Water verwarmen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Water verwarmen

Bericht door Paide »

Altijd mooi, een beetje stoken.
Ik denk dat verwarming met een zonnecollector toch ook een erg goed idee kan zijn, wat zeker in het budget gaat passen.
Met een laag budget kan ik vier varianten bedenken:
- Een tweedehandse collector
- Een zelfbouw collector (zijn mooie internetsites van te vinden, ik geloof dat er in Belgie ook workshops georganiseerd werden)
- Een losse zwarte slang
- Een zwart geverfde radiator

Vanwege het chloor in het water zou ik zeker een warmtewisselaar er tussen plaatsen, dit kan heel eenvouding (zelfbouw) met een buis-in-buis of anders een platenwisselaar uit een defecte CV ketel.

twee pompjes erbij en klaar.
Ja, je bent afhankelijker van het weer, maar met regen of in de winter heb je waarschijnlijk toch niet zo veel zin om te zwemmen. Ook als de zon niet direct schijnt, werkt de collector.

Wanneer je een collector bouwt van ongeveer 1000w (@ 50% rendement ongeveer 2m2), zou je 2 kuub water ongeveer een halve graad per uur moeten kunnen verwarmen. Na een paar dagen is het dus lekker warm en in de zomer meer dan genoeg om op temperatuur te houden.
Je zou een minder duurzame "booster" kunnen gebruiken voor de initiele opwarming, als je dat te traag vindt, maar zo slecht zal dat niet zijn in vergelijking met een vuurkorf.

Succes!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Water verwarmen

Bericht door Albert van WdJ »

@Paide,

Een mooi aantal alternatieven som je op.
Maar is 1000W op 2m2 niet een beetje enthousiast? Want dat red je natuurlijk niet het hele seizoen door.

Daarnaast vergeten we in deze discussie een belangrijk aspect, nl. het tegengaan van warmteverlies uit het zwembad. Niet voor niets worden veel professionele buitenbaden in de avond en nachturen afgedekt met een drijvende isoleren bedekking.
Want anders heeft het opwarmen overdag eigenlijk weinig zin.

Zoals in veel verwarmings-discussies naar voren komt: Ga eerst eens isoleren, en dan nadenken over alternatieve verwarming.
Want die volgorde geeft op termijn veel meer rendement en comfort.

Albert
Change, before you have to.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Water verwarmen

Bericht door Pigion »

@Wout,
Ik moet je even waarschuwen dat chloor en INOX absoluut niet samengaan. Chloor atomen zijn zo klein, dat zij in het kristalrooster van INOX kruipen en dat veroorzaakt scheurvorming, speciaal als er ook nog een beetje spanning op staat of wordt verwarmd. In vaktermen wordt dat Interkristalijne corrosie genoemd. INOX type AISI 316 is nog redelijk bestand tegen chloor doch kan ook gaan scheuren.
Pigion
Wout
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jan 2010, 22:39

Re: Water verwarmen

Bericht door Wout »

Albert, Ons bad wordt s'avonds afgedekt met een zomerzeil en de wanden zijn ook geïsoleerd.

Pigion, als inox en koper niet voldoen dan is er eigenlijk weinig alternatief meer denk ik, titanium is te duur om mee te spelen, ik ken wel iemand die dit kan lassen. Zou de levensduur van inox in chloor ook niet afhangen van de dosering ? Wij zijn geen overdrijvers, ik heb een chloordoseerder met een extra patroon in waardoor maar de helft van de chloor moet gebruikt worden.

Wout
TYS
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2012, 15:16

Re: Water verwarmen

Bericht door TYS »

ik hang altijd een ouwde radiator boven het vuur, cv pompje er tussen. binnen 2,5 uur heb ik 2,5 kub water 30 graden. je hoeft nog niet eens hard te stoken
gr tys
Plaats reactie