Haksel- /snipperhout drogen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Haksel- /snipperhout drogen?

Bericht door Sandman79 »

Iemand ideeën hoe je dit goed kan doen? :)

en verder: http://kotly.com/product_info.php?cPath ... ts_id=1134

deze ketel lijkt me wel erg vochtige stukjes te kunnen verbranden?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: haksel /snipperhout drogen.

Bericht door Dutch John »

Al kan hij het schoon verbranden, dan nog ga je met het rendement de bietenbrug op.

Fijne snippers laten zich lastig drogen. Zeker in een volumeuze opslag. En dus zijn die paar biomassa centrales hier in Nederland uitgerust met een systeem dat met nat hout overweg kan. Je kan het ook omkeren: de methode van stoken gebruikt zand als hitte medium. Dit mag niet smelten, daarom wordt de temperatuur gedrukt met nat hout. Hoe krijg je het bedacht....

Je kan beter kiezen voor de grotere snippers, gemaakt met een schroefversnipperaar. Dat spul droogt gewoon in de hoop.

Een volledig geautomatiseerd droog en aanvoersysteem voor fijne houtsnippers is natuurlijk te maken. Of het kostentechnisch uit kan voor kleinschalige verbranding is maar zeer de vraag. Hoeft het niet volautomatisch, dan zou ik voor gewoon stukhout kiezen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: haksel /snipperhout drogen.

Bericht door Sandman79 »

alleen is er natuurlijk veel meer volk op zoek achter stukhout, als ik ergens een voor miju doenbare methode zou vinden om houtsnippers te drogen... dan zou dat ook wel leuk zijn :) ;)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: haksel /snipperhout drogen.

Bericht door nck »

Ik ben het geheel met John eens, snipper grof, mijn insteek is tussen de 1.5 en drie cm lengte en max 6 cm diameter.
Sandman79 schreef:als ik ergens een voor miju doenbare methode zou vinden om houtsnippers te drogen... dan zou dat ook wel leuk zijn
Dat is toch niet zo moeilijk, Wat ik zelf doe met allerhande snoeimateriaal is om het te drogen VOOR het snipperen.
Dit werkt uitstekend, en geeft absoluut geen broei in een grote bult (20 M3) Er is wel meer vermogen nodig om te snipperen en de messen vinden het niet heel plezant, maar dat is mijn zorg niet. Ik huur een dergelijke machine voor een dag.
Mijn eigen versnipperaar maakt stukken van globaal 3 cm lengte welke vers van de boom kletsnat gesneden worden.
Op de hoop loopt het sap er zo uit en in een halfjaar is het zonder meer stookdroog.
Snippers met 40 % vocht verbranden is je reinste kolder. de energie die nodig is om het water te verdampen en door je schoorsteen naar de vogels te jagen is heel fors.
Wanneer je een rookgas-condensor zou plaatsen om de waterdamp terug te condenseren en dus de latente warmte uit de rookgassen zou winnen wordt het verhaal al een stuk beter qua rendement.
Ik denk echter dat je met het condensaat nergens heen kunt omdat dit te sterk verontreinigd is met teerhoudende bestanddelen.
Maar dat is weer een ander verhaal.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: haksel /snipperhout drogen.

Bericht door pelletpower »

Nck, je had toch een houtvergasser is het niet? Welk merk en hoe is je ervaring hiermee?

Sandman, de kachel die jij gevonden hebt, heb ik regelmatig aangesloten voor een klant van me. Garantie technisch een drama en een gerede kans dat je die nodig hebt. Kost verder weinig ook de rook die eruitkomt is haast gratis.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: haksel /snipperhout drogen.

Bericht door nck »

pelletpower schreef:Nck, je had toch een houtvergasser is het niet? Welk merk en hoe is je ervaring hiermee?
Ik heb een Frohling FHG turbo 3000, 30 Kw (Lambda besturing)
Niet de goedkoopste, maar wel ruim 20.000 uur storingsvrij op de klok (Urenteller)
Nu na negen jaar is een revisie gewenst, aanstaande zomer komt er een nieuwe brandkamer van chamotte in en nieuwe schilden in de voorraadruimte.
Ik ben er heel content mee.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: haksel /snipperhout drogen.

Bericht door Albert van WdJ »

Dutch John schreef: Je kan beter kiezen voor de grotere snippers, gemaakt met een schroefversnipperaar. Dat spul droogt gewoon in de hoop.
Dit systeem (kachel) heb ik in werking gezien in het Zwarte Woud.
De versnipperaar werkt complete naaldbomen weg. 150 kuub gesnipperd hout, droogt in een jaar tijd, op een hoop, tot onder de 20%. Hoeft verder niets aan gedaan te worden.

De snippers werden (worden) gestookt in een zelfde soort keramische branderpot.
Door de eigenaar werd ook melding gemaakt van regelmatig storing na oplevering. Maar dat had alleen te maken met het aanvoersysteem.

Maar verbranden doet dit systeem alleraardigst.

Albert
Change, before you have to.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: haksel /snipperhout drogen.

Bericht door pelletpower »

Smok wordt gebouwd op basis van een Finse lecentie als ik me niet vergis. De problemen die we gezien hebben waren weggevreten afdekkappen op de brander en lekkages op de wormkasten voor zaagseltoevoer. Mijn collega/compagnon is Pools maar zelfs die gaf op. In de basis zal het ontwerp best goed zijn.
Bovendien lijkt een vergasser me beter dan deze "conventionele" kachel. Een groot voordeel is natuurlijk wel de automatische aanvoer van snippers. In een vergasser ben je toch met doosjes aan het leuren denk ik. Zelf zit ik te denken aan een Maga vergasser, maar dit merk heb ik hier nog niet voorbij zien komen.

Sandman, om toch terug te komen op je topic: zaagsel is relatief makkelijk te bekomen maar lang niet overal meer gratis. Als ik DJ goed begrepen heb, zal er voor snippers ook betaald moeten worden. Wat prijs betreft niet echt belangrijk wat je kiest, wel persoonlijke voorkeur.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: haksel /snipperhout drogen.

Bericht door Sandman79 »

Mja zou wel af en toe wat aan gratis boompjes komen. Probleem is dat wat te versnipperen is vaak ook snel , nog nat, versnipperd zou moeten worden. ER ligt sowieso bij mijn vader nog een stere of 5-7 aan takkenhout van eik en Kers. Zijn grond ligt ook aan een paar bouwpercelen die nu aangesproken gaan worden waar ook heel wat bomen eraf moeten, Bij mijn moedere moeten er ook een boom of 40-50 aan geloven van een jaar of 30 oud, Met een paar kameraden willen we nog een 17 tal 60 jarige populieren eventueel vellen,... Ik kan eventueel met anderen die aan bosbouw doen,...

http://www.northernwoodheat.net/htm/new ... dchips.pdf

Dit zou op zich nog wel wat kunenn worden, ik heb een oude garage met een werkput die niet meer wordt gebruikt vzn een meter of 6-7 lang.

Versnipperaar zou ook nog aangeschaft moeten worden. Eventueel een tweedehands of zo eentje.

http://www.helo-shop.de/gewerbe-industr ... ieb/a-407/ Deze geeft redelijke grote snippers denk ik. We hebben een 50 pk traktor dus dat is al ok. Eventueel kan ik het achteraf nog wel eens verhuren hier en daar . :)

Maar ik zou dus ook een 'gewone' Houtketel of een vergasser kunenn gebruiken? Sleuren met hout zal nog meevallen, ik heb nog een paar kuub ruimte vlakbij de plek waar de ketel zou moeten staan....
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: haksel /snipperhout drogen.

Bericht door pelletpower »

Vergasser lijkt me eerste keus in jouw geval. Er is een topic actief over verkleinen/versnipperen. Lijkt me ook goed bij jouw situatie te passen
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: haksel /snipperhout drogen.

Bericht door Dutch John »

Zolang je er geen brood mee gaat verdienen, zou ik me beperken tot stukhout. Een benzinezaag, elektrische kettingzaag, aanhangertje en kloofbijl is de hele investering die je nodig hebt. Ook het hele keteltraject kan goedkoper en minder storingsgevoelig.

Een hakselaar van slechts 1500 euro kan alleen maar van peperkoek zijn. O, woonden wij maar in Finland... Daar koop je voor een paar honderd euro een goede gebruikte schroefhakselaar die grote snippers maakt en slechts een fractie van het vermogen van een drumhakselaar vraagt. Waarom daar? Omdat men kennelijk alleen in bosrijke gebieden begrijpt hoe snippers (chunks, pilke) er uit horen te zien. Ook Canada en Zuid-Duitsland maken veel gebruik van schroefversnipperaars.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: haksel /snipperhout drogen.

Bericht door Sandman79 »

@ Dutchjohn. Geld verdienen..; wie weet, ik heb een klein bedrijfje waarmee ik wat gereedschap af en toe verhuur.

Aanhanger heb ik (kippende autoremork, platform van 4*2 meter, is makkelijk zat daar zijkanten op te zetten) ook een wat grotere kipaanhanger voor achter de 50 pk trekker. Electrische kliefmachine is er ook. Stuk of 3-4 Stihl kettingzagen.

Heb ook paar vrienden die wel wat bomen omdoen, takkenhout gebruiken zij amper.... zou ik met een mooie hakselaar dus mooi kunnen bijspingen...Zij happy, ik happy... afin :).

En Finland of Zuid-Duitsland, is toch niet ver man? Weekendtripje van maken, dagje op, dagje af. :). Maar goed ik kijk er misschien wat anders tegenaan, ik reed als koerier destijds internationaal een 240000 km /jaar. :)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: haksel /snipperhout drogen.

Bericht door Dutch John »

Als je maar 3.500 km per jaar rijdt, is 100 km al een wereldreis.... Ik overweeg overigens wel een keer een gebruikte Laimet schroefversnipperaar te kopen om autohout aan te maken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: haksel /snipperhout drogen.

Bericht door Sandman79 »

@ Dutch John, waar vind je die hakselaars aan die Prijs? Finland en Zuid duitsland zei je? maar in Duitsland ook het merk Laimet? Ergens online of? :).
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: haksel /snipperhout drogen.

Bericht door Dutch John »

Ik weet van een Finse collega houtgasser dat hij voor oud ijzerprijs een goed werkende schroefversnipperaar bij een dealer vandaan haalde. Of dat meteen maatgevend is voor de verkrijgbaarheid weet ik niet. Wel dat ze daar veel van die dingen hebben. Het was geen Laimet. In Duitsland draaien ook Laimets. Over de beschikbaarheid aldaar weet ik niets. In Nederland is bij mijn weten maar één Laimet. Staat in Deventer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie