Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generatie)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door pelletpower »

Al enig idee wat voor folie?
Mvg Joep
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door Picard »

Ik denk aan EPDM folie, zoiets:
http://www.nikoi.nl/epdm-rubber-folie-c ... tAodbl8ANg

van -35°C tot +120°C....
http://nl.wikipedia.org/wiki/EPDM

Als de folie erin zit schroef ik 'm dicht met 'betonplex' platen ook voorzien van epdm,
Een lekker groot luik erin zodat ikzelf, radiatoren en een 80L boiler er in kan,
dat zat me nog het meeste dwars, dat je in een IBC tank niets groots kunt plaatsen
zonder 'm eerst kapot te zagen met de decoupeerzaag.

en.. van 2x600L naar 1x 2130L is me ook veel waard.
slechts mn budget houdt me nu te tegen ;)
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door Picard »

Weer over de 26V, ik moet nu echt aan de slag, verder met leidingen trekken voor de nieuwe
kachel. Afgelopen week heb ik de vloer verstevigd en een verhoging gemaakt waar die op kan staan.

De afgelopen 2 mnd laad ik de 24V set met een computerlader (van een invalidekarretje)
die z'n 220v krijgt via een omvormer van de 12V dynamo, idiote opstelling natuurlijk,
deze laatste stap voordat ik geheel overstap naar 24v en de dynamo ga wisselen.

Wat me wel duidelijk begint te worden is dat als ik dagelijks 4 uur met 6A laad dus 24Ah op 24V
dat niet kan "wegknutselen" met de boormachine, circelzaag, decoupeerzaag, slijptol e.d.

M'n verlichting en internetmodem zitten direkt op 24V en gebruiken nauwelijks iets,
(licht minder dan 1 A, kabelmodem 0,5A, Satelietontvanger 0.25A)
stofzuigen is 'duur', dat gaat voor 40A
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door Picard »

over die vraag van rendement kom ik later op terug,
eerder was ik op ong. 700W warmte opbrengst in mn buffertank,
die blijft daardoor stabiel op 40gr. met 20l warmwaterverbruik/dag.
de kosten zijn makkelijker, al maanden: 10-12 euro/week.
en ja je moet het wel leuk vinden om af en toe te sleutelen.

Als ik tijd komt er nog een warmtewisselaar in de uitlaatgassenstroom,
daar liggen nog 10-tallen procenten "winst" te pakken.
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door Picard »

Laatst werd zomaar de titel van dit draadje aangepast
en nu gaat het over stirling motor pelletkachels, kernenergie en andere zaken.

Blijft het deze titel houden?


Daar was ik verantwoordelijk voor.

Ik probeer waar nodig de topictitels zo aansprekend, duidelijk en zo verzorgd als mogelijk voor de lezers te laten zijn. Heb een en ander dus een beetje op de schop genomen.

Algemene filosofieën t.a.v. warmtekracht koppeling inmiddels afgesplitst naar: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3120 Cp mm
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door Picard »

De horseflame brandt.
er staan nu 3 22-radiatoren van 0.6x3 m. en een warmtewisselaar aan.
De warmtewisselaar is tijdelijk, zodra de ombouw van mn buffertank naar folie klaar is
sluit ik het warme water aan op een 80l boiler vat.

Mijn eerste indruk:
- Had ik 10 jaar eerder moeten doen.
- De Horseflame heeft een lekker grote waterinhoud (30l), het temp. verloop is daarom "regelmatig"
- Noodkoeling werkt, maar: noodkoeling heb je (nodig) als er geen circulatie is, er is dan "gelaagdheid"
in de kachel, warm boven, koel stroomt onder de kachel in, voordat de klep weer dicht is, ben ik 30L water verder, niet zo'n ramp, maarja de buren werden er wel van wakker ;)
- 14KW waterverwarmen zegt de folder, zal dat gaan nameten, met kolen misschien ;)
- douchen op de warmtewisselaar is (nu al) een feest.
- Het rendement met radiatoren is sowieso beter dan met mijn 'oude' Olsberg kachel, met een mandje hout heb ik nu de hele beneden verdieping warm en de kachelpijp een stuk koeler.
- een 220v circulatie pomp op een blokgolf omvormer zoemt, gelukkig komt vrijdag (eindelijk) de 24V pomp.
- een massakachel bouwen lijkt me nu een stuk eenvoudiger.
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door Picard »

Nieuwe positieve ontwikkelingen:
eerst ff wat tegen zit: de leverancier vd Horseflame (t Stokertje in Epe) wil 280,- euro extra zien
voor een 24V pomp, kwam die afgelopen zaterdag mee, dit terwijl er 1 prijs is afgesproken voor
de Houtcv en de veiligheidsset op 24V. dat wordt touwtrekken, en dat schiet niet op,
doet het nooit.

Deze week ben ik definitief overgestapt naar 24V.
Eergisteren heb ik van wat 4mm. dikke platen een 'kastje' laten lassen bij de plaatselijke autosloop,
na een ochtend flexen pastte de dynamo erin. Veel beter dan mn 'oude' dynamo ophanging. de dymo zit
vast in z'n ophanging, en dat 'kastje' zit met 4x M12 vast op de 2 "funderings" kokertjes, de bodemplaat
van het dynamokistje heeft sleufgaten zodat ik de V-snaar kan spannen. Voor de toekomst wil ik een zelfde
"kistje" maken voor een hydroliekpomp en eentje met een lasdynamo, dat binnen 5 min. kunnen wisselen lijkt
me erg handing (ook met storing).

Het ombouwen was een lastige klus, in de sneeuw sleutelen schiet nooit op en tegen het eind vd middag
toch wat zenuwachtig of het wel wilde lukken, s'ochtens stond de teller stond al op -208 Ah en na een dag
flexen boren had de accu redelijk uitgeput, tegen 4 uur had ik de boel erop zitten en bij de eerste 'testrun'
was het na 45 sec. "motor uit in een slag of 10". Wat hielp wat de statorstroom naar beneden regelen,
op 25% geeft de dynamo nu 46A aan het begin vd bulk cyclus, vanavond zal ik eens kijken of ik de regelaar
nog wat beter kan instellen. Die 46A (1100W) wordt gemeten bij de accu, dat is dus 'effectief' kabelverliezen,
Dynamo en V-Snaar verliezen komen daar voor het motortje nog bij.

Binnenkort zal ik een nauwkeurig het verbruik gaan meten vd motor onder belasting
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door Picard »

Bij het teruglezen van het draadje las ik een opmerking over de levensduur en rendement
van kleine (low-tech) diesels. Wil daar wel wat aan toevoegen. Mijn mening is dat je kwa levensduur
met een low-tech 1500 toeren watergekoeld wel beter zit dan met een nieuw 3000 toeren elektrische
starter. Het probleem is dat 1500 toeren watergekoeld 1 cilinder 60-80 CC hier niet aangeboden wordt.
op http://www.alibaba.com/products/F0/sing ... l%20engine hebben ze er genoeg. Alles zonder direkte inspuiting heeft een minder rendement, net als
mn eigen yanmar es50, met direkte inspuiting kun je volgens mij naar een verbruik van 245 g/kWh (op de as)

de rendementswinst zit 'm in de warmte opvang in de buffer, nu alleen het koelwater, later wil ik ook de
uitlaatgassenwarmte eruit halen. Eerder heb ik en keertje 750W uitgerekend op m'n buffervat, en dat was met
minder dan 750W electrische opbrengst, van een motor komt meer warmte dan as-vermogen, dat wist ik wel,
zo langzamerhand denk ik dat de verhoudingen As-koelwater-uitlaatgassen ongeveer 1:1:1 zijn, 2x zoveel warmte
dan elektrisch uit een motor halen lijkt haalbaar, daar doe ik me best voor en heb er elke ochtend met douchen
weer plezier van.

En ja, het is ook een beetje een hobby van me, vind al die opmerkingen over levensduur maar "gezeur"
de motor kan los met 4 boutn, de dynamo ook, moet gewoon zorgen dat volgend jaar van elk er
ééntje getest klaarstaat in de schuur, voor het geval dat ;)

"lowtech", is lekker overzichtelijk en zelf te repareren, geen elektriek op de motor kan ook niet stukgaan, zo hebben
hele slimme mensen vroeger eens bedacht hoe en waar je dan de brandstofpomp moet plaatsen zodat
de motor vanzelf afslaat rond de 100gr.C.
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door Picard »

Generatortje staan mooi te laden me 60A, dus tijd voor andere dingen:
Een oude elektrische 80L boiler probeer ik een 2e leven om in de buffer te plaatsen.
Met het geexperimenteer met de IBC tanks heb ik een veel geleerd, ook dat ik de aansluitingen
beter wil hebben, dit is een eerste poging. de 22mm pijp is drinkwater, op de 15mm. aansluitingen
komt een 'kachelwater'-spiraal (15mm. 6m) de koppelingen heb ik doorgeboord, daarna de pijp
erinvast gesoldeerd. het monteren van het geheel gaat nu een stuke eenvoudiger, met 4 rvs slotbouten
en een dot sikaflex van binnenuit, zo voorkom ik 4 buisdoorvoeren en hangt de tank niet meer aan
de leidingen. (De plaat Alu komt van de sloop)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door Picard »

De afgelopen dagen heb ik lekker stroom gedraaid, met de regelaar gepuzzeld
Prettig dat de regelaar niet gelijk begint, je kunt de "startvertragings-tijd" prima instellen.
Maar beginnen doet hij uiteindelijk toch, en wel met standje "Bulk", de acuuspanning op z'n
laagst (van die dag), de stator stroom begrenst (anders zet de dynamo de motor in een paar slagen uit)
gaat de regelaar de spanning (28.8V) vd dynamo net onder de gasspanning van mn accuset "regelen" (29v),
De accuset op bv 24V en een grote glimlach op mijn gezicht dat het gelukt was met 2x 5x6mm2 >>
2x 30 kwadraat over ong. 14 m. "meer" te kunnen laden dan de Yanmar kan leveren.

Na een paar minuten met 70-80A laden gaat de accuset spanning snel een paar tiende volt omhoog,
de laadstroom neemt dan ook geleidelijk af tijdens het laadproces. Deze "terugval" in laadstroom is een
"systeem-eigenschap" heb ik het idee, de laadregelaar regelt de dynamospanning en meet geen stroom,
de Dynamo boven de gasspanning afregelen kan niet zonder risico en de accuspanning is niet constant.

Gelukkig zie ik op de Victron accumeter goed wat er verbruikt is in (Ah),
nadat dat is "bijgedraaid" door de Yanmar draai ik nog even door tot 28.4-28.8V
eens om de paar weken zou een half uurtje naar de 30V in de 'equalise' stand goed zijn om de luie cellen
ook echt vol te krijgen en onbalans te voorkomen.

Ik zet de generator uit als het buzzer-alarm op de accumeter 'gaat' het zou mooi zijn als de generator een
automatische afslag zou hebben....
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door Picard »

De boiler heb ik vanmiddag ertussen gezet, om te kijken of die lekvrij is.
uiteindelijk komt hij in de buffertank te hangen.
deze boiler is 80 liter. dan 5l in de leidingen, 5l in de warmtewisselaar, 30l in de kachel. samen ong 120L
100L water 100gr verwarmen kost 11,6 kWh., van 10gr naar 70gr is 60gr verschil.
11,6 x 0,6 x 1,2 = 8,35 kWh. 2 uurtjes duurt t wel >> 4,2 kW.
*De douche weer op volle kracht, wat een luxe*

Nu voor het lektesten staat die naast het bufferbad, heb ik mooi de handen vrij om
de buffertank af te maken.

Afbeelding
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door Picard »

Afgelopen weekend kon ik een hoogwerker lenen,
gelijk de schoorsteen eens van boven bekeken en schoongemaakt.
Wat me opviel is dat de bovenste halve meter vd schoorsteen het vuilst
was, zou dat kunnen komen omdat het laatste stukje RVS binnenpijp
niet geïsoleerd is ? de aanslag was ongeveer 1 cm dik op z'n dikst,
kwam makkelijk los en bij elkaar ongeveer een melkpak vol (1L)
Voelt prettig dat de boel weer schoon is.

De boiler functioneert helemaal goed, nog geen druppel gelekt op de aansluitingen
of de AluPlaat-boilervat pakking. Wat ik nu wil gaan veranderen is een klep plaatsen
voor de boiler in de kachelwater leiding die dicht gaat als de boiler warmer is dan
het kachelwater, dit om te voorkomen dat de boiler afkoelt als die 80gr is en de
kachelpomp/(wordt mengventiel) onder de 80gr circuleert.

kwa stroom: Verbruik: ong. 60Ah/h dag op 24V dan kan ik 1x per week stroom draaien,
de laatste tijd doe ik dat 2x per week, dan kom ik niet onder een SOC van 50%.

Hopelijk hebben we snel 'mooi' weer, ik heb zin om mn houtschuur te vullen,
zo snel mogelijk, dit jaar was het hout veel te nat :oops:
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door Picard »

om 8 uur de kachel an, voor 9 uur douchen,
stokbroodje lekker warm, slechts van 1 ding spijt:
had dit 10 jr geleden moeten doen

*Het is net alsof houtverwarmd water lekkerder aanvoelt met douchen*
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door Dutch John »

Dan heb je zeker nog nooit op hout gekookt.... of gereden... Da's pas kicken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Generator als WKK (Warmte Kracht Koppeling, co- generati

Bericht door Picard »

gereden op hout, nee
koken: Ik ben dol op visschoteltjes de kachel in, de laatste minuut gaat dan de alu-folie af, heerlijk.
Raclette de kachel in gaat ook prima (veel beter dan elektrisch)

foto: Zalm in honing-mosterd saus met een plakje bacon
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie