Houtopslag?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Houtopslag?

Bericht door hein uut mooi drente »

Binnenkort weer het bos in om hout te vergaren voor over 2 jaar, nu moet ik mijn opslag vergroten en kiezen tussen losgestort(in het hok gegooid) of stapelen (boel werk).
Maar wat droogt nu beter? los of gestapeld?
De houtvakken die gemaakt gaan worden zijn overdekt en 2,5m diep, 1,2 breed en worden gevuld tot 2 meter hoog, en staan met de lange zijdes tegen elkaar voor en achterkant zijn vrij toegankelijk voor de wind.
Ben me er van bewust dat losgestort minder hout per kuub bevat maar er is plaats voor een extra houtvak indien nodig.

Wat is jullie mening hierover?
wie een gat graaft voor een ander is machinist
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtopslag?

Bericht door Albert van WdJ »

Als ik plek genoeg had om los te storten, dan zou ik dat doen.
Het is visueel wel niet zo mooi, maar op sommige plaatsen ziet dat misschien toch niemand.
En ik denk dat het voor het drogen niet veel uit maakt, wanneer je het toch 2 jaar laat liggen.
Dan is het meeste hout wel droog (afhankelijk van de dikte en lengte vanzelf).
Of je dat in deze grootte van houthok nu stapelt of stort.


Albert
Change, before you have to.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: houtopslag?

Bericht door Brit »

Algemeen wordt er aangenomen dat los gestort beter kan drogen dan gestapeld.
Ik heb het zelfde probleem als Albert, te weinig ruimte om alles alleen te storten, maar anders zou ik dat zeker doen en het pas stapelen als het droog genoeg is (+1 jaar).
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: houtopslag?

Bericht door Jan. »

Zou de houtsoort, dikte en gekloofd of rondhout niet meer bepalend zijn dan de manier van opslag?

Zelf storten we het de ene keer in kratten, de andere krat stapelen we soms vol. Net hoeveel hout of kratten er zijn en de tijd die we er voor nemen.

Mijn schoonvader is een heel nette man, die stapelt zijn eigen partij altijd heel secuur in ons houthok, wat maar aan één zijde voor een derde gedeelte van onder tot boven open is tot de nok vol.
De achterkant is helemaal dicht en beide zijkanten zijn tot een 50 cm onder het dak ook plankdicht.
[sjonge wat moeilijk te omschrijven zeg]
En ik moet zeggen dat zijn hout er veel schoner uitziet dan dat van ons.

Toch heb ik niet de idee dat er verschil in vochthoeveelheid zit.

Want ik pak wel eens stiekem wat van hem.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: houtopslag?

Bericht door gdelea »

los gestort droogt sneller maar neemt ook ongeveer 1/3 meer ruimte in, al zal het verschil na 2 jaar drogen niet zo groot zijn, wel kan gekloofd hout wel tot 6x zo snel drogen als ongekloofd hout, vooral bij bv eikenhout is dit van toepassing.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtopslag?

Bericht door Albert van WdJ »

Jan. schreef:Toch heb ik niet de idee dat er verschil in vochthoeveelheid zit.
Ligt er natuurlijk ook aan hoelang het mag drogen.

Ik heb eigenlijk maar opslagruimte voor ca. 30 kuub hout, maar stook per jaar tegen de 20 kuub op.
10 kuub kan dus echt ruim een jaar drogen, 5 kuub bestaat uit droog pellethout, maar die laatste kuubs....
Vooral wilg (van knotwilg) droogt in een normale zomer echt binnen 8 maanden terug tot onder 20% vocht.
Die stukken zijn dan ook maar maximaal 10-12 cm dik.

Maar ander hout heeft, gestapeld, toch meer tijd nodig.

Ik ben er van overtuigd, dat ik los gestort alles gewoon binnen het jaar droog zou krijgen.(onder20 % vocht)
Ongeacht de houtsoort.
Mits gekliefden en op lengte.

Albert
Change, before you have to.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: houtopslag?

Bericht door Jan. »

Ligt er natuurlijk ook aan hoelang het mag drogen.
Meest 2 jaar, soms door een zacht winter, blijft het langer liggen en ja dan komt er weer een nieuwe voorraad en alles verplaatsen is ook extra werk, dus soms is de praktijk anders dan wat we theoretisch willen / moeten.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: houtopslag?

Bericht door Dutch John »

Hier is ook nog van alles te lezen: viewtopic.php?f=3&t=720&hilit=houtopslag&start=30

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: houtopslag?

Bericht door Pieke »

Het hout stapelen met de schors naar beneden, zou ook de droogtijd kunnen verkorten.Vocht wat kan "opstijgen", schors bij ongekliefd hout houdt het vocht namelijk ook vast..... ik kan me vergissen, meende het ergens gelezen te hebben, maar zit wat in

Als je een gestapelde kuub los doet storten neemt dit al snel 1.75 kuub in

Gr. pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie