tegelkachel twaalf ambachten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door kockie »

:pp

Die willen we zien dus!!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Bèr »

Foto's komen na het weekend, dan ben ik weer iets verder.

In de beschrijving wordt aangegeven dat ik in de beton PP vezels (polypropyleen vezels) moet strooien.

Weet iemand het nut van die vezels. Googlen levert op dat deze als wapening worden gebruikt, dat is natuurlijk heel logisch maar als ze gesmolten zijn dan gaat dat niet meer op. In de beschrijving van DTA is aangegeven dat ze kleine luchtbellen vormen die de krimp kunnen opvangen. Dat vind ik vreemd omdat je normaal juist zo min mogelijk luchtbellen in de beton wilt hebben.

Iemand een verklaring?

Groeten Bèr
zaerum
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 aug 2010, 18:46
Locatie: Sevenum

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door zaerum »

Hoi Bèr


Ik vond hier wat over pp vezels
http://www.betongroep.nl/NL/trading/con ... brilleerde vezels.html

Prestaties
Sterkte
Door het toevoegen van PP vezels wordt een driedimensionaal werkende versterking verkregen van de mix dat de secundaire of krimpscheuring voorkomt dan wel tegengaat en kan worden beschouwd als een alternatief voor de staalbewapening.
PP vezels dienen echter niet te worden gebruikt als een alternatief voor de structurele primaire sterktebewapening.
Brandwering
PP vezels zijn wel brandbaar, maar niet in de vorm zoals ze hier worden toegepast onderhouden zij het vuur niet. TNO Proeven hebben aangetoond dat beton vermengd met PP vezels brandbestendiger is en afspatten bij hoge temperaturen tegengaat.

Dat zal de rede wel zijn die luchtbellen geloof ik niet in.

Hoie Werner.
Laef um te laeve
Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Bèr »

Hoi Werner,

Maar de vezels smelten in de beton door de hitte. Een wapenende functie heeft het dan niet meer.

Een beetje vaag dus.

Groeten Bèr
Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Rob »

Bèr schreef:Foto's komen na het weekend, dan ben ik weer iets verder.
Ik zie nog niks? :wink:
Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Bèr »

Hallo allemaal,

Na heel wat uurtjes mallen maken ben ik eindelijk toe gekomen aan het storten van de beton. Zie hier de eerste resultaten:
Bijlagen
triltafel
triltafel
resultaat
resultaat
mal met afgeronde hoeken
mal met afgeronde hoeken
2 mallen op de triltafel
2 mallen op de triltafel
Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Rob »

Zie er goed uit Bèr! Ben erg benieuwd naar het resultaat. Succes verder, en hou ons op de hoogte!
Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Rob »

En, hoe staan de zaken ervoor? Lukt het een beetje met de kachel?
Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Bèr »

Ik heb zojuist de laatste twee mallen gereed gemaakt om ze vervolgens morgen te kunnen storten. Ik verwacht de kachel komend weekend nagenoeg gereed te hebben. Alleen het deurtje moet ik nog afmaken. Ik moet zeggen dat we nu al erg tevreden zijn over het uiterlijk, strak maar robbuust en een tikkeltje industrieel. Met een beetje geluk kan ik volgende week beginnen met het voorzichtig instoken.

Ik zal nog wat foto's plaatsen.

Groeten Bèr
Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Rob »

Dat is mooi Bèr! Ben ook erg benieuwd. Als je klaar bent met je kachel heb je zeker niets meer aan de werkmap? :mrgreen: Wil hem dan eventueel graag van je overnemen hoor! :D
Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Bèr »

Hier is die dan, na heel wat weken strorten en mallen maken is de kachel klaar. Enkele foto's ter verbeelding. Nu rustig instoken..... kan niet wachten tot vrieskou!

Iedereen bedankt voor jullie input en enthousiasme. En ik blijf natuurlijk op het forum actief.

Groeten,

Ber
Bijlagen
IMGP4766kl.jpg
IMGP4763kl.jpg
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door edvdvoort »

Bèr schreef:Hoi Werner,

Maar de vezels smelten in de beton door de hitte. Een wapenende functie heeft het dan niet meer.

Een beetje vaag dus.

Groeten Bèr
ter info .. de pp vezeltjes hebben als functie dat ze bij verhitting wegsmelten/branden en zo kleine kanaaltjes vormen waardoor het water eruit kan
wordt toegepast bij zeer dichte vuurvaste materialen

ed
Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Rob »

Hij ziet er in ieder geval erg goed uit Bèr! Goed gelukt zo te zien. Ik hoop dat je er veel plezier van hebt.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door deleted »

Bèr,

Supermooie kachel is het geworden.
Even een indiscrete vraag: hoeveel kost het nou in deze afgewerkte toestand ?
Heb je ook een idee van het gewicht. Het interesseert me eventueel voor de bovenverdieping.

G
Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: tegelkachel twaalf ambachten

Bericht door Bèr »

Beste Gandalf,

Bedankt voor de complimenten. We zijn zelf ook zeer tevreden. Over het stoken kan ik nog niet veel zeggen, we zijn nog aan het instoken. Het vocht is er nog altijd niet uit. Maar tot nu toe tevreden, vandaag hebben we de kachel om 19:00 aangemaakt met een paar (4 van ca 30 cm, stookruimte ongeveer 1/3 gevuld) blokken hout en de kachel straalt nu heerlijk zijn warmte af. En dat doet die makkelijk de rest van de avond.
De kachel weegt ongeveer 500 kg. Er gaan 20 zakken vuurvast beton in van ieder 25 kg. Komt daar nog wat gewicht bij van van het deurtje en ijzerwerk.

Voordeel van het relatief lage gewicht is dat de kachel toch wel snel op temperatuur is. Ik denk binnen 45 minuten merk je de straling al.

Qua kosten valt het allemaal erg mee. De beton kost 35 euro per zak en vuurvast vilt, wapeningsnaalden en lijm ongeveer 30 euro. Het deurtje en ander ijzerwerk heeft mijn schoonvader gemaakt. Die is smid. Dat scheelt natuurlijk aanzienlijk in de kosten. Met nog wat kosten voor de mallen ben je met 1000 euro wel klaar.

Groeten Ber
Plaats reactie