dak na-isoleren: spuiten of platen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

dak na-isoleren: spuiten of platen?

Bericht door cotweeneutraal »

Hallo,

ik heb al versch vertegenwoordigers over de vloer gehad, en de discussie komt steeds op hetzelfde neer: PUR spuiten of PUR platen. Spuiten dekt elk gaatje af en is goedkoper, platen zijn mooier afgewerkt en als er 'iets komt aan je dak' zijn ze eenvoudig te verwijderen, wat bij spuiten niet zo is. Rd waarde is zelfde bij beide, rond de 5

Ik ga de zolder niet gebruiken als extra kamer, dus lijkt spuiten mij het goedkoopste en meest efficiënte. Ik weet alleen niet of als ik het ooit verkoop, iemand anders er wel een kamer van zou maken. opp is relatief groot, 10 op 8, maar doordat het dak hellend is kan je maar 10 op 4 meter echt gebruiken, de rest zit onder 1m80. Mij lijkt het niet handig...tenslotte zijn er al vier slaapkamers, wel een héél kleine badkamer, maar het lijkt mij niet praktisch op de zolder een badkamer te maken...

wat is jullie mening hierover?
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: dak na-isoleren: spuiten of platen?

Bericht door cotweeneutraal »

PS ivm die platen, er zijn ook verschillen waarop het gelegd wordt...

Ene gaf aan te verkiezen glasvezel tussen de balken te steken en dan op de balken pur platen te vijzen, andere wil gewoon pur platen op de balken vijzen...glasvezel en platen lijkt mij beter, maar technisch gezien is gewoon dikke pur platen op de balken vijzen veel gelijkmatiger geisoleerd, omdat je geen verschillen hebt waar de balken zitten, wat je met die glasvezel wel hebt. Het is ook nog eens goedkoper.

Verder ben ik persoonlijk ook geen fan van glasvezel, structuur verandert met de tijd en is een ongelooflijke (en ongezonde) vuiligheid om er later weer uit te halen.

keuzes...

nog één punt:

Ik had gelezen dat PUR na twéé jaar al één 'Rd' punt verliest, dat lijkt mij erg veel, klopt dit en merk je dit ook in de praktijk? (ook belangrijk ivm m'n vraag voor spouwmuurisolatie, pur vs isoparels)
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: dak na-isoleren: spuiten of platen?

Bericht door recumby »

eehm, we zitten hier op een ecologieforum...
PUR is zowat het meest on-ecologische isolatiemateriaal op de markt!


Als je de zolder toch niet gebruikt, waarom isoleer je de zoldervloer dan niet? Is veel eenvoudiger en goedkoper.
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: dak na-isoleren: spuiten of platen?

Bericht door cotweeneutraal »

Dat wist ik nie van pur wat is het ecologische alternatief?

Ik wou ook de vloer isoleren maar is helemaal dichtgetimmerd met betonplex platen en zou het dus half moeten afbreken wat ook niet interessant is
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: dak na-isoleren: spuiten of platen?

Bericht door deleted »

cotweeneutraal schreef:Ik ga de zolder niet gebruiken als extra kamer
Je zou de zoldervloer kunnen opdikken tot een 30-tal centimeter met dwarse balken over degene die er nu zitten.
En de 30 cm kunnen opvullen met houtsnippers gemengd met een beetje luchtkalk.
Dat is in ieder geval hoe ik mijn verdiepingsvloeren ga aanpakken.

Stofvrije kurkdroge houtsnippers worden in bulk verkocht als stalstrooisel.
Lambda ongeveer 0,04.
Het is een goede en goedkope oplossing.

G
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: dak na-isoleren: spuiten of platen?

Bericht door JantjeV8 »

Denk bij die houtsnippers aan een hele goeie dampdichting. Klein beetje vocht, of dauwpunt verkeerd en er is een biotoop voor schimmels en ongedierte gecreeerd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: dak na-isoleren: spuiten of platen?

Bericht door deleted »

JantjeV8 schreef:Denk bij die houtsnippers aan een hele goeie dampdichting. Klein beetje vocht, of dauwpunt verkeerd en er is een biotoop voor schimmels en ongedierte gecreeerd.
Niet anders dan de houtwol, hennepdekens enz die in de handel verkocht worden.
Het is zelfs erg dampopen en kan dus wel normale dampbelasting aan.
Voorts natuurlijk met een dampscherm werken daar waar nodig.(badkamer, keuken, ...) Maar in principe is de plaatsing op de zoldervloer een dampopen plaatsing langs de koude zijde, dus daar zie ik het probleem niet dadelijk in. Altijd na te rekenen in bijvoorbeeld www.u-wert.net met als referentiemateriaal "hanf".


Het dak mag niet lek zijn, maar dat geldt voor elke isolatie.
Bovendien heeft het nog een conserverende werking naar je houten gebinte toe door de aanwezige kalk.

De usual suspects, nl boktor en andere houtliefhebbers zouden niet in houtsnippers komen, wegens te weinig 'vastheid' van het materiaal.
Tov van cellulose heeft het als voordeel dat het veel minder inzakt en geen (boor)zouten bevat.

G
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: dak na-isoleren: spuiten of platen?

Bericht door cotweeneutraal »

kan je ipv houtschilfers dan niet beter kokos of zo gebruiken, iets dan minder snel schimmelt?

Verder dacht ik dat glaswol ook erg ecologisch was?
Plaats reactie