Kloofmachine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Kloofmachine

Bericht door nck »

Tim schreef:Even iets verder terug, zit de motor niet vast? Of de aandrijving? Ik kan me niet voorstellen dat een 2,2 motor niet onbelast wil aanlopen bij 16A....
Dat is helemaal niet verwonderlijk, het is een draaistroommotor en dus heeft hij een vrij grote opstartstroom nodig.

Wat ook belangrijk is, is de afstand van de stoppenkast naar de klover, aan leidingwerk.
Grove vuistregel (uit de evenementen en aggregaten verhuur) is elke 10 meter kabel geeft 1% verlies. elk stopcontact 2.5%
Wanneer je dit ook nog met een gamma-verlangkabeltje combineert hou je echt te weinig over om op te starten. bovendien is de spanning aan het eind zodanig minder dat je motor zal warmlopen onder de belasting omdat het verlies aan spanning gecompenseerd zal worden door een hoger amperage.

Dus voordat je ongebreideld de stoppen verzwaard zou ik ook eens kijken wat mijn voltage is ter plaatse van de klover (onder belasting).


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Kloofmachine

Bericht door Leon »

De motor zit zeker niet vast.
Vanochtend heb ik de klover samen met de verkoper getest. De verlengkabel is extra dik, en samen met de klover bij Crossfer gekocht. Hier zal het dus ook niet aan liggen. Ik heb een aparte groep voor mijn garage. Als ik het goed begrijp kan die groep dus op 20 AMP traag afgezekerd worden? Ik kan dan verder alle stroomverbruikers in de garage uitlaten.

Misschien een simpele gedachte: Maar kan er niet (eenvoudig) een nieuwe groep van 20Amp bijgezet worden? In de meterkast dan meteen een stopcontact ernaast, en vandaar uit verder met de verlengkabel.

Wie het weet....

Leon
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Kloofmachine

Bericht door nck »

Natuurlijk is dat mogelijk, maar je zult altijd de rest van je stroomverbruik in de gaten moeten houden om te voorkomen dat je hoofdzekeringen eruit gaan.
Wanneer je daar intern goede afspraken over maakt is er weinig in de weg.
Wel moet je minimaal 1 trap hogere hoofdzekeringen hebben dus 25 A. (officieel 2 keer dus 32 A)
wanneer je dan ook een verlengkabel van 2.5 mm2 gebruikt kun je problemloos 50 meter weg van het stopcontact.
Verlengkabel wel helemaal uit/af rollen anders vliegt hij in de fik. Je zult de eerste niet zijn die dat overkomt. (en ook niet de laatste).


Jan

Ps, wanneer je de extra groep uitvoert met een installatie-automaat, neem dan een C of een D karakteristiek.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Kloofmachine

Bericht door Leon »

Ik heb noet nog eens even met mijn snufferd in de meterkast gehangen.
Voor zover ik kan zien hebben wij 2 enkele hoofdzekeringen van 40 Amp 230V, en 1 dubbele 40 Amp 400 volt.

Hier moet toch zeker wel wat van te maken zijn, of? Ik vind het alleen raar dat wij hier krachtstroom lijken te hebben zonder dat ik het weet....
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Kloofmachine

Bericht door nck »

Wat ik zo denk als ik lees hoe jou meterkast eruitziet is dat jij een doodnormale 40 A krachtstroom aansluiting hebt.
3 fases + N

Wanneer je met een multimeter weet om te gaan is het eenvoudig uit te meten. Meet je tussen twee van de vier 400 volt, heb je twee fases te pakken, meet je 230 heb je fase + nul.
Elke fase met nul geeft 230 volt, fase + fase geeft 400 volt.

Als dit zo is kun je volgens mij vrij probleemloos een 20 A groep erbij plaatsen. Een 40 A aansluiting is behoorlijk. Zelfs op mijn boerderij heb ik maar 3 x 25 A.

Dit hele verhaal is echter zonder ook maar iets gezien te hebben van jou meterkast / installatie.
Het beste is zonder meer een deskundige hiernaar te laten kijken.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Kloofmachine

Bericht door Leon »

Jan,

Bedankt voor je (hoopvolle) reactie!

Ik laat er zeker een deskundig persoon (mijn zwager) naar kijken. Het is het me niet waard om mij of mijn naasten in gevaar te brengen!

Ik zal de afloop hier posten.

