Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?

Bericht door cotweeneutraal »

Hallo,

ik moet voor de eerste maal in mijn leven brandhout kopen en ben verblind door alle keuzes :mrgreen: Dient voor een houtvergasser, en mag afh van welke ik zal kopen 0,5 of 0,35 cm lang zijn. Moet niet mooi zijn.

'brandhoutexpress' lijkt mij een erg goedkope, maar heb vragen bij de kwaliteit van het hout. Het goedkoopste is eik van alle diktes, per pak van 2,25 stère. Dat kost praktisch niets, 35 EUR per stère. Op de site zie je wel letterlijk alles zitten, gigantische balken, dunne planken, ...

Ik begrijp ook niet waarom het goedkoper is per 2,25 stère dan per 4,5 stère :?: :?: :?: :?:

Langs de andere kant heb je het mooi op maat gesneden voor bijna het dubbele van de prijs, 60 EUR per stère.

ik ben dus nogal in de war :? wat kan ik best kopen? En als ik die grote pakken koop, waarmee kan ik dat dan best in stukken zagen, een tafelzaag lijkt mij niet praktisch voor een balk van +2 m... :mrgreen: kettingzaag is dan weer niet praktisch voor een plank...

Dat kopen betekent dus waarschijnlijk extra werk (vind ik niet erg) en extra investering (oei, wat kost mij dat? net geïnvesteerd in een houtvergasser en isolatie etc. ...)

wil wel zowiezo laten leveren, zie het niet zitten om ettelijke kubieke meters hout te versleuren.

dit is zijn prijslijst:

VERS BRANDHOUT EIK EN BEUK MATEN GEREED VOOR DE KACHEL 59 EURO PER STERE BIJ AFNAME VAN 10 STERE
DROOG BRANDHOUT GESTAPELD 35CM LENGTE : 84 euro afgehaald per kub = 1,35 stére == 60 euro per stere
PAKKEN EIKEN PLANKEN VAN 2,5 STERE : 100 euro " per pak
PAKKEN EIK ALLERHANDE DIKTES 2,25 STERE : 80 euro " " "
PAKKEN EIK ALLERHANDE DIKTES 4,50 STERE : 200 euro " " "
HOUTBRIKETTEN 4 STUKS 4,8 KG VERPAKT : ? euro " per 4 stuks
HOUTBRIKETTEN 5 STUKS 6 KG VERPAKT : ? euro " per 5 stuks
HOUTBRIKETTEN 10 STUKS 12 KG IN DOOS : ? euro " per doos
HOUTBRIKETTEN 15 STUKS 18 KG IN DOOS : ? euro " per doos
HOUTBRIKETTEN IN BIG-BAG 500 KG,750 KG,1000 KG : 260 euro " per 1000 kg
HOUTPELLETS IN ZAKJES VAN 15 KG : ? euro " per zakje
SPEKSTEENKACHELHOUT (ZEER FIJNE EIK) : 59 euro " per stére

website:
http://home.euphonynet.be/brandhoutexpr ... press.html

Staat ook op spotter
http://www.spotter.be/nl/Preview/Spot_2 ... tAodiDYaUg

Als jullie een goedkopere leverancier hebben, laat ook maar komen!
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?

Bericht door nck »

Dus begrijp ik het goed dat je eerst een vergasser plaatst om naderhand te kijken of en tegen welke prijs je hout kunt krijgen?
Normalerwijze doe je dit andersom.
Bedenk dat het stoken van brandhout "uit de handel" nog wel eens een prijzige aangelegenheid zou kunnen worden in de toekomst.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?

Bericht door cotweeneutraal »

Hallo

Ik had op voorhand op dit forum een raming gekregenvan 60-80 eur per stere. Nu kom ik deze leverancier tegen en zou ik gewoon graag weten of zijn veel lagere prijs wel kan kloppen en of iemand ervaring heeft met die leverancier.

Prijzen van hout zullen zeker stijgen maar van mazout en gas nog veel meer zeker als de regering groene taksen begint te heffen
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?

Bericht door nck »

Waar ik mede op doel is de vergelijking die in Nederland nog wel eens wordt gemaakt tussen het stoken op pellets en het stoken op gas.
De prijs van de gebruikte brandstof ontloopt elkaar vrij weinig wanneer dit terug gerekend wordt naar het totaal verbruik per jaar.
Wanneer je dan in acht neemt dat een pelletketel in verhouding een veelvoud kost van een gasketel, dan leg je er vrij veel op toe in plaats van dat je er aan verdiend.
Een houtvergasser is met al z'n appendages en buffer voorziening een behoorlijke investering, zeker in verhouding met een in groot serie vervaardigde gas- of olieketel.
Wanneer je dan ook nog het hout duur moet inkopen moet je een heel goede rekensom maken.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?

Bericht door cotweeneutraal »

Klopt ik heb ook lang getwijfeld omdat het een extra gedoe is en omdat ik ruimte moet maken voor een houtkot en buffervaten moet zetten etc.

Volgens mij echter wordt gas de mazout van de toekomst. Iedereen neemt het, vraag stijg en prijs idem. Regering zal er ook wel een taks Op heffen

Met hout heb ik de vrijheid om te kopen waar ik wil of op termijn ook zelf te gaan hakken etc. met gas heb je die vrijheid niet. Verder vind ik een houtvergasser ook duurzamer op lange termijn.

Op termijn zou ik graag mijn eigen hout hakken maar vraagt toch ook tijdsinvestering etc

Wat ik wel graag zou doen is een groepsaankoop met bvb leden van dit forum van hout rechtstreeks uit polen of zo.

We zien wel hoe het loopt niemand heeft een glazen bol. Ik volg hier een beerje mijn buikgevoel bij en de investering is toch relatief gelijklopend. Gas kwam in totaal incl binnentrekken op een 4000 en de houtvergasser zou op een 5000 uitkomen.
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?

Bericht door cotweeneutraal »

maar to the point, weet iemand waarom dit zo goedkoop is, en heeft er al iemand ervaring mee?
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?

Bericht door JantjeV8 »

Ik ken de leverancier niet, maar aan voorgaande berichten in dit topic maak ik er uit op dat het maar zaagafval betreft van een timmer of meubelfabriek. Dat is toch wel iets anders dan gekloofd stammenhout. En als je 25euro voor je afval per kuub terug krijgt is dat mooi meegenomen.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?

Bericht door Albert van WdJ »

cotweeneutraal schreef:maar to the point, weet iemand waarom dit zo goedkoop is, en heeft er al iemand ervaring mee?
Omdat het eigenlijk verder onbruikbaar materiaal is.
Het gaat hoogstwaarschijnlijk om resthout van stammen, planken en balken die wegens fouten en gebreken niet verhandelbaar zijn.
Tenminste, dat is wat ik op de foto's zie.
Bij het stoken vliegt dit spul er doorheen.
Zelf als zou het hout aangeboden worden voor verbranding in een centrale voor biobrandstoffen, levert het maar een beetje geld per kuub op.
Zoals Jantjev8 al schreef: Dan kun je het beter duur proberen te slijten aan particulieren, die het met veel werk verstoken in een kachel.
Een particulier denkt goedkoop aan stookhout te komen en de houtzagerij krijgt een kapitaal voor zijn afval.

Een houtvergasser kan met dit hout echt niet goed overweg.
Of het materiaal verstikt vanwege de compacte plaatsing in de voorraadbunker van de vergasser.
Of het vergast zo snel weg, dat je vergasser het niet aan kan.

Hou je vooral aan de maatvoering van het hout, welke de fabrikant opgeeft voor de vergasser.
10% afwijken op maatvoering van de totale houtvoorraad in de vergasser kan meestal geen kwaad.
Op grond van die maatvoering (vooral dikte van het hout) koop je hout in.

Albert
Change, before you have to.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?

Bericht door pelletpower »

@nck, het verschil in prijs tussen pellets is sterk afhankelijk van pelletafname. Van de winter hebben we snel een pallet (800 kg) moeten kopen. Hier betaalden we 270 euro ex btw voor (33 ct/kg). Later heb ik een pelletkachel (100 kW) geinstalleerd. Deze vertelde later 22 ton gekocht te hebben aan 16 ct/kg. Dit verschil bij bulk begint doorgaans te spelen bij een afname van 5-10 ton. Dit zou volgens mij een gemiddeld jaarverbruik zijn van een doorsnee gezin. Terug gerekend naar de gasprijs ben je in staat het verbruik bijna te halveren. Correct me if I'm wrong.

@Albert, de afgebeelde planken zijn te dun om netjes in een houtvergasser te branden, bedoel je?
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?

Bericht door nck »

pelletpower schreef:Correct me if I'm wrong.
Dat zijn idd heel andere prijzen dan die ik tijdens een voorlichtings-avond heb horen noemen bij ons. Ik was daar om eens kritisch te luisteren en de spreker (verkoper) een duidelijke berekening te laten maken van de kostprijs van de gebruikte brandstof in vergelijking tot aardgas.
Het verschil was dermate klein dat hij met goed fatsoen de aanwezigen niet van de meerwaarde van een pelletketel kon overtuigen.
Het onderwerp "kosten" werd steeds ontweken en men draaide om de hete brei heen. Totdat er meerdere concrete vragen kwamen en hij wel moest.

Waar het mij specifiek om gaat is dat je met pellets gebonden bent aan een strak genormaliseerde brandstof.
Dit is iets om goed te overwegen.

Dit laat overigens onverlet dat pellets een goed (perfect) te automatiseren brandstof is in tegenstelling tot bijvoorbeeld stukhout.
Daar betaal je dan ook voor.
Maar bedenk wel dat pellets nog in de aanvangsfase zitten in Nederland. Er is nu al schaarste aan brandhout en biobrandstof.
Daar worden de pellets in de toekomst echt niet goedkoper van.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?

Bericht door JantjeV8 »

Precies NCK, je blijft met handen en voeten gebonden aan "de grote jongens".

En die prijsontwikkeling zie je nu al gebeuren. Hier in de bossen is afgelopen winter grof, maar dan ook heel grof tekeer gegaan door houtrooi bedrijven. Bomen die jaren er voor te solitair stonden om te oogsten, werden de machines nu wel naar toe gereden. Het gros van dat hout gaat direct de shredder in om in een biomassa centrale verstookt te worden.

Sloopbedrijven, 2 althans hier uit de buurt, hebben vorig jaar wel durven te investeren in shredders. Sloophout gaat door dat apparaat en wordt ook in de biomassa industrie verkocht.

Die centrales bepalen de pelletprijs. Hebben zij grondstof nodig gaan ze voor op de hele rest van de cyclus.

Overigens, als je bij die slopers ziet wat zij in die shredder kieperen, knijp je je tene bij elkaar. Dat ding vermorzelt complete gebinten met of zonder spijkers, antieke voordeuren met beslag en al, balklagen uit platte daken met bitumenresten etc etc. En ik heb niet gezien dat dat er ook weer uitgefilterd wordt..
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?

Bericht door pelletpower »

Wat schaarste betreft heb je gelijk (evenals de rest trouwens). Gisteren nog met pelletleverancier gesproken en deze vermeed eveneens het onderwerp schaarste. Zoals mijn naam al aangeeft ben ik gek met pellets. Ik ben door de drukte afgelopen winter niet in staat geweest ze zelf te maken. Door de crisis zal ik het nu wel moeten (elk nadeel heb zijn voordeel). Maar voor de meeste mensen zal inderdaad een houtvergasser een betere optie zijn.
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat op dit forum weining gesproken wordt over pellets...
Bedankt voor je commentaar.

Mvg Joep
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?

Bericht door pelletpower »

@jantjeV8, doorgaans is een magneet in de schredder ingebouwd.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?

Bericht door Albert van WdJ »

pelletpower schreef: @Albert, de afgebeelde planken zijn te dun om netjes in een houtvergasser te branden, bedoel je?
Dat is het probleem inderdaad.
Een klein percentage meestoken gaat wel, volledig er op stoken loopt meestal uit de hand.

Maar misschien zijn er aangepaste vergassers te verkrijgen die er wel mee overweg kunnen.

Albert
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welk brandhout (prijs vs 'gemak') nemen?

Bericht door JantjeV8 »

En dan kan een eenvoudige maar robuuste Attack toch veel hebben Albert.

Ik heb eens mijn Attack gevuld met dunne planken Azobe, althans ruim de helft. En dat spul wordt heet en brand heel erg lang (zwaar). De ventilator gaat langzamer draaien, de thermostaat geeft 89grC aan en de pomp draait maximaal, hij maakt veel liters op dat moment. Ik denk dat je er alles mee kapot stookt als je dat vaker doet.
pelletpower schreef:@jantjeV8, doorgaans is een magneet in de schredder ingebouwd.
Dat klopt, maar aluminium en rvs is al niet magnetisch. Maar gelijmd, geimpregneerd en geverfd gaat er ook gewoon mee in. Dat komt uit zo'n lopende bandje op een hoop en een shovel laadt het gewoon in die bulktrailers...

trouwens, zo'n shredder slaat er zo een paar 100 liter diesel per dag door heen, is ook lekker schoon. Hoe zo, biomassa is groen.
Plaats reactie