Kachelbouwers gezocht

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door peterberg »

mia schreef:- de beste dikte is een lemen steen rondom. 8cm leemsteen op zijn kant zeg je, metsel je die normaal ook zo of worden ze platgelegd. Hoe groot zijn deze stenen?
Niet helemaal. Vaak worden er gewone bakstenen voor gebruikt en die zijn ongeveer 10 cm dik als ze op de gewone manier gebruikt worden. Die 8 cm is normaal voor leemstenen. De andere dimensies heb ik niet paraat.
mia schreef:- wil ik nog dikker gaan dan best met holle ruimtes. Geldt dat ook als er geen rookafvoer doorheen komt?
Nee, dat werkt niet beter dan massief.
mia schreef:- dus met rookkanaal: een gesloten holle ruimte,
- zonder rookkanaal een open holle ruimte zodat de warmte onderaan weg kan in de living (zoals bankje bij voordeur op foto bvb)
Dat is beter.
mia schreef:het veegluikje lijkt op de luikjes die ik onderaan in de schouwen heb gemetseld. Als je dat metalen luikje in de kernwand aanbrengt en dan zichtbaar laat, is dat dan geen koudebrug? Een verliesplek zoals je beschreef? Of niet omdat het aan het einde van de af te leggen weg is?
Ja het is een verlies plek. Maar niet dramatisch omdat het al weer een heel eind stroom afwaarts is.
mia schreef:Is er een klep voorzien om de kachel af te sluiten na het stoken?
achteraan bij de schouw?
Een klep voor een pijp hebben ze wel, voor een gemetseld kanaal niet, die moet je zelf (laten) maken.
mia schreef:is er aan regeling voor lucht toevoer via de aslade mss?
Het deurstel heeft een ingebouwde beluchting via de aslade.

Dat ingraven van de voet van de kachel in de vloer vind ik niet zo'n aantrekkelijk idee. Je verliest daar warmte, en je drukt het afgegeven vermogen van het ding.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
mia
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 sep 2011, 22:14

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door mia »

zeg je dan dat ik beter een wat lagere kachel zet omdat het meer aan kachel dan toch verloren gaat door in de grond te zitten?
ik moet echt nog meer de kneep te pakken krijgen van te denken in termen van opsla en afgave
dat lukt nog niet echt.
niet teveel massa, niet te weinig
en overal waar vuur of rook komt de mogelijkheid om door een beperkte, gelijkverdeelde massa af te geven
tussen 10 en 20cm dan, een leemsteen met een tegel ertegenaan en soms 2 leemstenen bvb
dat is het geheim van hoog rendement?
klopt dat?
mia
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door peterberg »

mia schreef:ik heb nog een 40tal tegelkacheltegels. Ik dacht die te combineren met leemstenen. Is dat wel mogelijk? Hebben die materialen een wat gelijkaardige reactie op warmte? En chamotte? Zou ik die er ook bij kunnen combineren? Baksteen eventueel bij de bankjes. Maar dat hoeft niet als dat meer kans op barsten geeft.
Chamotte en baksteen ligt qua gedrag op warmte nog het dichtst bij elkaar. Tegels zijn aardewerk, steengoed of porselein, in oplopende hardheid. Leemsteen is geperst en ongebakken en vormt het ene einde van de schaal, porselein het andere einde. Kies materialen die een beetje bij elkaar passen, dat voorkomt problemen.
mia schreef:Vooral leemsteen en vuurvaste tegels, in stukjes geslepen en bevestigd aan een mantel van leemsteen. Zou dat een betrouwbare werkwijze zijn?
Als een mozaiek? Dat zou waarschijnlijk wel kunnen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door peterberg »

mia schreef:zeg je dan dat ik beter een wat lagere kachel zet omdat het meer aan kachel dan toch verloren gaat door in de grond te zitten?
ik moet echt nog meer de kneep te pakken krijgen van te denken in termen van opsla en afgave
Je stopt een deel van de massa in de grond. Voor de opslag is dat niet verkeerd, maar voor de afgifte wel, want dat deel kan de opgeslagen warmte vooral kwijt aan de massa van de vloer. Daardoor neemt het afgegeven vermogen per uur af, het komt als het ware langzamer vrij. Als het huis uitstekend in de isolatie zit, is het verlies niet zo groot.
mia schreef:tussen 10 en 20cm dan, een leemsteen met een tegel ertegenaan en soms 2 leemstenen bvb
dat is het geheim van hoog rendement?
Je hebt te maken met drie soorten rendement: van de verbranding, de onttrekking van warmte aan de rookgassen en van de afgifte (transport dus) naar de woonruimte. De opslag maakt in mijn opinie deel uit van het transport. In principe is het altijd een mix van deze drie, met dien verstande dat eerst de verbranding zo goed mogelijk moet zijn en daarna warmte onttrokken kan worden aan het resultaat, niet aan de verbranding zelf.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
mia
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 sep 2011, 22:14

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door mia »

interessant, Peter!
dus van de drie fases moet ik me met een kernkachel van de eerste fase niets aantrekken? behalve voor het laatste stuk rookkanaal?

"tussen 10 en 20cm dan, een leemsteen met een tegel ertegenaan en soms 2 leemstenen bvb"
voor de opslag en afgifte is dit wel ok?

het deel in de grond blijft dus een probleem
ok, we schuiven de BK naar voren over de laagste vloer. Zijkant BK 70cm waarvan nog zo'n 35cm en de achterkant onder het niveau zitten.
vooraan blijft de BK vrij en ook half de zijkanten
ik metsel 1leemsteen rondom heel de kachel
links en rechts gaat de BK in de vloer, kleine stukjes met een hoogte van 23cm. Daar stop ik isolatie tussen de lemen wand en de vloer.
voor de rest van de wand zou ik
- het zwarte vloertje uitbreken tot op fundering
- een grote holle ruimte bouwen die dan als bankjes dienst doet en waardoor de rook naar de schouw stroomt.
- Binnenin maak ik zuiltjes om de verschillende niveaus de steunen.
- er is een bankje van 55cm hoog, een van 75cm en nog een van 100cm tussen beide in. Dit laatste heel klein, net genoeg voor een lampje.
- dit hele complex bouw ik als 1 ruimte waardoor de rook komt en die enerzijds tegen de lemen wand van de kachel aangebouwd is en en anderzijds met een lemen wand tegen de bakstenen schouw-muur die je op de foto ziet. die muur mag warm worden.
- achteraan leg ik isolatie tegen deze constructie tot op 45cm hoogte en trek daar de houten vloer van het hoogste niveau door tot tegen de zitbank.
- als ik dit zo doe, dan ligt de BK niet echt in de grond, maar slechts het onderste deel (45cm) van de achterkant van de laatste etappe van het rookkanaal.
dit lijkt me een werkbare oplossing?
Kan dat om die laatste rookdoorvoer zo ruim, grillig (inwendige steunstructuur) en hoog te maken? de eigenlijke toegang tot de schouw zou laag zitten (tss 23 en 50cm) en maar 15cm diameter zijn. de rook zal max 1.50m door deze ruimte stromen om in de schouw te verdwijnen als ik achteraan de kernkachel een uitlaat heb.
als het moet laat ik het niveau van 1m weg. Dan blijft mijn plan functioneel.

inderdaad denk ik aan een soort mozaiek. Als ik betere schetsen heb van het eigenlijke idee, zal ik ze inscannen en toevoegen. Maar voorlopig is het een slordige stapel papieren waar niemand aan uit kan behalve ik, vrees ik.

nog een vraagje rond de basis. De vloeren zijn hier heel stevig. En heel goed geïsoleerd. Eerst folie tegen vocht, dan gewapend beton (20cm dacht ik me te herinneren) dan isolatiebeton met agrexkorrels. dan chappe, dan rockwol en dan houten vloer. Heerlijk.
Maar die agrexlaag, is die stevig genoeg om die kachel te dragen? Ik denk dat het een 7à8cm was. Als ik de kachel een stuk op het gedeelte waar nu de houten vloer ligt wil zetten, breek ik dan best de chappe en agrex uit? de bakstenen boord staat op de beton en loopt midden onder de BK. Zou ik de isolatiebeton kunnen laten zitten? Met chappe erop?
mia
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door peterberg »

mia schreef:interessant, Peter!
dus van de drie fases moet ik me met een kernkachel van de eerste fase niets aantrekken? behalve voor het laatste stuk rookkanaal?
Exact. Die kern regelt de verbranding en het grootste deel van de overdracht aan de massa. Wat je zelf doet is de massa vergroten en het transport regelen naar waar je de warmte hebben wilt. Het laatste (verticale) stuk rookkanaal is belangrijk omdat die voor de trek zorgt. Als die te gering is kan de verbranding niet goed op gang komen.
mia schreef:"tussen 10 en 20cm dan, een leemsteen met een tegel ertegenaan en soms 2 leemstenen bvb"
voor de opslag en afgifte is dit wel ok?
De afgifte blijft bij zo'n ding natuurlijk vrij traag, en de temperatuur komt meestal niet verder dan 50 graden. Per gegeven oppervlakte is dat een laag vermogen, daarom heeft zo'n ding een groot oppervlak wat warmte afstraalt.
mia schreef:dit lijkt me een werkbare oplossing?
Kan dat om die laatste rookdoorvoer zo ruim, grillig (inwendige steunstructuur) en hoog te maken? de eigenlijke toegang tot de schouw zou laag zitten (tss 23 en 50cm) en maar 15cm diameter zijn. de rook zal max 1.50m door deze ruimte stromen om in de schouw te verdwijnen als ik achteraan de kernkachel een uitlaat heb. als het moet laat ik het niveau van 1m weg. Dan blijft mijn plan functioneel.
Wat je eigenlijk aan het bedenken bent is een bell systeem achter een finoven. Daar moet je een beetje mee oppassen, als het te groot wordt onttrek je te veel warmte aan de rookgassen en dan blijft er onvoldoende trek over. Bij een bell heb je zowel de ingang als de uitgang op vloer-niveau zitten, hoe het inwendige er uit ziet is niet erg belangrijk. Het volume van die aanbouwsels is wel belangrijk, maar met een goeie schouw (rond, isolatie, voldoende lengte) kun je er een inhoud van 150 tot 200 liter aanhangen. Als wat je nu hebt bedacht te groot is, kun je beter daarvan de wanden dikker maken zodat je wel aan dat volume komt. Dat stukje van 100 cm hoog is te klein om functioneel te zijn, maak dat massief indien mogelijk. Probeer aan de veilige kant te blijven, de afgas temperatuur van die versie 8 op zichzelf is al niet hoog.
mia schreef:Maar die agrexlaag, is die stevig genoeg om die kachel te dragen? Ik denk dat het een 7à8cm was. Als ik de kachel een stuk op het gedeelte waar nu de houten vloer ligt wil zetten, breek ik dan best de chappe en agrex uit? de bakstenen boord staat op de beton en loopt midden onder de BK. Zou ik de isolatiebeton kunnen laten zitten? Met chappe erop?
Ja, de drukvastheid van zo'n isolatiebeton is groot genoeg voor zo'n finoven. Ik ken ook iemand die gasbeton blokken heeft gebruikt als onderlaag, en uiteraard goed ondersteund. Dat vormde ook geen probleem.

Je krijgt vanaf nu even geen antwoord, ik ben een paar dagen op cursus.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
mia
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 sep 2011, 22:14

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door mia »

bedankt, Peter, voor al je info! Goud is dat waard!
het ontwerp wordt heel mooi. Heel passend bij de stijl van dit huis, deze kamer.
zodra ik iets toonbaars heb stuur ik je een foto
Ook ik verdwijn enkele dagen. Tot maandag ben ik in Groningen. Jammer dat ik niemand in de buurt ken die zulke kachel heeft om eens echt te zien en te voelen.
tot later
Mia
evdongen
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2011, 12:34

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door evdongen »

De kachel waar ik de oproep voor had geplaatst ligt nu klaar om opgebouwd te worden. Dus ik zoek zelf geen anderen meer om samen te bouwen. Ik zal tzt een foto van het eindresultaat plaatsen.
Bedankt voor alle reacties.
mia
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 sep 2011, 22:14

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door mia »

spannend dat je aan de bouw begint - bezig bent, evdongen
ik kijk uit naar de foto's

zelf heb ik even teveel ander werk om met de kachel bezig te zijn. Enkele weken pauze dus. Maar het rijpt wel verder en later neem ik de draad weer op, Peter!
Denk je dat ik zo'n kernkachel binnen de kortste tijd kan krijgen na mijn bestelling of moet je daar een hele tijd op wachten? Als ik alle voorbereidingen klaar krijg zou ik graag in de lente met de bouw beginnen. Het zou wel eens heel wat tijd kunnen kosten om die mantel te bouwen zoals ik hem wil...
Ik zal dit best eens aan de firma zelf vragen.
tot later
Mia
evdongen
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2011, 12:34

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door evdongen »

image042.jpg
Dit is hem dus geworden. Net op tijd af voor het stookseizoen begonnen was. Het is er een geworden van De Twaalf Ambachten, zoals ik al eerder aangaf te willen maken.

Het opbouwen gaf wel wat problemen. Doordat tijdens de workshop niet werd bijgehouden welke onderdelen er gemaakt waren, miste ik uiteindelijk het halve binnenwerk. Gelukkig werd dat later wel rechtgezet. Verder was het zeker geen ikea bouwpakket. Door het op maat slijpen van onderdelen (noodzakelijk omdat de onderdelen te dik waren) en het bijbehorende passen en meten kostte maken en bouwen al met al ongeveer 10 mandagen.

Na de eerste keren stoken zijn de ervaringen niet onverdeeld positief. Eerst maar wat wel bevalt aan de kachel: In vergelijking met het stalen kacheltje dat hiervoor op die plaats stond geeft deze veel meer en langer warmte. Na het aansteken geeft de kachel 8 a 10 uur genoeg warmte. De schoorsteen wordt ook niet zo heet. Bij de stalen kachel was de dubbelwandige geïsoleerde schoorsteen soms te heet om vast te houden. Nu wordt deze alleen een beetje lauw.

Wat niet bevalt: Ik verwachtte een kachel die het hout zonder omkijken ernaar schoon zou opbranden. Alles volgens het principe van omgekeerd stoken. Vol goede moed deed ik dat dus, Dik hout onder, dun boven, aanmaakhout erbovenop. Hout bovenaan aangestoken, deur dicht en klep open. Maar het resultaat was dat na een tijdje de hele stapel in de brand vloog. Het gevolg: dikke grijze rookwolken en een vieze stank uit de schoorsteen. De zogenaamde stookverbeteraar die wordt bijgeleverd kon ook dat probleem niet verhelpen. Nu wil ik wel graag warm zitten, maar niet de buurt vergiftigen. Voorlopig zal ik dus met wat kleinere hoeveelheden en vaker stoken.

