Houtkachel en fijnspar, schoorsteenbrand?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Edelachtbare
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 nov 2011, 17:44
Locatie: Alkmaar/Hangzhou

Houtkachel en fijnspar, schoorsteenbrand?

Bericht door Edelachtbare »

Hallo,

Is er iemand die ervaring heeft met het stoken van (droog) fijnspar in een houtkachel?
Ik heb me laten wijsmaken dat er een verhoogde kans is op 'schoorsteen brand', en dat
je dit dus beter niet kunt gebruiken?

Grtz,
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 17 dec 2012, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix, Cp mm
The center does not hold, "Yeats".
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: houtkachel en fijnspar

Bericht door Broekhoest »

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat harsrijk naaldhout meer roetafzetting geeft in de schoorsteen. Ik vraag me dan af hoe ze dat in Scandinavie doen....waar veelal naaldhout wordt verstookt. Loopt daar de kachelpijp misschien meteen naar buiten om in elk geval geen brand in huis te krijgen ?
Ps. dit is dus geen antwoord op je vraag, maar juist een vraag erbij :wink:
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: houtkachel en fijnspar

Bericht door Sandman79 »

Ja,

Je kan dit voorkomen door je schoorsteen te kuisen, ook is de afzetting in de schoorsteen minder erg als je verbranding heter/beter is....
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 17 dec 2012, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Typo, Cp mm
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Houtkachel en fijnspar, schoorsteenbrand?

Bericht door peterberg »

In februari 1984 heb ik een kleine finoven in gebruik genomen. Daar stook ik uitsluitend naaldhout in, en ik heb nog nooit een schoorsteen brand gehad. Vegen doe ik een keer per 3 jaar, als ik er aan denk.

Het antwoord is dat het waar kan zijn met een ijzeren kachel die gesmoord gestookt wordt. Bij elke stookbeurt wordt er een mooi glimmend laagje teer in de schoorsteen afgezet. Schoorsteen branden komen in januari het meeste voor, als het buiten lekker koud wordt en de kerstboom in de kachel wordt gestopt. Dan gaat het iets te hard en kan de teerlaag in het rookkanaal ontbranden. Een ijzeren kachel ook nooit te groot kopen, dan ligt smoren te veel voor de hand. Een klein kacheltje dat heet wordt gestookt geeft minder vervuiling.

Een massa kachel van willekeurige constructie is daarentegen gebaseerd op altijd hard branden met alle inlaten open, een volle lading per keer. De consequentie is dat er vrijwel geen roet gevormd en er dus ook nauwelijks aanslag wordt opgebouwd. Na een uur is het hout op en wordt de kachel gesloten, de warmte komt voornamelijk als infrarood straling vrij.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Edelachtbare
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 nov 2011, 17:44
Locatie: Alkmaar/Hangzhou

Re: Houtkachel en fijnspar, schoorsteenbrand?

Bericht door Edelachtbare »

peterberg schreef:In februari 1984 heb ik een kleine finoven in gebruik genomen. Daar stook ik uitsluitend naaldhout in, en ik heb nog nooit een schoorsteen brand gehad. Vegen doe ik een keer per 3 jaar, als ik er aan denk.
Wij ieder jaar........ :o
peterberg schreef:Het antwoord is dat het waar kan zijn met een ijzeren kachel die gesmoord gestookt wordt. Bij elke stookbeurt wordt er een mooi glimmend laagje teer in de schoorsteen afgezet. Schoorsteen branden komen in januari het meeste voor, als het buiten lekker koud wordt en de kerstboom in de kachel wordt gestopt. Dan gaat het iets te hard en kan de teerlaag in het rookkanaal ontbranden. Een ijzeren kachel ook nooit te groot kopen, dan ligt smoren te veel voor de hand. Een klein kacheltje dat heet wordt gestookt geeft minder vervuiling.
Onze houtkachel is 6 tot 8 Kw. En smoren doen we nooit meer. Dit na wat correspondentie op dit forum.
De ramen worden dan pikzwart. Nu ook, maar lang zo erg niet.
Voorheen moest ik de ramen iedere dag schoonmaken, als we vuur wilden zien. :D
Nu eens in de 5 dagen of zo.
Kortom, we verwarmen meer of minder door grotere of kleinere stukken hout te gebruiken.
Wordt het te warm? Kleine stukjes hout erop.
Ook beginnen we altijd met een groot vuur, om de kachel en pijp goed heet te krijgen.
Daarna is het vrij makkelijk (meestal) of hem aan de pruttel te houden.

Dank voor je info in ieder geval. Dit neemt wat onrust weg.
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 17 dec 2012, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote's aangepast, Cp mm
The center does not hold, "Yeats".
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Houtkachel en fijnspar, schoorsteenbrand?

Bericht door bertocello »

Normaal stook ik alleen Amerikaanse eik/vogelkers.
Toch heb ik enkele jaren geleden erg goedkoop een lot van 12 m3 fijnspar kunnen kopen, eigenlijk tegen mijn zin, maar omdat het zo goedkoop was ( 10€ per m3 aan huis geleverd)......
Heb het 3 jaar in open lucht, onafgedekt laten drogen, in weer en wind.
Sinds een half jaar ben ik hiervan aan het stoken, blokken van 20 - 25 cm, max 12 cm diameter.
Dit bevalt uitstekend, bij het opleggen (telkens 3 of liever nog 4 stuks) komt praktisch geen rook uit de schouw, het brand wel hevig en je moet binnen het uur opnieuw opleggen.
De ww (ik stook een cv-kachel) word minder snel vuil dan stoken met Amerikaanse eik.
Binnenkant schouw onlangs nog geinspecteerd en de halfjaarlijkse reinigingsbeurt overgeslagen.
Kortom fijnspar is goed brandhout maar je kan nooit ver weggaan en je moet goed doorstoken.
bertocello
Gebruikersavatar
Edelachtbare
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 nov 2011, 17:44
Locatie: Alkmaar/Hangzhou

Re: Houtkachel en fijnspar, schoorsteenbrand?

Bericht door Edelachtbare »

bertocello schreef:Normaal stook ik alleen Amerikaanse eik/vogelkers.
Toch heb ik enkele jaren geleden erg goedkoop een lot van 12 m3 fijnspar kunnen kopen, eigenlijk tegen mijn zin, maar omdat het zo goedkoop was ( 10€ per m3 aan huis geleverd)......
Heb het 3 jaar in open lucht, onafgedekt laten drogen, in weer en wind.
Sinds een half jaar ben ik hiervan aan het stoken, blokken van 20 - 25 cm, max 12 cm diameter.
Dit bevalt uitstekend, bij het opleggen (telkens 3 of liever nog 4 stuks) komt praktisch geen rook uit de schouw, het brand wel hevig en je moet binnen het uur opnieuw opleggen.
De ww (ik stook een cv-kachel) word minder snel vuil dan stoken met Amerikaanse eik.
Binnenkant schouw onlangs nog geinspecteerd en de halfjaarlijkse reinigingsbeurt overgeslagen.
Kortom fijnspar is goed brandhout maar je kan nooit ver weggaan en je moet goed doorstoken.
bertocello
Het is voor ons voor het eerst. En inderdaad zoals je zegt: je kan nooit ver weggaan en je moet goed doorstoken.
Jij hebt € 10 p/m3 betaald, erg goedkoop.
Uiteraard moet je dat dan opslaan voor minimaal 2 jaar.
Wij hebben het gekocht voor € 40 p/m3 (3 m3 gekocht). Gedroogd en gekloofd en +/- 30 cm lang.
Bezorgd voor € 30.- dus totaal € 150.-
In vergelijking met eiken/berken oid zeer goedkoop.
Uiteraard verstook je er meer van, maar de warmteafgifte is erg goed, vinden wij.
The center does not hold, "Yeats".
Gebruikersavatar
Edelachtbare
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 nov 2011, 17:44
Locatie: Alkmaar/Hangzhou

Re: Houtkachel en fijnspar, schoorsteenbrand?

Bericht door Edelachtbare »

We stoken de fijnspar nu een paar dagen (vanaf afgelopen zaterdag).
Het valt ons op dat je veel meer troep (roet) er van hebt.
Tevens brandt het tamelijk lastig in vergelijking met b.v. Berken.
Als de kachel nog gloeit en je gooit er een stuk berken bij, nou dan gaat 'ie weer.
Met fijnspar is dat maar de vraag. Meestal niet namelijk.
Je moet er een stuk bijgooien terwijl het nog brandt, en dan nog moet je maar hopen dat het fikkie doorgaat.
Wat verbazend eigenlijk, dit gezien de veel meer open structuur.
En nee, het is niet nat. Zo'n 15%, dus mooi.
The center does not hold, "Yeats".
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Houtkachel en fijnspar, schoorsteenbrand?

Bericht door peterberg »

Dat ligt mogelijk aan de schors, van berken is die veel brandbaarder. In feite kun je altijd wel een vuurtje maken als je maar een paar strookjes berken schors hebt, van die witte buitenlaag. Zo van de boom, dat maakt niet uit. Lang geleden gedaan tijdens een kano kamp.

Oh ja, de verbrandings waarde per kg is van naaldhout een paar procent hoger dan van loofhout, juist door die hars.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Rail
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2020, 14:57

Re: Houtkachel en fijnspar, schoorsteenbrand?

Bericht door Rail »

Vraagje,is het stoken in dichte kachel van harshoudend hout, met moderne rvs schoorsteen, nog steeds vervuilend, of is dit door de gladere binnenkant minder het geval,
Groet rail
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel en fijnspar, schoorsteenbrand?

Bericht door Ramon »

Hangt meer van je kachel af dan van je schoorsteen in mijn beleving
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houtkachel en fijnspar, schoorsteenbrand?

Bericht door pelletpower »

Rail schreef: 05 dec 2020, 15:04 Vraagje,is het stoken in dichte kachel van harshoudend hout, met moderne rvs schoorsteen, nog steeds vervuilend, of is dit door de gladere binnenkant minder het geval,
Groet rail
Begin eens met waarom harshoudend hout vervuilend zou kunnen zijn. Die vat ik even niet namelijk.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtkachel en fijnspar, schoorsteenbrand?

Bericht door Ruuben »

Rail schreef: 05 dec 2020, 15:04 Vraagje,is het stoken in dichte kachel van harshoudend hout, met moderne rvs schoorsteen, nog steeds vervuilend, of is dit door de gladere binnenkant minder het geval,
Groet rail
Volgens mij staat het goed beschreven hierboven door Peter. Internationaal geroemd om zijn kennis van verbrandingsprocesen.
Als amateur thuisstomer, en dat is altijd moeilijk te bekennen want het vereiste eerlijke zelfkennis, zou ik de gemiddelde kachelbrander die dit überhaupt vraagt het niet aanraden. Op dit forum zitten doorgewinterde zeer kundige stokers die onder verschillende omstandigheden vele nuances kennen en zo wel met vele variaties aan brandbaar materiaal om kunnen gaan.
Voor een gewone allesbrander of gamma houtkachelaar is het platte antwoord dus nee.
Koop 2 jaar gedroogd hout, stook zonder je vuur te smoren. En veeg je haard elk jaar.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtkachel en fijnspar, schoorsteenbrand?

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef: 05 dec 2020, 21:55Begin eens met waarom harshoudend hout vervuilend zou kunnen zijn. Die vat ik even niet namelijk.
In een stalen kachel hebben de langere vlammen van harshoudend hout niet voldoende tijd om volledig te verbranden. Halverwege, als ze bij de vlamdover komen, koelen ze al af, en dan stopt het verbrandingsproces terwijl er nog wel heel wat houtgas en roet aanwezig is. In een tegelkachel hebben vlammen over het algemeen veel meer tijd / temperatuur / turbulentie om bijna volledig te verbranden, hoeveel hars er in het hout zit.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtkachel en fijnspar, schoorsteenbrand?

Bericht door ritsaert snijder »

Er zijn veel stalen kachels met een slechte verbranding maar er zijn ook stalen kachels met een verbeterde verbranding waarmee je dit soort hout ook goed kunt verbranden. Daarnaast zijn er tegelkachels met een hele simpele vuurkamer, zelfs zonder secundaire luchttoevoer en met een matige verbranding. De tegelkachels zijn vaak de ouderwetse uitvoeringen. Moderne massakachels hebben vaak een hele goede verbranding, maar er zijn ook uitzonderingen. De vaardigheid van de stoker speelt natuurlijk ook een rol. En daarom ben ik een groot fan van de vuurkamers van Peter (batchrocket), je hoeft je maar aan een paar spelregels te houden om een hele goede verbranding te krijgen.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie