Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Pieke »

Jammer dat het niet is toegestaan.Ik heb hier een rechte 12 mm knelkopp. liggen, +/- 50 gram, die kosten vanaf 2 Eurootjes. Dan had je je winst kunnen uittellen.

Een eventuele lekkage bij welke koppeling dan ook, lijkt me wel een nachtmerrie, als je de boosdoener al vindt, dan vervang je die nog niet zo 1,2,3.

Op z'n site zag ik dat de freeswerkzaamheden al begonnen zijn.Gezien de haakse hoeken ben ik idd ook benieuwd wat voor koppelingen hij gaat toepassen.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door ritsaert snijder »

Ja,
Hij maakt mooie sleuven !!. Leuk systeem. Probleem ontstaat straks bij het plaatsen in de hoeken en andere moeilijk bereikbare plekken.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door deleted »

Gewoon ouderwets solderen. Wat zou het probleem wel zijn ?


@Pieke: Liggen er daar ook koperbuizen met grote diameter ? 35mm bijvoorbeeld ?
G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door ritsaert snijder »

G.
Dat zou ook wel mijn tweede keuze zijn. Gelukkig is de watertemperatuur laag. Solderen met soldeerpasta ( hier ook in de muren) geeft een grotere kans op vervuiling in de verbinding. Sowieso zijn de verbindingen minder sterk. Als er spanning op komt door de uitzetting/ krimp van van de koperen leidingen wordt een soldeerverbinding redelijk makkelijk los getrokken. Ik twijfel aan de degelijkheid op de langere termijn.

Daarnaast vereist solderen de nodige vaardigheden. Nadeel van solderen is dat je rondom moet kunnen werken en moet kunnen controleren.

En ook heel belangrijk bij deze schaal, het is nogal tijdrovend. Op maat maken en bramen. Het goed schuren van de leidingen en de binnenkanten van de kopelstukken. Opbrengen van pasta. Verwarmen met een brander. Laten afkoelen.

Persen is alleen op maat maken, bramen en persen.

Perskoppelingen zijn wel duur.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Pieke »

G,

ervanuitgaande dat ik weet wat je met "daar" bedoeld>>> Er ligt nog helemaal niets.Wel zijn er ooit radiatoren geplaatst, met leidingwerk, maar nooit een cv bijgeplaatst.Een gas aansluiting ontbreekt zelfs.Mocht het ooit zo ver komen, dan komt die er ook niet!!
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door deleted »

Met 'daar' bedoel ik 'hier':
Hier om de hoek zit een hele grote oud ijzerboer,een komen en gaan van vrachtwagens en auto's.Ze hebben ook een stapel met koper afval. Zo groot dat als je het verkeerde koperen pijpje loswrikt en boel stort in elkaar, ze je bij wijze van spreken dagenlang moeten zoeken. Vooral loodgieters en verwarmingsinstallateurs dumpen hier hun leidingen.Vaak nog met de knelkoppelingen eraan.Ijzerzaagje en 2 waterpomptangen mee en je hebt voor 7.50 p/kg knelkoppelingen.Alleen nieuwe knelringen kopen.Ook letterlijk kilometers leidingen, ook flexrollen, meters aan één stuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door ritsaert snijder »

:lol:
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Pieke »

Ik heb me eigenlijk ook 4 uur lang zitten af te vragen wat ik dáár in hemelsnaam met 35mm moet.... Maar ik zal morgenochtend hier even met m'n schuifmaatje gaan kijken.

Wordt vervolgd.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door ritsaert snijder »

Pieke,
Gandalf is op zoek naar 35 mm buis voor een thermo sifon cv systeem.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Pieke »

Ik ga morgen kijken,als ik me om 12 uur nog niet gemeld heb, dan moeten jullie me hier http://goo.gl/maps/Va8Nn komen zoeken.

Als je de locatie opzoekt in Google Earth dan kan je ook op een foto klikken van het terrein. Zaterdag kan ik ff aanwippen bij het ijzerboertje of die misschien ook iets heeft liggen.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Pieke »

Zojuist terug van de schroot. De stapel is sinds de laatste keer alweer gegroeid. Gandalf, ik ben een boel stukjes tegengekomen van 35 mm, 1.5 mm dikte.Met de nadruk op stukjes.... Er ligt op dit moment een stapel van zo'n 150 kuub. Eén probleem is dat het zo'n enorme kluwen is van materiaal, dat zelfs een zeeman met 40 jaar ervaring in het leggen van knopen,hoofdschuddend en mompelend moet constateren " Niet te doen....." Ander probleem is dat er machines rondrijden met enorme grijpers ( type van waar ze op Discovery Channel docu's over maken ), die met regelmaat vooraan liggend koper bovenop de stapel kieperen en dat heeft weer beschadigingen tot gevolg. Zo meteen ga ik nog even kijken bij een andere ijzerboer aan de andere kant van de stad.

Kleinschaliger, dus hopelijk kleinere stapel.

Wel ben ik een ( gelukkig ) onbeschadigde RVS-doorstroomboiler tegengekomen, ( met ww-spiraal )ik schat een litertje of 200.Ik denk dat ik me die toch maar ff ophaal straks,voordat ie weer bovenop beland.

Hoeveel meter zoek je , G.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door deleted »

Bedankt voor het kijken Pieke,

Ik zou een meter of 90 moeten hebben.
Diameter 30mm of meer.
Is niet makkelijk te vinden en nieuw veel te duur. Misschien moet ik toch maar voor een pompje opteren ...


G
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Pieke »

G. zie tevens mijn vaten-weggeef-topic.

Kleinere ijzerhandel bezocht zojuist, helaas heel weinig leidingen gezien.Ik zou daar uren kunnen rondslenteren, een nostalgisch gevoel naar heel vroeger toen ik als klein manneke op de eerst maandag vd maand, als het grofvuil werd opgehaald, de stapels troep deed afstropen.Ik heb nog steeds de slangetjes van een oud aquarium dat iemand aan de straat had gezet. :mrgreen:

Blij dat ik langs ben geweest. Ik zag allemaal koelkasten staan met die condensors aan de achterzijde.Dan gaan bij mij direct de raderen draaien om hier een zonnecollector van de bouwen.Morgen ook nog eventjes naar het ijzerboertje, in hopelijk mijn nieuwe woonplaats.Kijk ik daar ook nog ff rond.

Dan doe ik per PB ff verslag uitbrengen,want we zitten hier wel ff Frank z'n topic te kapen :fff

Tot morgen
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

ritsaert snijder schreef:Pieke,
Inderdaad zijn koperen knelkoppelingen goed her te gebruiken en ook wel makkelijk te vinden. Maar ik bedoelde koperen perskoppelingen, die kan je met een persmachine persen. Die mag je ook in de muur gebruiken. Bijvoorbeeld deze http://www.viega.nl/xchg/nl-nl/hs.xsl/p ... ie-137.htm. Ik gebruik zelf een ander merk.

Voordeel van het persen is dat het snel werkt.
Ritsaert
Dit zijn dan ook de perskoppelingen die ik gebruik. Het werkt inderdaad behoorlijk snel, een eerste stuk leiding zit er inmiddels al in, verder zijn ook de vijf steigleidingen zijn geplaatst. Zodra ik weer ergens ben met snel internet, zal ik wat foto's posten. Kan nu al zien dat de grootste bottleneck het sleuven maken gaat worden, dan niet de lange stukken maar de hoeken en andere lastige plekken.
Solderen heb ik lange tijd overwogen, maar mijn loodgieter adviseerde me vanwege de verwerk snelheid en betrouwbaarheid toch voor perskoppelingen te gaan.

Wordt vervolgd.....

@Pieke, heeft die ijzerboer ook lange nog rechte stukken ? Iets van 4 a 5 meter?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door ritsaert snijder »

Franq,
zag er strak uit! Slim om die stijgleidingen flexibel te maken!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie