Broekhoest’s inbouwcassette exit?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Chicken Power »

Beste Harold,

Broekhoest schreef:Valt meer mee te winnen dan een nieuwe kachel denk ik.
Binnenkort toch maar eens een isolatie scan laten doen.
Goeie insteek!

Je bent bij deze van harte uitgenodigd om naast dit kacheltopic een isolatietopic te openen!

Dat bijt elkaar echt niet.


Groetjes, Cp mm
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Pieke »

Broekhoest schreef:Bedankt voor de duidelijke foto's, Pieke. Dit had ik wel ongeveer verwacht.
Wat voor kachel heb je nu staan? Misschien heb je daar ook nog een foto van? Tevreden met het rendement/warmteafgifte?
Hier staat een fotootje van mijn kacheltje.

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2850

Qua rendament >>>> ik ben met wat bezig ( bijgevoegd een reactie van mij in een ander topic )
Pieke schreef:
David86 schreef:
Zijn jullie bekend met rendements verhogende trucjes en aparaten (op de rookgas afvoer?) om van een "normale" kachel een zuinigere kachel te maken.
David, ik ben de laatste tijd ook bezig met ideetjes om het rendament van mijn kachel te verhogen.Zeker nu het weer kouder wordt en ik toch merk dat mijn kacheltje het niet trekt en ook dat er veel warmte door de schoorsteen naar buiten verdwijnt.Ik heb dit al eerder aangegeven in een ander topic.

Ik heb van de kachel tot aan de schouw, een afstand een 50 cm, een kachelpijp gemonteerd die natuurlijk loeiwarm wordt.Ik heb de afgelopen tijd een beetje geëxperimenteerd om de hitte die hier vanaf komt "af te tappen"Ik ben begonnen met het plaatsen van een ventilator onder de kachelpijp en de pijp koelt hierdoor (plaatselijk ) af, dus die warmte wordt verplaatst.

Vervolgens wilde ik deze luchtverplaatsing kanaliseren d.m.v. een omkasting met hittebestendig plaatmateriaal óm de kachelpijp.Ook had ik nog de beschikking over 16 stalen strips en 40 cm bij 4 cm om een soort van koelribbels te realiseren.Toch al snel weer een oppervlakte van 0.5 m2.

Hier ben ik inmiddels weer vanaf gestapt.Ik zag een youtube-filmpje van een kerel die een lange trekveer om zijn kachelpijp had gewikkeld.Dus hier ga ik mee verder.Je ziet dit concept ook in electrische straalkacheltjes.Alleen wordt de veer nu verwarmt door de kachelpijp

Voor één omwikkeling met een trekveer ben ik al snel 3 euro kwijt ( op het web/winkel ).Dus ik ben zelf aan de slag geweest met het wikkelen van een stuge draad om een stuk pijp ( NIET de kachelpijp ).Dit geeft haast hetzelfde resultaat voor een fractie van de prijs.

Ik hoop deze week aan te vangen met dit idee en de vorderingen zal ik ook posten ( mist dit natuurlijk gewenst is )

Gr. Pieke
Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Erikvr »

Hallo Broekhoest,
Ik heb deze oude vertrouwde Barbas Panolux ook gehad, een ware houtvreter met bedroevend rendement.
Als alternatief voor de ideale massakachel zou je de barbas eruit kunnen halen en vervangen voor een voorzetkachel. Je zou dan net als Pieke de schouw kunnen dichtmetselen met een T-stuk/nisbus erin.
Let er dan wel op dat er een RVS pijp in het rookkanaal moet. Ik heb zelf ook schoorsteenproblemen gehad met een hoogrendement kachel aangesloten op een gemetseld kanaal.
In ieder geval was bij mij de vervanging van de inzetkachel door een vrijstaande- al een wereld van verschil. Met vriestemperaturen nog makkelijk 22 graden te halen. In jouw geval lijkt me een 8KW kachel wel geschikt, zeker als je nog gaat isoleren.

groeten
Erik
groet,
Erik
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door peer »

hallo,

Ik heb ook die barbas met bedroevend slechte warmte opbrengst.
Ook wij hebben vloerverwarming als hoofdverwarming (door hout cv) en in het voor/na seizoen de barbas.
Bij mij was de uitkomst om er ventilatoren in te bouwen, zeker 2x zoveel warmte in de ruimte.

Kun je krijgen bij bv conrad (12V dus altijd veilig), gaten voor montage kwamen precies over een.

Maar al had ik van te voren geweten dat die barbas zo'n slecht rendement had, had ik zeker een vrij staande kachel neergezet.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Erik en peer, beide bedankt voor jullie nuttige reacties.

Het idee van de vrijstaande kachel heeft mijn voorkeur. Betekent al met al dat ik 1500Eur lichter ben schat ik. En dat geld heb ik nu even niet liggen voor dit project. Op de lange termijn zal dit wel gebeuren.

Mbt tot die ventilatoren, waar moeten deze geplaatst worden dan? Heb je enig idee van de kosten (via conrad of elders)?

groeten, Harold.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Pieke »

Broekhoest schreef:
Het idee van de vrijstaande kachel heeft mijn voorkeur. Betekent al met al dat ik 1500Eur lichter ben schat ik.
Dat kan toch wel voordeliger!!! Kijk 'ns rond op MP.Er is voldoende aanbod en vaak al vanaf 100 Euro.Dan kan je in de toekomst altijd nog gaan voor één van de aangeprezen kachels hier op het forum.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door peer »

achter die twee roosters die links en rechts van de aslade zitten, gaten voor bevestiging zitten er al in.

Daar "zuigt"ie de lucht aan , en aan de bovenkant wordt deze er verwarmd weer uitgeblazen.
Prijzen moet je denken aan enkele tientjes + een 12 volt trafo'tje

Ze zijn er orgineel ook, volgens mij met een potmeter, kun je evt de snelheid regelen , misschien 2e hands?

Groeten Peer
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Heren,

ik zie op MP genoeg kachels staan idd...vanaf 100Eur is een beetje optimistisch Pieke... :wink: , maar nieuw is echt niet nodig zie ik wel.
Wordt vaak gesproken over vermogen, wat is eigenlijk het vermogen van die inbouw barbos die ik nu heb? En wat is het rendement van deze kachel?

Peer, achter die twee roosters had ik ze idd ook verwacht, had geen andere plaats kunnen ontdekken.
Zie achter die roosters enkel een loze ruimte, waar moet die ventilator komen dan? En die trafo? Als meest simpele vraag, hoe krijg je die roosters ervoor weg?
Je hebt hier met een leek van doen, maar daar was je inmiddels wel achter :wink:

gr Broekhoest
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door deleted »

Broekhoest ,

Hold yout horses !
Kan je een beetje metselen ?
Mag het wat plaats kosten in de Living?
Met een rocket177 met metalen bell en een bankje kan je voor een heel schappelijke prijs iets beter bouwen dan al wat je op marktplaats kan kopen. (Tenzij Michel nu ook op Marktplaats staat met de 177...)
Vrij eenvoudig ook nog en met een heel behoorlijk evenwicht tussen directe warmteafgifte en -opslag.

G
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Pieke »

Ik begrijp ook wel dat je voor pakweg 200 euro niet op de eerste rij zit,maar toch kom ik op MP bijna 300 hits tegen.Ik tipte je omdat ik ook van mening ben dat 1500 euro een flinke investering blijft.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door deleted »

Pieke,

Hangt er allemaal vanaf. Een Rocket177 kost nu 225euro. Je kan hem ook zelf uit chamotte-stenen metselen. Dan wordt het nog iets goedkoper.
De mantel rondom de de Rocket kan van gewone bakstenen. Het bankje ook. Misschien heeft de TS die nog wel liggen. En anders vind je toch al snel zo'n lot stenen voor een prikje van een overschot links of rechts.
Een metalen bell kan van oude boiler of gasfles gemaakt worden. En voor de deurtjes zijn die van z'n huidige kachel perfect bruikbaar...
Moet toch ook voor minder dan 1000 te realiseren zijn. Tel daarbij een halvering van het houtverbruik en het is zelfs na een jaar al goedkoper ...

G
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Erikvr »

Pieke schreef:Ik begrijp ook wel dat je voor pakweg 200 euro niet op de eerste rij zit,maar toch kom ik op MP bijna 300 hits tegen.Ik tipte je omdat ik ook van mening ben dat 1500 euro een flinke investering blijft.
Alle waar naar zijn geld natuurlijk. Een gebruikte kachel van 200 euro is leuk om voor de gezelligheid een keer te stoken, maar verwacht dan geen hoog rendement of kwaliteit.
De rocket177 is een leuk alternatief, staan er ook ergens foto's van een afgebouwde kachel om een indruk te krijgen?

groet
Erik
groet,
Erik
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door ritsaert snijder »

Broekhoest,
Ja je kunt een hoog rendement houtkachel goed zelf bouwen (je moet wel handig zijn). Ik wil er een in de kerstvakantie bouwen (een rocket 177 in een bell).

@ Erik, de rocket 177 (ik heb er een paar zelf gebouwd) is niet een leuk alternatief maar verslaat heel veel andere kachels.

De grote massakachels zijn duur omdat je veel stenen moet metselen. Ook het deurstel is vaak Fins en dus duur. Dan ben je met 1500 (gerekend zonder schoorsteen) heel scherp bezig. Je hebt ook een goede tekening nodig.

Ik zou een kachel in de bestaande steenmassa plaatsen als het geen buitenmuur is. Dat kan ook met een rocket.

Over isolatie; het binnen na-isoleren van riet is inderdaad heel erg gevaarlijk met een traditioneel rieten dak. Maar als je met dampopen materialen de tocht aan de binnenkant minimaliseert maak je gebruik van de isolatie van het riet zelf. Dat is dan het best haalbare.

RS
Bijlagen
finmuur.JPG
groet!

Ritsaert
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Weer een boel inpunt vandaag,waarvoor dank.

Zelf kan ik wel wat in huis, maar als het op installeren van kachels aankomt, wordt het wel al lastig.
Die rocket177 heeft niet mijn voorkeur. Met alle respect, vind het er niet mooi uitzien. Daarnaast is mijn kachel slechts bijverwarming, ik zou alleen graag wat meer rendement willen zien. Dan kom je dus uit op een vrijstaande kachel en het verhaal van peer mbt die ventilatoren.
Mooiste van allemaal vind ik de tekening van Ritsaert. Ziet er schitterend uit. Het is geen buitenmuur. Dit krijg ik zelf echter nooit voor elkaar.
Aan wat voor kachel zat je hier te denken Ritsaert?

En dan te bedenken dat ik al vanaf de zomer de plannen had om tijdens de vakantie tussen kerst en oud&nieuw het deel voor de inbouwkachel te gaan tegelen. De oude gifgroene heb ik net twee weken geleden eruit gehaald. Dat project gaat nog maar even on hold.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door ritsaert snijder »

Avond!
Dit is een finoven deurstel met beluchting. Een finoven is duur en ingrijpend.

Veel mensen laten zich afstoten door de looks van de rocket. Maar dat is de vuurkamer. Een vuurkamer zit ingebouwd en is onzichtbaar. Het deurstel is wat je ziet.
Een rocket kan heel mooi zijn met een mooi deurstel. Maar dan moet je zelf aan de slag.

Niet duidelijk is hier wat er achter de cassete zit. Kan je dat schetsen?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie