Update bouw houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door hanskraayeveld »

Ziet er heel degelijk uit!

Ik heb nog 1 vraag/opmerking.
Ik merk bij mijn kachel dat de rook het liefst/meest door de middelste koelbuizen wil/gaat.
Jouw riser zit achterin je kachel. Je rookgasafvoer neem ik aan van aan de achter/onderkant.
Ik gis dat je iets moet verzinnen om je rookgassen meer te verdelen om meer/beter warmte te onttrekken.
Je krijgt bij wijze van spreken in je achterste pijp een flow van 5 m/s en naar mate dat je verder naar voren komt loopt dat naar de 1 m/s.

Het is maar een gissen he?!
Maar misschien doe je het helemaal anders, of heb je er al iets op verzonnen...
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Geen idee of dat verschijnsel op zal treden maar ik ben er niet zo heel bang voor! Het Lijkt me dat de snelheid van de luchtstromen in de kachel nogal traag zal zijn om zo ook de warmte makkelijker af te vangen.
- De ruimte bovenin de kachel is groot en loopt ook nog door naar voren en beneden.
- De luchtstroom zal behoorlijk turbulent zijn en dus ook die hele ruimte benutten.
- De oppervlakte van die 24 pijpen is 365 cm2 terwijl de primaire luchttoevoer door de deur samen met het P-channel tussen 30 en 50 cm2 zal zijn.
- Door de relatief lage afgas temperatuur trekt de schoorsteen daarbij ook nog eens niet zo hard (maar hopelijk wel voldoende)
Evengoed afwachten wat er gaat gebeuren ....
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door Pietje »

eea over schoorsteentemperatuurregeling afgesplitst naar http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=5532 (Pietje)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Wat sfeerbeelden 8) 8)
Bijlagen
DSCN3151 (Medium).JPG
DSCN3150 (Medium).JPG
rammstein
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2010, 23:22

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door rammstein »

Evengoed afwachten wat er gaat gebeuren ....
Ik wacht zeker af, De constructie is een geweldig idee i.v.m. schoonmaken van de pijpen.
Deksel er af en borstel er in, raggen maar.
Ook de manier van isoleren van de topdeksel bepaalt de warmte uitstraling naar de ruimte toe.

Wat is je afgas temperatuur? Ik verwacht dat het een beetje aan de hoge kant is zonder een vorm van stromings verstoring.
De hete gassen gaan nu altijd door het midden van de pijp en raken de wand niet.
Maar ik kan het mis hebben. ben erg benieuwd naar je ervaringen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Goede sfeer!!!!
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Goede sfeer!!!!
Dat proberen we wel :lol:
Wat is je afgas temperatuur? Ik verwacht dat het een beetje aan de hoge kant is zonder een vorm van stromings verstoring.
De hete gassen gaan nu altijd door het midden van de pijp en raken de wand niet.
Maar ik kan het mis hebben. ben erg benieuwd naar je ervaringen.
Hopelijk kan ik volgend weekend meer vertellen. Ik had natuurlijk weer nèt te weinig verf besteld en na zoveel uur ploeteren moet het ook een beetje af zijn!
De afgastemperaturen zijn bij de huidige kachel (beschreven in het middenstuk van dit draadje) al heel gunstig. De pijpen zijn bij deze ruim 70 cm lang en het duurt maanden bij continu stoken om ze echt vuil te krijgen. Blijkt dat ze vooral bovenin wat aankoeken. Door de lengte pak je dat verlies toch wel lijkt.
Bij de nieuwe kachel heb ik nog veel meer doorstroomoppervlak gebruikt en de pijpen verlengt naar 100 cm om de doorstroming traag te maken. Kijken hoe dat uitpakt!
Turbulatoren in de pijpen zijn inderdaad wel heel efficiënt maar ik heb alleen een haakse slijper en een lasapparaat :roll: Geen mogelijkheden om een mooie spiraal te draaien. Misschien toch een keer de oplossing van John proberen met die halve rondellen op een asje. ehh...wie kan er voor weinig een stapeltje laseren :lol:
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door Johndc »

Die hoef je niet te laseren hoor! Normaal vind je die maatvoering bij de vakhandel, gewoon doorslijpen en aan een stangetje lassen. (Neem ze ver genoeg uit mekaar als je die halve maantjes last op die stang want anders blijft de boel condenseren! :wink: )
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Als je een adresje weet voor die ringen van M6 x 44 mm en dan 2 mm dik of zo?
Ik vind die maat alleen voor M14 of groter en das nou net wat te dik....rvs 304 zou trouwens mooi zijn maar hoeft niet :fff
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door Johndc »

M14 gaat ook hoor! Gewoon die stang wat verplooien tot contact met je buis.
Hier vind je ze in RVS;
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 5076,d.ZWU
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door hanskraayeveld »

Waarom geen buizen in je buizen plaatsen? Bovenkant plat knijpen dat ze blijven hangen.
Eventueel afstandhoudertjes ertussen.
Heb ik al bij verschillende pelletketels gezien. Werkt uitmuntend als je meer vermogen wil en je afgas aan de hoge kant is.
Heeeeel makkelijk te maken.
Zal kijken of ik een foto kan vinden.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Gewoon die stang wat verplooien tot contact met je buis
:twisted: dat ik daar nou niet zelf op kon komen...
Heeeeel makkelijk te maken.
Zal kijken of ik een foto kan vinden.
Ik snap het niet maar wacht geduldig af :lol:
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Even aan het snuffelen geweest maar "men" hangt ook gewoon een stuk ketting in de pijpen i.p.v. een turbulator 8)
Het gaat er eigenlijk alleen maar om dat de luchtstroom naar beneden gestoord wordt en de rookgassen zo beter hun warmte kunnen afstaan.
Lijkt me dan ook een goed idee om de ketting even in de boormachine vast te zetten en die te laten draaien. De pijp zal dan ook wel schoon zijn wed ik :fff
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door fikkie stoken »

hanskraayeveld schreef:Waarom geen buizen in je buizen plaatsen? Bovenkant plat knijpen dat ze blijven hangen.
Eventueel afstandhoudertjes ertussen.
Heb ik al bij verschillende pelletketels gezien. Werkt uitmuntend als je meer vermogen wil en je afgas aan de hoge kant is.
Heeeeel makkelijk te maken.
Zal kijken of ik een foto kan vinden.
Je gaat dan de schoorsteen diameter verkleinen in de wisselaar, het is geen kachel met een fan, maar gebaseerd op onderdruk,dus system-size is gewenst, nee een must!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door hanskraayeveld »

Jij heb buizen inwendig 44mm, dan pak je bv een buis 24mm en sla het eind plat. Zoals op de foto.
Die "hang" je in je warmtewisselaar buizen.
Zo creëer je een ruimte van 1 cm langs de zijkant van je warmtewisselaar.
Meer warmteoverdracht.
Bij mijn pelletketel ging hij dan van 12 kW naar 15 kW.
En als je toch overbemeten ben, en je merkt dat je meer flow heb door je achterste buizen, kun je het in ieder geval doen!
De andere opties kunnen ook!
Die van de ketting vind ik ook wel een goeie (makkelijke)!
Bijlagen
platte eind buis.png
Plaats reactie