Dat het laatste stuk wat langer duurt ( van 70+ naar nog hoger in de boiler ) heeft te maken met de collector efficiëntie. Naar mate de temperatuur in de boiler hoger is wordt dus ook de aanvoertemperatuur richting de collector hoger, de collector moet dan "harder" werken om de DeltaT in stand te houden.Chicken Power schreef: Zonneboilersystemen zijn niet echt specifiek mijn ding, wel hoe het een en ander aan elkaar te kopen. Kan iemand uitleggen of dit een karakteristiek van een zonneboiler is en vooral waar dit door komt? Ik kan het niet echt verklaren.
Wil je daar nog is een tekeningetje van maken hoe dat hydraulisch zit?
Het dumpen zal toch alleen gebeuren bij waterafname elders?
Die 25 graden is nu net de crux, op sanitaire gronden moet je dat eigenlijk niet willen hebben. Je hebt dan eigenlijk een kraamkamer voor Legionela die uitge- ent wordt in de boiler..
Wel, die aanvoer van 30 graden is dan toch te laag. Een thermosstaat op de boiler moet dat voelen, en het zonnecircuit niet starten.
Een flowsensor in 15 mm is wel te betalen, in 22 mm is ie denk 10 keer zo duur. Als de pomp niet toerengeregeld via de ketelelektronica is, kun je overwegen een relaitje op de voedingsspanning van de pomp mee te laten schakelen.
Daar zit het nu net, je denkt in het halen van een temperatuur en nog niet in een hoeveelheid warmte per uur. Je vergeet dat die 300 liter met een half uurtje op is. En ik heb niet het idee dat de zon dat even snel weer opwarmt.
Ik denk dat indien je alle materialen van de sloop hebt, dit best een leuk experiment is. Maar als je nieuw moet kopen kun je beter in nog meer isolatie investeren.
Groet, Cp
Wat er in de praktijk gebeurd is dat bij hoge temperaturen de pomp aan slaat hij een paar minuten pompt, uit gaat, poosje uit is, en weer aan gaat wanneer de temperatuur weer is opgelopen in de collector.
Wat betreft legionella maak ik mij geen zorgen, boven de 65 graden legt alle legionella het loodje en dat haalt de boiler vaak zat in de zomer. Daarnaast heb ik mijn CV nog als naverwarming van het sanitair water. En het water wat in het CV circuit zit, en straks dus ook door de 2e wisselaar in de boiler gaat is een gesloten systeem dus ook daar maak ik mij niet druk over.
Ik heb overigens al de perfecte methode gevonden voor het uitlezen van de pompstatus. De Remeha Avanta ketel heeft een RS232 aansluiting in de ketel zitten, deze is heel eenvoudig met een Arduino uit te lezen, zelfs zonder tussenkomst van electronica! alleen een kabel is voldoende. De ketel stuurt praktisch alle informatie over deze poort inclusief de status van de CV pomp en of het WW bedrijf of CV bedrijf betreft.
Ik wil eigenlijk juist proberen om zoveel als mogelijk warmte uit de boiler te halen en deze nuttig te gebruiken in huis, of dit nu voor CV of WW is maakt mij niet uit, als ik het maar benut. Aan een warm huis van 20 graden en een koude boiler heb ik meer dan een boiler van 60 graden waar ik 's avonds even 10 minuten douchewater uit onttrek.
Het hydraulische schema van de WTW unit ziet er als volgt uit:
Het enige verschil is dat ik dus nog een extra aftakking heb van het lauwe water ( oranje ) naar de koude invoer van het boilervat.