Lampje

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Lampje

Bericht door tiho »

kijk naar het afgegeven vermogen van het paneeltje dat je wilt benutten dan.

Ik heb dan wel zo een idee dat het paneeltje energie opwekt en aflevert op een punt dat je zelf kent. Alleen een plusje om het zo maar te zeggen doet geen licht opgaan.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Lampje

Bericht door maarten »

Dutch John,

...Maar in dit zeldzame geval zie ik geen meerwaarde...

Als ik het nou maar zie.

Weer geen antwoord! Als je het niet weet mag je het gewoon zeggen hoor, doe ik ook.

grt. Maarten
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Lampje

Bericht door kockie »

Hallo Maarten,

kWh op dak leggen kan niet, hoogstens kWp.

Als je wilt weten wat voor een lamp je er op kunt aansluiten zul je eerst de specificaties van het paneel moeten geven.
Wat is de maximale spanning (nullastspanning),de maximale stroom en het nominale vermogen die/dat het paneel kan leveren?

Nominale vermogen is 85Wp zie ik, de rest moet nog even ingevuld worden...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Lampje

Bericht door x21r »

maarten schreef: Weer geen antwoord! Als je het niet weet mag je het gewoon zeggen hoor, doe ik ook.

grt. Maarten
Die maarten …. Het “ nut” ontbreekt mij ook ..maar als je dan toch licht moet maken..

Volg deze beredenering…
Jouw paneel 85Wp heeft eigenschappen.. deze staan normaal gesproken vermeld op een stikker aan de achter zijde.
En eigenlijk zeg je ..ik gebruik ze op de boot.. betekend dat de VOC of VMPP iets van 18 volt moet zijn.

VOC =spanning gemeten terwijl er niets is aan gesloten EN er licht op valt ( spanning is er al bij een beetje licht .. maar meer licht geeft GEEN hogere spanning bij VOC.

VMMP dit is de spanning als de volle zon er op schijn en je maximaal vermogen er uit haalt met een apparaat(bv omvormer/laad regelaar met MPP).
VMPP is altijd lager dan VOC.

Een zonnepaneel is een “slechte batterij”.. als je stroom trek dan zakt de spanning behoorlijk snel
Nu is dit in dit geval een plus punt ….

Dus wat weten we … 18V (VOC) uit je paneel…(als je stroom gaat trekken zal de spanning wel zakken richting de 15V VMPP ..of nog lager).
Wat weten we nog meer ..85Wp .. dus echt in de volle zon kan je ongeveer 85W er uit halen.
Dit betekend dus 4 lampen van 12V a 20Watt halogeen kan je er op zetten …(parallel .. dus van ieder lampje gaat een draad naar de + en een draad naar de – pool van je paneel)
(GEEN SERIE…..serie betekend alle lampjes achter elkaar door verbinden.. dit werk niet hier !!! )

Die 85 Watt bereik je alleen als de zon er ideaal opstaat ( wat kan gebeuren gedurende een uurtje per dag…en ideaal gericht).
Dus dit kan je zo aansluiten ….

Voor in de winter zou ik er 1 a 2 lampjes afhalen om toch nog wat licht te krijgen.

De regels
… te weinig licht.. een lampje extra er af halen …
… branden ze te vel ..lampje er bij ...


Even als gedacht mee geven.
Langdurige overbelasting van een zonnepaneel kan geen kwaad ( er gebeurt niets kwalijks).
Kortstondige overbelasting van een lampje,gedurende een uur 15 volt ipv 12V kan ook geen kwaad.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Lampje

Bericht door Johndc »

Maar die halogeenlampjes gaan echt geen bijdrage leveren aan het groeiproces van je plantjes hoor!
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Lampje

Bericht door wouter a »

Beste Maarten,

Het enige waar ik op kan komen is lampen voor de binnenkweek gebruiken.

Normaal gesproken gebruiken ze hier HPS lampen voor, maar de lichtste is al 250 Watt en niet eens groot genoeg voor 1 vierkante meter.

Sinds kort zijn er ook led panelen op de markt die goed schijnen te werken, deze vragen als ik het goed heb ongeveer 40 Watt en leveren een gelijkwaardig licht vermogen als een HPS lamp van 400 Watt (ca 1 vierkante meter).

Vraag me niet naar de prijs, ze zijn volgens mij duurder als je paneel.

Ik vind het overigens wel een enorme omweg, eerst licht wegnemen en dan weer met een enorm verlies terugbrengen tegen de dan noodzakelijke hoge kosten. Er is geen volwaardige vervanger voor zonlicht!

Kun je niet beter een ander plekje voor je paneel zoeken? zelfs op een donkere zolder zal hij in dit geval rendabeler zijn volgens mij, dit is in mijn ogen een (iets) te ver doorgeschoten idee van besparing.


Met vriendelijke groet,
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
arjen_J
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2011, 15:21

Re: Lampje

Bericht door arjen_J »

Maarten,

Mag ik je er op wijzen dat je op een ecologieforum zit.

Je bent door verschillende leden beantwoord die stuk voor stuk hun punt helder neerzetten.
ik sluit me volledig aan bij de rest en zie geen meerwaarde van jou plan!
Naar mijn mening streeft jou idee in tegen de grondbeginselen en doelen van zowel ecologie als technologie.

Een alternatief idee kan ik je bieden.
Bespaar op lampen, koop een spiegel!
maarten schreef:Ik ga toch maar es zelf een lampje kopen en uitproberen hoe of wat. Het komt mij voor dat hier op de site ook niemand weet wat mogelijk is een lampje te branden zonder een omvormertje of zwiets.
Uit het citaat blijkt dat je niet eens de moeite neemt om je spelling te controleren...
Dit geeft een gemakzuchtige indruk, wees je hiervan bewust.

Ik ben benieuwd wanneer er bij jou een lampje gaat branden.


Arjen
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Lampje

Bericht door maarten »

x21r en wouter a,
Dank jullie wel voor uw antwoorden, ik kan er wat mee en ga er ook mee aan de slag. Als ik meer weet dan zal ik het jullie laten weten.

Excuses dat ik nu pas reageer, ik ben even 'ziek' geweest en heb ook een week in het zkh door moeten brengen. Vandaar.

Ps: ik hoop dat jullie dit in loei slecht Nederlands geschreven antwoord kunnen lezen.

grt Maarten

ik leer graag
tnt
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:53

Re: Lampje

Bericht door tnt »

Voor het laten groeien en bloeien van planten heb je veel licht nodig (lumen) De meest rendabele lampen zijn daarvoor hpi en hps lampen Deze leveren per ingevoerde wat de meeste lumens,dit is ook de reden dat ze dit in de kas en tuinbouw gebruiken om bij te verlichten.
De hpi lampen die meer blauw licht geven gebruiken ze in de groei van de plant om het voorjaar na te bootsen waardoor ze beter groeien
Hps lampen hebben meer rood licht om het najaar te bootsen en de bloei te bevorderen



Hpi lampen(groei lampen ) heb je vanaf 70 w + de omvormer 15 w dat is in totaal dus 85 w

Daar kan je 25 x 25 cm mee verlichten op een hoogte van 50 cm om een goede groei in je beplanting te
krijgen (alleen groei en geen bloei )

Ik denk dus ook dat het niet ideaal is om bij te verlichten om het lumen te kort op te vangen.

Wel zijn er andere methoden om je groei en je bloeiperiode te bevorderen en dat is de wortel temperatuur niet te laag laten worden zodat de sapstromen van je planten niet afremmen

Wat ik dus als eerste zou doen is een kuil graven van +- 30 cm en daar isolatiematriaal neerleggen en daarboven een goede luchtige grond plaatsen waar je eventueel warmte kabel kan leggen met een temperatuurschakelaar die in het voorjaar rond de 12 graden staat zodat in de nachten je temperatuur van je grond niet lager word als die 12 graden en in de zomer rond de 18 graden.

Ps dubbelglas in een kas is alleen maar verlies omdat dat 2 x zoveel zonlicht tegen houd .

TnT
Plaats reactie