vloerverwarming en muurverwarming direct op de cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: vloerverwarming en muurverwarming direct op de cv

Bericht door Chicken Power »

Dan ook nog maar even een plaatje:
Afbeelding

Op deze open-verdeler kun je dus 3 circuits aansluiten.

Om het nog wat meer inzichtelijk te maken, in het geval van Ritsaert; Er zitten 3 pompen in hetzelfde systeem.

Stel je als voorbeeld even voor dat de ketelpomp een capaciteit heeft van 1200 liter, het kleine pompje 800 liter, en de grote pomp 2000 liter. Alles zonder open-verdeler aansluiten gaat brokken geven door de ongelijkheid.

Door een open-verdeler toe te passen, kan elke pomp zonder de andere te beïnvloeden zijn eigen debiet halen.

De term 'hydraulisch neutraal' is in die zin verwant aan de open-verdeler, dat een dergelijk uitgevoerde VV unit de hoofdstroming in het CV circuit niet beïnvloed.


Groet, Cp
Verwijderd.
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: vloerverwarming en muurverwarming direct op de cv

Bericht door Jimmeuh »

Duidelijk, bedankt!
Huisje breek mij niet...
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: vloerverwarming en muurverwarming direct op de cv

Bericht door Chicken Power »

Graag gedaan!


Rits, valt me nog even te binnen: Je kunt de retourbalk beter per kring (MV - VV) houden, dan gezamenlijk.

Voor het in- en afregelen zie ik graag de retourtemperaturen van beide aparte kringen.



Groet, Cp
Verwijderd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: vloerverwarming en muurverwarming direct op de cv

Bericht door ritsaert snijder »

Cp,
Oke, maar dan moet ik er dit van maken. Heb er ook wat temperatuurmeters bijgezet (ik zal moeten gaan verzamelen).

Ik had ook Remeha gevraagd om een reactie (tekening begin van het topic). Ik had alleen de vv vermeld. Hun reactie was;
Geachte heer Snijder,

Sorry dat het even geduurd heeft voordat u antwoord van ons krijgt.

Ik vrees dat de tekening u in uw situatie niet veel duidelijkheid brengt.
U heeft bij toepassing van de Avanta met uitsluitend vloerverwarming geen open verdeler nodig. Wel is het belangrijk om de kwaliteit van de vloerverwarmingsslang te kennen. Is deze slang niet zuurstof-diffusie dicht (bijvoorbeeld als het om een oud systeem met zwarte slang gaat), dan is er een warmtewisselaar nodig tussen de ketel en het vloerverwarmingssysteem om de ketel te beschermen.

Als ik uitga van een vloerverwarmingssysteem dat wel diffusiedicht is en u niet meer dan ca 12 kW nodig heeft voor de vloerverwarming, dan wordt het schema nog veel eenvoudiger dan dat wat u heeft opgestuurd.
De pomp in de Avanta kan dan ook zorgen voor de doorstroming door de vloerverwarmingsslangen, dus de beide pompen in het schema zijn overbodig. Ook de terugslagklep (4) en de open verdeler (5) en het inregelventiel in de rode cirkel (bedoeld om de juiste waterdoorstroming in te regelen) kunnen weg. Het is wel zaak om de maximale watertemperatuur voor cv-bedrijf van de Avanta laag in te stellen (bijv 45 °C) omdat dit water in dit schema rechtstreeks de vloerverwarmingsslangen instroomt.
Bijlagen
remeha ltv4.jpg
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: vloerverwarming en muurverwarming direct op de cv

Bericht door Tim »

Heren,

Is dit niet veel te ingewikkeld?

De ketel doet op minimum last iets van 12-15 graden erbij, afhankelijk van de dp van het systeem.
Uitgangspunten:
Pmin is 6kW
Midden pompcurve is: 400 l/h
6*3600/400*4.18 = dT van 13grC

Uit de vloer en muur zal <20grC retour komen, in ieder geval niet hoger dan de ruimtes zelf. Dan wordt je aanvoer op Pmin 33 grC. Veel lager wil je mi ook niet, er moet nog wel iets over te dragen zijn, dunkt me. Het kan wel, maar dan gaat de brander idd pendelen om dit te bereiken. En condenseren als een t!$t.

Geen fratsen, gewoon rechtstreeks de verdelers op de ketel. Verdelers inregelen en klaar.

Onze Remeha (Calenta) is de aanvoer in te stellen, zo laag als 20grC.

Tim
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: vloerverwarming en muurverwarming direct op de cv

Bericht door ritsaert snijder »

Tim,
De vraag is of de pomp van de remeha avanta het trekt. Ik heb veel vloer en muurverwarming met de nodige weerstand.

Ik heb al een keer een test gedaan met een pomp en twee circuits. Maar de pomp had veel moeite. Het pompje van de avanta gaat het sowieso niet trekken. Dan kom je vervolgens bij deze oplossing.

Het tweede kleine pompje is om de warmte te verspreiden als de cv niet draait. Ik ga dat eerst met een tweedehandsje uitproberen.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: vloerverwarming en muurverwarming direct op de cv

Bericht door Tim »

Nou,

In de tekening die je nu hebt zullen de vv pompen dus zwaarder moeten zijn dan je cv pomp. Doordat je hydraulisch neutraal gaat werken moet elke afzonderlijke pomp z'n werk kunnen doen.

Je zou nog 2 pompen in serie kunnen zetten.

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: vloerverwarming en muurverwarming direct op de cv

Bericht door Tim »

Rits,

Hoe lang is je grootste lus, hoeveel lussen heb je en wat is de (binnen) diameter?

Tim
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: vloerverwarming en muurverwarming direct op de cv

Bericht door ritsaert snijder »

Tim,
Die pomp staat gespecificeerd (antwoord CP) en die is duidelijk zwaarder. Mijn leidingen zijn allemaal (muur en vloer) 16 mm pe. De diameter, lengtes en lussen ga ik even opzoeken!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: vloerverwarming en muurverwarming direct op de cv

Bericht door Chicken Power »

Bij gebrek aan resultanten van Tim's pomprekenwerk, nog even tussendoor waar het de passieve koeling betreft:

Johndc heeft iets dergelijks momenteel in bedrijf. Weliswaar in een slangensysteem buiten de geïsoleerde schil, maar het werkt wel.

Nadere details zie je in deze draad.


Groet, Cp
Verwijderd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: vloerverwarming en muurverwarming direct op de cv

Bericht door ritsaert snijder »

Tim,
het valt een beetje tegen om de lengtes te berekenen, maar ik wil ze sowieso hebben, ben bijna klaar.

Cp,
Ik ben eerst een tijd bezig geweest met een Puits Provencal/ Canadienne, maar dat gaat hem niet worden, gecompliceerd en het risico van vocht en schimmel (hebben we het toen ook over gehad). Idee is nu om twee stukken pe leiding in de modder laag van de sloot die direct naast het huis lig te drukken. Die werken dan als warmtewisselaar en kunnen nu dan direct op de evenwichtsfles. De leidingen liggen er al in. Punt van aandacht is wel de vorstbescherming.

Dit weer motiveert wel om weer met de koeling aan de slag te gaan. Ik merk heel goed dat de massa en de isolatie zorgen voor een koel huis. Totdat het inderdaad wat langer warm blijft (zoals je ook al schreef in het topic van Johndc). Overigens helpt nachtkoeling daarbij ook. Ik zie dit systeem als een manier om de koelte te behouden.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: vloerverwarming en muurverwarming direct op de cv

Bericht door Tim »

Rits,

Geeft niet, de lol is er toch al vanaf.

Als ik nog iets voor je kan doen hoor ik het wel.

Tim
Plaats reactie