Indrect gestookte boiler i.c.m. stadsverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RobEHV
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 okt 2010, 09:39

Indrect gestookte boiler i.c.m. stadsverwarming

Bericht door RobEHV »

Beste mensen,

Ik heb hier stadsverwarming. Huiskamer wordt aangestuurd door een thermostaat. Op de eerste verdieping worden de radiatoren aangestuurd - los van de huiskamerthermostaat - door thermostaat knoppen. Op bovenverdieping dus zomer en winter de beschikking over warm "CV" water.

Vraag: Kan ik ik dit warm water aanwenden voor een indirecte gestookte boiler? Mijn warmwater opbrengst in de douche is bedroevend en een elektrische boiler verbuikt te veel. Ik heb geen gas.

Wie weet raad?

Alvast bedankt!

Rob
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Indrect gestookte boiler i.c.m. stadsverwarming

Bericht door Tim »

Rob,

Hoe warm is je aanvoer van de stadsverwarming die je huis binnenkomt? En hoe wordt er afgerekend?

Tim
RobEHV
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 okt 2010, 09:39

Re: Indrect gestookte boiler i.c.m. stadsverwarming

Bericht door RobEHV »

Tim schreef:Rob,

Hoe warm is je aanvoer van de stadsverwarming die je huis binnenkomt? En hoe wordt er afgerekend?

Tim

Hi Tim,

Geen idee, maar ik kan de buizen niet aanraken zonder te verbranden. Er wordt afgerekend in KJ, dus er wordt gekeken hoe "koud" het water het huis weer verlaat.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Indrect gestookte boiler i.c.m. stadsverwarming

Bericht door Tim »

Rob,

Is een zonnecollector een optie bij jou? Heb je ruimte op je dak (op het zuiden)?

Je pijngrens ligt ongeveer bij 60graden. Als jij je zo snel brand zal het >60graden liggen. Dan kun je een indirect gestookte boiler installeren. Gewoon een t-stuk in je aavoer, door de boiler en de retour via een t-stuk in de retour cv. Doe er wel een regelkraan tussen om te kunnen regelen. En misschien is een elektrische afsluiter ook wel handig, dat hij bv alleen van 17-21 verwarmd, als je bv alleen 's avonds de douche gebruikt.

Tim
RobEHV
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 okt 2010, 09:39

Re: Indrect gestookte boiler i.c.m. stadsverwarming

Bericht door RobEHV »

Tim schreef:Rob,

Is een zonnecollector een optie bij jou? Heb je ruimte op je dak (op het zuiden)?

Je pijngrens ligt ongeveer bij 60graden. Als jij je zo snel brand zal het >60graden liggen. Dan kun je een indirect gestookte boiler installeren. Gewoon een t-stuk in je aavoer, door de boiler en de retour via een t-stuk in de retour cv. Doe er wel een regelkraan tussen om te kunnen regelen. En misschien is een elektrische afsluiter ook wel handig, dat hij bv alleen van 17-21 verwarmd, als je bv alleen 's avonds de douche gebruikt.

Tim
Bedankt Tim,

Ja een CV zonneboiler zit ik ook naar te kijken. Zit op het zuid-westen dus dat zou moeten lukken.

Groetjes,

Rob
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: Indrect gestookte boiler i.c.m. stadsverwarming

Bericht door Speksteenkachel »

Bij ons ook stadsverwarming.
Wordt op dit moment hoofdzakelijk nog gebruikt voor tapwater, speksteenkachel dekt ruimteverwarming prima af.
Na het eerste jaar van plaatsing werd door Essent de GJ meter vervangen men dacht dat ie stuk was door het lagere verbruik :lol:
Voor tapwater overweeg ik nog een warmtepompboiler, maar eerst komen er nog zonnepanelen.
Zuid-dak wil ik hier voor vrijhouden i.p.v. zonneboiler.
Rob is een warmtepompboiler voor jou geen optie?
Altech Eclips
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Indrect gestookte boiler i.c.m. stadsverwarming

Bericht door bas-hilversum »

Je kunt ook een warmtepompboiler nemen met een warmtewisselaar erin voor het zonnecircuit. Dat lijkt me eleganter en goedkoper dan twee aparte boilers.
Bas.
Plaats reactie