Rocket stove ontwikkeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door deleted »

Peter,

Tr is de temperatuur gemeten aan de buitenmantel?

G
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Tr is de temperatuur gemeten aan de buitenmantel?
Nee, sorry, het is de temperatuur in het hart van de afvoerpijp. De vaatjes en de vuilnisemmer waar de buitenkant uit bestaat zijn voortdurend heter dan de afvoer.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door deleted »

Geen sorry Peter !

Het ligt aan mij: ik probeer nog maar gewoon uit te vissen wat er op die grafieken staat ... :mrgreen:

Maar bij die barrelstove was de Tr veel lager ...
Is dat dan door die 'waterwisselaar' bovenop, of door het kleinere vermogen ?

G
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Maar bij die barrelstove was de Tr veel lager ...
Is dat dan door die 'waterwisselaar' bovenop, of door het kleinere vermogen?
Beide.
De Leidse stoof, zoals het ding is gaan heten, heeft een grote pan vol water die heel veel van de geproduceerde hitte opneemt. Maar omdat met een ruimere luchtovermaat wordt gewerkt, is het rendement niet schrikbarend groot.
Verbranding efficiency matig, warmte overdracht uitstekend.

De hoeveelheid hout die ik voor de duur-test heb gebruikt is per tijdseenheid veel groter, het vermogen dus ook. Er kan dus gemakkelijk nog een vat bovenop om het rendement op te krikken. Dat heb ik niet gedaan, vanwege de mogelijkheid om alle testen met deze configuratie onderling te kunnen vergelijken.
Verbranding geweldig, warmte overdracht aan de krappe kant.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
arjen_J
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2011, 15:21

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door arjen_J »

Beste Peter (en alle anderen),

De natuur heeft rocket-achtige taferelen laten zien in Brazilië....

http://www.telegraaf.nl/buitenland/1078 ... egd__.html

indrukwekkend en levensgevaarlijk op die schaal.

Groeten

Arjen
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door Th0M »

Hoi Peter,

Na aanleiding van je bericht in mijn topic over de hottub kachel heb ik natuurlijk eerst dit topic door gespit. heel interessant!

Waarschijnlijk heb ik het gemist, maar zou je wat kunnen vertellen over de dimensionering van de secundaire lucht toevoer?

Klopt het als ik zeg: Te klein, en je injecteert te weinig zuurstof voor een volledige ontbranding in de heat riser. Te groot, een overschot aan koude lucht koelt de verbranding met een verlaagde efficiency tot gevolg.

De hoeveelheid secundaire lucht staat dan dus in verhouding met de hoeveelheid brandstof? De hoeveelheid brandstof wordt bepaald door de grote en temperatuur van de vuurhaard? De vuurhaard is het oppervlakte van de burntunnel en de trek door de riser?

Bedankt vast
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

Th0M schreef:Klopt het als ik zeg: Te klein, en je injecteert te weinig zuurstof voor een volledige ontbranding in de heat riser. Te groot, een overschot aan koude lucht koelt de verbranding met een verlaagde efficiency tot gevolg.
Klopt wel ongeveer, als de toevoeging van verse lucht niet op de goede plaats zit of te veel invloed ondervindt van de feed zelf gaat het ook niet goed. Met de 2e stroom te groot, dan heb je nog een start-probleem erbij.
De verbranding vindt meer in de burn tunnel plaats dan in de riser.
Th0M schreef:De hoeveelheid secundaire lucht staat dan dus in verhouding met de hoeveelheid brandstof? De hoeveelheid brandstof wordt bepaald door de grote en temperatuur van de vuurhaard? De vuurhaard is het oppervlakte van de burntunnel en de trek door de riser?
Te algemeen gesteld. De brandstof neemt een flink deel van de ruimte van de feed tube in, de rest is luchttoevoer. Die is zelf voor een deel secundair, dus komt ten goede voor de plek waar de vlammen weg "waaien" van het hout. Om te zorgen dat op die uiterst belangrijke plaats altijd voldoende lucht komt, is die stromings plaat heel nuttig. Op een ander forum is iemand die de opening geprobeerd heeft op een veel grotere rocket. Die kwam na wat wijzigingen ook uit op 5% van de totale doorsnede van de feed tube.

Het grappige is, dat hoe hoger de temperatuur van de vuurhaard is, hoe sneller het hout wordt geconsumeerd. Tegelijkertijd neemt de omvang van de hoeveelheid hout die tegelijkertijd brandt niet toe, wat in een gewone kachel wel het geval is.

Je laatste zin is niet begrijpelijk, wat bedoel je daar?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door Th0M »

Beste Peter,

Bedankt voor je antwoord. Ik zal niet zeggen dat ik het allemaal al begrijp, maar het basis idee begint langzaam te dagen!
Je laatste zin is niet begrijpelijk, wat bedoel je daar?
Ik schreef, heel cryptisch en op een zatedagnacht,
De hoeveelheid brandstof wordt bepaald door de grote en temperatuur van de vuurhaard? De vuurhaard is het oppervlakte van de burntunnel en de trek door de riser?
Hiermee bedoel ik eigenlijk wat je al schreef:
Het grappige is, dat hoe hoger de temperatuur van de vuurhaard is, hoe sneller het hout wordt geconsumeerd. Tegelijkertijd neemt de omvang van de hoeveelheid hout die tegelijkertijd brandt niet toe, wat in een gewone kachel wel het geval is.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

Vandaag ben ik er eindelijk toe gekomen om een paar video-clips te maken met geluid erbij. Om te demonstreren hoe zo'n rocket stove kan klinken als-tie heel heet wordt. Vorig jaar heb ik al eens beweerd dat het ding een geluid kan maken als een pulse jet. Ik ben nu zover dat na een adequate opwarmtijd het ding op commando V-1 geluid produceert.

De eerste clip is geschoten na een opwarmtijd van 15 minuten, waarvan 10 minuten aangeblazen met een antieke haar-fohn. En zolang ik daarna maar tamelijk aggressief bijvul en de boel naar beneden schud, dan blijft-ie in die pulse jet mode branden. Door de hele clip is een metaal achtig rammelend geluid te horen. Dat is de vuldop van de bovenste oliedrum die niet was aangedraaid. Het illustreert dat er behoorlijk wat vibraties optreden in het geheel. Op de achtergrond is ook een zwaarder en onregelmatiger geluid te horen, waar dat door veroorzaakt wordt weet ik nog niet.

[youtube]Mw4QaGrYinI&context=C471b86dADvjVQa1PpcFNaX9WAq0EWFubRrvV6af6sdXRIPUDgNlw=[/youtube]

De tweede clip heeft minder rammels, maar er is meer geknetter van hout. Dat heeft bij zo'n mobiele telefoon de consequentie dat het geluid niveau veel variaties vertoont. Iedere keer als er een hard geluid is, dan dimt de opname een paar seconden. Maar geloof me, dit ding produceert behoorlijk veel lawaai als-ie op deze manier brandt. Daar staat tegenover dat er ook veel meer hitte wordt geproduceerd. En waarschijnlijk ook stuwkracht, waardoor hij bijvoorbeeld horizontaal zou kunnen liggen.

[youtube]GTK5HPefiRw&feature=relmfu[/youtube]
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door account verwijderd »

@Peter von Braun,

Proficiat. Dit had ik niet verwacht,

De rocket is dus echt heel erg warm geweest. De hebt denk ik ruim een aantal keer de geluids snelheid behaald, ca 900m/s en misschien een ondedruk van 0.5 bar tijdens het pulseren.
Het wordt tijd dat er een expansiekamer in komt zodat je meer stuwkracht krijgt en een oorverdovend geluid uit de schoorsteen krijgt.... :mrgreen:
Ik heb ergens nog een testfoto van zo'n expansiekamer i.c.m. een rocket.

Een idee : Die augmentor foto heeft ook weer met de omzetting warmte naar arbeid (kinetische) energie te maken.
Je kunt met deze combinatie een voordeel behalen. Opbouw : korte inkomende convergerende parabool, lange uitgaande divergerende parabool.
(Parabool vormen geven de beste prestaties bij geluid en drukgolven, als voorbeeld een grammofoon luidspreker uit 1900.)

http://donkey32.proboards.com/index.cgi ... 355&page=2
Bijlagen
augmentor
augmentor
augmentors2.gif (16.51 KiB) 2304 keer bekeken
pulse jet.jpg
pulse jet 2.jpg
Verwijderd
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door Johndc »

Wel Peter, datzelfde geluid produceert mij SZ brander ook als er iets te veel van dat spul de brandruimte in gaat. Doch, ik heb liever het geluid van een in de verte horende jet. Dan is het bij toch, net goed. :wink:
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

@Johndc,
Wil ik best wel geloven, maar er zijn toch wat verschillen. Jouw SZ brander heeft een fan en is een stuk groter dan dit piepkleine ding dat zijn eigen trek genereert. Dat het ook nog in staat is om gewoon door de blijven gaan is op zich al bijzonder voor een apparaat dat per ongeluk wat meer blijkt te kunnen. :)

Bovendien, ik bereik de beste resultaten uit 4 jaar lang metingen doen als dit gebrul op de achtergrond klinkt. Kennelijk heeft deze constructie weinig last van een overmaat aan brandbare stoffen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door Johndc »

@Peter, het scheelt toch niet zo veel hoor! Qwa grootte verbrandingsruimte. Jij vult vertikaal, ik horizontaal. Maar de werking van het geheel gaat in feite dezelfde kant op (volgens mijn bescheiden mening) Ik heb als verbrandingsruimte echter een ronde ruimte, die bovenaan, voor het de (rocket) pijp in gaat, afgenepen word door een "vertex" (vernauwing) die de werveling tot stand brengt. (de juiste opening-maat bleek belangrijk) Dan gaat het verder via die RVS buis (die mooi oranje-rood staat te gloeien) van 1 meter die de rest tot ontbranding brengt. Dus denk ik toch dat het zeer nauw aanleunt bij jou interesse. Enheuu...als je mijn topic een beetje gevolgd mocht hebben, ik vroeg mij af waar de assen bleven. Wel vandaag ben ik er achter. Ze gaan gewoon als vliegas mee door de schouw. Ik had mijn wagen geparkeerd naast het gebouw en vond (na een dagje echt doorstoken) mijn voorruit onder een laagje fijn stof. Nu weten we gelijk waar het dus naar toe ging :mrgreen:
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

Johndc schreef:Enheuu...als je mijn topic een beetje gevolgd mocht hebben, ik vroeg mij af waar de assen bleven. Wel vandaag ben ik er achter. Ze gaan gewoon als vliegas mee door de schouw.
Die rocket stove doet dat ook, maar er wordt geen gebruik gemaakt van een fan dus de onderdruk is niet zo groot. Omdat er een vat om de riser heen staat die veel ruimer is, valt het stof daar grotendeels naar beneden. Het zou beter zijn als je dat stof ook op een dergelijke manier af zou vangen, het inademen daarvan is waarschijnlijk niet gezond. Als het op je auto valt, komt het ook wel in huis.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

Michel, ik heb de afgelopen dagen nog een paar testruns gedaan, en nu begrijp ik pas wat je bedoelde met 900 m/s! En inderdaad, na de riser wordt het ding wijder bij mij, omdat er een oliedrum overheen staat die veel groter is dan de omvang van de riser. Toen ik een vaatje er afhaalde en de riser had ingekort zodat er boven nog 5 cm ruimte was, kostte het heel veel moeite om het ding in pulse mode te krijgen en nog veel meer moeite om hem er in te houden.
Evengoed, met een vaatje en de riser 30 cm weg van de top van de drum deed-ie het zonder mankeren. Overigens, als ik de plug uit het deksel draai dan stopt-ie onmiddellijk met pulseren.
Ik heb er dus al een expansiekamer inzitten, dat is de drum zelf, rondom de riser is erg veel ruimte, bij benadering 4x zoveel als de doorsnede van de riser. Inmiddels heb ik 5 testruns gedraaid en gefilmd, en wat ik ook doe, de frequentie van de pulse blijft gelijk. Net even onder de 43 Hz van de V-1, schat ik. Wat zou ik moeten doen om de frequentie omhoog te krijgen?

Hier nog een video van de rocket met een vaatje inplaats van twee, met 30 cm ruimte boven de riser. Hij doet het zonder mankeren, af en toe staat de drum zo te schudden dat het een beetje griezelig wordt. De volgende keer leg ik er een paar bakstenen op.

[youtube]Wo-D6MbpRw8&context=C4ccd680ADvjVQa1PpcFPdBMMLn1jc0cFdv5TDNk_b0pmPi31t4HU=[/youtube]
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie