Badeofen koppelen aan Rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Badeofen koppelen aan Rocket

Bericht door account verwijderd »

@Benthuis,
In eerste instantie slechte trek. de lengte van de tunnel van 2 naar 3 stenen gebracht (20 naar 30 cm) en toen een betere trek
Voor de totale trek van het apparaat kan het horizontale stuk uitmaken. In de extra lengte vindt immers gas expansie plaats.
10cm hozizontaal (voornamelijk extra gasexpansie) t.o.v. van 100cm verticaal hoogteverschil (luchtdrukverschil lucht t.o.v. zeeniveau)
Je winst aan schoorsteentrek zal ergens tussen de 5% en 10% liggen schat ik.
Wat gespeeld met de hoogte van de feed. Niet echt verschil kunnen waarnemen.
Ok. Hoe lager de feed bij de grond is, hoe beter. Het gewicht van lucht druk de lucht op de grond extra samen, het is immers het einde van de lucht,
de opstapeling van alle moleculen die leiden onder de noodlottige zwaartekracht.
Bij de vorige stook kon ik geen verschil zien met of zonder ton over de riser.
Bij een klein netto hoogteverschil tussen in- en uitlaat kun je wat mij betreft zeggen dat je machine (al) zijn werk doet op gas expansie zonder
direct afhankelijk te zijn van de schoorsteentrek. Peter verwoordt het wel is; de riser is de motor.
Vandaag werd de trek duidelijk minder als ik de ton erover zette.
Met de lange tunnel werd het wel beter.
Valse luchtspleten tussen de gestapelde stenen, dat is 1e de oorzaak.
De hoeveelheid condens langs de wand van de ton viel me wel op, dit bij zeer droog hout (minder dan 10%)
Dat is goed teken. :lol:
Verwijderd
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Badeofen koppelen aan Rocket

Bericht door benthuis »

Bedankt voor de reacties,

Merk dat er veel variabelen zijn waarop je makkelijk invloed kunt uitoefenen.
Met als gevolg dat ik snel conclusies ga trekken als ik iets aangepast heb.
Dan dit soort onderbouwing erg prettig om verder op het juiste pad te komen.

Wat zijn jullie gevoelens over een koper spiraal ad binnenkant van de ton, of aan de binnenkant?
Voor mijn gevoel ga je dan erg veel energie wegtrekken op plekken waar je hem liever langer hebt.

Zit nu te broeden op een metalen pijp met spiraal voor in de flue. Weer met een klep om ea te kunnen beinvloeden.

Vervolgens via thermosyphon naar een tank op de zolder van mn huisje.
Wil het allemaal zo simpel mogelijk houden, maar een open 100 litervat (oude elektrische boiler) met gebruikswater kan denk ik niet lang staan. (legionella?)

Mocht iemand links weten naar schema's om zo'n soort simpele huiswaterinstallatie te maken dan hoor ik het graag.
Ben nl afhankelijk van opgepompt water en eventueel een lange slang naar de buurman (druk dan nog minimaal)

Weer veel vragen in een mail, maar goed...

Ga weer nieuw rondje stoken met de nieuwe tips.

Gr Ben
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Badeofen koppelen aan Rocket

Bericht door benthuis »

Vandaag op jacht geweest naar pijp(en) voor de riser.
Heb op de schroot een pijp gevonden van 4mm RVS.
Kan de lengte zelf nog bepalen.

-Is RVS geschikt? (als binnen mantel v riser en als buitenmantel)
-Liever wat langer? (120 cm ipv 100)
-Kloppen onderstaande verhoudingen een beetje?

Als dit kan llijkt me dit een mooir opzet:
riser1.jpg
riser1.jpg (17.75 KiB) 3190 keer bekeken
4mm RVS,15cm Ø met hieromheen 4mm RVS, 40 cm Ø met de perlite ertussen
Hier komt de oliedrum overheen (+/- 60cm Ø)

Werd trouwens hebberig.
Ze hadden daar bergen en bergen prachtige vaten, tanks, pijpen en ga zo maar door.
Paradijs voor deze verwarming prutser / hobby-brouwer

Gr Ben
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Badeofen koppelen aan Rocket

Bericht door account verwijderd »

@Benthuis,

Stel dat de riser een inhoud heeft van 20 liter en de oliedrum een netto inhoud heeft van 100 liter dan is snelheids vertraging van je rookgassen een feit.
Zonder warmteverliezen zou je kunnen zeggen factor 5.

Dit is goed bij natuurlijke trek zodat er meer tijd is de warmte te ontrekken uit de rookgassen bij een lagere gas stroomsnelheid.
Verwijderd
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Badeofen koppelen aan Rocket

Bericht door benthuis »

Na wat geweldige stookervaringen met de rocket (complete maaltijd op de drum gekookt)
op zoek naar een efficiente warmtewisselaar, kwam ik deze tegen:
buderus.jpg
Ziet er zeer bruikbaar uit voor deze leek.
Komt uit een buderus gb152, hoeft niet veel te kosten
Is da wa?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Badeofen koppelen aan Rocket

Bericht door account verwijderd »

@Benthuis,
Na wat geweldige stookervaringen met de rocket (complete maaltijd op de drum gekookt)
Wat heb je zoal kunnen koken op het apparaat? Heb je nog kooktips voor een rocket stove? Heb je de pan op de drum gezet of
heb je gewoon op de 2 componenten anti aanbak lak gekookt? :lol:
Ziet er zeer bruikbaar uit voor deze leek.
Deze wisselaar is eigenlijk alleen bruikbaar bij gasketels met rookgasventilator of
als indirecte wisselaar voor heat exchange tussen koud en warm water, bidirectional. 8)

Verstandig is om het topic van Holtere en Robert goed in beschouwing te nemen. :idea:
Hier lees en inventariseer je systematisch wat de voor en nadelen kunnen zijn van een bell en
hoe je de warmte van de rookgassen kunt overdragen naar water.

Op het gebied van houtvuren, dit geld ook voor rockets :
Vandaag de dag kun je voor een buiswisselaar 40mm inwendige diameter aanhouden.
Voor een plaatwisselaar een minimale lamelspatie van 8mm.

Rookgas terugkoelgrens 40-50 graden met condensafvoer voor- en na de wisselaar indien horizontaal toegepast.

Ergens is ook beschreven in diverse excel sheets dat 1m2 oppervlakte ca 8Kwh afgeeft als ik mij niet vergis, en verderop staat ook nog een ketelrendement berekening in relatie tot de kg brandstof. Ook is er een uitgebreide rookgas snelheidsberekening in excel formaat. Heel veel info is er te vinden en trek je conclusies.....

Het systeem wat je aan het bouwen bent dient een bepaalde eenvoud uit te stralen.
Het meest doeltreffende systeem is leidse stoof bouwen met 3 oude oliedrums.
1 drum laat je heel als waterdrager en dient e.v.t. als buffer voor een secundair systeem, de andere 2 drum's vermaak je tot buitenmantel en bodem van de waterdrager. :mrgreen:
Meer tijd zou ik er niet aan besteden. Je zit dan al boven een 10kw wisselaar met een enorme terugkoelgrens door de buitenmantel een minimale spatie te geven... 25-30mm. Tel de doorstroom van de rookgassen op en zorg voor een lagere doorstroom snelheid t.pl.v. de warmte overdracht / waterdragende drum, zie mijn eerdere comments in deze draad.
Verwijderd
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Badeofen koppelen aan Rocket

Bericht door benthuis »

Wat heb je zoal kunnen koken op het apparaat? Heb je nog kooktips voor een rocket stove? Heb je de pan op de drum gezet of
heb je gewoon op de 2 componenten anti aanbak lak gekookt?
Idd met pannetjes, de 2 componenten aanbak laag zat nog vol met kippestront :lol: Temperatuur was net hoog genoeg, voor wokken oid te weinig.
Ergens is ook beschreven in diverse excel sheets dat 1m2 oppervlakte ca 8Kwh afgeeft als ik mij niet vergis, en verderop staat ook nog een ketelrendement berekening in relatie tot de kg brandstof. Ook is er een uitgebreide rookgas snelheidsberekening in excel formaat. Heel veel info is er te vinden en trek je conclusies.....
Zekerrrr, alleen is het met mn beperkte technische kennis en achtergrond lastig al deze gegevens te verwerken en interpreteren, maar ik doe mn best. Heb idd het draadje waar je hiervoor naar verwijst gelezen (net als zo'n beetje alle andere draadjes op dit forum)

Ga weer eens verder puzzelen met je opmerkingen in het achterhoofd! Mn opzet is om een kachel te bouwen in mn hobbyhok/vakantiehuis en hier zoveel van te leren dat ik in mn toekomstige droomhuis een doordachte/geteste/beproefde versie kan maken.

Nogmaals dank voor deze input!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Badeofen koppelen aan Rocket

Bericht door kockie »

benthuis schreef: de 2 componenten aanbak laag zat nog vol met kippestront :lol:
Volgende keer darmen uit de kip halen voor het bakken?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Badeofen koppelen aan Rocket

Bericht door benthuis »

OK, dacht al dat ik iets vergeten was!
Bedankt voor de tip.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Badeofen koppelen aan Rocket

Bericht door account verwijderd »

:lol:
Volgende keer darmen uit de kip halen voor het bakken?
Nasty, wat kun je ecologisch gezien nog met die darmen doen na het uit de kip trekken?

Zaak is eerst dat Benthuis zijn energie in het verzamelen en verbouwen van 3 oliedrums steekt. :fff
Ook de vrouw moet maar even wachten, de oude oliedrummen gaan voor. :wink:

Na deze testresultaten praten we verder over wat je zoal tegen komt inside een kip, wellicht een enkelstuks ei fabriekje.
Zonde om een goede kip te slopen. :lol:
Verwijderd
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Badeofen koppelen aan Rocket

Bericht door benthuis »

Het systeem wat je aan het bouwen bent dient een bepaalde eenvoud uit te stralen.
Het meest doeltreffende systeem is leidse stoof bouwen met 3 oude oliedrums.
1 drum laat je heel als waterdrager en dient e.v.t. als buffer voor een secundair systeem, de andere 2 drum's vermaak je tot buitenmantel en bodem van de waterdrager.
Meer tijd zou ik er niet aan besteden. Je zit dan al boven een 10kw wisselaar met een enorme terugkoelgrens door de buitenmantel een minimale spatie te geven... 25-30mm. Tel de doorstroom van de rookgassen op en zorg voor een lagere doorstroom snelheid t.pl.v. de warmte overdracht / waterdragende drum, zie mijn eerdere comments in deze draad.
Ik wilde eigenlijk voor een klein bankje gaan (of warmte wand, tussen woonk en douche)
Zodat ik wat warmte kan bufferen en niet hele dag hoef te stoken.
Ben ook wel gecharmeerd van een strak vormgegeven RMH

Beetje het ruiten ding uit de link van Peter, maar dan strakker vormgegeven.
Ruitje is ook een pre.

Volgens mij staat dat een beetje haaks op wat jij hierboven schetst.

Is er een combi denkbaar? (ik sta er om bekend altijd alles in 1 te willen combineren, maar hiermee soms minder werkende dingen te creëren. Maaaaaaar ons bent eigenwijs!)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Badeofen koppelen aan Rocket

Bericht door account verwijderd »

@Benthuis,

De laatst aangedragen oplossingen gingen meer over het verbeteren van de test opstelling buiten.

Hoe je in de woning daadwerkelijk alles in één wilt gaan combineren, dan zou ik beginnnen met het bouwen van een rmh.
Als er genoeg energie in de afgas na de rmh aanwezig is, kun je altijd nog een 2e warmtewisselaar achter de rmh plaatsen toch?
Dan doe je het in stapjes.
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Badeofen koppelen aan Rocket

Bericht door account verwijderd »

@Benthuis,
Ik wilde eigenlijk voor een klein bankje gaan (of warmte wand, tussen woonk en douche)
Zodat ik wat warmte kan bufferen en niet hele dag hoef te stoken.
Ben ook wel gecharmeerd van een strak vormgegeven RMH

Beetje het ruiten ding uit de link van Peter, maar dan strakker vormgegeven.
Ruitje is ook een pre.
Zie het nieuwe ontwerp van Peter vd Berg.
Top ontwerp. Eenvoud, simpelheid, kan niet beter!!
Verwijderd
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Badeofen koppelen aan Rocket

Bericht door benthuis »

Deze gaat het idd worden. Lekker eenvoudig met alles wat ik zoek. Volg de draad op de voet, toch bedankt voor de tip.
Helaas door vrijwillig verkozen verplichtingen, veel te druk geweest met het spelen met techniek.
(50.000 man internet bezorgen)
Wel is de spaarkas wat gespekt, dus ga een dezer dagen er mee verder.
Moet ook de knoop nog doorhakken op PVgebied.... Keuzes, keuzes, bah!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Badeofen koppelen aan Rocket

Bericht door account verwijderd »

@Benthuis,

Ik hoop voor je 50.000 x minimaal 25 euro p.p.. :D
Verwijderd
Plaats reactie