De oorzaak van het probleem is het ontwerp van de kachel. Dit is al sinds het begin grotendeels ongewijzigd. De enige beluchting bevindt zich onderaan het deurtje. De kachel lijkt dus niet ontworpen op omgekeerd stoken, en dat verwachtte ik eigenlijk wel van een kachel van DTA, waar ze zelf omgekeerd stoken propageren. Nu vond ik bij het zoeken op stookverbeteraar ook een draadje uit 2006 waarin dezelfde problemen al werden genoemd. aanpassingen door een gebruiker aan dit type kachel beschreven werden. Als ik eerder dit draadje:http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... &start=105 had gelezen was de keuze waarschijnlijk op iets anders gevallen.

Ik kan dus de zelfbouwkachel van DTA niet aanbevelen als snel gebouwde en schoon stokende kachel. Ik zal mijn stookgedrag en/of het ding wel aanpassen zodat het doet wat het moet doen al weet ik nog niet hoe(ideeën iemand?). Het aanpassen van het ontwerp aan omgekeerd stoken is iets wat volgens mij al lang geleden bij de twaalf ambachten had moeten gebeuren.
Al met al geen juichverhaal dus, maar het wordt wel lekker warm binnen deze winter.
Bijlagen
De stookkamer
De stookkamer
image065.jpg (27.7 KiB) 3574 keer bekeken
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door deleted »

Evdongen,

Mooie kachel, maar wel spijtig dat het concept niet naar behoren werkt, want je hebt er toch heel wat werkuren inzitten.

Als ik zo de afmetingen bekijk denk ik dat hij ongeveer even groot is als de Rocket-bell van peter.
En die staat hier toch op een presenteerblaadje steen-voor-steen op plan uitgewerkt.
Meet-en testresultaten inclusief. (en bewezen super-rendement)

Vandaar dat ik me afvraag wat jou dan over de streep getrokken heeft om voor deze kachel te kiezen ?

Wat is trouwens die 'stookverbeteraar' ?

G
mia
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 sep 2011, 22:14

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door mia »

wat jammer, Evedongen dat die kachel zo tegenvalt
een investering van veel energie en tijd
vrienden van me schreven dat ze zo'n 12 Amb kachel hebben. Zij moeten regelmatig stoken om het echt warm te krijgen in huis. Ook zij waren eerst teleurgesteld, maar pasten zich aan aan de (on)mogelijkheden van de kachel en lijken me nu best tevreden.

op de foto van de vuurhaard merk ik geen rooster op. Stook jij op een vloer? Want op de foto van de kachel zie ik toch een aslade? Of is dat je zuurstofluik?

ik heb net een nieuwe kachel gekocht voor de keuken. Een kookfornuis op hout. Nordica Rosa noemt die. Combinatie gietijzer en speksteen. Ook hier stook ik op rooster en is er een wieltje bij de aslade om de zuurstoftoevoer te regelen. Maar boven de deur is er nog een toevoor voor de naverbranding. Met regulerende schuifjes. Proper en hoger rendement.
Zoals ik al schreef broed ik op een bergkachel met lemen mantel. Stoken eveneens op rooster. Betonnen rooster hier. Via aslade zuurstofregeling. Ik vraag me nu af waar hier de zuurstof toevoer vandaan komt voor de naverbranding in de expansieruimte bovenaan waar de gassen verbrand worden?
evdongen
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2011, 12:34

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door evdongen »

