Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

nadineadriaensens
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2012, 18:11

Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

Bericht door nadineadriaensens »

Hallo allemaal,
ik ben hier nieuw op het forum en zag dat hier veel mensen met ervaring zitten,
hopelijk willen jullie me raad geven ....

We zijn aan't verbouwen (lag een jaartje stil) en willen stilaan gaan beslissen hoe we gaan verwarmen.
heel die muur gaat weg, je kan op de bovenkant de schouwbreedte zien aan de dwarsbalk
heel die muur gaat weg, je kan op de bovenkant de schouwbreedte zien aan de dwarsbalk
aan de rechterkant zie je de muur die we gaan afbreken, het raam wordt terug opengemaakt
aan de rechterkant zie je de muur die we gaan afbreken, het raam wordt terug opengemaakt
hier zie je vanuit de ruimte die onze slaapkamer word waar de schouw terug moet worden onderstut
hier zie je vanuit de ruimte die onze slaapkamer word waar de schouw terug moet worden onderstut
Tussen de keuken en 1 slaapkamer (foto muur) lijkt het me tof van een massakachel te kunnen plaatsen.
de muur op de foto gaan we afbreken en de muren van de oorspronkelijke schouw terug opmetselen om heel het gevaarte erboven terug te kunnen ondersteunen, hierin de kachel? En wat voor een?
de plafondhoogte is 4,2 meter, keuken ongeveer 6 op 6 meter, slaapkamer 6 op 4,5 meter.
dit is de living
dit is de living
Dan hebben we nog een grote ruimte waar een schouw is en die de living moet worden 6 op 10 meter
we zouden graag het marmeren schouwlijf terug plaatsen, kan dit ook met een massakachel? of zou het meer aangewezen zijn om muurverwarming te plaatsen? Aansluitend op de living zijn nog 2 kamers van ongeveer 6 op 5 meter waarvan 1 ook een schouw heeft.

We moeten alles ook nog zien te isoleren, wat door de molluren in de living waarschijnlijk
niet langst binnen kan gedaan worden ( het is een volle steense muur).
De ramen zullen ook vernieuwd worden.
Bezetten willen we met leem doen.

Zoals je kan zien nog veel werk en kosten, we hebben de afbraak en het zandstralen van de balken zelf gedaan, een cursus lemen gaan volgen, maar een kachel bouwen,
ik ken daar niets van......
Alle hulp en raad zijn welkom,
Alvast bedankt,
Nadine
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 28 nov 2012, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix, Cp mm
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: verbouwing, welke kachel(s)

Bericht door Mees* »

Wat een mooie hoogte! Daar ben ik best jaloers op met m'n plafondhoogte van 2,2 meter.
Van kachels bouwen wist ik ook helemaal niets, en nu misschien nog niet zoveel, maar met de nodige hulp van de kennis op dit forum kun je best een eind komen. Er volgen vast nog de nodige suggesties. Hier ons ding:

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1608


Succes,
Mees
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: verbouwing, welke kachel(s)

Bericht door Jimmeuh »

Ziet er een mooi pand uit! (met lekker veel werk :))

zie ook onderstaand draadje van Peter Berg ivm het ontwerp:

viewtopic.php?f=3&t=875
Huisje breek mij niet...
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: verbouwing, welke kachel(s)

Bericht door Erikvr »

het draadje geeft het experimenteren aan de rocket/bell goed weer, maar is er ook een BELL 'release 1.0' beschikbaar, met de afmetingen, zodat het de moeite loont om deze te bouwen? Ik heb soms het idee dat nieuwkomers hier afhaken vanwege de weinige concreet te bouwen voorbeelden.
groet,
Erik
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: verbouwing, welke kachel(s)

Bericht door ritsaert snijder »

Welkom op het forum Nadine!
Leuk dat je gelijk een fotoreportage geeft, kunnen we goed zien hoe de situatie is.
Is allemaal verdieping zo te zien, dan lijkt me een klassieke massakachel van 4000 kilo + een beetje teveel van het goede?
Misschien een lichtere variant met een bell? viewtopic.php?f=3&t=2761&start=15(laatste pagina’s). Wordt binnenkort gerealiseerd.

