Schoorsteenbrand zonder vuur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

noliko
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:45

Schoorsteenbrand zonder vuur

Bericht door noliko »

Over tijd zaten we naar TV te kijken toen ons onze rookmelder afging in de hal . In de living brandde een inbouwhaard van FLAM . Deze staat tegen de muur van de hal . Onder de houten plafondbekleding kwam er rook . Per toeval woont de brandweercommandant van ons dorp in de straat en die maar gauw geroepen . Schoorsteen brand was zijn eerste oordeel . Brandweer gebeld en deze waren na enkele minuten ter plaatse . De rook was heviger geworden maar er was geen vuur te zien . Met de brandweerladder het dak op om rechtstreeks in de schoorsteen te kijken maar daar was ook geen vuur . Na een klein uurtje minderde de rook aanzienlijk en na 2 uren was de rook verdwenen . De brandweer had ondertussen ook de schoorsteen gekontrolleerd op roet of verstoppingen maar alles was in orde .
De installateur van FLAM was enkele dagen na dit voorval de schoorsteen nog eens komen controleren met een camera maar hij kon niets abnormaals constateren .
N u , wat kan de oorzaak zijn geweest van deze rook en hoe komt deze rook in de hal . Dan moet er volgens mij toch een scheurtje of barst ergen in de schouw zijn . Ook stook ik altijd met kurkdroog hout .
Volgens de installateur kan ik gerust opnieuw stoken . Zelf had ik voorgesteld om een schouwsteenvoering te plaatsen maar hij vond dit niet nodig .
Eigenaardig ???
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Schoorsteenbrand zonder vuur

Bericht door account verwijderd »

Welk type flam kachel is het?
Verwijderd
noliko
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:45

Re: Schoorsteenbrand zonder vuur

Bericht door noliko »

MT 6350
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Schoorsteenbrand zonder vuur

Bericht door Blijfhopen »

Wat te denken van oververhitting en schroeien van de houten plafondbekleding ?
GdeJ denkt met u mee.
noliko
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:45

Re: Schoorsteenbrand zonder vuur

Bericht door noliko »

De rook kwam van tussen de welfsels uit !!!
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Schoorsteenbrand zonder vuur

Bericht door Chicken Power »

Hallo noliko,

Gewoon een rookproef doen, daar moet die brandweerman je absoluut mee kunnen helpen.

Doe maar na werktijd. Mocht dat geen lekkage aantonen, dan moeten jullie maar eens de vloer rond de schoorsteen verwijderen.

Ik ben benieuwd wat je dan tegenkomt.

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Schoorsteenbrand zonder vuur

Bericht door account verwijderd »

Het kan zijn dat er een kop van de balklaag van de verdiepingsvloer in het schoorsteenkanaal gemetseld is.
Ik heb dit wel is gezien tijdens een renovatie.

Als de installateur zegt dat alles goed is, waarom rookt het dan tussen het plafond?
Verwijderd
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Schoorsteenbrand zonder vuur

Bericht door gdelea »

die flam haard staat die in een voormalige openhaard,bij sommige kachels moeten ze om genoeg diepte te krijgen de achterwand uit de oude openhaard halen dan kan het wezen dat de warmte om het verloop van de oude openhaard naar boven trekt. als dan die warmte nergens heen kan , kan iets door overstraaling, zo warm worden dat het begint te smeulen en roken, en soms zelfs in de brandt vliegen.
noliko
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:45

Re: Schoorsteenbrand zonder vuur

Bericht door noliko »

Ja , die cassette staat waar vroeger de open haard was . Er is daar gebroken om die cassette er in te krijgen en daar is ook met een soort klei alles afgedicht naderhand .
Ik heb meer dan 30 jaar gestookt met mijn open haard en nooit geen problemen gehad .
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Schoorsteenbrand zonder vuur

Bericht door deleted »

noliko schreef: De installateur van FLAM was enkele dagen na dit voorval de schoorsteen nog eens komen controleren met een camera maar hij kon niets abnormaals constateren .
N u , wat kan de oorzaak zijn geweest van deze rook en hoe komt deze rook in de hal . Dan moet er volgens mij toch een scheurtje of barst ergen in de schouw zijn . Ook stook ik altijd met kurkdroog hout .
Volgens de installateur kan ik gerust opnieuw stoken . Zelf had ik voorgesteld om een schouwsteenvoering te plaatsen maar hij vond dit niet nodig .
Eigenaardig ???
Dit gebeurde nog onder garantie? Of was het een betaalde interventie en advies ?
Vooralleer opnieuw te stoken zou ik dit advies dan maar op papier vragen.Mét datum en handtekening.
Veel kans dat het u dan toch niet meer op deze manier geadviseerd wordt.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Schoorsteenbrand zonder vuur

Bericht door gerard »

@noliko,
Het lijkt me een goed idee om de tip van Cp te volgen: de rookproef. Geeft dit geen uitsluitsel, dan zet gdlea je wellicht op het goede spoor.
Maar er kan nog iets anders aan de hand zijn, en heeft enigszins te maken waarop gdlea doelt. Het is een behoorlijk onderschat en onbekend fenomeen nl: zelfontbranding door langdurig blootstelling aan een verwarmingsbron. Dit kan een schoorsteenpijp zijn, maar evengoed een warmwaterleiding. Zo is er zelfs een geval beschreven waar een warmwaterleiding met een temperatuur van 77°C de oorzaak van brand bleek te zijn!
Normaal gesproken zal hout ontbranden als het door een externe bron wordt verhit (gemakshalve boven de 250°C). Maar hout kan dus ook ontbranden als het constant langdurig, of herhaaldelijk langdurig wordt blootgesteld aan een temperatuur lager dan 250°C. Dit is dan ook een reden om bv. bij het omkasten van een schoorsteenpijp, alleen gebruik te maken van onbrandbaar materiaal (geldt natuurlijk ook voor doorvoeren van een rookgasafvoer door een verdiepingsvloer of wand).

groet,
Gerard
Bijlagen
gevalletje zelfontbranding bij ww-leiding
gevalletje zelfontbranding bij ww-leiding
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Schoorsteenbrand zonder vuur

Bericht door Tim »

Gerard,

Op die foto zie je ook isolatiemateriaal. Een kennis van had onlangs de buis isolatie erbij hangen, omdat ie kortstondig 95graden C op de leiding had. Dat moet je dus anders isoleren.

Tim
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Schoorsteenbrand zonder vuur

Bericht door Chicken Power »

@nolico:
Vergis je niet in het verschil tussen een gewone openhaard en je cassette nu. De open haard was een houtvretend monster, die veel ballastlucht uit de ruimte meetrok. Daardoor werd de schoorsteen niet echt super heet!

Met je cassette zou die schoorsteen door de veel kleinere luchthoeveelheid, maar zo schoon kunnen branden zonder dat je er ook maar iets van merkt. Ik schat dat de rookgastemperatuur makkelijk 200 graden meer is dan in de oude situatie. Dat 'klei' verhaal klinkt niet geruststellend.

@gerard:
Dag gerard,

Dat is een heel apart plaatje! Is er over dit geval ooit wat gepubliceerd? Ik heb wel weet van broeiend zaagsel en katoenen lappen met lijnolie die gaan branden.

Met een beetje hulp is goed naar die foto gekeken, het lijkt me geen waterleiding maar CV. Ik zou me kunnen voorstellen door de isolatiemantel van de pijp en een giga aardingsfout, er terplekke van een doorvoer, in aanvang een beperkt stroompje gaat lopen. Een heel klein vlekje dat verkoold is kan dan snel groter worden. Zet maar eens een acculader (met de aansluitklemmen) op een stukje houtskool. Of een potloodstift, ook leuk.

Is het een oude installatie zonder aardlekschakelaar, dan kan dat een heel fors stroompje worden voor dat de zekering aanspreekt!

Ik weet niet in welke mate er al 'geharkt' is voor de opname, maar ik zie links ook nog 3 of 4 koperdraden liggen. Die zijn opvallend schoongebrand.

Groet, Cp
Verwijderd.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Schoorsteenbrand zonder vuur

Bericht door gdelea »

met de openhaard had je nergens last van, met een openhaard heb je altijd max lucht & een grotere opening , waardoor je afvoergas temperatuur veel lager ligt als bij een inzethaard die kan wel 3x zo hoog zijn, kijk ook eens even bij de plaatsingsvoorschriften. sommige kachels moeten aangesloten worden met roosters. sommige kachels moeten rondom worden geisoleerd. bij een flamm zet je er een losse ring in en dan scheef opsmeren met klei.soms in combinatie met kippegaas. de verbinding moet natuurlijk dicht wezen.de rest van het kanaal is dit metselwerk of een rvs pijp. soms brandt de schoorsteen helemaal schoon[ als het een schoorsteenbrand geweest is,] als ie echt te heet geweest is heb je meestal schade, al is dit niet altijd gelijk te zien,.laatst bij iemand geweest daar was de buitenbuis van dw [isoduct] bij een schoorsteenbrand 400 graden geweest.
noliko
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:45

Re: Schoorsteenbrand zonder vuur

Bericht door noliko »

De oorzaak van de rook die er onlangs heeft plaatsgevonden bij mij in de schoorsteen zou volgens de brandweer te wijten kunnen zijn geweest aan een houten kader die vroeger bij de bouw van mijn huis geplaatst is in de schoorsteen om mijn schouwpotten van 22 op 22cm op verder te metsen en dat hout van die kader zou door de geweldige hitte van mijn houtcassette aan het smeulen zijn gegaan met als gevolg een rookontwikkeling .
Kunnen jullie zich vinden in dit verhaal ?
Plaats reactie