houtkachel geen rendement gaat halen van 90-93 %
maar wij zou ook tevreden zijn met zeg 80-83 % , de vraag is dan alleen is dat ergens te controleren in hoevere dat dat klopt wat de fabrikanten beweren ??

en staal of gietijzer vermoed ik dat verders inderdaad niet veel meer uit maakt tegenwoordig.
staal (kwaliteits staal) scheurt niet zo snel met de tegenwoordige techniek van lassen e.d.
Speksteen heeft het hoogste rendement
Speksteen heeft als kachel geen rendement. Wel heeft speksteen goede karakteristieken voor een massakachel. Maar het heeft hele slechte karakteristieken voor de portemonnee. Voor een massakachel kan je ook gewoon leem of leemstenen gebruiken. Of gewoon bakstenen of beton, liefst dubbelgebakken met veel massa. De vuurkamer maak je met vuurvaste stenen of vuurbeton.
Speksteen zou ik alleen kiezen als je (je vrouw) het materiaal heel mooi vind. Het is niet nodig voor een goede massakachel. Ook niet als aankleding van een metalenkachel.
HELE slechte karakteristieken voor je portemonnee , daarom gaat het dit ook niet worden .
zitten nog een beetje te twijfelen aan een Altech vision gourmet http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inr ... ousPage=lr maar vinden ook dit toch nog knap duur en twijfel of je dan enigszins de voordelen hebt van speksteen bij zo'n kacheltje ?
Advies
Advies is om eerst grondig na te denken over je isolatie. Heb je alle mogelijkheden benut om het huis goed te isoleren (pas op voor de risico's)? Gebruik die mogelijkheden allemaal! Daarna komt pas de keuze voor een kachel. Wat wil je verwarmen en met welke temperatuur. Wat is voor jou de beste manier. Kies je voor een houtkachel, denk dan na over het verkrijgen van hout, het zagen van hout, het opslaan van hout en het transporteren van hout. Als je daar over hebt nagedacht dan weet je dat je moet kiezen voor een zuinige kachel en ben je heel erg blij met je isolatie-inspanningen.
wat isolatie betreft hebben we gedaan want zover mogelijk was , dak is redelijk nieuw en ge-isoleerd , ruiten zijn dubbel glas , voor en achterdeur zijn recent tocht vrij gemaakt middels nieuwe goede kozijnen en tocht-strips , oke de vloeren zijn niet ge-isoleerd ! maar ook dat zou een hele verbouwing gaan worden .
hout kan ik aan komen , niet altijd gratis maar ongeveer de helft van wat we nodig hebben wel .
voor wat de rest betreft moet ik het helaas ook kopen , en ja die prijzen rijzen de pan uit !!

wil evt ook wel naaldhout gaan gebruiken , maar daar zijn ook de meningen over verdeeld , wel of niet doen .
in geval van wel doen .
zorgen dat er genoeg zuurstof bij komt voor een goede verbranding hiervan . heb ik mij laten vertellen .
net als ik mij heb laten vertellen dat als je een goede houtkachel hebt die ook specifiek voor hout is gebouwd , het geen probleem moet zijn ???????????
vraag is dan alleen weegt het goedkoper eraan kunnen komen op tegen het feit dat het veel sneller op is t.o.v. hardhout ????????

gr marcelle
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: Houtkachels

Bericht door Marcelle »

hallo

nou we hebben een week geleden de knop door gehakt en gekozen voor de Jacobus 9 .
hij staat nu sinds vrijdag te branden , en de eerste indruk is niet verkeerd maar de eerlijkheid gebied te zeggen ook niet helemaal perfect .
ik had meer warmte afgifte verwacht van de kachel , niet dat het slecht is maar had verwacht dat het meer zou zijn als onze gouwe ouwe godin .
ben er wel zeker van dat het hout verbruik naar beneden zal gaan :)
verders vermoed ik dat ik mijn stookgedrag zal moeten aanpassen want het werkt toch wel anders , of ik had misschien beter toch de Janus kunnen pakken daar je daar meer zelf mee kunt regelen .

gr marcelle

ps : we zijn vandaag op de uitnodiging van dutch john ingegaan en daar weesten buurten .
wij vonden het erg leuk en gezellig en ik erg leerzaam :)
nogmaals bedankt voor jullie gastvrijheid !!!!
Bijlagen
Jacobus.jpg
Laatst gewijzigd door Marcelle op 06 jan 2014, 20:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: Houtkachels

Bericht door Marcelle »

PS :
zou het een optie zijn om misschien alsnog wel een klep in de pijp te zetten ???

gr Marcelle
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Houtkachels

Bericht door marini »

Dan is de kachel accumulerend, anders gewoon de kleppen vooraan helemaal toezetten,
Een afsluitklep mag nooit helemaal afsluiten om co niet de woonkamer in te blazen.
Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: Houtkachels

Bericht door Marcelle »

marini schreef:Dan is de kachel accumulerend, anders gewoon de kleppen vooraan helemaal toezetten,
Een afsluitklep mag nooit helemaal afsluiten om co niet de woonkamer in te blazen.
dat accumulerend zegt mij even niet zoveel ?
maar ik begrijp wel dat je zo'n klep niet helemaal dicht mag maken !!
het is alleen als ik momenteel de klep die onderop de kachel zit dicht duw (nachtstand volgens Jacobus) dan gaat hij in mijn ogen cpl uit , dan zien wij in no-time het vuur en zelfs het gloeien weg trekken .
mij is ook al opgevallen dat je de lucht klep onder de kachel dan cpl dicht duwt , je kunt deze klep afstellen (een beetje) maar die nachtstand is gewoon helemaal dicht .

dus ik dacht zorgen dat er een beetje lucht in blijft komen en een uitlaat klep die je gedeeltelijk dicht kunt maken ??????

mvg Marcelle
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Houtkachels

Bericht door marini »

die nachtklep zal waarschijnlijk de luchttoevoer afsluiten, dat is prima als de kachel uit is, dan blijft de schouw geen warmte buiten trekken en kan ook geen kwaad wanneer je toevallig te snel afsluit (hij is uit maar toch niet helemaal),de CO kan niet naar binnen maar gaat hopelijk via de schouw.
Die klep in de schouw is om de trek te verminderen maar niet om af te sluiten anders krijg je tijdens het gloeien (op het einde) co naar binnen.

Dat accumuleren was wat ongelukkig uitgedrukt, massakachels hebben een afsluitklep die de trek van de schouw verminderd als hij niet brand.
Vandaar de suggestie klep --> accumulatie. Maar eigenlijk kan hij perfect niet accumulerend zijn.
Marcelle
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:22
Locatie: wanssum

Re: Houtkachels

Bericht door Marcelle »

marini schreef:die nachtklep zal waarschijnlijk de luchttoevoer afsluiten, dat is prima als de kachel uit is, dan blijft de schouw geen warmte buiten trekken en kan ook geen kwaad wanneer je toevallig te snel afsluit (hij is uit maar toch niet helemaal),de CO kan niet naar binnen maar gaat hopelijk via de schouw.
Die klep in de schouw is om de trek te verminderen maar niet om af te sluiten anders krijg je tijdens het gloeien (op het einde) co naar binnen.
dat klopt die klep sluit dusdanig af dat in mijn ogen de kachel cpl uitgaat , je ziet daadwerkelijk in no-time het vuur uitgaan en hij stopt dan vrij snel daarna ook met gloeien.

ik wilde ook niet de hele schouw kunnen afsluiten , maar inderdaad gewoon evt de trek een beetje verminderen (dit lukt ook enigszins als de luchtklep in de kleinst stand staat) of te wel een klep die ''zeg'' de helft van de schouw afsluit.
bij onze oude godin deed ik het ook altijd zo . was eigenlijk altijd de lucht toevoer dicht en de schouw gedeeltelijk dicht
alleen die oude dame was waarschijnlijk niet zo goed afgesloten als de Jacobus :D of te wel die zuigde waarschijnlijk vanuit allerlei kieren toch wel lucht aan :lol:

mijn vermoeden is dat de kachel met zo'n klep in de schouw dan ook meer warmte afgeeft daar de hete rookgassen dan wel wegkunnen alleen niet zo snel :?: :?:
of is dat te simpel gedacht van mijn kant :fff

gr Marcelle
Kacheltje kacheltje aan de wand...........
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Houtkachels

Bericht door Erikvr »

Waarom zou je een klep in de pijp willen plaatsen, trekt de kachel te hard? Ik zou dit alleen doen bij extreem sterke trek, anders gewoon regelen met luchttoevoer. Deze gewoon open laten staan zodat je heldere vlammen hebt, dan heb je een optimale verbranding en het hoogste rendement.
marini schreef:Dan is de kachel accumulerend, anders gewoon de kleppen vooraan helemaal toezetten,
Een afsluitklep mag nooit helemaal afsluiten om co niet de woonkamer in te blazen.

Aan een stalen kachel valt weinig te accumuleren ( warmte opslaan)
groet,
Erik
syle
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2024, 13:51

Re: Houtkachels godin

Bericht door syle »

beste
is er iemand die een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing heeft van een godin 3721 bruin emaille ??
ik vind enkel de franstalige :roll:
alvast bedankt
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Houtkachels

Bericht door benthuis »

Via Google Translate? (Staat hier op de telefoon mocht je interesse hebben)
Screenshot_20240107_144707_Drive.jpg
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie