Eikenhout laten afregenen....

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Eikenhout laten afregenen....

Bericht door gerard »

Je hoort of leest het wel eens: Eikenhout zou je vanwege het hoge tannine (looizuur) gehalte eerst moeten laten "afregenen". Hiermee bedoelt men dat eikenhout eerst 6 maand tot een jaar onafgedekt aan weer en wind moet wordt blootgesteld alvorens het afgedekt verder te laten drogen.
Het idee hierachter is dat de regen het looizuur zou uitspoelen.........

In mijn ogen volledige flauwekul, net als de fabel dat essenhout groen gestookt kan worden!
-het uitspoelen van het looizuur door regenwater zal hooguit aan de buitenkant optreden
-voor effectievere uitspoeling zal men het eikenhout moeten wateren, wat niets anders is dan het in het water bewaren van het hout, en dat gedurende lange tijd (vele maanden). En dat lijkt me nou juist niet de beste manier om je hout luchtdroog te krijgen!

Maar wat voor nut heeft het eigenlijk om het looizuur kwijt te raken?
Volgens mij heeft dat te maken met de manier van stoken, die vooral vroeger maar helaas ook nu nog veel werd/word toegepast. Vuurtje maken, daarna luchtoevoer knijpen zodat het hout "lekker lang ligt". Als men op deze manier het hout verbrandt, dan krijg je een erg slechte verbranding, dat weet iedereen op dit forum onderhand wel een keer. Maar het probleem zit in de rookgastemperatuur, die zal bij het "lekker lang liggen-vuurtje" ook aan de lage kant zijn met veel eerder kans op condensatie. En pas bij condensatie krijg je problemen met deze zuren, die vreten dan met alle liefde je schoorsteenpijp op.....

Wat mij betreft dus onzin dat afgeregende eikenhout. Gewoon goed droog hout stoken en zorgen voor een optimale verbranding, maar dat geldt voor alle houtsoorten. Dus OOK essenhout! En zorgen dat de rookgassen niet condenseren, lijkt me ook altijd wel slim.

groet,

Gerard
Laatst gewijzigd door gerard op 05 nov 2010, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Eikenhout laten afregenen....

Bericht door kockie »

hier is het al eens eerder aan de orde geweest, helaas nog zonder bevredigend antwoord.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Eikenhout laten afregenen....

Bericht door peterberg »

Mijn beroep was oorspronkelijk meubelmaker. Ik heb dan ook heel wat met eikenhout te maken gehad. Alle hout voor meubels etc. werd vroeger nog aan de stam in stromend water gelegd, met het wortel einde tegen de stroom in. Het doel was, alle sappen van de boom op den duur te vervangen door water. Na een jaar of meer werden de stammen nat gezaagd en de planken werden met latjes ertussen opgestapeld in de buitenlucht om te drogen. Meestal wel met een dak erboven maar dat was alles.

Nu het eikenhout: als dat als ruwe planken gekocht wordt is het altijd heel vlekkerig. Dat is een gevolg van uitlopen van het vocht uit de kletsnatte planken tijdens het droogproces. In dat vocht zit een bruinige kleurstof dat het eiken zijn kleur geeft.
Met mooi gewaterd en gedroogd eikenhout werken levert altijd in combinatie met het metaal van het gereedschap en het vocht van je huid blauwe vingers op. Een hardnekkige verkleuring die wordt veroorzaakt door looizuur. Een natte spijker in een eiken plank slaan veroorzaakt al binnen een week een blauwe vlek rond de spijker. Elke meubelmaker weet dat, het is een feit die tijdens de opleiding uitgebreid aan bod komt want er zijn nog veel meer houtsoorten die looizuur bevatten. Alleen in een minder grote concentratie dan eikenhout.

Kortom, ook een stam die een jaar of meer in stromend water heeft gelegen is zijn looizuur in geen geval kwijt. Brandhout in de regen leggen zou hooguit de natuurlijke sappen van het hout vervangen door helder water. Dat is goed, als je niet wilt dat je brandhout krom trekt.
Het is dus gewoon een fabeltje, klinkklare ozin van gelijk gehalte als het stoken van groen essenhout wat trouwens ook flink wat looizuur bevat. Laat het hout meteen onder dak drogen, dan duurt het een jaar korter voordat het stookklaar is.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Eikenhout laten afregenen....

Bericht door Erikvr »

hoe zit het eigenlijk met (het fabeltje van) gietijzeren kachels die nooit alleen op eiken mogen worden gestookt?
groet,
Erik
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Eikenhout laten afregenen....

Bericht door nck »

peterberg schreef: Dat is goed, als je niet wilt dat je brandhout krom trekt.
Als ik ergens een pesthekel aan heb is dat wel kromtrekkend brandhout. Daar is met goed fatsoen niet mee te werken.
Dan maar liever zeiknat. :lol: :lol: :lol:
Vinden wanneer je stopt met zoeken
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Eikenhout laten afregenen....

Bericht door gerard »

nck schreef: Als ik ergens een pesthekel aan heb is dat wel kromtrekkend brandhout. Daar is met goed fatsoen niet mee te werken.
Dan maar liever zeiknat. :lol: :lol: :lol:
Ik hoop voor je familie dat je er toch geen gewoonte van maakt, om alvorens je hout te stoken, er overheen te wateren. Dat kan behoorlijk stinken....Misschien is een vlakbank van Marktplaats een optie? Heb je gelijk wat "aanmaakkrullen"...

Gerard
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Eikenhout laten afregenen....

Bericht door peterberg »

Erikvr schreef:hoe zit het eigenlijk met (het fabeltje van) gietijzeren kachels die nooit alleen op eiken mogen worden gestookt?
Is waarschijnlijk geen fabeltje. Je verkort daarmee het leven van een ijzeren kachel drastisch. Het wordt te heet, dan stook je zo'n ding kapot. De binnenplaten van een Jotul 118 heb ik in 1982 met het stoken van een lading essenhout omgetoverd tot wokkels. En de bovenplaat ging ook krom trekken zodat-ie ging kieren. Ik heb er het jaar erna een voering in gemaakt van... vuurbeton. Dat werkte een stuk beter, weer een jaar later heb ik mijn eerste finoventje gemaakt en die gebruik ik nog steeds.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Eikenhout laten afregenen....

Bericht door remco d »

Oud draadje en iets andere vraag maar de titel dekt het perfect. Ik wil een eiken paal op een hardsteen sokkel zetten. Hoe lang duurt het voordat het looizuur niet meer uitspoelt? Want dit vernaggelt de sokkel in een paar weken. Mvg Remco
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Eikenhout laten afregenen....

Bericht door Pietje »

Als je het (gedroogde) hout onbehandeld laat, dan kan er vocht langs/in het hout stromen en looizuur meenemen. Dat zal steeds minder worden, maar theoretisch kan het zijn dat dat nooit ophoudt (alleen dat je dat na verloop van tijd niet meer opmerkt omdat het heel weinig is geworden). Maar als je het hout met lijnolie bewerkt (dat in de toplaag gaat zitten) dan komt het regenwater niet meer in contact met het looizuur houdend hout en zou het in mijn ogen goed moeten gaan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Eikenhout laten afregenen....

Bericht door JantjeV8 »

Ja, maar die lijnolie moet je wel (jaarlijk??) herhalen.

Wellicht kun je je detail iets aanpassen door de eiken paal IN het sokkeltje te laten vallen. Gat er door waar water door weg kan. Dus dan zit de hardsteen mooi OM de paal.
Plaats reactie