Kachelbouwers gezocht

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

evdongen
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2011, 12:34

Kachelbouwers gezocht

Bericht door evdongen »

Hallo, ik ben op zoek naar andere geïnteresseerden die ook zelf een kachel willen bouwen. Zelf ben ik al een tijd geïnteresseerd in het bouwen van een eigen houtkachel. Een probleem is echter de tijd die je daaraan moet besteden, of de duizenden euro's die je voor een kant en klare kachel anders extra kwijt bent. De zelfbouwkachel van de 12 ambachten is qua tijd en geld wel het interessantste. http://www.de12ambachten.nl/zelfbouw.html

Mijn idee is om 2 of 3 anderen te vinden die ook een kachel wilen maken, en met dat groepje voor iedereen een eigen kachel te maken.

Misschien kunnen we dan zelfs het transport en opbouwen ook samen doen, en daarmee tijd besparen en deskundigheid opdoen.
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door terraxy »

evdongen schreef:Hallo, ik ben op zoek naar andere geïnteresseerden die ook zelf een kachel willen bouwen. Zelf ben ik al een tijd geïnteresseerd in het bouwen van een eigen houtkachel. Een probleem is echter de tijd die je daaraan moet besteden, of de duizenden euro's die je voor een kant en klare kachel anders extra kwijt bent. De zelfbouwkachel van de 12 ambachten is qua tijd en geld wel het interessantste. http://www.de12ambachten.nl/zelfbouw.html

Mijn idee is om 2 of 3 anderen te vinden die ook een kachel wilen maken, en met dat groepje voor iedereen een eigen kachel te maken.

Misschien kunnen we dan zelfs het transport en opbouwen ook samen doen, en daarmee tijd besparen en deskundigheid opdoen.
Hoi,
We hadden via PM al contact maar deze lead was me ontgaan en inmiddels heb ik ook een eigen lead gestart wat dus eigenlijk zinloos blijkt te zijn
GRTX Ger
evdongen
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2011, 12:34

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door evdongen »

Hallo

Inmiddels heeft zich een persoon gemeld die ook samen de finoven van de 12 ambachten wil bouwen. Het zou deze zomer of herfst moeten gebeuren. We zijn dus nog op zoek naar één kachelbouwer.

Dus:
Wie is er nog geïnteresseerd in een houtkachel met een hoog rendement, bewezen ontwerp, weinig schadelijke uitstoot, (Deels) naar eigen inzicht te bekleden met tegels of te stucen?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door deleted »

Als ik mijn isolatie op punt heb ga ik ook een massa-kachel bouwen.

Maar kijken jullie eens naar dit topic: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... l&start=60

Hier heeft Peter al 2 volledig uitgebalanceerde kachelontwerpen gepost.
Volledig steen-voor-steen ontwerpen in Sketchup.
Makkelijker kan je het niet voorgeschoteld krijgen.

Het ontwerp van Peter haalt bovendien betere verbrandingswaarden dan die van de 12 ambachten.

G
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door terraxy »

@evdongen
Ik heb voort nood een stalen kachel geplaatst en ben bezig met het voorbereiden van een complete kachel: moederhaard, fornuis en oven van met chamotte binnenkant en leem buitenwerk waarbij ik ook rekening houd met een trekafhankelijke lucht/lucht warmte wisselaar.
1 en ander bouw ik in eigen beheer.
mia
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 sep 2011, 22:14

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door mia »

Hallo
ik lees dat jullie druk bezig zijn met kachels bouwen en daar zit ik ook al een tijdje op te broeden.
ik zit meer te kijken naar de bergkachel dan de 12 Ambachten omdat de te verwarmen ruimte groter is hier. Op de website van de bergkachels uit Den Haag, vind ik niet genoeg technische gegevens om hier voluit creatief te kunnen plannen. Heeft iemand van jullie meer zicht op en kennis van deze bergkachels?
Mia
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door peterberg »

Hallo mia, welkom op het ecologieforum.
Over de finoven-achtige die je noemt is op dit forum een heleboel te vinden maar het staat erg verspreid. Ik weet vrij veel over dit onderwerp, dus laat maar eens horen welke informatie je zoekt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door deleted »

:D Dat treft Peter.
Toeval of weten die uit DenHaag allemaal meer van deze kachel ?

G
mia
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 sep 2011, 22:14

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door mia »

ondertussen heb ik al wat info van Maarten gekregen die ik persoonlijk een mailke gestuurd heb voor ik mijn vraag op dit forum zette. Dit lijkt me ook een betere manier om over mijn project te brainstormen.
Ik herhaal mijn overige vraag hier even:
Ik zoek een grote finoven en het idee van de bergkachel lijkt me wel wat. Ik zou meer info willen mbt kernpakket 8 want de ruimte is groot en ik zou liefst zelf de buitenwand creëren.
Hebt u daar niet wat meer technische uitleg over? Hoe creatief kan ik nog zijn bij het vormgeven van de buitenwand? Hoe worden beide wanden aan elkaar bevestigd? Hoe ver mag de buitenwand van de binnenwand verwijderd zijn? (Maarten zei dat ze tegen elkaar aan zitten met een isolatie-fleece ertussen)
hoe loopt de rookafvoer? is dat een zichtbare metalen buis tussen kachel en muur? Op welke hoogte gaat die best in de schouw en op welke hoogte komt die uit de kachel? Hoe ver mag de kachel van de schoorsteen staan en kan die dan verbonden met een ingemetselde inox flexibel?
Waar zitten de kleppen voor verwijdering van vliegassen? Hoe worden die in de buitenwand verwerkt bij de gewone bergkachel 8?
Ik heb mijn huis eigenhandig gebouwd en het is nogal bijzonder van vorm. Daarom wil ik ook een passende vorm voor deze kachel. Vele muren zijn hier bvb gebogen, rondingen en vloeiende lijnen van de ene kamer naar de andere. Als die kachel zo heel 4kant is en de buitenwand moet er tegenaan liggen, dan heb ik niet veel speelruimte meer, lijkt me. Ken je de Hongaarse kemence? Ik had graag die vorm op een speelse manier benaderd. Weet jij of ik dan gewoon met grote stukken chamotte die tegen de binnenbouw aanleunen, plastisch kan vormgeven? Dan verhoog ik ook het gewicht en de warmteopslagcapaciteit misschien? en dan over het hele zootje lemen? Zou dat werken? hoe voorkom ik barsten?
Deze technische gegevens heb ik oa nodig om in dit huis een plek te zoeken waar die kachel zou kunnen geplaatst worden. Ik heb wel een idee hoe ik het zou willen doen, maar ben bang technische valkuilen over het hoofd te zien. Oorspronkelijk dacht ik het binnenwerk ook zelf te bouwen met chamotte, maar ik zie er tegenop. Een geprefabriceerd binnenwerk zou me enorm veel werk besparen.
zo, Peter, dat is een beetje een schets van mijn project.
ik hoop dat jij me een beetje verder kan helpen
Mia
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door peterberg »

mia schreef:Ik zoek een grote finoven en het idee van de bergkachel lijkt me wel wat. Ik zou meer info willen mbt kernpakket 8 want de ruimte is groot en ik zou liefst zelf de buitenwand creëren.
Dat is zonder meer mogelijk.
mia schreef:Hoe creatief kan ik nog zijn bij het vormgeven van de buitenwand? Hoe worden beide wanden aan elkaar bevestigd? Hoe ver mag de buitenwand van de binnenwand verwijderd zijn? (Maarten zei dat ze tegen elkaar aan zitten met een isolatie-fleece ertussen)
Dat laatste klopt, en is nodig om te zorgen dat de binnen- en buitenwand nergens aan elkaar vastzitten. Dit is vanwege de heftige thermische bewegingen die de kern maakt als-ie heet wordt. Het is tegelijkertijd nodig om de buitenwand (mantel) kort bij de kern te houden zodat de warmte overdracht zo goed mogelijk is.
mia schreef:hoe loopt de rookafvoer? is dat een zichtbare metalen buis tussen kachel en muur? Op welke hoogte gaat die best in de schouw en op welke hoogte komt die uit de kachel? Hoe ver mag de kachel van de schoorsteen staan en kan die dan verbonden met een ingemetselde inox flexibel?
Bij de normale versie 8 komt de rookafvoer achter uit de kachel, 15 cm boven vloerniveau. Als je nog kunt kiezen is het een goeie opstelling om de ingang van de schouw ook op die hoogte te houden. Dat kan met een korte tunnel van metselwerk, waar ook een veegluik in kan zitten. In principe kan de rookafvoer op deze manier gemakkelijk een meter lang zijn. Maar het kan ook met een stuk kachelpijp en twee bochten van 90 graden als de aansluiting b.v. vlak bij het plafond zit. In dat geval is het gat in de kachel tegelijk veegluik. En dat gat kan naar keuze wat naar links of rechts.

Versie 8 heeft ook een variant met de uitgang bovenop (topvented). De kern kan dan een paar openingen krijgen voor schoonmaken. Links en rechts een, en als de kachel vrij staat kan het in plaats daarvan aan de achterkant, allemaal op 15 cm van de vloer.
mia schreef:Waar zitten de kleppen voor verwijdering van vliegassen? Hoe worden die in de buitenwand verwerkt bij de gewone bergkachel 8?
Hierboven beantwoord.
mia schreef:Ken je de Hongaarse kemence? Ik had graag die vorm op een speelse manier benaderd. Weet jij of ik dan gewoon met grote stukken chamotte die tegen de binnenbouw aanleunen, plastisch kan vormgeven? Dan verhoog ik ook het gewicht en de warmteopslagcapaciteit misschien? en dan over het hele zootje lemen? Zou dat werken? hoe voorkom ik barsten?
Ik denk dat ik die Hongaarse kachel ken. Uit het voorgaande kun je opmaken dat de buitenwand niet tegen de kern kan leunen, de mantel moet op zichzelf staan. Chamotte is trouwens voor deze toepassing veel te hittebestendig en daarom te prijzig. Wat je beter kunt doen, is leemstenen gebruiken en wat spelen met de dikte van de mantel om het aanzicht levendiger te maken. Daarvan is het eenvoudig om de hoeken af te ronden en met in- en uitspringend metselwerk te werken. En dan het hele zootje lemen, dat is dan wel noodzakelijk. Barsten kun je voorkomen met een kunststof stucnet in de leem te werken. De mantel wordt aan de buitenkant niet warm genoeg om dat te laten smelten. Met het dikker worden van de mantel wordt ook de reactietijd van de massa langer, maar dat kun je heel best als een voordeel zien. Het binnenklimaat wordt door zo'n grote kachel heel gelijkmatig.
mia schreef:Oorspronkelijk dacht ik het binnenwerk ook zelf te bouwen met chamotte, maar ik zie er tegenop. Een geprefabriceerd binnenwerk zou me enorm veel werk besparen.
En dat niet alleen, een goed werkende kachel bedenken is niet zo maar even gedaan en ik kan het weten. :) Vooraleer je de stromingen en beluchting op orde hebt ben je een paar jaar verder. En daarbij, hoe beter rendement het ding heeft hoe kritischer het geheel wordt. Met het risico dat het in plaats van goed werkend een creosoot generator wordt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
mia
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 sep 2011, 22:14

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door mia »

veel om over na te denken, Peter
het ontwerp hier is groeiende :-)
wat betreft die dure chamotte, ik heb hier chamotte liggen. Materiaal van afbraak van een industriële oven. Ligt wel al heel wat jaren buiten ondertussen :-/ Als ik er geen barsten in zie is die dan nog bruikbaar? En als het me dus niks kost, is chamotte dan wel een goed idee? ik zal vooral de basis veel willen verbreden en dacht dat dan vol te metselen met deze grote blokken chamotte.
ik wil ook weten of het ok is om in de buitenlaag vele verschillende materialen te verwerken. Ik denk dan aan overbakken baksteen uit een veldoven, tegelkachel-tegels, leemstenen, natuursteen, dit alles door elkaar. Of hebben die verschillende reacties op hitte en barst de boel dan uiteindelijk toch? in het hele huis komen die materialen steeds terug. Mss is een fotootje om te stijl te tonen wel gepast?
In de bouw van het huis zijn niet alleen de muren maar ook de vloer een beetje onconventioneel. Ik heb dus in de living, waar de kachel moet komen, verschillende vloerniveaus. Dat onderste deel van de bergkachel 8, die soort sokkel onder de stookruimte, wordt die ook erg warm? Kan ik die in de grond laten zakken? Anders kom ik in de problemen met de hoogte.
Wat is de minimumdikte van de mantel? kan ik ergens slechts tot een tegelkacheltegeltje-dik gaan? wat is het effect ervan? Gewoon een plekje met wat meer warmteverlies of stoort het het hele concept van opslag en langzame afgave? Een maximum is er dus niet behalve dat de opwarming trager verloopt. (en het afgeven ook, waarschijnlijk?) Is het ok om die mantel onderaan op sommige plaatsen tot 50cm dik te maken en op andere slechts 8cm (=1leemsteen denk ik?)
en zo'n veegluik, waarmee sluit je dat af?
vele vragen, ik weet het, maar voor ik ergens aan begin wil ik heel goed weten waar ik aan begin. Dat heeft de ervaring van 17 jaar bouwen me wel geleerd :-)
ik heb een plattegrond gemaakt van karton en het is verbazend hoeveel plaats zo'n kachel inneemt! Dus een goed ontwerp is nodig want het zal maar net passen...
sorry, fotobestand is te groot, ik zal later wel een kleiner maken
Mia
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door peterberg »

mia schreef:wat betreft die dure chamotte, ik heb hier chamotte liggen. Materiaal van afbraak van een industriële oven. Ligt wel al heel wat jaren buiten ondertussen :-/ Als ik er geen barsten in zie is die dan nog bruikbaar? En als het me dus niks kost, is chamotte dan wel een goed idee? ik zal vooral de basis veel willen verbreden en dacht dat dan vol te metselen met deze grote blokken chamotte.
Natuurlijk kun je chamotte gebruiken als je dat nog hebt liggen. Maar waarom je de basis zou willen verbreden ontgaat me.
mia schreef:ik wil ook weten of het ok is om in de buitenlaag vele verschillende materialen te verwerken. Ik denk dan aan overbakken baksteen uit een veldoven, tegelkachel-tegels, leemstenen, natuursteen, dit alles door elkaar. Of hebben die verschillende reacties op hitte en barst de boel dan uiteindelijk toch? in het hele huis komen die materialen steeds terug.
Veel verschillende materialen is geen goed idee. Hebben allemaal andere temperaturen waarbij ze uitzetten en ook hoeveel ze uitzetten kan knap verschillend zijn. Verder raad ik altijd af om kalkzandstenen te gebruiken, die zijn belachelijk traag voor de dikte die ze hebben. Uiteindelijk krijg je onherroepelijk barsten met verschillende materialen in de wand.
mia schreef:In de bouw van het huis zijn niet alleen de muren maar ook de vloer een beetje onconventioneel. Ik heb dus in de living, waar de kachel moet komen, verschillende vloerniveaus. Dat onderste deel van de bergkachel 8, die soort sokkel onder de stookruimte, wordt die ook erg warm? Kan ik die in de grond laten zakken? Anders kom ik in de problemen met de hoogte.
Die voet wordt ook warm, dat is de ruimte waar de twee of drie tegenstroom kanalen, aantal afhankelijk van de uitvoering, bij elkaar komen. Je kunt die laten verzinken zolang als er maar voldoende draag vermogen van de vloer overblijft. Helemaal verzinken lijkt me niet slim, dan komt de deur weer op de vloer uit.
mia schreef:Wat is de minimumdikte van de mantel? kan ik ergens slechts tot een tegelkacheltegeltje-dik gaan? wat is het effect ervan? Gewoon een plekje met wat meer warmteverlies of stoort het het hele concept van opslag en langzame afgave? Een maximum is er dus niet behalve dat de opwarming trager verloopt. (en het afgeven ook, waarschijnlijk?) Is het ok om die mantel onderaan op sommige plaatsen tot 50cm dik te maken en op andere slechts 8cm (=1leemsteen denk ik?)
en zo'n veegluik, waarmee sluit je dat af?
Nu wordt het wat ingewikkeld. Stel het ding voor als een grote warme pan, waar dunne plekken in de wand zitten. Op die dunne plekken wordt de pan veel heter dan bij de rest. Hoe meer dunne plekken hoe koeler de rest blijft, want de toegevoerde warmte blijft gelijk. Dus een tegelkacheltjes dikte is te klein, en 50 cm is te groot en zoals ik al schreef, de mantel moet op zichzelf staan. Maar je kunt er ook voor kiezen om die 50 cm breed hol te maken en de rookweg er doorheen te leiden. Dan wordt het dus een warme bank en blijft de echte dikte binnen de perken. Met een massieve dikte van een halve meter wordt die plek helemaal niet warm heb ik het vermoeden.

Een leemsteen op de kant is inderdaad 8 cm. De dikkere stukken van de massieve wand niet meer dan ongeveer twee keer zo dik maken als de dunste delen is een goede vuistregel. Veegluiken kun je bestellen bij Pisla Oy in Finland of bij Vuurmeesters in Diepenheim, die zijn van gietijzer. Sommige bouwmateriaal handelaren in het zuiden van Nederland hebben goedkope luiken van beton. In beide gevallen zijn het kant en klare dingen die bestaan uit een kozijntje en een luikje dat er ingehaakt kan worden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
mia
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 sep 2011, 22:14

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door mia »

gisteren nog tot laat aan het ontwerp gewerkt. Ook met planken en lakens een spook-bergkachel opgesteld. Het staat goed in deze ruimte.

ik stuur je hierbij een foto van een deel van het huis om je mijn persoonlijk bouwstijl te tonen en een van de plek waar de BergKachel moet komen.
zoals je ziet zijn er verschillende vloerniveaus. De kachel moet komen op de zwarte 3hoek waar op de foto een houtkachel staat. dat vloertje wil ik uitbreken en daar de kachel laten inzakken met de sokkel. Vooraan slijp ik ook de rand uit en plaats de BK gelijk met de rand. Vooraan zie je dus wel de volledige BK. Ik vraag me nu af of ik niet beter de 3 wanden die in de diepte verdwijnen (op sommige plaatsen tot 45cm diep achteraan ik de vloer tot op het hogere niveau zal optrekken) of ik daar niet beter de kernkachel zou isoleren met platen geperste rockwool zoals ik in de schouwen heb gebruikt. Anders zal er teveel warmteverlies zijn naar de kruipkelder onder het hoogste niveau.

Wat je schrijft van de holle ruimtes is interessant.
ik vat samen wat ik begrepen heb:
- de mantel van de BK moet een op zichzelf staande constructie zijn die overal dicht bij de kern komt
- de beste dikte is een lemen steen rondom. 8cm leemsteen op zijn kant zeg je, metsel je die normaal ook zo of worden ze platgelegd. Hoe groot zijn deze stenen?
- Dus ik begrijp: een mantel van 8cm is wenselijk en daarvan kan je afwijken tot het dubbele.
- wil ik nog dikker gaan dan best met holle ruimtes. Geldt dat ook als er geen rookafvoer doorheen komt?
- dus met rookkanaal: een gesloten holle ruimte,
- zonder rookkanaal een open holle ruimte zodat de warmte onderaan weg kan in de living (zoals bankje bij voordeur op foto bvb)
- onder de vloer alle contacten isoleren
lijkt je dat wat?

het veegluikje lijkt op de luikjes die ik onderaan in de schouwen heb gemetseld. Als je dat metalen luikje in de kernwand aanbrengt en dan zichtbaar laat, is dat dan geen koudebrug? Een verliesplek zoals je beschreef? Of niet omdat het aan het einde van de af te leggen weg is?

Is er een klep voorzien om de kachel af te sluiten na het stoken?
achteraan bij de schouw?
is er aan regeling voor lucht toevoer via de aslade mss?

even dit doorsturen met de foto's
Bijlagen
IMG_1255web.jpg
mia
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 sep 2011, 22:14

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door mia »

mag ik nog even doorgaan :-)

ik heb nu een concreter ontwerp en heb dan ook eens gekeken naar het materiaal dat ik nog heb liggen. ik heb nog een 40tal tegelkacheltegels. Ik dacht die te combineren met leemstenen. Is dat wel mogelijk? Hebben die materialen een wat gelijkaardige reactie op warmte? En chamotte? Zou ik die er ook bij kunnen combineren? Baksteen eventueel bij de bankjes. Maar dat hoeft niet als dat meer kans op barsten geeft.
Vooral leemsteen en vuurvaste tegels, in stukjes geslepen en bevestigd aan een mantel van leemsteen. Zou dat een betrouwbare werkwijze zijn?
hierbij een foto van de plek waar de BK moet komen.
Mia
Bijlagen
15 IMG_0074.jpg
mia
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 sep 2011, 22:14

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door mia »

een duidelijker foto
mia
Bijlagen
IMG_1615web.jpg
Plaats reactie