Leon
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Kloofmachine

Bericht door nck »

Nog ter info, wanneer het echt zo is dat je een driefase-aansluiting hebt van 40 A zou ik mij eens nadrukkelijk afvragen of ik een dergelijke zware aansluiting wel nodig heb.
Tenzij het zo is dat er maar 1 fase over de meter loopt.
heb je wel een volledige driefase aansluiting en heb je die niet dringend nodig zou ik hem laten verkleinen naar 3 x 25 A. je betaald je scheel aan het capaciteits-tarief voor die zware aansluiting.

Verder ben ik heel nieuwsgierig naar de uitkomst.

Suc6.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Kloofmachine

Bericht door frans »

Ik snap iets niet.
Hoe kan je zien wat voor hoofd zekering je hebt?
Dat hoort achter een verzegelde afdek kap te zitten.
Dit om het z.g. illegaal aftappen van stroom te voorkomen.
n.b. Dat is dan ook de reden dat het je extra geld kost om een hoofd zekering die er uit vliegt te laten vervangen, die zekering zelf kost niet zoveel.
Overigens in elke nieuwbouw woning komt gewoon drie fase naar binnen, alleen de klant kan beslissen of hij er ook gebruik van maakt = een extra hoofd zekering en een meter geschikt voor drie fase.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kloofmachine

Bericht door Dutch John »

Frans,

Sommige afdekkappen zijn van doorzichtig materiaal. Dan is het eenvoudig te zien hoe je afgezekerd bent en of er een stop stuk is. Moderne installaties hebben automaten als hoofdzekering; helemaal makkelijk.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Kloofmachine

Bericht door Leon »

Afbeelding 194.jpg
Hopende dat ik nu een foto erbij krijg....

Dit is dus onze meterkast.

Schakelaar links boven is: Hager CDA 540G 40A/0,03A
Schakelaar links onder is: Hager SB 240 40A 400V
Schakelaar ernaast is zelfde als linksboven

Lijkt me dan geen 400V aansluiting te zijn volgens de wijsheid van Jan, maar een fase met nul aansluiting dus 230V???

Kan iemand er nu wellicht iets meer over zeggen???

Alvast heel hartelijke dank!

Leon

PS: alle schakelaars ernaast zijn dus 16A
Bijlagen
Afbeelding 194.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kloofmachine

Bericht door kockie »

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar te zien aan de meter heb je een 1-fase aansluiting.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Kloofmachine

Bericht door nck »

kockie schreef:k durf het niet met zekerheid te zeggen, maar te zien aan de meter heb je een 1-fase aansluiting.
Mijn idee, maar wanneer je er een aparte 20A groep bij wil zetten kan dat volgens mij wel, mits je je andere verbruikers in de gaten houdt.
frans schreef:Hoe kan je zien wat voor hoofd zekering je hebt?
Dat hoort achter een verzegelde afdek kap te zitten.
Dit om het z.g. illegaal aftappen van stroom te voorkomen
Bij ons zijn de hoofdzekering uitgevoerd als automaten en gewoon vrij toegankelijk. dit wordt meer gedaan op het platteland om in geval van een calamiteit zelf de zekeringen terug te kunnen zetten. wel in de bak uiteraard verzegeld.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Kloofmachine

Bericht door Richard-III »

Je mag bedrading van 2,5 mm² afzekeren met automaten van 20 A max.
Indien je smeltzekeringen gebruikt is het max. 16 A
Bedrading van 2,5 mm² moet altijd gebruikt worden voor stopkontakten in een huisinstallatie

Dus de automaten van 16A vervangen door een set van 20A op die kring die je wenst te gebruiken of mss beter een stopkontakt bij plaatsen afgezekerd met automaten 20A.
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Kloofmachine

Bericht door ligth011 »

het is gewoon 1fase (dus 25 amp denk ik).
maar wat helemaal raar is dat je geen nacht en dag tarief heb.
En dan op dit forum zitten. (haha)
Herbert
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jul 2010, 10:01

Re: Kloofmachine

Bericht door Herbert »

ligth011 schreef:het is gewoon 1fase (dus 25 amp denk ik).
maar wat helemaal raar is dat je geen nacht en dag tarief heb.
En dan op dit forum zitten. (haha)
heb ik ook niet ,ik heb alleen nachttarief.hahahahahahahahahaha haha
Plaats reactie