Gandalf schreef:Als ik zo de afmetingen bekijk denk ik dat hij ongeveer even groot is als de Rocket-bell van peter.
En die staat hier toch op een presenteerblaadje steen-voor-steen op plan uitgewerkt.
Meet-en testresultaten inclusief. (en bewezen super-rendement)
Ja ik weet het. Ik heb die draadjes ook bestudeerd. Mijn volgende kachel wordt er een van Peter, want die zijn toch beter. :wink:
Waarom dan toch niet zo een deze keer:
Ik was in de veronderstelling dat de rendementen en het stookgedrag van massakachels vergelijkbaar waren. In de kachelfolder van de 12 ambachten wordt een rendement van 88% vermeld voor deze kachel.
Ik verwachtte ook een makkelijker bouwpakket dat in een dag met twee mensen in elkaar gezet kon worden. Dat was eigenlijk het belangrijkste. Ik wilde niet de woonkamer voor langere tijd in een bouwplaats veranderen. En dat leek me voor een gemetselde kachel wel noodzaak.
Gandalf schreef:Wat is trouwens die 'stookverbeteraar' ?
mia schreef:op de foto van de vuurhaard merk ik geen rooster op. Stook jij op een vloer? Want op de foto van de kachel zie ik toch een aslade? Of is dat je zuurstofluik?
kachel12ADoorsnedeStookruimte.jpg
kachel12ADoorsnedeStookruimte.jpg (16.61 KiB) 3521 keer bekeken
Deurtje
Deurtje
imagee001.jpg (23.93 KiB) 3521 keer bekeken
De tekening is een doorsnede van de stookruimte. Niet op schaal maar geeft wel een indruk. De stookverbeteraar is rood getekend. het is een rechthoekig plateau van 10cm breed x 12 diep dat in de stookruimte steekt. De bedoeling is dat daar klein hout op ligt, dat aangestoken moet worden en groot hout tegenaan steunt waardoor dat van boven naar beneden opbrandt. De bodem van de kachel is van beton, zonder rooster en zonder aslade.
mia schreef:Ook zij waren eerst teleurgesteld, maar pasten zich aan aan de (on)mogelijkheden van de kachel en lijken me nu best tevreden.
Dat zal ook voor mij ook wel opgaan. Als je niets verwacht raak je niet teleurgesteld. De hoge verwachtingen worden wel gewekt voor deze kachel, en niet waargemaakt. Ik denk dat met wat kleine aanpassingen het wel een goed werkende kachel zou kunnen worden, zoals ik het bekijk is het een ontwerp dat niet goed uitontwikkeld is.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door peterberg »

mia schreef:Zoals ik al schreef broed ik op een bergkachel met lemen mantel. Stoken eveneens op rooster. Betonnen rooster hier. Via aslade zuurstofregeling. Ik vraag me nu af waar hier de zuurstof toevoer vandaan komt voor de naverbranding in de expansieruimte bovenaan waar de gassen verbrand worden?
Nou, dat rooster is eigenlijk meer een vuurbetonnen vloertje met een paar sleuven erin. De lucht komt allemaal via de aslade binnen, maar verdeelt dat in 15% onderbeluchting en 85% frontbeluchting. Die laatste komt omhoog tussen het glas en de gaasdeur die er achter zit. Door de trek van de schoorsteen wordt (een deel van) de lucht meegezogen naar boven, de venturie in. Technisch gesproken zou die onderbeluchting ook weggelaten kunnen worden, starten gaat dan wat langzamer. De rocket/bell door Mees* gebouwd is op die manier geconstrueerd. Omdat er ook nog zijbeluchting is via de buizen werkt het hier zelfs best goed. Metingen moeten nog uitwijzen hoe deze constructie presteert.

Er is een versie bergkachel die op een paar punten afwijkt van het normale model. Daar wordt ook via buizen lucht aangevoerd maar dan langs de achterwand, boven het vuur. Dat levert nog een wat betere verbranding op.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kachelbouwers gezocht

Bericht door peterberg »

evdongen schreef:Ik denk dat met wat kleine aanpassingen het wel een goed werkende kachel zou kunnen worden, zoals ik het bekijk is het een ontwerp dat niet goed uitontwikkeld is.
Aanpassen zal niet eenvoudig worden, de oorzaak dat deze kachel zich kan "verslikken" in een wat grotere portie is hoogst waarschijnlijk omdat een paar doorgangen aan de krappe kant zijn. Dan klopt het hele binnenwerk niet meer en moeten er vrij veel nieuwe mallen komen. Overigens , dat "verslikken" kan bij veel kachels voorkomen, het hangt ervan af bij welke overbelading dat optreedt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie