Bezwaren directe noodkoeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Albert van WdJ »

@jantjeV8,

Start jij de ketel dan op zonder dat deze ingeschakeld staat?
Dus op natuurlijke trek?

Want anders zou bij 65 graden C de pomp toch gewoon aanslaan?
En als je deur dan nog open staat, wordt je toch snel wakker van het gebulder van de venturi.

Ik zet de ketel aan (spanning erop) zodra er vuur is. (in de kranten en karton dat bovenop het aanmaakhout ligt)
Dan laat ik even de bypassklep half open staan tot de rookgassen boven de 150 graden C zitten.
Ondertussen gooi ik een hoeveelheid klein hout erbij en wat takken o.i.d.
Dan de deur en bypassklep dicht.
En dan even later wat balken of groter hout erop. Maar nog niet de ketel helemaal vol. Dat doe ik pas wanneer de ketel op 82-84 graden C is.
Op deze manier heb je wel wat meer werk, maar een snellere ketelopwarming en minder lang veel rook.
Ik ben ook eigenlijk dat eerste half uur bij de kachel. En dat komt niet altijd gelegen, vandaar dat ik ook wel eens een dagje gewoon op gas stook.

O ja, ik wijzig nog steeds in opstoken. Maar dat komt vanwege mijn situering in de bebouwde kom.
Ik wil snel "rook-arm zijn".
Ik denk niet dat ik al de beste manier gevonden heb. 't Wordt wel steeds beter.

Laatste keer dat mijn koeling ingreep kwam vanwege een stroomuitval.
Wat een plons water gaat er dan het riool in.

Maar jaarlijks testen is toch wel aan te bevelen.
Ook al heb ik een open systeem.
Een kokende ketel lijkt me geen pretje.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Pieke »

Inderdaad een goed verhaal van de TS en het verdient de status van sticky topic.

Ik ben ook bezig met het ontwikkelen van het concept om een buffer m.b.v. de kachel en een ww te verwarmen en hier wellicht op commerciële manier ontspannende voetenbadjes aan te bieden.

Als je nou drukloos gaat werken, heb je dan geen enkele beveiliging nodig? ( Thermisch en qua druk ) Mocht er toch een vorm van beveiliging toegepast dienen te worden, zou een extra seriegeschakelende waterpomp dan voldoende zijn om bij stroomuitval de doorstroming over te nemen?Deze dient dan natuurlijk niet op het lichtnet aangesloten maar middels een accu/batterijen gevoed te worden.Ik heb een ideetje om deze extra pomp automatisch aan te sturen/te starten bij geen flow/uitval hoofdpomp.Met een kleine aanpassing kan ik deze schakeling ook geschikt maken voor een systeem op druk.

Of is het zo dat in de praktijk dat bij 2 achter elkaar geplaatste pompen, de uitgeschakelde pomp als een stop/obstakel fungeerd? Want dan kan mijn ideetje in de prullenbak.Desnoods heb ik een ideetje voor een parallel geschakelde versie

Die extra pomp kan het op die accu natuurlijk niet eeuwig volhouden, maar ik stook alleen als ik thuis ben .Dus mocht de hoofdpomp het begeven dan ben ik iig in de buurt om maatregelen te nemen en ik ben voornemend om gelijktijdig een luchtalarm te laten afgaan bij het inschakelen van de back-up pomp.( Maar waarschijnlijk wordt dit een optische waarschuwing
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door JantjeV8 »

Albert van WdJ schreef:@jantjeV8,

Start jij de ketel dan op zonder dat deze ingeschakeld staat?
Dus op natuurlijke trek?

Want anders zou bij 65 graden C de pomp toch gewoon aanslaan?
En als je deur dan nog open staat, wordt je toch snel wakker van het gebulder van de venturi.

Albert
Sorry voor de late reactie, beter laat dan nooit.

Het gebeurd inderdaad dat de ketel uit staat en ik de vuurkamer aansteek. Meestal niet. Meestal staat de kachel op 'stand-by' vanuit de vorige stookbeurt.
Inderdaad, als dan de kachel aangestoken wordt, en je vergeet onverhoopt de regeling op te starten (draaiknop keertje op en neer draaien), dan gaat bij de 65grC toch de pomp werken.
En heb je de luchtklep nog niet dicht gezet, dan gaan de vlammen de schoorsteen in. De rvs (zover hij binnenzit is hij bij mij enkelwandig) schoortseenpijp krijgt daar de meest mooie kleuren van...
TheoV
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2013, 15:33
Locatie: Nistelrode
Contacteer:

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door TheoV »

David86 schreef: Ik steek voor ik aan het werk ga de kachel aan en ga met een gerust hart van huis, het slechtste wat er kan gebeuren is dat de dames gewekt worden door een rammelent leidingstelsel, als de stroom is uitgevallen. Snel opgelost door de aslade leeg te kiepen over het vuur.

(...mijn eerste post hier, na alweer veel uurtjes inlezen...)
Ik ben me dus aan het oriënteren voor de aanschaf van een houtgestookte cv. Bij deze draad heb ik behoorlijk de schrik te pakken gekregen en heb zelfs gedacht om er maar vanaf te zien...

Maar volgens mij moet de beveiliging ook "tamelijk eenvoudig" anders kunnen. De thermische klep (te vervangen door een magneetklep -stroom eraf is water) opent de waterleiding. Stel ik stuur dit leidingwater door een parallelle pomp die direkt gekoppeld zit aan de cv-pomp. Dus de waterdruk en volume duwt een schoepenrad dat op dezelfde as de cv-pomp aandrijft. Gevolg: de installatie draait gewoon door. Mijn houtgestookte cv is nu echt onafhankelijk van het stroomnet (en dat was ie op aardgas nog niet!)

Mogen jullie aangeven wat het wegvallen van de ondersteuningsvendilator voor bijkomende problemen zou kunnen geven.

Groet, Theo.
Laatst gewijzigd door kockie op 14 jan 2013, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
...weer wat geleerd...!
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Pigion »

Ik werk nog steeds naar volle tevredenheid met noodkoeling (drinkwater) via een thermische klep. De normale circulatie vindt niet plaats via de ketel doch via de verdeler van de vloerverwarming. Een poot bedient de warmtewisselaar in de finoven, een 2e de gekoelde achterwand om te sterke verwarming van de tussenmuur naar de slaapkamer te voorkomen. Alles draait als een tierelier, hooguit dat de verdelerpomp moet draaien tot de temp. in de FinOven beneden 95 C is gekomen. Als ik om 18.00 de laatste stook doe, kan om 23.00 uur de pomp uit.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Albert van WdJ »

Maar denk ook aan het "worst-case-scenario" --> Waterleidingdruk is ook weggevallen.

Dus geen elektriciteit, geen waterdruk, en wel een hout-cv die op volle toeren draaide.
Blijft ook je luchtklep nog klemmen, waardoor deze te ver open blijft staan bij oplopende temperatuur.

En niemand thuis.

Dan kan je overstortklep de druk waarschijnlijk best wel kwijt.
Maar nou zit die klep ook nog eens vol slib.
Was je vergeten om jaarlijks even te testen of hij nog wel ontlaste.

In bovenstaand geval mag je blij zijn dat er niemand thuis is :cry:

............ dan voel ik me toch veiliger met mijn open systeem.

Albert
Change, before you have to.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Pigion »

Veiligheidssystemen moeten jaarlijks worden getest, bij twijfel vaker testen. Met 2 veiligheidskleppen (thermische ablaufsicherung en de max druk-klep zit je bvol;doende veilig. Desnoods drukklep dubbel uitvoeren. Dit zijn de normale regels in de proces-industrie. Geen muizenissen in je hoofd halen waar die niet bestaan.
Het voorbeeld van gaan winkelen met een op vol vermogen werkende ketel is geen goed voorbeeld. Vol brandende kachels mogen niet alleen worden gelaten!!! Staat in elke handleiding.

Pigion
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Albert van WdJ »

Pigion schreef:Vol brandende kachels mogen niet alleen worden gelaten!!! Staat in elke handleiding.
Eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit in enig handleiding van houtgestookte cv-ketels gelezen.
En toch heb ik er diverse doorgewerkt.

Albert
Change, before you have to.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Pigion »

Neem eens de moeite de handleiding van de FinOvens van Tigchelaar na te pluizen. Gaat misschien nog het licht aan bij sommige houtstokers
Pigion

Zeer tevreden stoker van een Tigchelaar FinOven met grote 2 traps warmtewissellaar.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Albert van WdJ »

@Pigion,

Ik zou die handleiding wel eens willen lezen, alleen waar vind je die?
Zie hem niet staan op de site van Tigchelaar.

Albert
Change, before you have to.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Pigion »

@Albert,
Ik zal kijken of ik de handleiding kan scannen en on line zetten of een PB.
Kan even duren, want ik ben reizende, geen paieren en geen scanner bij mij.

Pigion
mefke
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2012, 18:03

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door mefke »

Tip ivm controle thermisch klep,

Ik heb zelf een emmer waar de overstort (thermischklep) in geloosd word in die emmer zit halverwege een riool aansluiting 50mm. Met een flexibele riool aansluiting "slang" Ik kan dus altijd zien of er iets geloosd is of niet, staat het water tot aan de rand van de aansluiting til ik hem aan 1 kant even op, en emmer is weer zo goed als leeg.

Ik heb de kachel wel in de garage staan. Emmer in de kamer is natuurlijk niet zo mooi :D
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Albert van WdJ »

Bij mij loopt de afvoer van het koelcircuit in een kleine betonnen afvoerbakje.
Zelf op de vloer gemetseld van betonklinkers, en afgesmeerd met cement.
Riool is 40 mm pvc. Zit in de regenwaterafvoer gestoken.
Wanneer er een lozing heeft plaatsgevonden, zie ik dat direct omdat het aan de binnenkant dan nat is (donkere cement) ipv lichtgrijze droge cement.
Is één of twee keer voorgekomen.
Er zit ook wel een kraantje boven, om het stankslot af en toe bij te vullen. Dus dat moet dan vanzelf niet druppen.
afvoer.JPG
Afvoerbakje zit vlakbij de vuldeur kachel, dus nattigheid valt direct op.


Albert
Change, before you have to.
K. v.d. Molen
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 apr 2011, 12:05

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door K. v.d. Molen »

Hallo C.P.,

Allereerst bedankt voor je uitvoerige uitleg over noodkoeling e.d..

Bij ons in huis moet een nieuwe kachel komen, één met CV aansluiting. Ons oog is daarbij gevallen op de Horseflame Grizzly. Een kachel zonder noodkoeling. Ik ga alles zelf installeren maar eerst mezelf laten informeren en zo kom ik sinds lange tijd op dit forum terug.

Mijn vragen gaan over het open systeem. Dit plaatje:

Afbeelding

zegt alles. Maar nu moet er nog een laddomat tussen. Moet nou de overstort naar het expansievat voor of na de laddomat? En waarom volstaat alleen de onderste aansluiting op het vat niet? Vanwege eventueel leegblazen?

Alvast bedankt voor je antwoord!

Groet, Klap
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Paul Joosten »

Hoi Klap,

CP is al geruime tijd niet meer actief online. Ik heb veel van hem geleerd bij het aansluiten van mijn op hout gestookte fornuis op de CV. Mogelijk vind je veel antwoorden op je vragen in mijn draadje, begin hier maar eens maar lees gerust het geheel goed door.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie