Hoe je beschermen tegen black-outs ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Tim »

Ha,

Met een houtkachel en weckflessen heb je geen backup nodig.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Dutch John »

kockie schreef:Enige risico dat je loopt is dat er wat verlengsnoeren worden uitgerold....
En als die te kort zijn, krijg je de diepvriezers met inhoud thuisgebracht. :mrgreen:

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door kockie »

Dutch John schreef:En als die te kort zijn, krijg je de diepvriezers met inhoud thuisgebracht. :mrgreen:
Je klinkt als een ervaringsdeskundige....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door OBL-Rien »

Kriske schreef:Deze oplossing heb ik gekozen :

http://www.zonpower.nl/phpbb/viewtopic.php?f=16&t=1125

Daar ben je niet alleen in, ik heb ook een Multiplus staan.
Moet echter toch echts gaan proberen of alles ook zo werkt als ik het me voorstel.
(Ik heb de functionaliteit uiteraard wel getest, maar ik moet nog proberen of bv de CV pomp er ook mee werkt)
Heb jij dat al gedaan?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Kriske »

Hier heeft het al bewust en onbewust gewerkt .
Alles wat je aan de uitgang v/d multiplus hangt , blijft automatisch werken - je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je er niet te veel aanhangt zodat je accu's niet te snel leeg zijn . Ik heb dit uitgevoerd in de zekeringkast zodat het steeds kan werken zonder in te grijpen , wil ik meer kringen inschakelen via de multi , heb ik maar een paar zekeringen aan te zetten ( wel eerst de hoofdzekering afzetten , anders heeft de straat ff elektriciteit uit je accu's - zal snel leeg zijn dan )
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Dutch John »

Vraagje: als je de Multi in het systeem verwerkt, loopt dan de afname altijd en volledig via accu's en omvormer? Of -in geval van aanwezige netspanning- toch direct?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Vraagje: als je de Multi in het systeem verwerkt, loopt dan de afname altijd en volledig via accu's en omvormer? Of -in geval van aanwezige netspanning- toch direct?
Als er netspanning aanwezig is, dan wordt deze doorgeschakeld.
Indien er meer vermogen wordt gevraagd dan het net kan leveren, dan springt de accu bij.
Als er minder vermogen wordt gevraagd dan het net kan leveren, dan wordt de accu geladen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Frans1305
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 apr 2012, 09:09

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Frans1305 »

zoals verwacht.

De netbeheerder heeft een plan uitgewerkt om blackouts tijdens de winter te kunnen voorkomen.
Er ook afgesproken dat de prijs van energie niet meer vast is tot het einde van het jaar, maar dat ze vanaf oktober al kunnen gaan verhogen. Dit heeft sterke prijsstijgingen voor elektriciteit en aardgas tot gevolg.

Dit is maar wat ik zo juist op de radio heb vernomen.

En het aardgas voor de winter in prijs doen stijgen is natuurlijk mooi meegenomen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Jan. »

Frans, volgens mij is dit al langer zo met de verkoop van bulk energie.

Zelf hebben we een aantal jaren gestookt op butaan/propaan in tank.

Elk jaar hetzelfde gekloot met die prijzen.
Na de winter ging het met kwartjes en af en toe 50 ct per 100 ltr. omlaag en na de zomervakantie begon de opwaartse spiraal.
Eerst met 1.25 - 1.50 per 100 ltr.
Korter voor het koude seizoen steeg de prijs opeens met 3.50 - 5.00 per 100 ltr.

Een tank van 1800 liter werd tweemaal per jaar gevuld. De tweede tankvulling was altijd 75 tot 100 euro duurder dan de zomervulling.
Terwijl na de zomer de prijzen maar errug langzaam daalden.

Grotendeels door speculatie op de beurs!

Pure afzetterij en chantage.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Sandman79 »

Het nieuws van in België vandaag...

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...voorkomen.aspx

Ze willen dus gaan afdwingen dat er geen grote stroomverbruikers zijn in de vooravond. Nu ik wil wel mijn was en plas rustig op ander moment doen, (doe ik al) maar koken enzo is toch wat lastiger.

Misschien de moment om leemkachels/ bergkachels te gebruiken met oven ftie?
of meer op gas te koken en bakken? (je kan nog altijd een gasfles makkelijker opslaan als electriciteit.

Voor zonnepaneeleigenaars: is misschien een bescheiden backupsysteem mogelijk om gedurende die uren de piek op te vangen en zo toch nog electrisch te kunnen koken en bakken? ...

of een wartmekrachtkoppeling wordt misschien raadzamer...
Maar 'er zal genoeg zijn om te importeren'... yeah right. Duitsland gaat ook geen overschotten meer hebben in de winter, en ik weet niet hoe het met de Franse nucleaire centrales zit, maar bijbouwen doen ze denk ik ook niet meer hard, en die worden ook een dagje ouder... En wind en zonne-energie neemt een groter aandeel in van onze energievoorziening, maar de productie wil nog wel eens fluctueren...
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Jan. »

Of toch maar weer aan het gas?

Een eigen voorraadje opslaan en zelf bijbrouwen?

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=w ... baC7bfydeA
en
http://www.stedin.net/Over_Stedin/Pages/Waterstof.aspx

Nu nog wachten op de uitslag van de test.............


Ook wel interessant: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=w ... PMCA6RPCEA
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Dutch John »

Sandman79 schreef: Voor zonnepaneeleigenaars: is misschien een bescheiden backupsysteem mogelijk om gedurende die uren de piek op te vangen en zo toch nog electrisch te kunnen koken en bakken? ...
Zonne-energie opslaan in accu's om het aan te wenden voor verwarming is zonde en penny wise, pound foolish. Bovendien hebben de meeste omvormers een hekel aan kookplaten en gaan al vlug door de knieën. Koken op elektriciteit doe je alleen als je stroom over hebt en het direct gebruikt.

We koken tegenwoordig het meeste op hout. Verbazingwekkend hoe weinig hout je ervoor nodig hebt. Een klein emmertje hout bevat al snel meer energie dan een heftruck accupakket.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door kockie »

Dan nu de truc om vanuit het emmertje de accu's te vullen... Als dat toch eens lukte.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door deleted »

Als we de lampen eens lieten branden zonder elektriciteit, dan konden we dat hoofdstuk definitief afsluiten.
Misschien focussen we ons teveel op het middel ipv het doel.

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Tim »

G,

Wij gebruiken slechts 9 watt aan verlichting na zonsondergang, dat zijn 3 lampen.

Je hebt groot gelijk, hoe bescherm ik me tegen een blackout......

Makkelijk, gewoon niet.

Tim
Plaats reactie