Prity houtkachel (cv) efficienter maken (vlampijp, bell?)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Prity houtkachel (cv) efficienter maken (vlampijp, bell?)

Bericht door Ben86 »

Beste mede stokers,

ik ben, zoals misschien wel bekend is, in het bezit van een Prity Houtkachel met Cv aansluiting (21kw water, 5 kw aan de ruimte). Zoals bij velen inmiddels wel bekend is, is een Prity houtkachel verre van efficient. Afgelopen winter heb ik de kachel gebruikt in combinatie met een 2000 liter buffervat wat ervoor zorgde dat het vat eigenlijk nooit echt op temperatuur kwam (na 8 - 10 uur stoken was het bovenin wel 80 graden maar onderin net 30). Omdat de Prity kachel dus bij lange na geen 21 kw haalt ben ik al tijden aan het bedenken om iets te bedenken om efficienter warmte te onttrekken.

Een rocket is heel mooi maar op het moment nog niet echt "makkelijk" te maken voor in de huiskamer (het oog wil ook wat) dus dat gaat nog even over. Wel lees ik alle topics over de Rocket kachel. Ook zag ik ergens een vlampijpwisselaar voorbij komen als meest efficiente mogelijkheid om warmte te ontrekken van een vuur. Met dit idee in mijn hoofd ben ik gaan denken en ben op het volgende idee gekomen:

Afbeelding

Het komt neer op een (1 meter?) lange buis welke bovenop een kachel gemonteerd kan worden. Uitgang op mijn kachel is 130mm en de vlampijp is dit dus ook. De buitenste buis (alsware "bell") wil ik 150 mm maken zodat het niet heel erg uit de toon valt in verhouding tot de kachel. Deze oplossing zou in principe op elke houtkachel kunnen zodat de verbranding een stuk efficienter kan plaatsvinden én er toch een cv installatie mee verwarmd kan worden.

De buitenste pijp (gewoon 2mm dikwandige kachelpijp?) wil ik aan de bovenkant voorzien van een deksel zodat je de vlampijp wisselaar makkelijk kunt schoonmaken.

Daarnaast heb ik eventueel ook het volgende idee om de vlampijp wisselaar te verplaatsen:

Afbeelding

Nadeel hiervan is dat er meer warmte afgifte aan de ruimte is. Voordeel hiervan is dat de kachel efficienter brandt (ook al is de "bell" vrij klein).

Ik hoor graag wat de ideeën zijn over bovenstaande ideeën!

Alvast bedankt!
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Prity houtkachel (cv) efficienter maken (vlampijp, bell?

Bericht door holtere »

Ben,

Zo op het eerste gezicht gebruik je de vlampijp niet in tegenstroom. Dat levert veeeeeel meer op!
Je gassen moeten dus van boven naar beneden door de vlampijp gaan of horizontaal, kan ook!
De vlampijpen samen moeten ook flink meer oppervlakte hebben dan de uitgaande kachelpijp om de stroomsnelheid te verminderen. Vlampijpen liefst met turbulatoren uitvoeren!

grz,
Holtere
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Prity houtkachel (cv) efficienter maken (vlampijp, bell?

Bericht door Ben86 »

holtere schreef:Ben,

Zo op het eerste gezicht gebruik je de vlampijp niet in tegenstroom. Dat levert veeeeeel meer op!
Je gassen moeten dus van boven naar beneden door de vlampijp gaan of horizontaal, kan ook!
De vlampijpen samen moeten ook flink meer oppervlakte hebben dan de uitgaande kachelpijp om de stroomsnelheid te verminderen. Vlampijpen liefst met turbulatoren uitvoeren!

grz,
Holtere
Holtere,

bedankt voor de tips! Ik heb hem inmiddels aangepast:

Afbeelding

Heb nu eigenlijk heel de "bell" weggehaald en de vlampijp wisselaar in het rookgas kanaal geplaatst in tegenstroom. Overigens heb ik volgens mij wel een fout gemaakt in de aanvoer / retour aansluiting.

Ik geloof dat op deze manier sowieso veel meer KW-tjes uit het vuur zijn te halen maar zal dit er wel voor zorgen dat de prity / houtkachel opzich een stuk schoner brandt? Of heb je hiervoor eigenlijk echt een bell nodig i.v.m. het naverbranden van de rookgassen? Nadeel van een bell vind ik dat je behoorlijk veel warmte de ruimte in slingert terwijl ik eigenlijk de meeste KW-tjes aan het water wil laten afgeven. Uiteraard zou ik met bovenstaand plan ervoor zorgen dat de brandkamer volledig met chamotte stenen wordt opgebouwd zodat het vuur zo warm mogelijk kan blijven.

(In het geval van een Prity zou ik de watermantel boven het vuur er uit slijpen zodat er meer ruimte is; dit is bij een gewone houtkachel zonder cv aansluiting uiteraard niet nodig)

Eventueel zou met bovenstaande oplossing rechtsonderin ook nog een condensafvoer gemaakt kunnen worden zodat je de rookgassen kunt terugkoelen tot onder het condensatiepunt; er zal dan wel een ventilator het rookgaskanaal in moeten om toch voldoende trek te houden denk ik; zou dat de moeite waard zijn?

Alvast bedankt voor de tips tot zover!
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Prity houtkachel (cv) efficienter maken (vlampijp, bell?

Bericht door Ben86 »

Zit me net te bedenken hoe ik zou kunnen uitrekenen hoe groot de vlampijp wisselaar zou moeten worden maar vraag me 1 ding af.

Als ik de vlampijp wisselaar qua diameter bijvoorbeeld 150mm of 180 mm zou maken (om toch voldoende doorstroming te krijgen), dan maakt de lengte in principe niet veel uit toch? Stel ik maak hem 75 cm lang, en de rookgassen zouden er bijvoorbeeld te koud "uit" komen, dan zou ik de ingaande temperatuur gewoonweg kunnen verhogen toch? Ik ga er vanuit dat ik de vlampijp wisselaar aansluit met een open expansie waar een Heimeier mengklep tussen zal komen te zitten (60 - 90 graden retour temperatuur). Als de rookgassen te warm uit de wisselaar komen kan ik simpelweg de temperatuur verlagen; toch?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Prity houtkachel (cv) efficienter maken (vlampijp, bell?

Bericht door peterberg »

Ben86,
In de hoop dat je mij dit commentaar niet kwalijk neemt:
de Prity staat niet bekend om de complete verbranding. Integendeel, doordat de watermantel aan tenminste vier kanten rondom de vuurhaard zit is de verbranding nogal slecht op zijn zachtst gezegd. Het ding kan nooit aan een fatsoenlijke temperatuur toekomen, de vuurhaard wordt constant gekoeld. Efficienter maken van de verbranding zou dan eerst moeten komen, voordat je begint om meer warmte aan de rookgassen te onttrekken.

Wat je hebt getekend is een tegenstroom warmte wisselaar in een pijp van 130 mm. De totale doorsnede van die pijp wordt daar een stuk kleiner door en de rookgassen gaan er niet meer gemakkelijk doorheen, als het al lukt. Als je dit goed wilt doen dan is een veel grotere wisselaar nodig die als doorstroom opening tenminste gelijk moet zijn aan de pijp waar-ie in zit. Dus wordt de omvang van die wisselaar ook een stuk groter, een soort bult in de afvoerpijp. Zelfs dan is het onzeker of met dat ding in tegenstroom de rookgassen nog wel de schoorsteen uit willen.

En als klap op de vuurpijl heb je een vette kans dat je om de paar weken de wisselaar open moet maken om de creosoot er uit te schrapen. De Prity is een kachel die veel van die rommel produceert door de incomplete verbranding en als je de rookgas temperatuur verlaagt blijft er ook meer van in de pijp hangen. De conclusie is dus eigenlijk dat de Prity vervangen zou moeten worden door een beter systeem om het probleem dat je hebt op te lossen. Een slechte kachel verbeteren door er meer warmte aan te onttrekken werkt niet, het blijft een slechte kachel.

Sorry, maar het is niet anders.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Prity houtkachel (cv) efficienter maken (vlampijp, bell?

Bericht door holtere »

Ergens in deze (zeer uitgebreide) draad staat een vlampijpwisselaar. Dan heb je een beetje een idee!
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... start=1140

Grz,
Holtere
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Prity houtkachel (cv) efficienter maken (vlampijp, bell?

Bericht door Ben86 »

peterberg schreef:Ben86,
In de hoop dat je mij dit commentaar niet kwalijk neemt:
de Prity staat niet bekend om de complete verbranding. Integendeel, doordat de watermantel aan tenminste vier kanten rondom de vuurhaard zit is de verbranding nogal ... lossen. Een slechte kachel verbeteren door er meer warmte aan te onttrekken werkt niet, het blijft een slechte kachel.

Sorry, maar het is niet anders.
Beste Peter,

ik neem het commentaar zeker niet kwalijk! Altijd goed om de mening van een expert te horen te krijgen. Om even het 1 en andere te verduidelijken:

De Prity kachel zal uiteraard van het buffervat afgehaald worden als ik een vlampijp wisselaar zou toepassen! Dan is het dus eigenlijk een "gewone" houtkachel alleen iets meer massa (door de "watertanks" die leeg zijn) en gaan de rookgassen iets langzamer de schoorsteen in (deze moeten langs de watergevulde bakken die boven het vuur zitten). Vandaar ook dat ik hoop dat ik iets kan bedenken waardoor iedereen met een "gewone" houtkachel tóch warmte kan afgeven aan de cv / tapwater.

Uiteraard kun je ook zeggen "waarom koop je niet een andere kachel"? Ik ben van mening dat elke "gewone" houtkachel hetzelfde is opgebouwt dus kan ik net zo goed deze Prity kachel (die ik tenslotte toch al heb staan) verbeteren (wateraansluiting loskoppelen, vuurhaard bekleden met chamotte stenen, rookgaskanaal aanpassen aan warmtewisselaar).

Ik hoor dus graag of bovenstaande punten nog steeds kloppen als we uitgaan van een (Prity) houtkachel waarvan de cv aansluiting niet meer gebruikt wordt.

Om de oppervlakte van de vlampijpwisselaar groot genoeg te krijgen / houden zal er inderdaad een soort van bult in de afvoerpijp komen maar dat is niet erg (als je een kachel in een hoek zet, zoals in mijn geval, heb je achter de kachel nog aardig wat ruimte over.

Mijn doel is om zoveel mogelijk warmte aan het water af te geven in plaats van aan de ruimte. Is er nog iets te zeggen over het maximale aantal KW dat je uit een kachel kunt halen? De Prity kachel is behoorlijk groot (helemaal als ik de eerste watergedragen bak eruit zou slijpen) maar ik neem aan dat de 130mm rookgasafvoer ook beperking(en) met zich meebrengt?

Voor zoverre in ieder geval bedankt!
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Prity houtkachel (cv) efficienter maken (vlampijp, bell?

Bericht door Ben86 »

holtere schreef:Ergens in deze (zeer uitgebreide) draad staat een vlampijpwisselaar. Dan heb je een beetje een idee!
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... start=1140

Grz,
Holtere
Het topic kende ik al maar ik zag geen vlampijpwisselaar op de link? Ik zal het topic nog eens doorspitten :fff

Bedankt voor de tip in ieder geval!
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Prity houtkachel (cv) efficienter maken (vlampijp, bell?

Bericht door holtere »

Ik zal het topic nog eens doorspitten
Vanaf pagina 34 :geek:

grz
Holtere
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Prity houtkachel (cv) efficienter maken (vlampijp, bell?

Bericht door Ben86 »

holtere schreef:
Ik zal het topic nog eens doorspitten
Vanaf pagina 34 :geek:

grz
Holtere
Thanx!
Joost131
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2021, 12:36

Re: Prity houtkachel (cv) efficienter maken (vlampijp, bell?)

Bericht door Joost131 »

In mijn ervaring is een Prity een prima houtkachel voor naast een warmtepomp of cv, maar niet geschikt om een voorraadvat te verwarmen.
Mijn tips:
- sluit de Prity direct aan op de cv, zo dicht mogelijk bij de cv/wp (parallel, geen tegenstroom(!), denk om een terugslagklep voor cv/wp);
- zorg voor een rookkanaal met voldoende trek;
- kies je Prity met een capaciteit onder die van de cv/wp (voor okt/nov, voor gezinshuizen veelal max 4-8 Kw/h);
- zorg voor droog hout en voldoende vuur (flink opstoken, anders gaat de mengklep nauwelijks open en wordt alleen de opstelruimte warm);
- als je onvoldoende kan stoken omdat het vermogen eigenlijk te groot is ga je meer uitstoot/geur genereren.
Met dit in acht presteert de kachel bij mij goed, ik druk er heel wat kuubs gas uit, en de cv regelt de temperatuur in huis via de kamerthermostaat, terwijl de houtkachel naast/onder de cv fluctueert in vermogen; vullen, branden, afzakken, vullen, enz.
Het halen van extra warmte uit rookgas is beslist af te raden omdat de temperatuur van je gassen dan zo afneemt dat het rookkanaal gaat vervuilen.
Aan het ombouwen van een W21 zou ik niet beginnen, om teleurstellingen te voorkomen.
Plaats reactie