schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

Bericht door jgroot »

vooraleer je allerlei kleppen gaat monteren lijkt het mij verstandig je systeem te laten inregelen. Dit is gewoon de basis. Met een zoneregeling kun je een slechte installatie wel verdoezelen, maar het feitelijke probleem blijft eigenlijk bestaan. Je zal er wel minder last van hebben omdat deze de ketel pas laat afslaan als de temperatuur bereikt is.

Inregelen zou mijn advies zijn. Helaas nogal een ondergeschoven kindje bij veel installateurs.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

Bericht door Ramon »

Ik ben ook groot voorstander van het eerst proberen om alles goed in te regelen. Liefst met ir thermometer om je vloertemperatuur te meten. Maar sommige gevallen, waaronder tuinkamer, zijn lastiger te regelen. Dat kan met een aparte thermostaat.

Wat nog mooier is, is een basis instelling voor de vloerverwarming, en zongerelateerde/gestuurde infrarood panelen als bijverwarming.

Een tuinkamer is wel lastig te regelen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

Bericht door Ramon »

Sorry, ik heb het verkeerd gelezen! Ik dacht dat het 2 aparte ruimtes waren!

Jgroot heeft helemaal gelijk. Helemaal geen kleppen oid gebruiken, gewoon inregelen. Liefst met infraroodthermometer op vloer de vloertemp meten, en net zo lang afstellen tot de ene, bij het vele glas, gelijk of net iets warmer is dan de andere.
De vloerverwarming is van Warp Systems Speetile. Die wordt gelegd in plastic profielen. Dus alle buizen zijn van gelijke dikte en de onderlinge afstand is altijd gelijk.
Ik denk dat ik al weet wat je hiermee wilt zeggen. Dat er geen verschil in zou moeten zijn. Maar het belangrijkste verschil is:

Hoe lang zijn de groepen? Zijn ze allemaal gelijk? Kan eigenlijk bijna niet. Zit er bij 1 groep niet een knik in de slang? Of vuil in? Of... vul maar in. Je zal de groepen adhv de temp can de vloer af moeten stellen. Een goede basis is: alle groepen 1 slag open. Dag wachten, vloer meten(de zones dus), warmste kwartslag dicht, koudste kwartslag open. Volgende dag weer meten, enz. Dit kan 1 a 2 weken duren, dan heb je hem 100% afgesteld.
Plaats reactie