Leem is een prachtig materiaal, werkt super goed. Kan je een beetje stuccen? Mooie toepassing is; http://www.polderhuis.org/foto_9_13mei.html. Ik heb het zelf uit een achtertuin gehaald in Tilburg.

@ Erik, de rocket belle is vaak gebouwd (sketch up tekening beschikbaar), de rocket batch stove is net nieuw (brand al wel in de huiskamer van 12 much).

De vindbaarheid is een punt van aandacht, de wiki gaat hier een rol in spelen.

Groet!
Risaert
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: verbouwing, welke kachel(s)

Bericht door deleted »

Hallo Nadine,

Voor massakachel ga je inderdaad eerst naar de draagkracht van je vloer(en) moeten kijken.
Heb je daar info over ?

Liggen de 2 plaatsen waar je een kachel wil bouwen recht boven elkaar en op dezelfde schoorsteen?

G
Laatst gewijzigd door deleted op 28 nov 2012, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: verbouwing, welke kachel(s)

Bericht door peterberg »

Erikvr schreef:het draadje geeft het experimenteren aan de rocket/bell goed weer, maar is er ook een BELL 'release 1.0' beschikbaar, met de afmetingen, zodat het de moeite loont om deze te bouwen? Ik heb soms het idee dat nieuwkomers hier afhaken vanwege de weinige concreet te bouwen voorbeelden.
Er zijn in totaal 5 verschillende ontwerpen gemaakt, en nog een zesde, de kachel van Mees*. Vier ervan zijn hier te downloaden, de 5e is hier te krijgen en de kachel van Mees* is hier. Me dunkt, genoeg materiaal om eens flink op te puzzelen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
nadineadriaensens
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2012, 18:11

Re: verbouwing, welke kachel(s)

Bericht door nadineadriaensens »

ritsaert snijder schreef:Welkom op het forum Nadine!
Leuk dat je gelijk een fotoreportage geeft, kunnen we goed zien hoe de situatie is.
Is allemaal verdieping zo te zien, dan lijkt me een klassieke massakachel van 4000 kilo + een beetje teveel van het goede?

Misschien een lichtere variant met een bell? viewtopic.php?f=3&t=2761&start=15(laatste pagina’s). Wordt binnenkort gerealiseerd.
het is gelijkvloers met gewelfde kelder, daar er ooit een schouw heeft gestaan, ik denk 1m31 op 50 cm
zal het gewicht geen problemen geven denk ik
rs schreef: Leem is een prachtig materiaal, werkt super goed. Kan je een beetje stuccen? Mooie toepassing is; http://www.polderhuis.org/foto_9_13mei.html. Ik heb het zelf uit een achtertuin gehaald in Tilburg.
we hebben al gewoon bezet en een cursus lemen gaan volgen, ik plan wel wat bakken bier en wat vrienden op te trommelen als we daar aan gaan beginnen
rs schreef: @ Erik, de rocket belle is vaak gebouwd (sketch up tekening beschikbaar), de rocket batch stove is net nieuw (brand al wel in de huiskamer van 12 much).
zal ik vanavond eens bekijken
Laatst gewijzigd door David86 op 28 nov 2012, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes...
nadineadriaensens
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2012, 18:11

Re: verbouwing, welke kachel(s)

Bericht door nadineadriaensens »

Gandalf schreef:Hallo Nadine,

Voor massakachel ga je inderdaad eerst naar de draagkracht van je vloer(en) moeten kijken.
Heb je daar info over ?

Liggen de 2 plaatsen waar je een kachel wil bouwen recht boven elkaar en op dezelfde schoorsteen?

G
het is allemaal gelijkvloers, waar we de muur gaan uitbreken zit op 2 verdiepen nog het schouwlijf,
niemand gebruikt deze. Ik heb die nog niet kunnen laten nazien omdat de bereikbaarheid door de poetrel
niet mogelijk is de andere schouwpijpen werken goed
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: verbouwing, welke kachel(s)

Bericht door ritsaert snijder »

Nadine,
Ah, gelijkvloers, ik dacht buiten een kruin van een boom te zien...maar dat is een prunus! Denk ik.
Nou dat klinkt als een goede ondergrond. Maar onderzoek het goed als je kiest voor een massakachel.

Je hebt je muren al bezet? En je gaat er leem overheen zetten?

Het ziet er uit als een stedelijke omgeving, kan je voldoende hout verzamelen, verwerken en opslaan?

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
nadineadriaensens
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2012, 18:11

Re: verbouwing, welke kachel(s)

Bericht door nadineadriaensens »

ritsaert snijder schreef:Nadine,
Ah, gelijkvloers, ik dacht buiten een kruin van een boom te zien...maar dat is een prunus! Denk ik.
Nou dat klinkt als een goede ondergrond. Maar onderzoek het goed als je kiest voor een massakachel.

Je hebt je muren al bezet? En je gaat er leem overheen zetten?

Het ziet er uit als een stedelijke omgeving, kan je voldoende hout verzamelen, verwerken en opslaan?

groet!
Ritsaert
de muur ben ik nog aan't afkappen, ik wou eerst langst de binnenkant isoleren maar ik denk dat ik dan problemen
ga krijgen omdat ik de isolatie niet voorbij de moluren kan doen, dus nu moet ik iemand zoeken om de buitengevel
liefst dampopen te isoleren (vrees alleen dat het budget zo wel snel zal opraken) of het zelf doen maar zo
gaat het nog wel heel lang duren voor we er kunnen gaan wonen. Ik weet ook niet of het mogelijk is door de arduinen
omlijstingen. Dan zou de pleisterlaag er eerst af moeten wat ook weer veel werk is, het gebouw heeft 2 verdiepingen....


ja, centrum antwerpen, we hebben wel een tuintje van ongeveer 20 m op 3,5m
daar kan niet zoveel hout in maar toch wat, kan misschien ook wat in de garage maar
ik weet niet of dit slim is i.v.m.beestjes en veel oude balken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: verbouwing, welke kachel(s)

Bericht door ritsaert snijder »

Oke, duidelijk,
Hoe dik zijn die muren?
RS
groet!

Ritsaert
nadineadriaensens
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2012, 18:11

Re: verbouwing, welke kachel(s)

Bericht door nadineadriaensens »

ritsaert snijder schreef:Oke, duidelijk,
Hoe dik zijn die muren?
RS
ik denk een goede 30 cm zonder de plaasters (nog niet gemeten)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

Bericht door deleted »

Plaaster ziet er nochtans niet zo slecht uit.
Waarom kap je dat er allemaal af?

Is dat plaaster op kalkbasis? Meesal een dunne harde witte laag, met daaronder een grovere laag in zandkleur en met hennep of paardehaar erdoorheen.

En zie ik daar een keldergat dat dichtgelegd is ?
Zit er overal nog een kelderruimte onder ?

G
nadineadriaensens
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2012, 18:11

Re: Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

Bericht door nadineadriaensens »

Gandalf schreef:Plaaster ziet er nochtans niet zo slecht uit.
Waarom kap je dat er allemaal af?

Is dat plaaster op kalkbasis? Meesal een dunne harde witte laag, met daaronder een grovere laag in zandkleur en met hennep of paardehaar erdoorheen.

En zie ik daar een keldergat dat dichtgelegd is ?
Zit er overal nog een kelderruimte onder ?

G
Enkel op de schouw en enkele kleinere stukken zijn nog met oude plaaster, de rest is van de jaren 80.
Ik was de plaaster eraf aan't kappen omdat het een hele dikke laag was en in eerste instantie wou isoleren langst de binnenkant,
nu denk ik dat -als- ik langst de buitenkant zou kunnen isoleren de ruimte zou kunnen gebruiken voor muurverwarming met leem op
of is muurverwarming niet zo geschikt op een buitenmuur?

De kelder is ooit nog een café geweest, de tapinstallatie en koelingen staan er nog, tafels enzo zijn door memel aangetast,
we gaan hem waarschijnlijk ook zandstralen en zullen de beestjes moeten aanpakken.......
't is echt wel een hoop werk
het zijn prachtige ruimtes maar heel moeilijk om het een beetje redelijk in te delen, vanuit het openliggende deel ligt in de keuken
zullen we een afsluitbare trap naar de kelder laten.
Er is zelf nog een kelder onder de kelder maar die hebben ze vol puin gegooid en hij zou niet erg hoog zijn
Plaats reactie