schoorsteenreiniger

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ovenbouw
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2013, 17:14

schoorsteenreiniger

Bericht door ovenbouw »

Hoi
weet er iemand iets over FIRE UP schoorsteenreiniger dit zijn blokken om de schoorsteen schoon te maken, als de kachel brand het blok er op leggen en mee stoken, de verpakking zegt dat roet en teer wordt verwijdert.er zit zelfs een formulier bij voor een gratis brand verzekering na gebruik. {te koop bij karwei}
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: schoorsteenreiniger

Bericht door guus »

:mrgreen: Wel makkelijk geen schoorsteenveger meer nodig , dit klinkt toch niet cynisch he.

Maar waar blijft de teer en het roet na dat het blok is verbrand ?

Of eerst de brandverzekering regelen dan de blok in de kachel en de schoorsteen is weer verbrandschoon...............






Met andere woorden ik heb er niet zo veel vertrouwen in, liever een echte blik in de pijp .

Groet Guus
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: schoorsteenreiniger

Bericht door Pietje »

Aardappelschillen zouden iets vergelijkbaars doen: iedereen zegt het en niemand weet of het waar is... (http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=784)

In elk geval lijkt het me verstandig om tenminste jaarlijks de schoorsteen te vegen.

RVS pijpen laten creosoot ook door het jaar heen vallen: RVS zet anders uit dan roet, waardoor de vastgekoekte delen nogal eens los"krimpen".
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: schoorsteenreiniger

Bericht door David86 »

Wat betreft zo'n blok zou het eenvoudig uit te zoeken moeten zijn.

Hoe werkt het volgens de fabrikant ?
..
ovenbouw
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2013, 17:14

Re: schoorsteenreiniger

Bericht door ovenbouw »

Hoi
de fabrikant zegt roet verwijdert en teer laat los van de wand. als er bochten in het kanaal zitten een week na gebruik schoorsteen mechanische reinigen. {ragen}
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: schoorsteenreiniger

Bericht door David86 »

Ja, hoe ?

Wat is de werking van dit product ?

Werkt het op basis van verhitting, is het chemisch ?

Wat doet dat blok dat er voor zorgt dat de roet verdwijnt en de teer los laat van de wanden van de pijp ?
Laatst gewijzigd door David86 op 21 mar 2013, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
..
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: schoorsteenreiniger

Bericht door JantjeV8 »

Wat zijn de bestanddelen van het blokje?
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: schoorsteenreiniger

Bericht door frans »

Jaren geleden eens zo'n blok gebruikt.
Was het al vergeten en liep in de tuin te mopperen omdat ik dacht dat iemand bezig was chemische troep te verbranden. :oops:
Bleek ik zelf de veroorzaker te zijn...
Het bijverpakte "verzekerings formulier" straalde de degelijkheid uit van een cypriotisch/griekse obligatie, en was vermoedelijk geprint op een printer van de rommelmarkt.
Die verzekering heb ik om die reden gelijk maar meeverbrand.
En waar het om ging, de schoorsteen was niet merkbaar schoner dan een schoorsteen.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: schoorsteenreiniger

Bericht door Tim »

Nou,

Dit is een gevalletje RTFM. Hebben jullie de kleine letters wel gelezen?

Je moet het blok een 10-tal keer van boven naar beneden gooien. Bij voorkeur brandend, al is het dan na 1 a 2 keer wat lastiger opvangen. Hierna is de schoorsteen gegarandeerd uitgebrand en kun je voor de nieuwe een mooie verzekering afsluiten.

Timsalabim
:twisted:
Gebruikersavatar
rastaman
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2012, 21:56
Locatie: Utrecht

Re: schoorsteenreiniger

Bericht door rastaman »

Ik heb die dingen vroeger ook wel eens gebruikt, en bij mij was de schoorsteen inderdaad schoner in de week na het gebruik van het blok, helaas piept de fabrikant alleen iets vaags over katalytische werking icm mineralen, dus het werkingsprincipe is wel volstrekt onduidelijk.

Ik zou er niet als enig middel op vertrouwen,
maar als aanvulling op een gewone veegbeurt deed het bij mij wel echt iets qua loslaten van creosoot,
maar ik heb dus geen enkel idee hoe of waarom. :roll:

En het bijgevoegde verzekeringsformulier is inderdaad heel erg lachen.

Wat meer info op:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... blok.dhtml

groeten Menno
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: schoorsteenreiniger

Bericht door frans »

Het condensaat dat tegenwoordig van mijn schoorsteen kap afdruipt zorgt er voor dat mijn dak juist schoner wordt.
De groene aanslag geeft de geest en geen spoor van bruin.
n.b. Aangezien ik geen zin heb om ooit mijn zinken dakgoten te vervangen heb ik ze, toen ze er pas op zaten, gelijk voorzien van een laag teer en bestrooid met lei slag.
Denk dat het de moeite wel waard is geweest dat te doen.

Een goede verbranding zorgt voor een schone schoorsteen, geen verzekering papier erbij, maar hier geloof ik wel in.
schoorsteen_1.JPG
condens_1.JPG
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Broomer
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2019, 15:59

Re: schoorsteenreiniger

Bericht door Broomer »

Ik weet dat er al heel lang niet gereageerd is op deze topic, maar ik wilde mijn ervaringen delen van zo'n schoorsteenreinigers brandblok dat ik zelf gebruikt heb.
Eind 2018 kon ik voor het eerst mijn houtkachel gebruiken. Ik had overigens nog geen ervaring met houtkachels. Ik had 3 kuub peren gekocht bij een boer dat 2 jaar gedroogt was. Ik dacht, dat zit wel goed. Nu blijkt dat het hout een vochtpercentage heeft van 27% (veel te hoog dus). Dat was in januari ook aan de pijp te zien, toen de schoorsteenveger langs was geweest. Er zat creosoot in mijn pijp. Ik heb trouwens een 125mm dubbelwandige flexpijp. Er werd me meteen vertelt dat dit eruit gefreeds moest worden met kettingen, waar ik nogal van schrok. Ik zag mijn dubbelwandige pijp al aan bonken geslagen worden. Toen de schoorsteenveger weg was besloot ik om zelf nog maar eens te kijken naar die creosoot. Zie 1e foto. Het is echt een heel dun laagje. En het kwan makkelijk los. Ik had misschien 25x de haard aan gehad (met te nat hout weliswaar). Zelf besloten om toch eens zo'n reiningsblok te kopen en aan te steken. Na 14 dagen heb ik kachel weer open gemaakt en toen kwamen er grote samengeklonterde brokken creocroot uit (zie 2e foto). Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet had verwacht. Het heeft dus echt wel werk verricht. Ik heb besloten voortaan 1 a 2 x per jaar zo'n blok te gebruiken. En natuurlijk ook nog steeds de schoorsteenveger laten komen. En het belangrijkste, om goed naar de vochtwaarde van het hout te kijken.
Bijlagen
Pijp inwendig vervuild met dun laagje creosoot
Pijp inwendig vervuild met dun laagje creosoot
Samen geklonterde creosoot na reiningsblok
Samen geklonterde creosoot na reiningsblok
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: schoorsteenreiniger

Bericht door kockie »

Ik heb enige twijfel aan de eerlijkheid van de schoorsteenveger, maar goed, het zijn maar foto's.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Broomer
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2019, 15:59

Re: schoorsteenreiniger

Bericht door Broomer »

De schoorsteenveger heb ik nu ook mn twijfels over. Maar de foto's heb ik zelf gemaakt :)
Plaats reactie