Kachelbouwers gezocht

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

evdongen
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2011, 12:34

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door evdongen »

peterberg schreef:Dan klopt het hele binnenwerk niet meer en moeten er vrij veel nieuwe mallen komen.
Nee, mallen en nieuwe onderdelen gieten gaat het niet worden. Ik zit te denken aan aanpassen van de deur en beluchting beneden. Nu blaast alle lucht onder tegen het hout aan. Als je op een of andere manier de lucht kunt verdelen, zoals in je vorige antwoord aan Mia dan zou het toch rustiger moeten branden? Dus misschien een extra schuif om de onder- en bovenbeluchting apart in te stellen.


Dit is ongeveer wat ik voor ogen heb. De lucht gaat dan deels door een buis door de stookplaat naar achteren, deels onderaan de stookplaat naar boven en deels tussen deur en een plaat achter de deur naar boven.
Bijlagen
kachelAanpassing.jpg
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door peterberg »

evdongen schreef:Als je op een of andere manier de lucht kunt verdelen, zoals in je vorige antwoord aan Mia dan zou het toch rustiger moeten branden? Dus misschien een extra schuif om de onder- en bovenbeluchting apart in te stellen.
Zo eenvoudig is het niet, was het maar waar. De huidige situatie is zodanig dat een flink deel van de luchtstroom tussen het hout doorgaat en naar boven gericht is. Met het aanmaak vuurtje boven aan krijg je dus een top lit, updraft (TLUD) systeem. Een gevolg van deze situatie is, dat de temperatuur in de vuurkamer flink gaat stijgen waardoor de temperatuur tenslotte het zelf-ontbrandings niveau van het hout bereikt. Dan gaat het hout toch allemaal branden, ondanks dat de ontwikkeling van het vuur tegen de wind in gaat. En dan moet de constructie van de kachel er wel op gemaakt zijn om die plotselinge acceleratie in verbranding aan te kunnen.

Wat je wilt gaan doen heeft nog meer haken en ogen. Onder-beluchting kun je missen als kiespijn, het is alleen nuttig om het vuur te starten. Meer niet, daarna kun je die beter afsluiten. De front-beluchting zal nog wel gaan, maar de achter-beluchting is behoorlijk tricky. Als het werkt draagt het echt bij, omdat aan de achterzijde altijd een zuurstofarm gebied is.
Ten eerste moeten die buizen echt buiten de kachel uitsteken, anders gaat het grootste deel van de luchtstroom er langs. En ten tweede heeft het geen zin om ze ergens halverwege de houtstapel te laten eindigen. Op die manier krijg je alleen maar meer houtgas productie in korte tijd.

Ga er vanuit dat het vuurtje toch wel aan de gang blijft, maar dat een groot deel van de brandbare stoffen onverbrand boven het vuur opstijgen. Dus is de beluchting daar het meest effectief, 5 tot 10 cm boven het brandende hout. Niet meer, maar zeker ook niet minder. Verdelen op zichzelf klinkt goed, maar nu nog op de juiste plaats, bij de juiste temperatuur en in de juiste hoeveelheid. Daar komt nog bij dat als het echt goed werkt, je ook minder lucht nodig hebt om de verbranding goed te laten verlopen. Wat uiteraard het rendement weer ten goede komt, er hoeft immers minder lucht opgewarmd te worden die toch weer via de schoorsteen verdwijnt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
evdongen
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2011, 12:34

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door evdongen »

Peter,

Bedankt voor deze inzichten. Ik ben hiermee aan de slag gegaan en heb met een andere manier van stapelen geprobeerd de beluchting en verbranding te verbeteren.
Het is daarmee al een paar keer achter elkaar gelukt rookloos te stoken, op twee manieren, zie afbeelding.
Stookmethode.jpg
De eerste is waarbij de blokken rechtop tegen de achterwand steunen. Bovenop kleiner hout en aanmaakhout. -links

De tweede is waarbij hout dwars ligt. Belangrijk hierbij is dat het onderste hout uit grotere brokken bestaat en compact gestapeld is. De grotere brokken bij de ingang houden de lucht die onderdoor wil stromen grotendeels tegen. -rechts

De methode met rechtopstaande blokken gaat het best. hierbij is alleen het aanmaken wat lastig, omdat de kleinere houtjes makkelijk tussen de stammen kunnen vallen.

Met deze manieren van stoken ben ik nu wel tevreden met de kachel.

gr, E
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door RicharddeBlauw »

Dat is wat nog steeds ook bij de Tigchelkachel gebeurt. Veel te veel hout in één keer verstoken geeft rookontwikkeling. Onderbeluchting waardoor kaarsrechte vlammen omhoog door het hout schieten. Dit in combinatie met een veel te kleine doorgang aan de achterkant maakt het vooral nu vrijwel onmogelijk om netjes te stoken. De enige manier is kleinere hoeveelheden hout en vaker per dag (3 keer) stoken.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door frans »

RicharddeBlauw schreef:Dat is wat nog steeds ook bij de Tigchelkachel gebeurt. Veel te veel hout in één keer verstoken geeft rookontwikkeling. Onderbeluchting waardoor kaarsrechte vlammen omhoog door het hout schieten. Dit in combinatie met een veel te kleine doorgang aan de achterkant maakt het vooral nu vrijwel onmogelijk om netjes te stoken. De enige manier is kleinere hoeveelheden hout en vaker per dag (3 keer) stoken.
Ik heb denk ik een speciale tigchelkachel.
Deze stapel ik geheel vol en steek het hout daarna bovenop aan.
Dan krijg je een nogal rookloze verbranding.
n.b. waterdamp is natuurlijk wel te zien.
Een aardige bijkomstigheid van al mij kachels is dat ze nauwelijks te ruiken zijn als ze in bedrijf zijn.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door RicharddeBlauw »

Zo gebeurt dat hier ook maar dan met rookontwikkeling.

Ik heb sterk de indruk dat op deze wijze met deze kachel stoken alleen goed mogelijk is als je een perfect rookkanaal hebt. De kachel is gewoon te strak geconstrueerd en is niet flexibel.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door frans »

RicharddeBlauw schreef:Zo gebeurt dat hier ook maar dan met rookontwikkeling.

Ik heb sterk de indruk dat op deze wijze met deze kachel stoken alleen goed mogelijk is als je een perfect rookkanaal hebt. De kachel is gewoon te strak geconstrueerd en is niet flexibel.
Wat betreft een goede schoorsteen, dat is natuurlijk nooit weg.
Die van mij is goed maar volgens de boekjes verre van perfect.., niet geisoleerd enz.
Heb je de kachel zelf inelkaar gezet?
Op zich geen moeilijke klus alleen helemaal bovenaan kwam ik een onderdeel tegen dat enige fantasie nodig had.
Dient voor de bescherming van de bypass schuif, deze moet naar achter geplaatst worden.
Dat was niet duidelijk in de tekening te zien. (naar mijn mening)

n.b. Hete gassen krimpen door de afkoeling tijdens hun reis door de kachel.
Met het te krap zijn van de doorgangen loopt het wel los.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door RuudBalk »

Hallo,

Ik heb een vraag: wat gebeurt er precies achter de venturie (van mijn kachel en van bijvoorbeeld de Bergkachel)? Voor het gemak sluit ik aan bij een bestaand draadje:

Re: Kachelbouwers gezocht
Bericht door peterberg » 21 okt 2011, 17:36

mia schreef:
Zoals ik al schreef broed ik op een bergkachel met lemen mantel. Stoken eveneens op rooster. Betonnen rooster hier. Via aslade zuurstofregeling. Ik vraag me nu af waar hier de zuurstof toevoer vandaan komt voor de naverbranding in de expansieruimte bovenaan waar de gassen verbrand worden?
Nou, dat rooster is eigenlijk meer een vuurbetonnen vloertje met een paar sleuven erin. De lucht komt allemaal via de aslade binnen, maar verdeelt dat in 15% onderbeluchting en 85% frontbeluchting. Die laatste komt omhoog tussen het glas en de gaasdeur die er achter zit. Door de trek van de schoorsteen wordt (een deel van) de lucht meegezogen naar boven, de venturie in. Technisch gesproken zou die onderbeluchting ook weggelaten kunnen worden, starten gaat dan wat langzamer. De rocket/bell door Mees* gebouwd is op die manier geconstrueerd. Omdat er ook nog zijbeluchting is via de buizen werkt het hier zelfs best goed. Metingen moeten nog uitwijzen hoe deze constructie presteert.


Ik heb een filmpje gemaakt van de ruimte achter de venturie maar omdat ik die niet kan bijvoegen :oops: is het een foto geworden.
Is het nu zo dat in die ruimte de rest gassen nog worden gemengd met de rest zuurstof (voor zover elk aanwezig is)? Zie ook de beschrijving van de Bergkachel. Of gaat de vergelijking met de Bergkachel mank?
Wat mij opvalt is de kleur van de vlam, die is in de branderkamer mooi helder geel maar achter de venturie wat meer rood.

Met vriendelijke groet
Bijlagen
Achter_de_venturie.jpg
186_Svendsen1_inwendig.doc
(218.5 KiB) 54 keer gedownload
133_Wervelkamer_expansieruimte_vb_Bergkachel.doc
(32 KiB) 49 keer gedownload
Plaats reactie