houtcv: Hoe juist stoken? Waar op te letten? [Feiten]

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

houtcv: Hoe juist stoken? Waar op te letten? [Feiten]

Bericht door William »

Veel vragen zich af hoe je een houtcv op de juiste manier stookt. (Waaronder ikzelf)
We hebben het hier dus over een stukhout gestookte kachel met een warmtewisselaar met water.

De bedoeling van dit topic is om een alles-op-één-plaats informatie te verkrijgen, misschien zelfs een stickie :D
Graag hoor ik jullie ervaringen en ondervonden feiten betreft het juist stoken.

Belangrijke feiten voor een juiste verbranding:

-De warmte wisselaar mag tijdens de verbranding niet te koud zijn;
Reden: Bij een te lage temperatuur van de wisselaar condenseren de houtgassen en vormen een aanslag (roet/cresoot) op de wisselaar.
Oplossing: Minimale retourtemperatuur van het water tussen 70 en 80 graden houden dmv een thermostatische mengklep.

-Droog hout stoken nog belangrijker dan een normale openhaard.
Reden: Veel vocht in het hout koelt de gassen te hard af en versterkt het neerslaag van roet/cresoot.
Oplossing: Hout voldoende laten drogen (afhankelijk van de houtsoort kan dit wel tot 3 jaar nodig hebben)

-Smoren van de kachel:
Reden: Langer branden met het hout, in de kachel houden van de warmte.
Nadelen: Volgens mijn kachelboer vervuilt de kachel enorm, volgens CP het tegendeel:
Volgens mij hadden we consensus dat het smoren van een kachel door de inlaatlucht te nijpen duidelijk ‘not done’ is! Zo stimuleer je een slechte verbranding met kans op CO vorming.
Regelen doe je primair door de schoorsteenklep meer te sluiten, tot max. 80%.
Graag wil ik hier wat meer over weten aangezien mijn kachel enorm aanlaait!
Warmetwisselaar.jpg
Onderaanzicht warmtewisselaar van mijn houtcv, schrik.

Vraag: Valt een houtcv kachel nou wel/niet onder de stoomwet? Mag je dit zelf aansluiten ivm verzekering?

Ik begrijp dat de volgende zaken zo en zo noodzakelijk zijn om de veiligheid te waarborgen:
-Koelpot/koelspiraal geschakeld door een (mechanisch) thermische veiligheidsklep. (97 graden ventiel) gekoeld met drinkwater.
-Overstortventiel; prescor.
-circulatiepomp (in geval van druksysteem)
-buffer of voldoende groot cv-circuit zodat warmte altijd afgevoerd kan worden.
-Themostatische mengklep (retourwater temperatuur regeling)

Hoop dat jullie mij aan kunnen vullen.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: houtcv: Hoe juist stoken? Waar op te letten? [Feiten]

Bericht door Chicken Power »

Ha William!
William schreef:Veel vragen zich af hoe je een houtcv op de juiste manier stookt. (Waaronder ikzelf)
Goeie gedachte, goed initiatief! Echter, de items die je aanstipt hebben nog niks met het stoken zelf te maken, maar alles met de benodigde 'hardware'. Het is maar weer eens gebleken dat daar niet genoeg, en vooral goed, over geinformeerd kan worden!
William schreef:We hebben het hier dus over een stukhout gestookte kachel met een warmtewisselaar met water.
Duidelijke definitie! Maar er is nog keus tussen aansluiting in een open- of gesloten- systeem.
William schreef:De bedoeling van dit topic is om een alles-op-één-plaats informatie te verkrijgen, misschien zelfs een stickie :D
Die kennen we hier nog niet zo, maar wat niet is kan komen. Zou zeker voor de eerste opvang een makkelijk geschreven/leesbaar verhaal kunnen worden. Wordt ook zeker EcoLoWiki- waardig, dat is net wat formeler.
William schreef: -De warmte wisselaar mag tijdens de verbranding niet te koud zijn;
Reden: Bij een te lage temperatuur van de wisselaar condenseren de houtgassen en vormen een aanslag (roet/cresoot) op de wisselaar.
Oplossing: Minimale retourtemperatuur van het water tussen 70 en 80 graden houden dmv een thermostatische mengklep.
De temperatuur klopt, allen de reden is wat complexer. Op zich is er niets mis met het condenseren van het door de verbranding chemisch gevormde water, of het rest vocht uit het hout. Beroerde is dat de stukhout houtverbranding meestal niet zo volledig is, zeker in de opstartfase. Daardoor wordt eigenlijk die creosoot gevormd. Hoe hoger de temperatuur in de verbrandingsruimte is, des te minder aanslag er zal er zijn.

Er zijn ondertussen al pelletketels die net zo condenseren als een HR- gasketel. Dat kan omdat daar het verbrandingsproces veel beheersbaarder is.
William schreef:-Droog hout stoken nog belangrijker dan een normale openhaard.
Reden: Veel vocht in het hout koelt de gassen te hard af en versterkt het neerslaag van roet/cresoot.
Oplossing: Hout voldoende laten drogen (afhankelijk van de houtsoort kan dit wel tot 3 jaar nodig hebben)
Zeker, liever een vochtpercentage van 15 – 17, dan 20.
William schreef:-Smoren van de kachel:
Reden: Langer branden met het hout, in de kachel houden van de warmte.
Nadelen: Volgens mijn kachelboer vervuilt de kachel enorm, volgens CP het tegendeel:
Volgens mij hadden we consensus dat het smoren van een kachel door de inlaatlucht te nijpen duidelijk ‘not done’ is! Zo stimuleer je een slechte verbranding met kans op CO vorming.
Regelen doe je primair door de schoorsteenklep meer te sluiten, tot max. 80%.
Graag wil ik hier wat meer over weten aangezien mijn kachel enorm aanlaait!
Als je de schoorsteen openlaat, en de verbrandingslucht te zeer nijpt, krijg je geen volledige verbranding, met geheide kans op CO vorming. Je hebt immers teveel brandstof, en te weinig verbrandingslucht.

Nijp je de schoorsteen, dan moet bij een goed kachelontwerp ook de aangezogen hoeveelheid verbrandingslucht verminderen, waardoor het vuur tempert. Dan hou je de juiste verhouding tussen brandstof en verbrandingslucht.

En dan zijn we precies bij het punt, dat een stukhoutkachel gekozen moet worden naar de benodigde capaciteit. Het lukt nu eenmaal het best om die brandstof/verbrandingslucht verhouding in stand te houden, als de kachel in vollast brand. Elke temperactie zal een ongunstiger resultaat geven!
William schreef: Onderaanzicht warmtewisselaar van mijn houtcv, schrik.
Ik kan die aanslag niet thuisbrengen, het lijkt me niet direct creosoot. Kun je mss een foto met een andere belichting maken?
William schreef: Vraag: Valt een houtcv kachel nou wel/niet onder de stoomwet? Mag je dit zelf aansluiten ivm verzekering?
Ja, hij valt in een gesloten systeem wel degelijk onder de Stoomwet. Maar met die bijzonderheid, dat ze zijn vrijgesteld van keuring. Uit m’n hoofd tot een vermogen van 40 kW. Eis is dat er minstens een niet afsluitbare beveiliging opzit. Naar mijn ervaring is die eis te pover, zie daartoe mijn andere artikel.

Een houtkachel met open expansie systeem valt niet onder de Stoomwet!

Qua verzekering zul je even naar het geneuzel in de kleine lettertjes moeten zoeken. Vergt men zo iets, dan bouw je lekker zelf, en laat hem door je leverancier in bedrijf stellen. Kun je gelijk regelen dat vanaf dat moment de garantie begint... :wink:
William schreef: Ik begrijp dat de volgende zaken zo en zo noodzakelijk zijn om de veiligheid te waarborgen:
Ik vul per item aan.
William schreef: -Koelpot/koelspiraal geschakeld door een (mechanisch) thermische veiligheidsklep. (97 graden ventiel) gekoeld met drinkwater.
Indien het een gesloten systeem betreft, en dan ook altijd in combinatie met de overstort klep.
Bij een open- syteem kan het facultatief zijn, ook in de vorm van een vlotter die het vat weer aanvult.
William schreef: -Overstortventiel; prescor.
In de horde van beveiligen zijn de overstorten het laatste redmiddel. Hiermee bedoel je het ventiel wat op druk reageerd. Prescor is een merknaam, Duco, Pentec, Flamco, allemaal goed als die ook maar vrij spuiend op de riolering wordt aangesloten. De meeste CV boeren hebben er een handje van om dit na te laten.

Nog beter, is om ook nog een temperatuur gestuurde overstort te plaatsen, die bij 96 of 97 graden opend.
William schreef: -circulatiepomp (in geval van druksysteem)
In de meest voorkomende gevallen wel. De kachel is het meest gebaat met een goede interne doorstroming om dode hoeken (ruisen en andere plaatselijke kookverschijnselen) en krimpspanningen te vermijden. Maar een pomp is niet altijd noodzakelijk. Pomp kan zowel in open als gesloten systemen toegepast worden, en in beide gevallen ook zonder, via de thermosifonwerking. Daar moet zowel de kachel als de installatie zich toe lenen.
William schreef: -buffer of voldoende groot cv-circuit zodat warmte altijd afgevoerd kan worden.
Orde van grote tussen de 50 en 100 liter per kW kachelvermogen.
William schreef: -Themostatische mengklep (retourwater temperatuur regeling)
Indien een pomp toegepast wordt, in principe altijd! Staat de kachel in een open- systeem met een warmtewisselaar naar een gesloten circuit, dan kan daar een thermisch gestuurde klep geplaatst worden.

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: houtcv: Hoe juist stoken? Waar op te letten? [Feiten]

Bericht door account verwijderd »

@CP,

De stoomwet bestaat niet meer.

De oplossing voor het minimaliseren van het risico ligt dus niet op voorhand vast maar is afhankelijk
van de resultaten van de risicoanalyse. Het ontwerp van het apparaat wordt uiteindelijk mede bepaald
door de gekozen oplossing. Welke beveiligingen essentieel zijn, welke instelwaarde ze hebben en hoe
ze getest moeten worden is bepaald aan de hand van de risicoanalyse en vastgelegd in het technisch
constructiedossier.

Zo, en welke kachelbouwertjes hebben dit dossier voor handen?
Bijlagen
stoomwet bestaat niet meer.pdf
(80.38 KiB) 275 keer gedownload
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: houtcv: Hoe juist stoken? Waar op te letten? [Feiten]

Bericht door Chicken Power »

Voornamelijk die in gasgestookte toestellen doen, vast brandstofketels vallen wel onder de PED, maar niet met dit blad.

En voor onze kachels blijft er die uitzondering als onder de oude wet. Het zit allemaal drommels goed verstopt, dat is zeker.

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: houtcv: Hoe juist stoken? Waar op te letten? [Feiten]

Bericht door account verwijderd »

Op het moment zou ik de wet voor hout cv kacheltjes wel is duidelijk willen zien.
Deze kunnen we dan duidelijk en helder vastleggen op de wiki.
Verwijderd
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtcv: Hoe juist stoken? Waar op te letten? [Feiten]

Bericht door Albert van WdJ »

William schreef:Veel vragen zich af hoe je een houtcv op de juiste manier stookt. (Waaronder ikzelf)
We hebben het hier dus over een stukhout gestookte kachel met een warmtewisselaar met water.
Over welk type heb je het? Want we moeten gaan opsplitsen om het verhaal helder te houden.
1.Atmosferische houtgestookte cv-ketel;
2.Houtvergasser;
3.Houtkachel met cv-aansluiting.
William schreef:De bedoeling van dit topic is om een alles-op-één-plaats informatie te verkrijgen, misschien zelfs een stickie :D
Graag hoor ik jullie ervaringen en ondervonden feiten betreft het juist stoken.
Dat zullen meer mensen kunnen waarderen. Nu is het inderdaad even zoeken.
William schreef:Hoop dat jullie mij aan kunnen vullen.
Kan wel, maar nu staat de vraagstelling nog te breed uitgezet.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: houtcv: Hoe juist stoken? Waar op te letten? [Feiten]

Bericht door Chicken Power »

Hai Albert,
Albert van WdJ schreef:Kan wel, maar nu staat de vraagstelling nog te breed uitgezet.
Dat ben ik niet met je eens! Misschien even ‘slip of the mind, dan wel het toetsenbord'; William is duidelijk in zijn definitie:
William schreef:We hebben het hier dus over een stukhout gestookte kachel met een warmtewisselaar met water.
Albert van WdJ schreef:Over welk type heb je het? Want we moeten gaan opsplitsen om het verhaal helder te houden.
Nee, niet nader noodzakelijk dus, en wel hierom:
Albert van WdJ schreef:1.Atmosferische houtgestookte cv-ketel;
Valt af, jij spreekt van ketel en William heeft het over kachel, essentieel verschil.
Albert van WdJ schreef:2.Houtvergasser;
Is duidelijk geen stukhoutkachel, en ik heb nog geen weet van het bestaan van vergassers in kacheluitvoering, met Cv aansluiting.
Albert van WdJ schreef:3.Houtkachel met cv-aansluiting.
Dat is dus wat William (m.i.) correct definieert!


Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: houtcv: Hoe juist stoken? Waar op te letten? [Feiten]

Bericht door deleted »

Chicken Power schreef: geen weet van het bestaan van vergassers in kacheluitvoering, met Cv aansluiting.

Deze claimt het in ieder geval wel op verschillende Nederlandse sites:"powall-phoenix"

Maar als ik de specs bekijk, is enig voorbehoud inderdaad wel te maken...
Phoenix_Daten-Masse.pdf
G
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtcv: Hoe juist stoken? Waar op te letten? [Feiten]

Bericht door Albert van WdJ »

@Cp,

Maar als ik kijk naar de berichttitel dan staat er houtcv.
In de berichten zelf wordt weer over cv kachel gesproken.
Naar mijn idee kan een houtcv op alle drie de genoemde soorten slaan.
We hebben het dan over een centrale verwarmingsbron op hout. En dat kan een kachel of een ketel zijn.

Ook een houtvergasser wordt met stukhout gevoed en die worden gerangschikt onder de stukhout verbranders.
Maar 't is meestal een ketel, geen kachel.
Chicken Power schreef:Dat is dus wat William (m.i.) correct definieert!
Precies, in het bericht zelf, maar de titelvlag dekt de lading niet.

En mochten we echt zo smal kijken naar alleen de hout-cv kachel en hoe die goed gestookt kan worden dan is er m.i. maar één antwoord.
(Er vanuit gaande dat met goed bedoeld wordt: efficiënte en schone, rookarme verbranding)
Niet!

Het zijn vaak wel mooie apparaten in huis, maar wanneer je kijkt naar efficiënte verbranding en daarmee het rendement, dan zijn het ondingen. Niet alleen voor je houtvoorraad, maar ook voor de omgeving.
(Ook de meeste atmosferische stukhoutketels hebben hetzelfde probleem.)
Ook al stel je de retourtemperatuur hoog in, de korte afstand tussen vuur en warmtewisselaar blijft een probleem.
Alleen cv-kachels, waar het brandend vuur de warmtewisselaar niet kan raken, zijn 'goed' te stoken

Wanneer er in iedere straat een woonhuis is, waar een houtcv-kachel wordt gestookt, krijgen we weer 18-eeuwse toestanden wat betreft luchtvervuiling.
En dat soort kachels kun je met goed fatsoen toch niet promoten op een ecologieforum?

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: houtcv: Hoe juist stoken? Waar op te letten? [Feiten]

Bericht door Atlas »

Heren,

Los van jullie diskussietje: De warmte boven de ingestelde waarde van de thermostatische mengklep moet vanuit de kachel weggevoerd worden om te voorkomen datie gaat koken.
Of dit gebeurd via een Open systeem met dan wel zonder pomp (ja zonder pomp kan ook; is vooroorlogs en Oostblok-achtig maar het is mogelijk met dikke(re) leidingen met voldoende afschot). Of het gebeurd met een druksysteem en dan altijd met pomp.
Een pomp van een hout CV vereist eigenlijk een backup stroomvoorziening middels een Ups o.i.d. Uitvallen van stroom is mij al 2 keer in de 4 jaar dat ik stook overkomen en zie ik inmiddels als de grootste storingsfactor.
De kachel lekker uit laten branden is dan de beste oplossing. Met een UPS van een 750 Va. zoals in mijn geval, draait het pompje nog lekker gedurende een half uur- drie kwartier door en komt de kachel niet aan de kook.

Atlas
Bijlagen
UPS.jpg
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: houtcv: Hoe juist stoken? Waar op te letten? [Feiten]

Bericht door Chicken Power »

Hoi Albert,
Albert van WdJ schreef:Maar als ik kijk naar de berichttitel dan staat er houtcv.
Klopt, maar dat is ook op handels sites zoals MP die titel waar de meeste klanten mee getrokken worden.
Albert van WdJ schreef:In de berichten zelf wordt weer over cv kachel gesproken.
Zeker niet ’weer’. Ter vermijding van oppervlakkige misverstanden als gevolg van slecht lezen, juist nader gedefinieerd!
Albert van WdJ schreef:Naar mijn idee kan een houtcv op alle drie de genoemde soorten slaan. We hebben het dan over een centrale verwarmingsbron op hout. En dat kan een kachel of een ketel zijn.
Correct, en zoals eerder gesteld, eenduidig nader gedefinieerd met betrekking tot welke ondersoort TS zich wil beperken.
Albert van WdJ schreef:Ook een houtvergasser wordt met stukhout gevoed en die worden gerangschikt onder de stukhout verbranders. Maar 't is meestal een ketel, geen kachel.
Dus die doen in deze beschouwing terecht niet mee.
Albert van WdJ schreef:Precies, in het bericht zelf, maar de titelvlag dekt de lading niet.
Jawel, nogmaals, al vanaf aanvang zeer correct nader gespecificeerd tot welke ondersoort!
Albert van WdJ schreef:En mochten we echt zo smal kijken naar alleen de hout-cv kachel en hoe die goed gestookt kan worden dan is er m.i. maar één antwoord. (Er vanuit gaande dat met goed bedoeld wordt: efficiënte en schone, rookarme verbranding)
Niet!

Dat doen we dus, alhoewel het al eerder door mij vermelde aspect van het stoken, door TS nog niet echt ter sprake werd gebracht. Dat is m.i. het enige wat op de topic titel af te doen is. In realiteit ook geen ramp, met de recente diverse bijdrages komt er toch wel een dossier uit wat aan ook aan jouw gevoelens/ ervaring recht doet.
Albert van WdJ schreef:Het zijn vaak wel mooie apparaten in huis, maar wanneer je kijkt naar efficiënte verbranding en daarmee het rendement, dan zijn het ondingen. Niet alleen voor je houtvoorraad, maar ook voor de omgeving. (Ook de meeste atmosferische stukhoutketels hebben hetzelfde probleem.)
We hebben nu iemand op het forum die er zelfs 2 heeft, alleen maar op “design”!
Albert van WdJ schreef:Ook al stel je de retourtemperatuur hoog in, de korte afstand tussen vuur en warmtewisselaar blijft een probleem. Alleen cv-kachels, waar het brandend vuur de warmtewisselaar niet kan raken, zijn 'goed' te stoken
Ook in een andere draad heb ik de benodigde hoogte voor het goed uitbranden van de houtvlam al eens benoemd, Michels laatste creatie voldoet daar toch heel aardig aan!
Albert van WdJ schreef:Wanneer er in iedere straat een woonhuis is, waar een houtcv-kachel wordt gestookt, krijgen we weer 18-eeuwse toestanden wat betreft luchtvervuiling.
En dat soort kachels kun je met goed fatsoen toch niet promoten op een ecologieforum?
Vandaar dus de noodzaak om structureel goed uit te kunnen leggen waarom iets wel of niet goed functioneert, zoals William het per deelelement opstelt.

Eerst dan kom je ergens, om de algemene belevingsstandaard te veranderen naar het besef zoals het jou ook voorstaat. Die meneer met die 2 foute cv kachels ging helemaal uit zijn dak toen ie de ramp overzag…


Groet,Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: houtcv: Hoe juist stoken? Waar op te letten? [Feiten]

Bericht door Chicken Power »

Ha Atlas!
Atlas schreef:Los van jullie diskussietje:
Los daarvan, en het gemis om je niet op de forum dag te ontmoeten, wel weer heel erg fijn om weer is een bijdrage van je te zien!
Atlas schreef:De warmte boven de ingestelde waarde van de thermostatische mengklep moet vanuit de kachel weggevoerd worden om te voorkomen datie gaat koken.
Eens. Nuttig aangewend of niet, het moet ergens naar toe.
Atlas schreef:Of dit gebeurd via een Open systeem met dan wel zonder pomp (ja zonder pomp kan ook; is vooroorlogs en Oostblok-achtig maar het is mogelijk met dikke(re) leidingen met voldoende afschot).
Niks vooroorlogs, wordt nog steeds gemaakt! Valt op door de lagere bedrijfsdruk (1,5 Bar), die aanbieders vaak verdoezelen. Tot pelletketels aan toe. Groot voordeel is de warmte voorziening direct uit hout te kunnen dekken zonder afhankelijk te zijn van elektra, of die dure omzettingsslag nodig te hebben!
Atlas schreef:Of het gebeurd met een druksysteem en dan altijd met pomp.
Ook dat kan zondermeer in thermosifon, als er in het ontwerp maar rekening mee gehouden wordt.
Atlas schreef:Een pomp van een hout CV vereist eigenlijk een backup stroomvoorziening middels een Ups o.i.d. Uitvallen van stroom is mij al 2 keer in de 4 jaar dat ik stook overkomen en zie ik inmiddels als de grootste storingsfactor.
De kachel lekker uit laten branden is dan de beste oplossing. Met een UPS van een 750 Va. zoals in mijn geval, draait het pompje nog lekker gedurende een half uur- drie kwartier door en komt de kachel niet aan de kook.
Maar dan is het ondanks alle inspanningen, nog geen fail- safesysteem zoals een open- expansievatsysteem het wel is.

In een eigen draad van jou is te vinden dat al niet elke UPS zomaar te gebruiken is om een cv pomp te voeden, en ook die pomp kan de geest geven. Kun je weer een reserve pomp naast zetten, maar daar heb je weer een regeling voor nodig om te zorgen dat die op het moment suprème ook start en niet vast zit.

Zoals ik eerder elders al stelde, te complexe systemen die weer een beveiliging op de beveiliging nodig hebbenen dan nog niet 100% safe zijn. Het best te mijden dus.


Groet, Cp
Verwijderd.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtcv: Hoe juist stoken? Waar op te letten? [Feiten]

Bericht door Albert van WdJ »

Cp,
Het verhaal waar William naar toe wil, was mij tenslotte wel duidelijk. Er zijn echter meer mensen die meelezen dan meeschrijven.

In je eerste post in deze schreef je:
Chicken Power schreef: Zou zeker voor de eerste opvang een makkelijk geschreven/leesbaar verhaal kunnen worden.
Maar als we zulke lange antwoorden geven, en alles tot op de zin gaan beantwoorden wordt het geen leesbaar verhaal. Zelfs niet voor iemand die het straks in de Wiki wil plaatsen.Het lijkt wel een bijbelverklaring te worden.
Zonder dat er feitelijk nieuwe info aangeleverd wordt waar de vragensteller naar op zoek is.

In feite moet er gewoon een antwoord komen met:
Hoe juist stoken:.............in ieder geval zo en zo.......
Waar op te letten: ...............daar en daarop.............
Klaar voor aanvullingen.

En dan moeten we toch wat algemeen blijven. Want je kunt het niet eventjes uitsplitsen per type cv-kachel.

Albert
Change, before you have to.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: houtcv: Hoe juist stoken? Waar op te letten? [Feiten]

Bericht door wiha »

Hallo Heren,

Het onderwerp wijkt aardig af, maar een goede definitie voor cv kachel is wel nodig.

cv kachel : kachel = staat dus in de kamer met zicht op het vuur met als doel gezelligheid, meestal gevoed met droog zuiver hout of pellets. energie gaat deels naar de cv.
hout cv : geen zicht op vuur,houtketel, houtvergasser, peletketel , energie hoofdzakkelijk naar cv.

ter zake :

"Wanneer er in iedere straat een woonhuis is, waar een houtcv-kachel wordt gestookt, krijgen we weer 18-eeuwse toestanden wat betreft luchtvervuiling.
En dat soort kachels kun je met goed fatsoen toch niet promoten op een ecologieforum?" citaat Albert.

Ik vraag me af of deze cv kachel onder de 18 de eeuwse toestanden valt of een stap in de goede richting is ?
http://www.famarbrevetti.com/it/caminet ... mento.aspx >> klik rechts op pagina voor meer details.

rookgastemperatuur 200 gr, rendement 82, warmtewisselaar bovenin laat enkel as na éénmaal per jaar uit te blazen.

Heeft iemand een idee wat het werkelijk afgeven vermogen is van zo een kachel bij opgave van 18 KW nominaal aan het water of cv, uiteraard afhankelijk van hoe je stookt, maar ik begrijp dat knijpen niet de juiste methode is en dat doorstoken best op een buffer beter is.
blijkbaar zou dit in de praktijk een pak minder zijn dan 18 kw ( is gerekend aan 82 % rendement )

citaat :
Volgens mij hadden we consensus dat het smoren van een kachel door de inlaatlucht te nijpen duidelijk ‘not done’ is! Zo stimuleer je een slechte verbranding met kans op CO vorming.
Regelen doe je primair door de schoorsteenklep meer te sluiten, tot max. 80%.

Alle ( cv ) kachels zijn toch zo gebouwd dat je de toevoer lucht regelt om meer of minder te stoken ??

Citaat :
Hout droog na 3 jaar

mijn ervaring : populier 3 jr, berk 4 jr, andere hardere soorten zoals eik etc na 5 jaar.

grtzz, Willy
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: houtcv: Hoe juist stoken? Waar op te letten? [Feiten]

Bericht door William »

:roll: Wauw :roll:
Ik ga dit eerst een paar keer lezen voordat ik reageer...
Zoveel reacties had ik niet verwacht ;)
Plaats reactie