zelf briketten persen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

zelf briketten persen

Bericht door kockie »

tijdens mijn zoektocht naar rookgasventilatoren kwam ik een site tegen met mogelijk interessante informatie. Het is een site met beschrijvingen en wat foto's van industriele toepassingen mbt tot het stoken van hout. Misschien leuk om wat ideeen op te doen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Ik was ook al een tijdje op zoek naar verkleinings machines.Zoals een brikettenpers.Wel een paar gevonden maar een beetje geschroken van de prijs.Ik dacht dat het wel mee zal vallen en omdat zaagsel meestal gratis wordt aan geboden.En als tweede omdat hout zagen en haken wat moeilijk wordt omdat ik in een electrische rolstoel hoofdzakelijk zit dacht ik dat dit de oplossing was.Dus maar even verdrzoeken.Wel een paar leuke machienes. http://www.ecs-vught.nl/briket.htm , http://www.hout-cv.nl/reinboldpers.htm. En voor de echt d.h.z http://www.hout-cv.nl/reinboldpers.htm.

groet mark
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,:oops:

De laatste site van d.h.z moest zijn http://www.newdawnengineering.com/websi ... rbrick.htm

groet mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Kockie,

Zulke sites zijn wel interessant, maar vergeet niet dat sommige mensen daar soms depressief van worden :(

De machines zetten wel aan tot nadenken en waarschijnlijk kunnen wel kleine betaalbare versies ontwikkeld worden.

Mark,

Een brikettenpers staat ook al een tijd op mijn verlanglijstje maar noch de Sint, noch de Kerstman hebben er een gebracht :(

Hout persen tot briketten vereist abnormaal droog hout (minder dan 10 percent) en een relatief hoge druk (meer dan 1000 bar). Ik denk wel dat iets te maken valt met een handpomp van een hydraulische carroseriepers. Die leveren namelijk 700 bar.

Dirk Bauwens
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dirk Bauwens schreef: De machines zetten wel aan tot nadenken en waarschijnlijk kunnen wel kleine betaalbare versies ontwikkeld worden.
Dat was ook de bedoeling van mijn link....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi

Ik had zelf al een garage pers zitten denken.Die bedien je ook met een handpomp.Staat op zich zelf al in een makkelijke werk opstelling.Lijkt me wel erg arbeids intensief.Omdat ik uit het autoschade vak kom ken ik die pomp wel dirk maar als wij over dezelfde praten het deze mischien een te kleine uitslag om dit werk te kunnen doen.Is trouwens inderdaad erg sterk maar de goedkopere modellen storingsgevoelig.

Er zijn bedrijven(houtverwerkings) die briketten te koop aan bieden voor 2 euro de 25 kilo.In groningen 35 euro de kuub in krat maar ja de afstand maakt het ook niet voordeliger.Dus dan maar weer denneappels zoeken

mark
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Hier een voorbeeld van een 20 tons garagepers http://www.adr-spierings.nl/machinehand ... per12t.htm
Dan kun je zien wat ik bedoel en hij kost 175 euro.Hier kun je zaagsel tot een briket mee persen.

mark

Een moderator wijzigde dit bericht:
Url even aangepast zodat ie werkt
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Hallo Mark,

Heb je met zo'n pers al briketten geperst, of ken je iemand die dat al gedaan heeft ?

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Dirk,

Nee nog niet het idee spookt wel al een tijdje door mijn hoofd.Moet zelf eerst een goede dag hebben.Ik een ziekte die tussen ms en a.l.s zit en dat neemt energie en spierfuntie af maar niet wilskracht.Dus we gaan wel persen er gaat wat tijd over heen.

Nog na lopen denken wie een garagepers heeft blijkt er een te staan in het bedrijf van mijn vader.Dus zaagsel halen en proberen.Zal kijken of dit snel te regelen valt.Dus dat wordt een dagje van alles uit proberen.

Ieder die nog tips heeft ik hoor ze graag over b.v. lengte en diammeter enz.Perskracht had ik al van Dirk min. 700 bar.

mark
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Het lijkt me niet dat primair de druk belangrijk is. Je moet weten hoeveel druk je op een vierkante centimeter nodig hebt....

Als je een dunne briket maakt, heb je minder druk nodig dan wanneer je een dikke maakt....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

E?n van de eenheden die voor druk gebruikt worden is de "bar". Dat is ongeveer 1 kg per vierkante centimeter.

Om houtsnippers of zaagsel, zonder bindmiddel, blijvend in elkaar te persen, moet minimaal 1000 bar gebruikt worden, en moeten de snippers een vochtigheidsgehalte van minder dan 10 percent hebben en een temperatuur van ergens rond de 140 graden. De houtcellen zijn dan goed plastisch.

Om minimaal 1000 bar te persen, zou bijvoorbeeld een 50-ton pers moeten duwen op een vlakje van maximaal 50000/1000= 50 vierkante centimeter. Voor een cirkelvorm geeft dat cylindervormige briketten of staven van van bijna 8 centimeter diameter. Dat zijn al mooie stammetjes!

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Het lijkt me dan duidelijker om te zeggen dat je 1000 Kg per vierkante cm nodig hebt ipv 1000 Bar. Waarom? Omdat Bar de druk aangeeft per vierkante centimeter en de totale druk die je nodig hebt afhankelijk is van de oppervlakte van het te persen materiaal.


Maar het punt is duidelijk!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Ik kwam deze tegen op marktplaats.Lijkt mij toch veel werk en geeft volgens mij ook nog wel luchtvervuiling(inkten).Maar toch het is al langer bekend in arme landen.Nu is er vindingrijke groninger die het hier verkoopt.

Groet Mark


Papierbriketten

Zelf in uw energie behoefte voorzien! Met deze handzame brikettenpers maakt u van uw oud papier mooie briketten.

Deze stevige, toch compacte pers ( zie foto) is gemakkelijk te bedienen.De afmetingen zijn ongeveer: lengte 45 cm, breedte 24 cm en hoogte 25 cm.

Na het persen is de briket gemakkelijk uit de pers te halen.

De briketten zijn 6-kantig, 18 cm lang en 12 cm in doorsnee. Door de 6-kantige vorm kunt u ze makkelijk stapelen en blijven er openingen voor ventilatie. Dit zorgt voor een kortere droogtijd. ( zie foto).

Brandduur van een briket ongeveer 1 tot 1,5 uur, afhankelijk van persing.

Alle soorten papier zijn geschikt.

Vaste prijs: Euro 110,-
Verzendkosten door heel Nederland: Euro 12,50
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef:Lijkt mij toch veel werk en geeft volgens mij ook nog wel luchtvervuiling(inkten)
Ik denk dat de inkt voor kranten milieuvriendelijk, zelfs biologisch afbreekbaar is (o.a. op basis van sojaolie).

Dirk
richardroelofsen
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2006, 16:03

Bericht door richardroelofsen »

Dirk Bauwens schreef:E?n van de eenheden die voor druk gebruikt worden is de "bar". Dat is ongeveer 1 kg per vierkante centimeter.

Om houtsnippers of zaagsel, zonder bindmiddel, blijvend in elkaar te persen, moet minimaal 1000 bar gebruikt worden, en moeten de snippers een vochtigheidsgehalte van minder dan 10 percent hebben en een temperatuur van ergens rond de 140 graden. De houtcellen zijn dan goed plastisch.

Om minimaal 1000 bar te persen, zou bijvoorbeeld een 50-ton pers moeten duwen op een vlakje van maximaal 50000/1000= 50 vierkante centimeter. Voor een cirkelvorm geeft dat cylindervormige briketten of staven van van bijna 8 centimeter diameter. Dat zijn al mooie stammetjes!

Dirk
Plaats reactie