rocket stove van stalen koker

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

rocket stove van stalen koker

Bericht door sjoerdb »

Waar kan ik goeie informatie vinden over afmetingen voor een rocket stove, opgebouwd uit stalen koker.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: rocket stove van stalen koker

Bericht door Pietje »

-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: rocket stove van stalen koker

Bericht door peterberg »

Sjoerd,

Als je het over een J-tube hebt in een rocker mass heater, hou dan maar op want dat is een bij voorbaat verloren zaak. Stalen koker profiel heb ik al eerder gebruikt en helemaal kapot gestookt binnen 10 uur stoken. De hoge temperatuur in zo'n ding in combinatie met een zuurstof arme omgeving maakt dat er koolstof aan het staal onttrokken wordt. Daardoor ontstaat een zeer versneld corrosie proces, op de heetste plekken vallen al snel gaten.

Rvs is hetzelfde lot beschoren, het duurt alleen maar langer. De plekken waar de zwaarste belasting plaatsvindt is links en rechts in de feed tube, op halve hoogte van de burn tunnel. Daar ontstonden de gaten in elk geval als eerste.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: rocket stove van stalen koker

Bericht door xychix »

sh*t, ik heb NET mijn stalen J tube omgeven door perliet en 5 kg vuurvaste mortel....
Dit alles in een 60 Liter vat.... ik hoop dan maar dat mijn kachel niet optimaal is zodat ie wat langer meegaat.... :shock:
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: rocket stove van stalen koker

Bericht door rinchen »

Geen nood :wink:
Perliet met vuurvaste mortel houdt het prima nadat het staal weg gebrandt is.
Het zal wellicht wat bros zijn dus je zult iets voorzichtig moeten zijn met het hout erin zetten.
Dat kun je dan wel repareren door af en toe wat klei of vuurvaste mortel op de beschadigde plekken te smeren.
Plaats reactie